De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh."— Transcript van de presentatie:

1 Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh.
Sicco Hesselmans, online campagne coördinator Utrecht, 28 feb 2012

2 Voorbeeld zoekresultaten
Betaalde advertenties / gratis vermeldingen Opbouw vermelding: titel, url, tekst + evt. extra links / locatie / telefoon Zoekwoord vet in vermeldingen Vertical search: bijv. video’s, afbeeldingen, nieuws

3 Voorbeeld 2 zoekresultaten
Hoge vermelding op zoekwoord “motor” dankzij vermelding locatie Motorbeurs (vertical search) Afhankelijk van de locatie waar gebruiker zoekopdracht uitvoert

4 Vermelding wordt bepaald door:
Relevante inhoud pagina’s website Inkomende links relevante websites

5 Techniek Hoeven wij ons geen zorgen over te maken

6 PageRank Google’s methode om pagina’s op internet te ordenen naar belang “Rapportcijfer” tussen 0 en 10, logaritmisch Bepaald door aantal (relevante) inkomende links op pagina die zelf een hoge PageRank hebben Ranking domein speelt ook een rol

7 Opbouw training Zoekwoorden bepalen Pagina’s aanpassen
Linkbuilding > links naar de website/pagina Monitoren resultaten

8 Opdracht: Elke website van VNU Exhibitions optimaliseren voor minimaal 5 geschikte zoektermen en resultaat hiervan aantoonbaar maken.

9 Keywords: Te gebruiken voor zoekmachine optimalisatie, Adwords, YouTube, social media, branding, bannering, martketing, printed media, TV etc.

10 ZOEKTERMEN:

11 Zoektermen bepalen Op zoek naar geschikte keywords:
Brainstorm Jatten van concurrentie (Google) keyword tool Maak lijst zoekwoorden + inschatting zoekvolume + inschatting concurrentie Verfijn en categoriseer zoekwoorden

12 Brainstorm Vraag projectteam om te helpen bij samenstellen van lijst zoekwoorden. Gebruik evt. SeedKeywords.com Deel op in verschillende categorieën en zoek dan verder. Je vindt zoekwoorden in/op: Eigen website, persberichten, nieuwsitems, brochure, vaktijdschriften etc. Rapport zoekmachines Webtrends (let op conversie, bounce rate, tijd op website) websites concurrenten, social media (bijv. (hash)tags), blogs, panels

13 Websites concurrenten
Invoeren url concurrent in Google Keyword Tool Bekijk keywords uit keywords metatag Bekijk tekst website concurrent: Welke keywords gebruiken ze? Welke keywords gebruiken ze niet?

14 Google keyword tool Google “Google keyword tool” Typ zoektermen in.
Bekijk lijst synoniemen Google Trends Google Insights

15

16 Uitbreiden / verfijnen / categoriseren
Gebruik online “Van Dale” voor synoniemen / hyponiemen Bedenk voorvoegsels / achtervoegsels Bedenk verschillende vormen van het woord

17 Inschatting zoekvolume / concurrentie
Zet zoekwoorden in Excel en verdeel de zoekwoorden in categorieën op basis van: Doel bezoeker Persoonlijke karakteristieken Sector / productgroep Functie

18 Inschatting zoekvolume / concurrentie
Neem zoekwoorden op in Excel bestand + kolommen voor: Relevantie zelf score bedenken van 1 t/m 10 Specifiek/algemeen zelf score bedenken van 1 t/m 10 Concurrentie (getal Google Keyw. Tool) Populariteit (getal Google Keyw. Tool -> lokaal per maand) Algehele score (op basis van weging?) Opmerkingen

19 Pagina’s aanpassen

20 Kies zoekwoorden / pagina’s
Kies de beste zoekwoorden: Relevant Weinig concurrentie (check ook welke websites nu hoog scoren op zoekw.) Hoog lokaal zoekvolume Makkelijk te gebruiken in website Kies de beste pagina’s: Veel binnenkomende links Hoge pagerank (“Quirk searchstatus” voor Firefox) Geschikt om tekst aan te passen 1-3 zoekwoorden per pagina

21 Optimaliseren website
Domeinnaam URL Ankers en tags Inhoud website

22 Domeinnaam Heeft grote invloed op vindbaarheid
Over het algemeen niet raadzaam meerdere domeinen te gebruiken 301-redirects (doorverwijzingen) verschillende domeinnamen naar één website hebben geen zin Belang domeinnaam neemt iets af

23 URL Belangrijk voor SEO Keywords gebruiken in url
In plaats van spaties “-”-teken gebruiken Gebruik boomstructuur in opbouw url bv. én

24 Ankers en tags Page title Zeer belangrijk voor positie
Wordt vaak gebruikt in vermelding Standaard opbouw Sitecore: titel pagina + “ – “ + domeinnaam of naam project Keyword vóóraan Ongeveer 70 tekens

25 Ankers en tags Meta description Meta keywords
Niet belangrijk voor positie Wél belangrijk voor vermelding Gebruik keywords binnen de eerste 170 tekens Wordt vaak uitgelezen door andere websites (bijv. LinkedIn) Waarschuw Sicco als na 2 weken description tag nog niet door Google is overgenomen Meta keywords Zijn niet erg belangrijk meer

26 Ankers en tags Alt tags Headings
Geef alle afbeeldingen een relevante alt tag Headings Pagina title krijgt in Sitecore automatisch <H1> heading Geef subkoppen <H2> of <H3> headings Laat keywords terugkeren in headings Heading is gewoon te kiezen in WYSIWYG-editor

27 Ankers en tags Anker teksten van links
Zijn teksten die linken naar andere pagina, bv. “Bekijk ons assortiment kazen” Zijn heel erg belangrijk voor SEO Keywords toevoegen Veel interne links naar belangrijke pagina’s

28 Inhoud website Vervang indien mogelijk zin(delen) door keywords waarop geoptimaliseerd moet worden Keywords evt. vet maken Aanpassingen mogen niet ten koste gaan van leesbaarheid

29 Keyword dichtheid 1x in Titel tag 1 of 2x in meta description
1x in H1 tag (titel op de pagina) 2x in de eerste 200 – 300 woorden 1x per paragraaf Dichtheid zoekwoord niet meer dan 5%

30 Handige tool Sitecore

31 Linkbuilding

32 Linkbuilding Zorg voor tekstlinks van relevante en belangrijke websites Laat keywords in tekstlinks terugkomen Vergeet niet interne links te gebruiken En links vanaf andere relevante websites VNU Exh. Keywords moeten onderdeel zijn van de link, dus: NIET: Klik hier voor de link naar ons overzicht van luxe vakanties WEL: Bekijk de lijst met luxe vakanties

33 Resultaten monitoren

34 Resultaten monitoren Bekijk in Webtrends rapporten:
VNU Most Recent Search Phrases (organic) Traffic Sources per Entry Page Org. Search Phrases per Entry Page Meer verkeer via gekozen zoekwoorden op desbetreffende pagina’s? Lage bounce rate? Hoe zit het met registraties? En tijd op website? Vergelijk met relevante vorige periode


Download ppt "Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh."

Verwante presentaties


Ads door Google