De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Europa in de klas voor het basisonderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Europa in de klas voor het basisonderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap."— Transcript van de presentatie:

1 Europa in de klas voor het basisonderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap

2 Europa in de klas Lesgeven over Europa… Hoe begin ik er aan?... En vermijd ik dit effect?…

3 Educatieve principes 1. Doelgroepgericht  Rekening houden met:  Leeftijd en voorkennis van de kinderen  Leefwereld van de kinderen

4 Educatieve principes 1.Doelgroepgericht  Ingebed in het curriculum: 4. Wereldoriëntatie – Maatschappij – politieke en juridische verschijnselen ET 4.16 De leerlingen weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden genomen. 6. Wereldoriëntatie – Ruimte – Oriëntatie en kaartvaardigheid ET 6.2 De leerlingen kunnen in een praktische toepassingssituatie op een gepaste kaart en op de globe evenaar, de polen, de oceanen, de landen van de Europese Unie en de werelddelen opzoeken en aanwijzen. Sociale vaardigheden – leergebiedoverschrijdende vaardigheden – domein relatiewijzen ET 1.6 De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren.

5 Educatieve principes 1.Doelgroepgericht  Ingebed in het curriculum en vertaald in leerplan, bv. GO!: 4. Wereldoriëntatie – Maatschappij – politieke en juridische verschijnselen ET 4.16 De leerlingen weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden genomen. Leerplan Go!  Met eigen woorden omschrijven wat de Europese Unie is. Concretisering van de inhoud: • In West-Europa ontstaat een groeiende samenwerking tussen een aantal landen die zal leiden tot de Europese Unie. België hoort bij de landen die er vanaf het prille begin bij zijn. • De Europese unie wordt steeds groter en wint aan belang. Sommige landen gaan over op een gemeenschappelijke munt: de euro.  Met voorbeelden illustreren hoe beslissingen van de overheden hun leven beïnvloeden.

6 Educatieve principes 1.Doelgroepgericht  Ingebed in het curriculum en vertaald in leerplan, bv. GO!: 4. Wereldoriëntatie – Maatschappij – politieke en juridische verschijnselen ET 4.16 De leerlingen weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden genomen. Leerplan Go!  Met eigen woorden omschrijven wat de Europese Unie is. Concretisering van de inhoud: • In West-Europa ontstaat een groeiende samenwerking tussen een aantal landen die zal leiden tot de Europese Unie. België hoort bij de landen die er vanaf het prille begin bij zijn. • De Europese unie wordt steeds groter en wint aan belang. Sommige landen gaan over op een gemeenschappelijke munt: de euro.  Met voorbeelden illustreren hoe beslissingen van de overheden hun leven beïnvloeden.

7 Educatieve principes 1.Doelgroepgericht  Ingebed in het curriculum en vertaald in leerplan, bv. GO!: 6. Wereldoriëntatie – Ruimte – Oriëntatie en kaartvaardigheid ET 6.2 De leerlingen kunnen in een praktische toepassingssituatie op een gepaste kaart en op de globe evenaar, de polen, de oceanen, de landen van de Europese Unie en de werelddelen opzoeken en aanwijzen. Leerplan Go!  Plaatsen lokaliseren op de kaart van Europa  Aangeven dat België in Europa ligt.  De buurlanden van België opsommen en vlot situeren op een kaart en hun hoofdsteden benoemen.  Een tiental lidstaten van de Europese Unie vlot situeren op een kaart van Europa.  De Noordzee en Middellandse Zee situeren op de kaart van Europa.  De continenten/werelddelen situeren op een globe en kaart (Noord-Amerika, Zuid- Amerika, Europa, Azië, Afrika, Oceanië en Antarctica).

8 Educatieve principes 1. Doelgroepgericht  Rekening houden met:  Leeftijd en voorkennis van de kinderen  Leefwereld van de kinderen  Inbedding in het curriculum / leerplan  Op basis daarvan aanpak (vorm) en inhoud bepalen

9 Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis  Voldoende kennis resulteert in een enthousiasme

10 Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis  Beschikken over een basiskennis van de EU  Via websites:  Europese Unie: http://europa.eu/about-eu/basic- information/index_nl.htmhttp://europa.eu/about-eu/basic- information/index_nl.htm  Ministerraad: http://www.consilium.europa.eu/Council- 60-years?lang=nlhttp://www.consilium.europa.eu/Council- 60-years?lang=nl  Europese Beweging België: http://www.mouvement- europeen.be/index.php?option=com_k2&view=item&layo ut=item&id=88&Itemid=64&lang=nlhttp://www.mouvement- europeen.be/index.php?option=com_k2&view=item&layo ut=item&id=88&Itemid=64&lang=nl  SP Nederland: http://www.sp.nl/europa/klauwen/ http://www.sp.nl/europa/klauwen/  Europa Nu: europa-nu.nl

11 Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis  Via brochures/infopunten:  Vertegenwoordiging van de Europese Commissie in België  Europe Direct Antwerpen  Europe Direct Limburg  Europe Direct Oost-Vlaanderen  Europe Direct Vlaams-Brabant  Europe Direct West-Vlaanderen  Informatiebureau van het Europees Parlement in België

12 Educatieve principes 2. Eigen EU-kennis  Via brochures/infopunten: http://ec.europa.eu/publications/index_nl.htm

13 Educatieve principes 3. Verlaag de drempel  Imago van ‘Europa’ =  Saai  Moeilijk  Ver-van-mijn-bed

14 Educatieve principes 3. Verlaag de drempel  Hoe?  Gebruik een ‘teaser’  Een quiz: bv. ‘Ontdek Europa’: http://europa.eu/kids- corner/index_nl.htmOntdek Europahttp://europa.eu/kids- corner/index_nl.htm  Memoryspel: bv. ‘Memory’: http://europa.eu/kids-corner/index_nl.htmMemory http://europa.eu/kids-corner/index_nl.htm  Puzzel: bv. 112: http://ec.europa.eu/information_society/activities/112/kids/ho me/index_en.htm112 http://ec.europa.eu/information_society/activities/112/kids/ho me/index_en.htm  Stripverhaal  Filmpjes: bv. Muppets: http://www.ryckevelde.be/nl/europa_begrijpen/over_de_eu/zeker_zien-148.htmlMuppets http://www.ryckevelde.be/nl/europa_begrijpen/over_de_eu/zeker_zien-148.html  ….

15 Educatieve principes 3. Verlaag de drempel  Hoe?  Vereenvoudigen mag!

16 buren vrienden Wat is de EU?

17 Waarom de EU? Samen!

18 Educatieve principes 3. Verlaag de drempel  Hoe?  Vb.: Werk eerst rond de EU-landen  Stickerkaart  Landmarks: ‘In verscheidenheid verenigd’

19 Educatieve principes 3. Verlaag de drempel http://europa.eu/teachers-corner/0_9/index_en.htm

20 Educatieve principes 3. Verlaag de drempel  Hoe?  Werk eerst rond de landen van de EU  Stickerkaart  Landmarks: ‘In verscheidenheid verenigd’  Werken rond culturele gebruiken: bv. www.fastenseatbelts.eu/nl/continent/24/Europa www.fastenseatbelts.eu/nl/continent/24/Europa  Werken rond de talen, bv., Lingoland: http://www.lingoland.net/start.php Lingoland http://www.lingoland.net/start.php  Werken rond clichés/vooroordelen, bv. Kleine Europeanen http://www.simonodil.com/ouders/producten/boeken/kleineeuropea nen http://www.simonodil.com/ouders/producten/boeken/kleineeuropea nen  Verhalen  ….

21 Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past  Interactieve game: www.speurneus-webquest.bewww.speurneus-webquest.be

22 Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past  Brochure/werkboekje

23 Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past  Educatief spel : Grensweg (CIS), speldoos  Online spel: bv. Toporopa: http://www.toporopa.eu/nl/index.html, Kids’ corner: http://europa.eu/kids- corner/index_en.htm, webquest: http://www.europa-webquest.be/, …Toporopa http://www.toporopa.eu/nl/index.html Kids’ cornerhttp://europa.eu/kids- corner/index_en.htmwebquest http://www.europa-webquest.be/ Grens-wegGrens-weg: http://www.spelinfo.be/inde x.php?spel=781 http://www.spelinfo.be/inde x.php?spel=781

24

25

26

27

28 Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou en je leerlingen past  Bezoek, bv. Parlamentarium  ‘Gewone les’  Koffer, bv. Europakoffer, …  Workshops

29 Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou past  Workshops

30 Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief  Kies de methodiek die bij jou past, via  Teachers’ corner: http://europa.eu/teachers- corner/index_en.htm Teachers’ cornerhttp://europa.eu/teachers- corner/index_en.htm  Databank ‘Europa in de klas’: http://www.europaindeklas.be/ Databank ‘Europa in de klas’ http://www.europaindeklas.be/  Check of het materiaal up-to-date is

31 Educatieve principes 4. Eigentijds en creatief

32 Educatieve principes 5. Interactief  Werk naast kennis, ook aan vaardigheden, bv. Meningsvorming: http://www.provant.be/bestuur/internationaal/euro pa_direct/bezoekformules/Meningsvorming http://www.provant.be/bestuur/internationaal/euro pa_direct/bezoekformules/

33 Educatieve principes 6. Concreet  Linken aan leefwereld kinderen:  De 24 uur van Europa  EU-verwezenlijkingen: http://www.ryckevelde.be/nl/europa_begrijpen/o ver_de_eu/achtergrondinfo/eu_verwezenlijkingen -379.html EU-verwezenlijkingen http://www.ryckevelde.be/nl/europa_begrijpen/o ver_de_eu/achtergrondinfo/eu_verwezenlijkingen -379.html

34 Europa in de klas www.europaindeklas.be

35 Ryckevelde vzw Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap www.ryckevelde.be info@ryckevelde.be


Download ppt "Europa in de klas voor het basisonderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap."

Verwante presentaties


Ads door Google