Download de presentatie
GepubliceerdCarla Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Het
3
Nieuwe Werken
4
De optimale
5
werkplek
6
Het maken van een implementatie plan
Hoe krijg ik al dat moois allemaal geïmplementeerd? Bastiaan de Wilde Solution Specialist – Core Infrastructure Microsoft B.V.
7
Agenda Waarom implementatie plan Welke niveaus Hoe succes afdwingen Opbouw plan Wie kan je helpen Wat zijn mijn geleerde lessen
8
Waarom een implementatie plan?
Voordeel optimaliseren & Pijn minimaliseren Verwachtingen integraal managen Controleerbare innovatie Voorspelbaarheid met betrekking tot schaarse middelen Risico beperken en maatregelen treffen Mentaal Mensen Fysiek Werkplek Technologie Leuker kan je het niet maken, wel makkelijker
9
Welke Niveaus “Vernieuwing van de gehele basis”
Werkplek/infrastructuur levens Cyclus (3-5 jaar) - Metaplan “Grootschalige verbeteringen van infrastructuur” Project Cyclus (1-2 jaar) “Grote Changes doorvoeren” Beheercyclus (1-3 maanden)
10
Regeren is vooruitzien…. Metaplan voorbeeld
Bedrijf 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Organisatie Ontvlechen Fusie Keten integratie “Het Nieuwe Werken” Pilot Overname Gebruikers Kosten bespraring Thuiswerken Overal Mobiel werken Applicaties SAP PLM O2003 EXH2003 SAP SD SAP MDM Office 14 Infrastructuur AD “2” Server Virt Dynamisch DC Renew SAP platform S+S integratie Beheer / contracten Outsource Verlenging MS + SAP SCCM Mobiele Telefonie WAN Outsource verlenging Verlenging MS Outsource RFP Werkplek XP App-V Vista Windows 7 Windows 8 Markt Microsoft O2007 Hyper-V SQL2008 SCCM2007 R2 W2008R2 Office Windows SAP Versie Advies Partner M&A Factor 4 Change management
11
Hoe succes afdwingen op projecten en portfolio
Helder waarom Dus wat wil je bereiken (b.v door Benefit Logic) Helder wat je (nu) niet doet Gedrag, Organisatie en Fysieke omgeving doelstellingen Helder wie de eigenaar is en voorbeeldrol Flexibel Pad Wees flexibel in het pad naar het doel toe, het is een reis Niet bang zijn voor fouten Goede (Logistieke) partners Communicatie Gebruikers voorbereiden op wat gaat komen Doe wat je zegt, zeg wat je doet en laat zien dat je doet wat je zegt KISS (Keep It Simple and Stupid)
12
Voorkom in het midden vastzitten, prioriteiten….
Kwaliteit Tijd Geld Alle drie zijn belangrijk Maar altijd een prioriteit Test: kijk naar risico analyse
13
3 hoofdstromen in elk plan
Gebruikers Productiviteit / rol Locatie Kennis en kunde Verander en IT gezindheid Technologie Applicaties en Data Beheer Werkplek/ infrastructuur Fysieke werkplek Kantoor Thuis Mobiel Mentaal Mensen Fysiek Werkplek Technologie
14
Opbouw plan Mentaal en Mensen Integrale aansturing Technologie
Build Pilot Deploy Operate Mentaal en Mensen Technologie Fysieke werkomgeving
15
Plan: neem de tijd voor de grootste technische hobbel: Applicaties
Organisaties hebben applicatie:gebruikersverhoudingen van 1:5-1:10 Applicaties nemen de meeste (doorloop)tijd Inventarisatie, documentatie, intake (50% vd tijd) Sequencen of Packagen Technische test Functionele test Acceptatie Test Productie Test Definitive acceptatie Regressietest Trek in zo een vroeg mogelijk stadium de applicaties los van het operating system (gebruik App-V op huidige XP omgeving)
16
Pilot: Waar beginnen Welke groep binnen organisatie is snel…. Los te weken vanuit huidige infrastructuur Werkprocessen Applicaties Data In staat te veranderen Leidinggevende, voorbeeldrol Gemak van ICT vernieuwingen accepteren Zichtbaar resultaat Wanneer is er een verandermoment
17
Uitrol en beheer Projectteam klaar met basis, alleen data en applicaties over Beheer moet gereed zijn om over te nemen van projectteam Er is een grijs gebied Beheer moet na overdracht basis in stand houden 1 regie organisatie over alle project en beheer changes indien in dezelfde omgeving Voor met een nieuwe basis ook nieuwe beheermiddelen in SLA Diensten catalogus Beheertooling Verreken modellen Training en coaching Goed in beheer is basis voor projectsucces
18
Integraal aansturen; ieder zijn specialiteiten
Zorg voor heldere rol en taken verdeling met bijbehorende (eind)verantwoordelijkheden Verschil tussen verantwoordelijk en eindverantwoordelijk Maak een zo sterk mogelijk team bijvoorbeeld op basis van Belbin of Enneagram Meten is weten, dus ook rapportage over effecten Rollen en gedrag Projectleider: Nee, tenzij Projectmanager: Ja, mits Programma manager: Oog op de doelstelling en mensen, middelen en processen aanpassen Programma Architect: inhoudelijke consistentie
19
DOVO Masterclass in December voor IT PRO
4/2/ :47 PM Wat meer detail DOVO Masterclass in December voor IT PRO © 2006 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary.
20
Wie kan je waarmee helpen
De kans dat je het alleen kan is er, maar kan groter worden naarmate je passende hulp van buiten je organisatie regelt De organisatie is in control en leidend, de adviseurs adviseren en bouwen Factor 4 partners ter voorbereiding Uitvoering Applicatie Sequence Partners voor applicatie stroom Microsoft infrastructuur partners voor infrastructuur Specifieke consultancy partners voor verandertrajecten Specifieke bedrijven voor inrichting en ontwerp van kantoren (architecten) Microsoft Services bij begeleiding en uitvoering van dit proces obv DOVO dienstverlening en training
21
Wat zijn mijn geleerde lessen van de laatste 9 jaar
Vooruitzien is regeren, het is een reis Prioriseer je stuurparameters en communiceer die ook Integraal management over 3 stromen Voorbeeld doet volgen Succes pas bij de finish Laat je helpen door een partij die bij je organisatie past “A fool with a tool is still a fool”, mensen maken het verschil Mentaal Mensen Fysiek Werkplek Technologie Leuker kan je het niet maken, wel makkelijker
22
Mensen maken
23
het Nieuwe Werken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.