Download de presentatie
GepubliceerdTobias Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL
NCVGZ 4 april 2013
2
Een klein quizje om er even in te komen
Hoeveel mensen sterven er jaarlijks door roken? Ongeveer En hoeveel daarvan aan kanker? Ongeveer Hoeveel mensen sterven er jaarlijks door meeroken? Ongeveer
3
Een klein quizje Hoeveel mensen sterven jaarlijks door verkeersongevallen? 640 (2011) Hoeveel procent van de rokers is voor zijn 18e begonnen met roken? Ongeveer 80% Hoeveel denk je dat een pakje Marlboro in NL nu kost? €6,- voor 19 stuks sigaretten
4
Een klein quizje En hoeveel denk je dat een pakje Marlboro in Ierland nu kost? €9,30 voor 20 stuks Hoeveel ontvangt de overheid jaarlijks aan accijns? €2,5 miljard En wat kosten de 8 belangrijkste rook gerelateerde ziekten jaarlijks ongeveer? €2 miljard Wat zijn de 2 grootste tabak producerende landen in de wereld?
5
Bron: Tobacco atlas 2011 www.tobaccoatlas.org
6
In beweging…. Na enkele jaren stilstand/terugloop in de politiek is het tabaksdossier weer in beweging. En hoe!
7
%rokers M V Totaal 2011 27% 23% 25% 2012 26%
9
Campagne
10
Achtergrond campagne Afgelopen 35 jaar vooral campagnes gericht op rokers mbt stoppen KWF campagne Keuze doelgroep niet-rokers Sociale norm campagne Doelgroep 15 tot 25 jarigen Crossmediaal (tv, print, online, etc)
11
Wanneer? Doorlopend tot en met eind 2014
December 2012 van start – 3 weken = Campagne I Nu: 25 maart t/m 14 april = Campagne II Maart/april – juni – oktober– december/januari
12
Campagne I 17 december 2012 t/m 6 januari 2013 Grootste lancering
Crossmediaal Call 2 Action Middelen TV commercials Outdoor Online
13
Facebook App rokenkanechtnietmeer.nl
14
Facebook App
15
TV spot Rapper HZFnQvwOujYY0lKX1uMszDfZT_UT2b-2&index=1
16
TV spot Mannen die vrouwen onderschatten
FnQvwOujYY0lKX1uMszDfZT_UT2b-2&index=7
17
Outdoor
18
Online
19
Effectmeting campagne
TNS NIPO N=1679 Nederlanders 12 t/m 55 jaar Onderscheid geslacht, regio, sociale klasse, rookgedrag 4 keer per jaar (na elke grote campagne periode)
20
Bereik Ruim 3/4 van de doelgroepen is bereikt
Het bereik is hoger onder rokers dan niet-rokers. Het bereik is het hoogst onder de laag sociaal economische klasse. 1/3 spontane bekendheid De campagne is opvallend genoeg om te ‘blijven hangen’.
21
Waardering Algemeen Gemiddelde rapportcijfer 7,2 Niet-rokers waarderen de campagne hoger dan rokers Mensen uit de laagste sociale klasse geven gemiddeld een lager cijfer dan gemiddeld
22
Duidelijkheid van de boodschap
Waardering Positieve punten Andere insteek Duidelijkheid van de boodschap Het feit dat het (niet)roken onder de aandacht wordt gebracht Gericht op jongeren Humor
23
Waardering Negatieve punten Irritant Overdreven
24
Boodschap 1/3 begrijpt de boodschap van de campagne
1/5 vindt dat roken niet stoer/cool is. De slogan en boodschap worden door een ruime meerderheid herkend. 83% vindt dat de boodschap ‘roken kan echt niet meer’ duidelijk in de campagne naar voren komt. 2/3 is het eens met de boodschap ‘roken kan niet meer. Onder de 20 t/m 25-jarigen ligt dit lager, 57%.
25
Sociale norm – Lange termijn
0-meting begin december 2012 1-meting februari 2013 2-meting april 2013 Overige metingen na elke campagne + Draagvlak onderzoek
26
Facebook App Posters en filmpjes 2723 gedeeld Facebook per post van 70 tot 800 likes Totaal aantal posts ongeveer 1000 keer gedeeld
27
Twitter en klachten Twitter tweets over ‘Roken is zóóó…’ en ‘Roken kan echt niet meer’ Klachten Negatieve reacties via FB Via
28
Leerpunten I Variatie van Rookvrij NL posts en algemene posts op KWF FB Op twitter zit campagnedoelgroep dragen boodschap uit Combi van media inzet werkt beter dan 1 kanaal
29
Leerpunten II Let op inzet commercials en tijdstip
Sociale norm veranderen tijd nodig
30
Roken kan echt niet meer
Laat het iedereen weten! Ga naar rokenkanechtnietmeer.nl
31
Dank voor uw aandacht! Vragen? Opmerkingen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.