Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChrista Smeets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Alle zeilen bijzetten of overstag gaan?
giedo custers
2
lesopdracht: Frans 2 lestijden/week in 4 – 5 – 6 TSO klassen: 15 – 26 leerlingen “technieken”klassen niveau leerlingen: veel goede wil escalier en imparfait
3
ICT : peper & zout!
4
Leerkracht Leerling nieuwe media oude media collega’s leerplan
schoolstructuur leerstof schoolcultuur vaardigheden Leerling
5
Leerkracht kennisoverdracht waardenoverdracht opvoeding administratie
vak kennisoverdracht waardenoverdracht opvoeding administratie media
6
Leerkracht conservatief? win – win tijd kwaliteit verbetering van
kennisoverdracht waardenoverdracht opvoeding administratie
7
Leerkracht tijd alle begin is moeilijk wet van de tijd
8
Leerkracht waarom? verbetering van didactisch handelen =
verandering van didactisch handelen waarom?
9
Leerkracht Motivering door scholing omkadering succes-ervaring
valkuil: wet van de remmende voorsprong
10
Leerling computer = leerinstrument communicatie informatie productie
11
Leerkracht leerstof Leerling
12
leerstof leerprogramma handboek, methode aangepaste ict-ondersteuning
meer dan herkauwen uitdagen CD – Internet
13
Schoolorganisatie lesroosters computerklas of klascomputers
computertoegang leerkracht leerling
14
Schoolorganisatie dagindeling ? 8 x 50 minuten per dag?
projectmatige aanpak “pedagogische equipe” taakgerichte leerprojecten expertise binnen en buiten de school tempo van de individuele leerling
15
Beleid ict-bijscholing (REN??) materiaal aankoop afschrijfbaarheid
communicatiekosten gratis Internet bestaat niet!
16
Beleid materiaal computer en randapparatuur CD-Rom
elektronische woordenboeken elektronische naslagwerken bureausuite taal-software .... onderhoud, ...
17
Beleid vorming elementaire kennis (cfr computer-rijbewijs)
doorgedreven kennis ifv vak spellingscontrole grammatica-controle synoniemen ... werksessies rond concrete klas-situaties hoogmis van microsoft!
18
Guy Pouzard, inspecteur général de l´éducation nationale : « Il est temps que l´école se saisisse pleinement d´Internet et de l´ordinateur » Pour être efficace, l´introduction des nouvelles techniques d´enseignement doit s´accompagner d´une réorganisation profonde des structures scolaires. Elle impose une souplesse beaucoup plus grande dans la conception du travail et l´emploi du temps des élèves. ...
19
La vraie révolution, c´est Internet
... La vraie révolution, c´est Internet. Les outils de communication et d´information qui se développent aujourd´hui sont devenus indispensables à l´école et à l´enseignement. Pour autant, il ne peut pas s´agir uniquement de mettre des ordinateurs dans une classe en gardant les seules approches des méthodes pédagogiques classiques. Celles-ci considèrent en effet la classe comme une somme d´élèves qu´il faut éduquer individuellement et pour lesquels communiquer en classe constitue, dans bien des cas encore aujourd´hui, une faute punissable. A l´époque d´Internet, un tel modèle sera rapidement anachronique. ...
20
Conclusie? leerlingen leerkrachten schoolverantwoordelijken
het beleid ...wachten op Godot of dominoprincipe
21
Alle zeilen bijzetten of overstag gaan?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.