Download de presentatie
GepubliceerdAgnes Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Multiple Complex Developmental Disorder
Herkenning Vignetten Behandeling Carolien Gevers GZ psycholoog- Psychotherapeut De Bascule-AMC Amsterdam
2
Fenomenologie Ernstige sociaal emotionele stoornissen al in peuter/kleutertijd Overlap met autisme maar….. Beter in contact Ook overlap met angststoornissen, maar meer bizar Agressiever dan autisten Meer denkstoornissen Vaak stressvolle opvoedingssituaties
3
Kernsymptomen Stoornissen in de regulatie van affecten, angst…..paniek/ boosheid……woede, labiele en wisselende emotieregulatie Stoornissen in de gevoeligheid voor sociale signalen en sociaal gedrag Stoornissen in het denken, vage grens fantasie/realiteit, bizarre fantasieën, associatief onnavolgbaar denken/vertellen
4
ASS versus McDD ASS kind meer contactproblemen
ASS kind eigenlijk consequenter en meer rigide McDD kind veel onvoorspelbaarder McDD kind veel wisselender beeld in je onderzoekskamer McDD overlap met Active but odd McDD kind 1 op 1 beter, groep moeilijk ASS te weinig, McDD te veel fantasie
5
McDD in de praktijk Sinds de promotie van v.d. Gaag (1993) langzaam aan herkend maar moeilijk omdat: Geen officiële plek in DSM- IV; 3 tot 5 items van PDD-NOS maar geen plek voor de stemmingswisselingen en bizarre denken Tot voor kort geen voorlichtingsmateriaal, geen toegankelijke literatuur voor patiënten Geen specifiek behandelaanbod
6
McDD in de praktijk Inmiddels de volgende veranderingen:
Duidelijker classificatieregels Buitelaar/v.d. Gaag 1998 (Diagnostic rules for children with PDD- NOS and Multiple Complex Developmental Disorder, Journal of Child Psychology and Psychiatry) Psychoeducatieartikelen Balans v.a. 2001
7
Vignet Katja 11 jaar Klachten:
impulsdoorbraken met schoppen/ krabben en schreeuwen Beelden van spoken/niet bestaande figuren Achtervolgingsangsten Soms weglopen en zwerven Dysharmonisch IQ (boven gemiddeld0 dyslexie
8
Vignet Vincent 9 jaar Impulsdoorbaken met slaan en schelden
Fascinatie voor vuur Stemmetjes van enge mannetjes Veel ruzie leeftijdsgenoten IQ (laag)gemiddeld, tempo traag Druk en associatief
9
Behandeling Psychoeducatie over stoornis (kind/ouders)
Ouderbegeleiding – lage expressed emotion/ veel struktuur en voorspelbaarheid/ één ding tegelijk Emotieregulatievaardigheden i.v.m. controle over woede en angst (kind) Cognitieve technieken i.v.m. denkproblemen (kind) Indien nodig medicatie Uitleg en advies aan school
10
Behandel programma De Bascule AMC
Kinderen van 8-12 individueel/duosessies Simultaan oudergroep: 10 sessies eerst wekelijks daarna twee wekelijks Pilot-study with 10 patients Systematische evaluatie van behandeling
11
Onderdelen behandeling
Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
12
Onderdelen behandeling
Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
13
Hier hoort dia nr. 13: 3 op een rij - Sessie 1
verwijderd i.v.m. grootte (zie aparte presentatie)
14
Onderdelen behandeling
Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
15
Hier hoort dia nr. 15: Voorbeeld 3 x G op een rij
verwijderd i.v.m. grootte (zie aparte presentatie)
16
Onderdelen behandeling
Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
17
Onderdelen behandeling
Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
18
Onderdelen behandeling
Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
19
Onderdelen behandeling
Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
20
Onderdelen behandeling
Psychoeducatie over de stoornis Emotie herkenning, differentiatie, registratie Oefenen met ABC/GGG schema’s Oefenen met zelfcontrole Ontspanningsoefeningen Probleemoplossen Oefenen met exposure Oefenen met zelf-instructie Oefenen met oorzaak-gevolg denken Oefenen met concentratie taken
21
Pilot study : eerste ervaringen
10 kinderen Boosheid wordt herkend (Messy) Angst wordt moeilijker herkend, wel bizarre gedachten en piekeren (Scas-nl): Denkproblemen : zwakke selective aandacht (Bourdon-Vos) zwakke centrale coherentie (SIT) zwakke plot score (RAKIT)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.