Download de presentatie
1
KRANTEN EN TIJDSCHRIFTEN
MEDIAONDERZOEK KRANTEN EN TIJDSCHRIFTEN USING MEDIA V1 TDI 4 DIRK SHARON ERWIN ROBIN JAAP OSCAR 2007
2
Vandaag Definitie en overzicht bladen Kwantitatieve kenmerken
Bereik Contactfrequentie Selectiviteit Geografische aanpasbaarheid Snelheid van bereik Levensduur boodschap Seizoensinvloeden Kwalitatieve kenmerken Imago Algemene impact Emotionele impact Actief of passief Betrouwbaarheid Informatieoverdrachtcapaciteit Demonstratiemogelijkheden Mate van herinnering Ruis Interactieve mogelijkheden Jaarlijkse mediabestedingen Technische criteria Kosten Productiekosten Aanlooptijd Meetbaarheid Beschikbaarheid Recente ontwikkelingen en toekomst Huidige ontwikkelingen Toekomstverwachtingen Bronvermelding Samenwerking en taakverdeling
3
Definitie en overzicht bladen
4
Definitie en overzicht bladen
Wat zijn.. Dagbladen Een dagblad of krant is een klassiek massamedium. Niet alle kranten zijn dagbladen. Tijdschriften Een verzameling artikelen in een blad dat in een bepaalde periode verschijnt. Er zijn ook digitale tijdschriften. Landelijke dagbladen Telegraaf, Algemeen Dagblad, Trouw, NRC Handelsblad, Het Parool Regionale dagbladen Noord-Hollands Dagblad, De Gelderlander, Brabants Dagblad Gratis dagbladen Sp!ts, Metro, Dag, Pers
5
Definitie en overzicht bladen
Tijdschriften / bladen Huis aan huis bladen De Echo, Amsterdams Stadsblad, Zeeuws Vlaamse Koerier, De Kennemer Radio en televisie bladen (RTV) Televisier, Microgids, Avrobode, Vara TV Magazine Vrouwenbladen Libelle, Margriet, Privé, Glossy, Vriendin, Linda, Flair, Viva Mannenbladen Aktueel, FHM, Nieuwe Revu, Panorama, AutoVisie, sQueeze Special interest bladen Knipmode, Delicious, Top Santé, Vorsten! Kinderbladen Zo zit dat, Tina, Nickelodeon Magazine, Teletubbies, Bobo, Donald Duck Relatiebladen Consumentengids, NS, Kampioen (ANWB) 50+ bladen Midi, Zin, Felderhof Woonbladen VT Wonen, Woonmagazine, More than Classic, Eigen Huis en Interieur Tuinbladen Tuin & CO, Seasons, Home and Garden, Ariadne at Home Gamesbladen Playstation Magazine, PC Gameplay, N Gamer, PC Zone, Game Pro Bedrijfsbladen Metro Nederland (Makro), Ahá (Albert Heijn) Sportbladen Voetbal Magazine, Tweewieler, Fiets!, Toeractief, Sports Illustrated Autobladen Auto Magazine, AutoTelegraaf, Autokampioen, Top Gear Magazine Sommige bladen kunnen in meerdere categorieën ingedeeld worden.
6
Definitie en overzicht bladen
Internationale bladen, bekend in Nederland Cosmopolitan The Economist Newsweek Q Reader's Digest Science Der Spiegel Thrasher Magazine Time Magazine National Geographic Wired
7
Definitie en overzicht bladen
Bekende uitgevers Sanoma Audax Telegraaf Wegener ANWB Weekbladpers
8
Definitie en overzicht bladen
Thema’s en doelgroepen Leeftijdscategorieën Kleuters (Bobo), kinderen (Tina), tieners (BreakOut), jongvolwassenen (NRC Next), ouderen (Plus), … Specifiek thema / belangstelling Paarden, auto’s, wonen, hobby’s, mode, welzijn, … Culturele groep Mannen (For Him), vrouwen (Libelle), studenten (Kijk), wetenschappers, … Opinie Linkse bladen (Vrij Nederland), rechtse bladen (Elsevier), progressief, vernieuwend, …
9
Definitie en overzicht bladen
Gratis kranten Er zijn vier gratis kranten in Nederland: de Metro, Sp!ts, Pers en DAG. 73% van de mensen vinden gratis kranten kwalitatief goed. Slechts 2% vindt gratis kranten geen kwaliteit bieden. Merkbekendheid Favoriet Leestijd % min Metro 79 70 16,9 Sp!ts 77 68 17,4 Pers 16 27 14,7 DAG 31 18,2
10
Definitie en overzicht bladen
Gratis kranten De Pers en Dag worden gemiddeld door bijna 20 procent van de allochtonen gelezen. 8 procent van de allochtonen vindt De Pers de beste gratis krant, 10 procent kiest voor Dag. Spits zag het marktaandeel dalen van 65 naar 55 procent, Metro zakte van 60 naar 54 procent. Er zijn nog meer gratis kranten, zowel online als op papier (bijv.: Almere Vandaag)
11
Kwantitatieve kenmerken
12
Kwantitatieve kenmerken
Bereik Percentage van Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar die regelmatig een dagblad lezen: 44% in 2005 49% in 2006 (door NRC Next) Onderzoek: jongeren worden niet warm of koud van massamedia. Internet en vrienden zijn voor hun de belangrijkste informatiebronnen. Totale oplage dagbladen in 2005:
13
Kwantitatieve kenmerken
Bereik Cijfers uit 2004 geven de kracht weer van gratis kranten.
14
Kwantitatieve kenmerken
Contactfrequentie Hoevaak komt een persoon in aanraking met een krant of tijdschrift? Behalve ‘hoevaak’ kijk je ook naar ‘hoelang’ iemand met een medium in aanraking komt. Gratis kranten vallen op: uitdelers, overal te vinden en er wordt reclame voor gemaakt. Abonnementen spreken voor zich: mensen zien ‘hun’ krant of blad dagelijks, wekelijks of maandelijks op de deurmat verschijnen en zullen niet geïnteresseerd zijn in losse verkoop. Er is reclame voor kranten en tijdschriften: televisie billboards posters winkels kranten en tijdschriften zelf
15
Kwantitatieve kenmerken
Contactfrequentie Voorbeeld: de contactfrequentie van de Telegraaf. Uit onderzoek blijkt het gemiddeld aantal leesminuten van de Telegraaf per week is sinds 2004 met maar liefst 19% toegenomen. In 2006 is dit 252 minuten per week (ruim vier uur) per lezer. Het zaterdagbereik van De Telegraaf is enorm hoog: op deze dag worden bijna 2,4 miljoen Nederlanders van 13+ bereikt. Dagbereik? Uit onderzoek is gebleken dat mensen op zondag vooral beslissingen nemen over vakanties. Hierop spelen adverteerders in.
16
Kwantitatieve kenmerken
Selectiviteit Hier gaat het om de vraag: Welke krant richt zich op welke doelgroep? Spits Jongvolwassenen zijn, mede door hun verschillend mediagebruik, zeer moeilijk te bereiken. Ook zou deze groep minder dagbladen lezen, maar wij hebben ze! Dagelijks bereikt Sp!ts maar liefst tot 34-jarigen. Sp!ts is daarmee de absolute nummer 1 in deze doelgroep. Metro De Metrolezer is jong, goed opgeleid, welstandig en werkzaam of studerend. 42% van de lezers is jonger dan 35 jaar; 68% is goed opgeleid. Van alle lezers studeert 16% en werkt 60%. Volkskrant De lezers van De Volkskrant zijn relatief jong en hoog opgeleid: 40% is jonger dan 35 jaar, 55% is hoog opgeleid. Ze zijn ook redelijk in goede doen: vier van de vijf lezers behoort tot de welstandsklasse A of B. Algemeen Dagblad Omdat het AD meer dan andere kranten een gezinsblad is, is het totale bereik vele malen groter: ruim één miljoen mensen lezen dagelijks het Algemeen Dagblad. De helft van de lezers behoort tot een gezin met kinderen, 40% van de lezers heeft een MAVO/MBO-opleiding en 75% behoort tot de welstandsklasse B of C.
17
Kwantitatieve kenmerken
Selectiviteit Hier gaat het om de vraag: Welke krant richt zich op welke doelgroep? NRC Het lezerspubliek van NRC Handelsblad is – kort door de bocht gesteld – geleerd, bemiddeld en oud: 59% heeft een HBO-of universitaire opleiding genoten, 90% van de lezers zit in welstandsklasse A of B, 44% heeft een netto jaarinkomen van f ,= of meer, twee op de drie lezers is ouder dan 35 jaar. Telegraaf De Telegraaf wordt door alle geledingen van het Nederlandse volk gelezen: mannen en vrouwen, jong en oud. De Telegraaf is dan ook met afstand het duurste dagblad om in te adverteren
18
Kwantitatieve kenmerken
Geografische aanpasbaarheid Lokaal / regionaal Landelijk Internationaal
19
Kwantitatieve kenmerken
Snelheid van bereik Hangt af van het type blad. Het duurt in principe een dag, een week of een maand. Dat geldt alleen voor mensen die abonnee zijn. De tijdschriften die in de winkel liggen worden meestal langer dan een dag verkocht.
20
Kwantitatieve kenmerken
Levensduur boodschap Termijn/periode waarbinnen een medium, een boodschap op een effectieve wijze kan communiceren. Je onthoud meer dan je denkt -Logo (kleuren) -Merk / namen -Advertenties Verschilt per persoon -Interesses -Aantrekkingskracht -Voorkeur Cross media
21
Kwantitatieve kenmerken
Seizoensinvloeden De mate waarin de effectiviteit of de impact van het medium, beïnvloed wordt door steeds terugkerende externe veranderingen (het weer, vakantieperioden etc.) Sommige tijdschriften en dagbladen verkopen beter in bepaalde periodes. Zomertijd Wintertijd Sinterklaas Kerst Valentijn Mensen zijn tijdens feestdagen extra gevoelig voor advertenties. Inkopen Tradities
22
Kwalitatieve kenmerken
23
Kwalitatieve kenmerken
Vermogen tot het bouwen aan imago 2 manieren: Reclame Dagblad en tijdschrift reclame maken de consument het meest enthousiast. Free publicity Zie de volgende voorbeelden..
24
Kwalitatieve kenmerken
Vermogen tot het bouwen aan imago
25
Kwalitatieve kenmerken
Algemene impact van het medium Top 5 dagbladen (2003) 1. Regionale krant (gelezen door 25%) 2. Spits (gelezen door 19%) 3. Metro (gelezen door 13%) 4. De Telegraaf (gelezen door 10%) 5. Algemeen Dagblad (gelezen door 7%) Top 5 tijdschriften (2003) 1. Veronica Magazine (gelezen door 24%) 2. Donald Duck (gelezen door 24%) 3. Break Out (gelezen door 19%) 4. Fancy (gelezen door 19%) 5. Hitkrant (gelezen door 13%) Opvallend: De regionale krant wordt nog steeds veel gelezen. De Donald Duck, een blad voor kinderen, wordt zeer goed gelezen (door niet alleen kinderen).
26
Kwalitatieve kenmerken
Emotionele impact van het medium De emotionele impact onder jongeren in Nederland is groter dan die onder jongeren uit andere landen. De emotionele impact is erg klein: jongeren worden niet warm of koud van ‘oude’ massamedia. Internet en vrienden zijn hun belangrijkste informatie bronnen. De geraaktheidsfactor van dagbladen is het hoogst. Dagblad reclame erg positief ontvangen.
27
Kwalitatieve kenmerken
Redenen waarom het een actief- of passief medium is Tijdschriften en dagbladen kunnen zowel gezien worden als een actief- en een passief medium. Actief -Bewust lezen -Automatisme -Behoefte Passief -Onbewust lezen -Meelezen -Verveling
28
Kwalitatieve kenmerken
Perceptie over de betrouwbaarheid Dagbladen zijn betrouwbaar, want in kranten staan feiten en gebeurtenissen. Reclames zijn niet altijd betrouwbaar Tijdschriften zijn niet altijd betrouwbaar: Advertenties Reclames Roddels Dit is onze gedachte daarover, maar de meningen verschillen van persoon tot persoon.
29
Kwalitatieve kenmerken
Informatieoverdrachtcapaciteit Om duidelijkheid te krijgen over hoe informatie kan worden overgedragen, vergelijken we een aantal oplages en het gemiddeld aantal pagina’s dat een krant gebruikt om informatie over te brengen. Telegraaf Metro Algemeen Dagblad Spits Libelle Story Revue Metro 23 pagina’s De Dag 23 pagina’s Spits 31 pagina’s
30
Kwalitatieve kenmerken
Demonstratiemogelijkheden in de winkels in rijen van tijdschriften buiten op een rek promotieteams op NS stations billboards reclame op televisie, online, banners leesmap huis aan huis
31
Kwalitatieve kenmerken
Mate van herinnering Wordt dat wat mensen in dagbladen en tijdschriften zien wel onthouden? Uit de krant: Metro meest bekend, Dag langst gelezen Lezers van DAG besteden de meeste leestijd aan hun krant, namelijk 18,2 minuten. De gemiddelde leestijd van Sp!ts, Metro en De Pers bedraagt respectievelijk 17,4 minuten, 16,8 minuten en 14,7 minuten. Voor advertenties in een krant / tijdschrijft geld: ‘’ Grotere advertenties worden beter bekeken, gelezen en scoren op alle realisaties hoger (Artikel-realisatie, merk- realisatie, Product-realisatie. Of een advertentie of artikel wordt onthouden, hangt af van: -De grootte van de campagne -Het gebruik van afbeeldingen -De plaats waar de content staat -De interesse van een individu
32
Kwalitatieve kenmerken
Ruis Ruis zijn alle manieren waarop het normaal consumeren van kranten of tijdschriften verstoord wordt of anders kan zijn dan dat anderen dat ervaren. Cultuurverschillen Onleesbaarheid Kleuren (blind) Spreiding van uitgave (afhankelijk van de doelgroep) Actualiteit Computerstoringen Problemen bij bezorging
33
Kwalitatieve kenmerken
Interactieve mogelijkheden Krant Advertentie (“verzin een leuke kreet voor de ballen van radio 538”, “sms nu naar 5380 en win een kledingpakket!”) Column Publiek gaat zelf schrijven DAG Probeert Tijdschrift Brieven inzenden / mailen Tijdschriften publiceren online Artikel
34
Kwalitatieve kenmerken
Jaarlijkse mediabestedingen
35
Kwalitatieve kenmerken
Jaarlijkse mediabestedingen
36
Technische criteria
37
Technische criteria Kosten van het medium
Adverteren gaat meestal via reclamebedrijven die daarin specialiseren. Deze werken meestal voor meerdere bladen en magazines. De kosten hangen af van de oplage en bereik van de dagbladen. Voorbeeld De Volkskrant Tarief commercieel Maandag t/m vrijdag 5,29 euro per mm Zaterdag 6,28 per mm Tarief personeel Maandag t/m zaterdag 6,98 euro per mm
38
Technische criteria Productiekosten
Productiekosten zijn de kosten van het drukken, papier, binden en de distributie van kranten en tijdschriften. Bijna 70% van de kosten is de distributie. Veel goedkoper: digitaal of in de toekomst e-paper. Electronic paper is een informatiedrager die het gevoel van gewoon papier en inkt moet nabootsen. Een zeer dun en flexibel beeldscherm. Voordelen: De tekst op elektronisch papier kan gewist en herschreven worden. Het is beter voor je ogen dan een beeldscherm. Het gebruikt alleen stroom als je de tekst verandert.
39
Technische criteria Aanlooptijd
De tijd die het kost om een bericht te plaatsen met deze media. Het kan in principe erin staan bij de volgende druk. Wanneer mensen het lezen hangt dan weer af van de snelheid van het bereik. Dat is dus ongeveer een dag tot een week of maand.
40
Technische criteria Meetbaarheid
Hoeveel kranten en tijdschriften er verkocht worden kan door middel van de winkelverkopen en abonnees gevonden worden. Onderzoeksbureaus als NiPO onderzoeken: Het aantal minuten dat lezers lezen De doelgroep die bereikt wordt De herkenbaarheid van kranten en tijdschriften De herkenbaarheid van reclames van kranten en tijdschriften Of nieuwe (interactieve) mogelijkheden werken Als adverteerders een marketingcampagne starten met advertenties in dagbladen en tijdschriften, dan kan de impact daarvan gemeten worden door onderzoeken en verkoopcijfers.
41
Technische criteria Beschikbaarheid
Meest beschikbaar: gratis kranten zoals Sp!ts, DAG, Pers en Metro. stations winkels (Bruna, Kiosk) uitgedeeld De Pers bezorgt huis-aan-huis. Overal zijn kranten te koop. Zelfs bij de Kruidvat kun je kiezen uit 23 verschillende abonnementen. Ook tijdschriften worden overal verkocht. Speciaalzaken verkopen tijdschriften die te maken hebben met de winkel zelf. Uitzonderingen: computerstoringen, problemen met de bezorging. Een aantal kranten heeft internationale uitgaven (Telegraaf).
42
Recente ontwikkelingen en toekomst
43
Recente ontwikkelingen en toekomst
Huidige ontwikkelingen De belangrijkste ontwikkelingen nu: Steeds meer kranten gaan online Steeds minder jongeren lezen kranten en tijdschriften Krantenuitgevers zien steeds meer in dat ze moeten veranderen Er komt meer interesse in gratis kranten door consumenten en producenten Tijdschriften worden online ondersteund
44
Recente ontwikkelingen en toekomst
Huidige ontwikkelingen Concrete voorbeelden: De DAG speelt in op de behoefte om lezers te laten schrijven (via DAG Probeert) Het magazine ElleGIRL heeft een online variant die je kunt lezen door te smsen (2 euro) Quote overweegt digitale versies van hun blad gratis te maken, zodat oplagen omhoog kunnen
45
Recente ontwikkelingen en toekomst
Toekomst: ‘Eye on the future’ Kranten: Naar verwachting zullen steeds meer kranten fuseren en verdwijnen. De online krant wordt populairder dan de gedrukte versie. Gratis kranten krijgen de overhand; nu al zijn er plannen voor een gratis financiële krant. De volgende generatie zal opgroeien met nieuws op het internet en ziet de krant als ‘onhandig’. De vraag is dus niet óf, maar wanneer de kranten verdwijnen.
46
Recente ontwikkelingen en toekomst
Toekomst: ‘Eye on the future’ Tijdschriften: De toekomst van het tijdschrift is digitaal. Nu is het online magazine nog een aanvulling op de papieren versie. In combinatie met online adverteren is een digitaal tijdschrift voor makers aantrekkelijk. Online magazines zijn nu nog veel gratis, maar zullen in de toekomst meer betaald gaan worden. Gedrukte tijdschriften zullen naar verwachting minder snel verdwijnen dan gedrukte kranten.
47
Bronvermelding
48
Bronvermelding Bronnen http://www.marketingfacts.nl/
49
Bronvermelding Bronnen
recordID=43548&-search
50
Samenwerking en taakverdeling
51
Samenwerking en taakverdeling
Robin Grafieken, Actief/Passief medium, Betrouwbaarheid, Levensduur boodschap, Seizoensinvloeden Jaap Imago, Algemene impact en Emotionele Impact, Bereik van het medium Erwin Vormgeving presentatie, definitie en overzicht kranten, meetbaarheid, beschikbaarheid, toekomstverwachtingen, teamleider Sharon Ruis, Interactieve mogelijkheden, Jaarlijkse mediabestedingen, Geografische aanpasbaarheid Dirk Informatieoverdrachtcapaciteit, Demonstratiemogelijkheden, Mate van herinnering, Selectiviteit Oscar Snelheid van bereik, Kosten van het medium, Productiekosten, Aanlooptijd
52
Einde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.