Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrederik Coppens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh.
Sicco Hesselmans, online campagne coördinator Utrecht, 28 feb 2012
2
Voorbeeld zoekresultaten
Betaalde advertenties / gratis vermeldingen Opbouw vermelding: titel, url, tekst + evt. extra links / locatie / telefoon Zoekwoord vet in vermeldingen Vertical search: bijv. video’s, afbeeldingen, nieuws
3
Voorbeeld 2 zoekresultaten
Hoge vermelding op zoekwoord “motor” dankzij vermelding locatie Motorbeurs (vertical search) Afhankelijk van de locatie waar gebruiker zoekopdracht uitvoert
4
Vermelding wordt bepaald door:
Relevante inhoud pagina’s website Inkomende links relevante websites
5
Techniek Hoeven wij ons geen zorgen over te maken
6
PageRank Google’s methode om pagina’s op internet te ordenen naar belang “Rapportcijfer” tussen 0 en 10, logaritmisch Bepaald door aantal (relevante) inkomende links op pagina die zelf een hoge PageRank hebben Ranking domein speelt ook een rol
7
Opbouw training Zoekwoorden bepalen Pagina’s aanpassen
Linkbuilding > links naar de website/pagina Monitoren resultaten
8
Opdracht: Elke website van VNU Exhibitions optimaliseren voor minimaal 5 geschikte zoektermen en resultaat hiervan aantoonbaar maken.
9
Keywords: Te gebruiken voor zoekmachine optimalisatie, Adwords, YouTube, social media, branding, bannering, martketing, printed media, TV etc.
10
ZOEKTERMEN:
11
Zoektermen bepalen Op zoek naar geschikte keywords:
Brainstorm Jatten van concurrentie (Google) keyword tool Maak lijst zoekwoorden + inschatting zoekvolume + inschatting concurrentie Verfijn en categoriseer zoekwoorden
12
Brainstorm Vraag projectteam om te helpen bij samenstellen van lijst zoekwoorden. Gebruik evt. SeedKeywords.com Deel op in verschillende categorieën en zoek dan verder. Je vindt zoekwoorden in/op: Eigen website, persberichten, nieuwsitems, brochure, vaktijdschriften etc. Rapport zoekmachines Webtrends (let op conversie, bounce rate, tijd op website) websites concurrenten, social media (bijv. (hash)tags), blogs, panels
13
Websites concurrenten
Invoeren url concurrent in Google Keyword Tool Bekijk keywords uit keywords metatag Bekijk tekst website concurrent: Welke keywords gebruiken ze? Welke keywords gebruiken ze niet?
14
Google keyword tool Google “Google keyword tool” Typ zoektermen in.
Bekijk lijst synoniemen Google Trends Google Insights
16
Uitbreiden / verfijnen / categoriseren
Gebruik online “Van Dale” voor synoniemen / hyponiemen Bedenk voorvoegsels / achtervoegsels Bedenk verschillende vormen van het woord
17
Inschatting zoekvolume / concurrentie
Zet zoekwoorden in Excel en verdeel de zoekwoorden in categorieën op basis van: Doel bezoeker Persoonlijke karakteristieken Sector / productgroep Functie
18
Inschatting zoekvolume / concurrentie
Neem zoekwoorden op in Excel bestand + kolommen voor: Relevantie zelf score bedenken van 1 t/m 10 Specifiek/algemeen zelf score bedenken van 1 t/m 10 Concurrentie (getal Google Keyw. Tool) Populariteit (getal Google Keyw. Tool -> lokaal per maand) Algehele score (op basis van weging?) Opmerkingen
19
Pagina’s aanpassen
20
Kies zoekwoorden / pagina’s
Kies de beste zoekwoorden: Relevant Weinig concurrentie (check ook welke websites nu hoog scoren op zoekw.) Hoog lokaal zoekvolume Makkelijk te gebruiken in website Kies de beste pagina’s: Veel binnenkomende links Hoge pagerank (“Quirk searchstatus” voor Firefox) Geschikt om tekst aan te passen 1-3 zoekwoorden per pagina
21
Optimaliseren website
Domeinnaam URL Ankers en tags Inhoud website
22
Domeinnaam Heeft grote invloed op vindbaarheid
Over het algemeen niet raadzaam meerdere domeinen te gebruiken 301-redirects (doorverwijzingen) verschillende domeinnamen naar één website hebben geen zin Belang domeinnaam neemt iets af
23
URL Belangrijk voor SEO Keywords gebruiken in url
In plaats van spaties “-”-teken gebruiken Gebruik boomstructuur in opbouw url bv. én
24
Ankers en tags Page title Zeer belangrijk voor positie
Wordt vaak gebruikt in vermelding Standaard opbouw Sitecore: titel pagina + “ – “ + domeinnaam of naam project Keyword vóóraan Ongeveer 70 tekens
25
Ankers en tags Meta description Meta keywords
Niet belangrijk voor positie Wél belangrijk voor vermelding Gebruik keywords binnen de eerste 170 tekens Wordt vaak uitgelezen door andere websites (bijv. LinkedIn) Waarschuw Sicco als na 2 weken description tag nog niet door Google is overgenomen Meta keywords Zijn niet erg belangrijk meer
26
Ankers en tags Alt tags Headings
Geef alle afbeeldingen een relevante alt tag Headings Pagina title krijgt in Sitecore automatisch <H1> heading Geef subkoppen <H2> of <H3> headings Laat keywords terugkeren in headings Heading is gewoon te kiezen in WYSIWYG-editor
27
Ankers en tags Anker teksten van links
Zijn teksten die linken naar andere pagina, bv. “Bekijk ons assortiment kazen” Zijn heel erg belangrijk voor SEO Keywords toevoegen Veel interne links naar belangrijke pagina’s
28
Inhoud website Vervang indien mogelijk zin(delen) door keywords waarop geoptimaliseerd moet worden Keywords evt. vet maken Aanpassingen mogen niet ten koste gaan van leesbaarheid
29
Keyword dichtheid 1x in Titel tag 1 of 2x in meta description
1x in H1 tag (titel op de pagina) 2x in de eerste 200 – 300 woorden 1x per paragraaf Dichtheid zoekwoord niet meer dan 5%
30
Handige tool Sitecore
31
Linkbuilding
32
Linkbuilding Zorg voor tekstlinks van relevante en belangrijke websites Laat keywords in tekstlinks terugkomen Vergeet niet interne links te gebruiken En links vanaf andere relevante websites VNU Exh. Keywords moeten onderdeel zijn van de link, dus: NIET: Klik hier voor de link naar ons overzicht van luxe vakanties WEL: Bekijk de lijst met luxe vakanties
33
Resultaten monitoren
34
Resultaten monitoren Bekijk in Webtrends rapporten:
VNU Most Recent Search Phrases (organic) Traffic Sources per Entry Page Org. Search Phrases per Entry Page Meer verkeer via gekozen zoekwoorden op desbetreffende pagina’s? Lage bounce rate? Hoe zit het met registraties? En tijd op website? Vergelijk met relevante vorige periode
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.