Download de presentatie
GepubliceerdKrista Koster Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Jos van Ommeren
2
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Stedelijke Economie Stedelijke economie. Ruimte is schaars. Wonen, wegen en parken zijn voorbeelden van ruimtegebruik. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
3
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Parkeren Parkeren is belangrijk voor huishoudens en bedrijven, en voor de overheid. Goed parkeerbeleid levert veel op, weinig risicovol. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
4
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Theorie Economische waarde = gebruikswaarde – de kosten. Voorbeeld 1: Kosten :€ 1000 Werknemer waardering:€ 800 Verlies: € 200. Dit verlies ontstaat onafhankelijk of de werknemer zelf voor de parkeerruimte betaalt. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
5
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Nog meer theorie Voorbeeld 2: Bezoeker wil € 1700 betalen. Geen plaats. Alternatieve kosten: € 1700. € € 1700= - € 900. Verlies: € 900. Parkeerbeleid creëert soms negatieve economische waarde. Verspilling! Zonde! Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
6
Parkeren bij werkgevers
Werknemers: parkeren vaak gratis. Werkgevers: kosten voor parkeerplaats. € 700, gemiddeld. Amsterdam, € 1500, gemiddeld. Is werknemer waardering van deze parkeerplaatsen zo hoog? Waarschijnlijk niet. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
7
Waarom gratis parkeren?
Waarom vraagt de werkgever geen vergoeding voor parkeren? Geen loonbelasting op parkeren! Parkeren = privégebruik. 10-20% van de uitgaven aan parkeren door bedrijven zijn weggegooid geld. Gratis parkeerruimte voor werknemers: is het eerlijk? Minimum parkeerplaatsen: slecht idee. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
8
Parkeren bij ziekenhuis
Werknemers, Bronovo. Alleen betalen op drukke dagen. Dit vermindert de piekvraag. Uitstekend idee! één euro per dag: vraag daalt 2% (patiënten betalen veel meer: € 8,50) Ziekenhuizen: dure parkeerplaatsen of goede gezondheidszorg? Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
9
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Parkeren bij kantoren Doorberekenen parkeerkosten: vraag naar parkeerplaatsen daalt met 20-30%. Gratis verschaffen van parkeerruimte is schadelijk voor welvaart. Beter beleid: Inkomstenbelasting (bijv, Singapore). Verplicht doorberekenen van kosten. Overheid eerst. Voorbeeldfunctie. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
10
Het zoeken naar een parkeerplaats
Grote ergernis, toch? Nee: beperkt probleem: (uitgezonderd woonwijken) 70% : niet gezocht; 6% : meer dan een minuut gezocht. Grote tegenstelling met VS. In Nederland: verschillen in straat- en garagetarieven klein. Nederlands beleid succesvol. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
11
Het zoeken in woonwijken van Amsterdam
Amsterdam, in sommige gebieden: te veel parkeervergunningen voor bewoners en bedrijven. Zoeken naar parkeerplaats. Weggegooide tijd= zoekkosten In geld uitgedrukt: €1 per dag. Verminder aantal vergunningen. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
12
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Parkeervergunningen Amsterdam centrum. Parkeerplaatsen schaars. Wachtlijsten voor vergunning. Wachtduur: enkele jaren. €8 per dag om wachtlijst te vermijden. €8 per dag om te kunnen parkeren voor de deur. Verhoog kosten voor vergunning! Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
13
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Goed parkeerbeleid Parkeren is een melkkoe: melk wordt teruggegeven. Autobezit neemt niet toe in gebieden met wachtlijsten. Wachtlijsten zijn niet leuk voor nieuwe bewoners. Bouw geen dure ondergrondse garages voor bewoners. Alternatief gebruik parkeerruimte? Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
14
De parkeervergunningen in Amsterdam
Beperk gebruik van vergunningen. Parkeerinkomsten voor gemeente. Parkeertarieven voor bezoekers zijn nu kunstmatig hoog. Verminder aantal vergunningen. Lege parkeerplaatsen op straat? Verlaag de tarieven voor bezoekers, maar niet voor de eerste twee uren. Minimumtarief voor parkeren, ongeacht de duur van parkeren. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
15
Garage en straattarieven
Almere: Straat duurder dan garage parkeren. Kortparkeerders vooral op straat. Langparkeerders vooral in garage. Extra betalingsbereidheid voor op straat parkeren: €0,35. Parkeren op straat bespaart looptijd. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
16
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Falend parkeerbeleid Falend parkeerbeleid: de baten van parkeerplaatsen zijn vaak minder dan de kosten. Slecht voor milieu en files. Nieuwbouw: gratis parkeren maakt wonen duurder! Niet verplichten bij nieuwbouw parkeerruimte te bouwen. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
17
Nivellerend inkomensbeleid?
Autobezit stijgt met inkomen: 11% met elke extra € per jaar. In Amsterdam wonen arme en rijke huishoudens. Het zijn vooral de rijke huishoudens die auto’s hebben, … en een parkeervergunning, die duizenden euro’s waard is. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
18
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Kennis is macht Mijn bevindingen: Falend beleid: gratis parkeren voor werknemers. Te veel en te goedkope parkeervergunningen. Goed beleid: weinig zoeken naar parkeerplaatsen, afgezien van woonwijken. Mijn advies: Voorkom gratis parkeren bij werkgevers. Verminder en beperk parkeervergunningen. Maak parkeervergunningen duurder, vooral als er wachtlijsten zijn. Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
19
Ik heb gezegd! Er was eens een hoogleraar van Ommeren.
Die kon zich om het ruimtegebruik nogal bekommeren. De oplossing toonde hij aan. Men zou vaker de auto laten staan. Duurdere vergunningen deden nog altijd wonderen. (Erhan Demirel) Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.