De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel"— Transcript van de presentatie:

1 Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel
II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II II Omgaan met gender en seksuele diversiteit vanuit een kritische mediageletterdheid Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel Ghent University II Korte Meer 7–11 II 9000 Ghent II P II F II cims.be

2 Introductie OVERZICHT WORKSHOP 1) Wat is nu gender & seksuele identiteit? 2) Wat is mediageletterdheid? 3) Belang van mediageletterdheid voor bespreekbaar maken van gender en seksuele diversiteit 4) Bespreking concrete mediacases 5) Terugkoppeling mediapraktijken leerlingen

3 (1) Gender en seksuele diversiteit

4 (1) Gender en seksuele diversiteit
HETERONORMATIVITEIT binaire geslachtsverdeling M/V horen zich strikt mannelijk of vrouwelijk te gedragen M/V horen zich als heteroseksueel te identificeren dominant discours M/V die niet passen in deze norm  anders & minderwaardig gezien door de meerderheid

5 (2) Kritische mediageletterdheid
“Mediageletterdheid is de bekwaamheid om toegang te hebben tot het materiaal uit verschillende media en om dit materiaal te identificeren, begrijpen, interpreteren, evalueren, communiceren, berekenen en produceren.” Lemaitre, J., Moreas, M., Pickery, J. “Mediageletterdheid in een digitale wereld” (2011, p. 9)  Ontwikkeling van een genuanceerd maatschappijbeeld

6 (3) Belang geletterdheid thematiek
Kritisch nadenken over geldende normen en waarden ivm gender en seksuele identiteit Aansluiting bij leefwereld jongeren Onderzoek “Screenagers” (Adriaens, Van Damme & Courtois, 2009) + 1/2 eigen tv (populairste medium) + 6/10 eigen pc (waarvan 1/2 eigen internettoegang) + wanneer online, vooral surfen naar SNS

7 (4) Concrete mediacases
CASE 1: FRIENDS

8 (4) Concrete mediacases
CASE 2: FAMILY GUY

9 (4) Concrete mediacases
CASES 3: GQ

10 (4) Concrete mediacases
CASES 4/5: TER ZAKE/ HET JOURNAAL

11 (4) Concrete mediacases
CASES 6: PINK

12 (5) Terugkoppeling Relevantie eigen mediapraktijken (film maken op YouTube) Zelf-representaties (Facebook, Ask.fm, Netlog)

13 (6) Vragen? Contactgegevens
Frederik Dhaenens: Sofie Van Bauwel:


Download ppt "Frederik Dhaenens Sofie Van Bauwel"

Verwante presentaties


Ads door Google