Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Communicatie
2
Het communicatieproces
ZBMO-model Zender zendt een Boodschap via een Medium naar Ontvanger Vollediger: Aspecten van de boodschap (Schulz von Thun): zakelijk: inhoud expressief: welk imago van afzender blijkt eruit? relationeel: toon appellerend: wat wil de zender bereiken?
3
Boodschap overbrengen
Coderen boodschap inkleden met beelden, woorden, gebaren, muziek, associatie, en andere symbolen Decoderen ontvanger destilleert de boodschap uit die beelden, woorden enz. Referentiekader van ontvanger wordt bepaald door waarden, normen, ideeën en gevoelens
4
Selectieve perceptie Selectieve blootstelling aandacht interpretatie
acceptatie herinnering Wordt sterk bepaald door referentiekader
5
Storing in communicatie
Ruis interne: niet goed decoderen externe: storende invloed in de omgeving Redundantie: overdosis aan communicatie, schiet het doel voorbij functionele redundantie: herhaling die de doelgroep accepteert Bij massacommunicatie geen feedback dus bij interne ruis: geen correctie, zoals wel bij een gesprek zonder feedback ook geen terugkoppeling, geen correctie
6
Soorten communicatie Naar doel Voorlichting: informeren
Propaganda: overtuigen Promotie: verkopen (of tussenstap, zoals bekendheid, imago) Naar medium face to face groepsgesprek verbaal en non-verbaal telefoongesprek schriftelijk met beeld en geluid via massamedia
7
Soorten communicatie Naar bedoeling intentioneel: bedoeld communiceren
niet-intentioneel: onbedoeld communiceren Naar setting persoonlijk zakelijk Naar organisatie intern extern Metacommunicatie: communiceren over communicatie Consistentie: boodschappen kloppen onderling
8
Beïnvloedingstheorieën
Injectienaaldtheorie = stimulus-responstheorie stimulus sturen, ontvanger leert er een associatie bij stimulus vaak ‘injecteren’ Multi step flow model, komt van adoptiecurve van Rogers communicatie richten op innovators, straalt door naar early adopters early majority late majority laggards Two step flow model zender opinieleider(s) doelgroep
9
Beïnvloedingstheorieën 2
Agenda setting agenda in de media beïnvloeden waarover moeten mensen gaan nadenken, en over praten? Uses and gratifications theorie mensen bepalen zelf welke media ze gebruiken en wat de ermee doen
10
Beïnvloedingstheorieën 3
Communicatiekruispunt informering: voorlichting overreding: reclame dialogisering: voorlichting in dialoog, overleg formering: bedrijfscommunicatie in sociale media, lobbyen
11
Communicatie One to one persoonlijke verkoop, direct marketing
One to many reclame, pr Many to many in sociale media, conversatiemanagement
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.