Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPeter Kuiper Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
“Energie verbruiken in Vlaanderen”
2
Inhoud Energiecontract sluiten Uw energiemeter
Uw meterstanden elektriciteit en aardgas Uw energiefactuur Prijzen vergelijken via de V-test® Diensten vergelijken via de Servicecheck Veranderen van leverancier of energiecontract Tips om energie te besparen
3
Energiecontract sluiten
4
Uw elektriciteits- en/of aardgascontract
Hebt u een contract met een energieleverancier? Dan mag u in uw woning elektriciteit en aardgas verbruiken. U kan op verschillende manieren een contract sluiten: via de website van de leverancier via telefoon Let op als u een contract sluit in een winkel, zoals Mediamarkt, of via een verkoper aan de deur. Sommige van die verkopers bieden u niet het goedkoopste contract aan. Als u contracten wil vergelijken, doe de V-test® op
5
Hebt u recht op het sociaal tarief?
Hebt u bijvoorbeeld een leefloon, dan hebt u recht op het sociaal tarief Het is het goedkoopste tarief dat bestaat Elke leverancier van elektriciteit en aardgas moet dat tarief aanrekenen als u er recht op hebt U kan dus de leverancier kiezen die u wil Lijst contactgegevens energieleveranciers:
6
Hebt u geen recht op het sociaal tarief?
Hebt u geen recht op het sociaal tarief. Dan kiest u het best het goedkoopste elektriciteits- en aardgascontract Wil u weten welke leverancier het goedkoopst is? Doe de V-test® op De V-test® is objectief en neutraal en staat los van de leveranciers Meer uitleg in het deel over de V-test®
7
Kiest u best voor verwarming op elektriciteit of op aardgas?
Als u kán kiezen, kies voor een woning met verwarming op stookolie, houtpellets of aardgas. Dat zijn de goedkoopste manieren om te verwarmen Elektriciteit is de duurste verwarmingsbron Hiernaast vindt u een voorbeeld met een warmtepomp, maar het resultaat is vergelijkbaar voor gezinnen die elektrisch verwarmen
8
Uw energiemeter
9
Meter voor elektriciteit
Er bestaan drie soorten meters voor elektriciteit: de klassieke meter de elektronische meter de digitale meter De klassieke meter heeft één of twee rijen met bewegende cijfers. Er zijn drie soorten klassieke meters: Heeft u een klassieke, elektromechanische meter? Dan kan dit een enkelvoudige meter zijn, een dag- en nachtmeter of een exclusief nachtmeter.
10
Soorten klassieke elektriciteitsmeters
Een enkelvoudige meter heeft één rij met bewegende cijfers. U betaalt altijd dezelfde prijs voor uw elektriciteit. Een dag- en nachtmeter heeft twee rijen met bewegende cijfers. De dagmeter meet uw verbruik overdag. De nachtmeter meet uw verbruik ’s nachts en tijdens het weekend. U betaalt een verschillende prijs voor de elektriciteit die u overdag of ‘s nachts verbruikt. Op een uitsluitend nachtmeter mag u alleen verwarmingstoestellen aansluiten, zoals een boiler. De meter geeft aan hoeveel elektriciteit u ’s nachts verbruikt om de verwarmingstoestellen op te laden.
11
Elektronische meter Op een elektronische meter ziet u op een scherm hoeveel u verbruikt. Deze meter komt niet vaak voor De bidirectionele meter is een soort elektronische meter. Die meet niet alleen uw verbruik maar ook hoeveel energie u op het net zet. Bijvoorbeeld als u zonnepanelen heeft.
12
Digitale meter Sinds 1 juli 2019 vervangt Fluvius alle klassieke meters voor aardgas en elektriciteit door digitale meters. Binnen 15 jaar moet elke woning in Vlaanderen zo'n digitale meter hebben. Dit is een beslissing van de Vlaamse regering. U wordt persoonlijk op de hoogte gebracht door Fluvius wanneer ze bij u een digitale meter zullen plaatsen De digitale meter stuurt uw verbruik rechtstreeks door naar Fluvius. Met de digitale meter kan u ook makkelijker uw meter linken aan uw smartphone of aan toestellen in huis. Zo weet u beter hoeveel u verbruikt en hoe u kan besparen. Fluvius bouwt en beheert de netten die elektriciteit en aardgas tot bij u thuis brengen. Zij houden ook uw meterstanden en verbruik bij.
13
De digitale meters zien er anders uit dan de klassieke meters
14
Meter voor aardgas De meter voor aardgas houdt bij hoeveel aardgas u verbruikt. Er bestaat maar één soort aardgasmeter.
15
Uw meterstanden elektriciteit en aardgas U moet in een aantal gevallen uw meterstanden doorgeven om te tonen hoeveel u verbruikt. Die stand kan u aflezen van de bewegende cijfers of van het scherm op uw meter.
16
Als u aankomt in een woning in Vlaanderen (1/2)
Noteer de meterstanden voor elektriciteit en aardgas op een ‘energieovernamedocument’: op de dag dat u aankomt in uw woning of op de dag dat u de sleutels ontvangt Wat moet u doen? Download het document op gieovernamedocument.pdf Vul twee exemplaren in: één voor de persoon die vertrekt: de huurder die weggaat of de huisbaas als de huurder al vertrokken is één voor u als nieuwe bewoner Onderteken samen met de andere beide exemplaren. Stuur een kopie van uw exemplaar naar uw leverancier(s).
17
Als u aankomt in een woning in Vlaanderen (2/2)
Let op! Hou het originele document bij. Is er later discussie over de meterstanden? De leverancier kan het origineel opvragen als bewijs. Bij sommige leveranciers kan u de meterstanden doorgeven via telefoon als u verhuist. Toch raden we aan om altijd het energieovernamedocument in te vullen. Alle leveranciers in België moeten dat document aanvaarden. Het energieovernamedocument regelt uw energiecontract niet. Voor uw eerste woning moet u zelf een contract voor elektriciteit en aardgas sluiten met een leverancier.
18
Als u verhuist naar een nieuwe woning (1/2)
Noteer de meterstanden voor elektriciteit en aardgas op een ‘energieovernamedocument’: op de dag dat u aankomt in uw nieuwe woning of op de dag dat u de sleutels ontvangt Wat moet u doen? Download het document op rnamedocument.pdf Vul twee exemplaren in: één voor de persoon die vertrekt: de huurder die weggaat of de huisbaas als de huurder al vertrokken is één voor u als nieuwe bewoner Onderteken samen met de andere beide exemplaren. Stuur een kopie van uw exemplaar naar uw leverancier(s). Een vertrouwenspersoon van uw vereniging, OCMW of CAW kan u helpen om dit document in te vullen.
19
Als u verhuist naar een nieuwe woning (2/2)
Let op: Hou het originele document bij. Is er later discussie over de meterstanden? De leverancier kan het origineel opvragen als bewijs. Bij sommige leveranciers kan u de meterstanden doorgeven via telefoon als u verhuist. Toch raden we aan om altijd het energieovernamedocument in te vullen. Alle leveranciers in België moeten dat document aanvaarden. Het energieovernamedocument regelt uw energiecontract niet. Voor uw nieuwe woning moet u zelf een contract voor elektriciteit en aardgas sluiten met een leverancier.
20
Als u verhuist uit uw oude woning (1/2)
Noteer de meterstanden voor elektriciteit en aardgas van uw oude woning op een ‘energieovernamedocument’. Dat doet u het best op de dag dat u de sleutels afgeeft. Wat moet u doen? Download het document op rnamedocument.pdf Vul twee exemplaren in: één voor uzelf één voor de nieuwe bewoner of voor de huisbaas als er nog geen nieuwe bewoner is Onderteken samen met de andere beide exemplaren. Stuur een kopie van uw exemplaar naar uw leverancier(s). Een vertrouwenspersoon van uw vereniging, OCMW of CAW kan u helpen om dit document in te vullen.
21
Als u verhuist uit uw oude woning (2/2)
Let op: Hou het originele document bij. Is er later discussie over de meterstanden? De leverancier kan het origineel opvragen als bewijs. Bij sommige leveranciers kan u de meterstanden doorgeven via telefoon als u verhuist. Toch raden we aan om altijd het energieovernamedocument in te vullen. Alle leveranciers in België moeten dat document aanvaarden.
22
Wanneer laat u weten aan uw leverancier(s) dat u verhuist?
Laat uw leverancier van elektriciteit en/of aardgas zo snel mogelijk en best zo kort mogelijk na uw verhuis weten dat u verhuist. Zo heeft uw leverancier de tijd om een eindfactuur voor uw oude adres op te maken en de factuur voor te bereiden voor uw nieuw adres. Wat gebeurt er als u de stappen hierboven niet volgt? Laat u uw leverancier niet weten dat u verhuist? Dan blijft u na uw verhuis mogelijk betalen voor het verbruik op uw oud adres. Meldt u de verhuis niet correct of hebt u geen contract voor het nieuw adres? Dan kan de elektriciteit en/of het aardgas worden afgesloten. Noteert u de meterstanden niet correct? Fluvius schat dan het verbruik. Deze schatting komt waarschijnlijk niet overeen met wat u echt verbruikt. U betaalt dus misschien te veel.
23
De jaarlijkse afrekening (1/2)
Eén keer per jaar ontvangt u een afrekening van uw leverancier(s): U betaalde in de loop van het jaar al voorschotten voor elektriciteit en aardgas. Die voorschotten zijn schattingen van uw verbruik. U moet uw meterstanden doorgeven aan uw leverancier. Dan weet hij precies hoeveel elektriciteit en gas u verbruikte. Op de afrekening kunnen twee dingen staan: Verbruikte u meer dan geschat? Dan moet u bijbetalen. Verbruikte u minder dan geschat? Dan krijgt u geld terug.
24
De jaarlijkse afrekening (2/2)
Hoe geeft u uw meterstanden door? U heeft een klassieke meter voor elektriciteit of aardgas. Er zijn twee mogelijkheden: Een medewerker van Fluvius komt uw meterstanden noteren. Dat gebeurt één keer per jaar. U krijgt een kaartje waarmee u uw meterstanden kan doorgeven aan Fluvius. Meer info over hoe u dat kan doen, vindt u op: ingeven U heeft een digitale meter voor elektriciteit of aardgas. U hoeft de meterstanden niet meer door te geven. Fluvius leest die vanop afstand en geeft ze door aan uw leverancier(s).
25
Uw energiefactuur
26
Energiefactuur Op uw factuur vindt u deze kosten: energiekost
de prijs voor uw elektriciteit of aardgas de vaste vergoeding of de prijs voor uw abonnement de kosten groene stroom en warmtekrachtkoppeling nettarieven distributie transmissie vervoer heffingen btw
27
Energiekost (1/2) De energiekost is de prijs die u betaalt voor uw elektriciteit of aardgas. Uw leverancier bepaalt die prijs. De energiekost bestaat uit: de kost van de leverancier om elektriciteit te maken of aan te kopen, of om aardgas aan te kopen. Dat is de energiecomponent. een vaste vergoeding of de prijs voor uw abonnement kosten groene stroom en warmtekrachtkoppeling: een leverancier moet investeren in groene stroom en WKK). Hij mag die kosten doorrekenen aan de klant. De energiekost hangt af van: hoeveel u verbruikt wanneer u die elektriciteit en aardgas verbruikt Bijna alle leveranciers bieden verschillende prijzen aan voor het dag-, nacht- of uitsluitend nachtverbruik.
28
Energiekost (2/2) Let op:
U betaalt bij de meeste leveranciers een vaste vergoeding of abonnementskost. Hiermee betaalt u voor administratieve kosten zoals uw factuur of de klantendienst. Dat bedrag kan gaan van 15 euro per jaar tot 30 euro per jaar, of nog meer. Sommige leveranciers rekenen geen vaste vergoeding aan. Lees altijd goed de algemene voorwaarden van uw leverancier. Sommige leveranciers rekenen de vaste vergoeding voor een volledig jaar aan, ook als u geen volledig jaar klant bent. Sommige leveranciers geven een contract met een geïndexeerde energieprijs. De prijs kan elke maand verschillend zijn.
29
Nettarieven De nettarieven zijn de prijzen die u betaalt om de energie tot bij u thuis te krijgen. Uw leverancier stort deze bedragen door aan uw netbeheerder. Distributie U betaalt een vergoeding aan uw netbeheerder om elektriciteit en aardgas te vervoeren. Uw netbeheerder bepaalt de tarieven. De VREG keurt ze goed. De VREG zorgt ervoor dat alles eerlijk verloopt op de energiemarkt in Vlaanderen. Meer info vindt u op Transmissie U betaalt een vergoeding aan Elia om elektriciteit vervoeren over het transmissienet. De federale dienst CREG keurt de tarieven goed. Via het transmissienet vervoeren we elektriciteit onder hoge spanning, bijvoorbeeld van een kerncentrale naar de verschillende gebieden waar de elektriciteit nodig is. Meer info vindt u op Vervoer U betaalt een vergoeding aan Fluxys om aardgas te vervoeren over het transportnet. De federale dienst CREG keurt de tarieven goed. Via het transportnet vervoeren we aardgas onder hoge druk, bijvoorbeeld van de plaats waar het aardgas vanuit het buitenland aankomt in België naar de verschillende gebieden waar het aardgas nodig is. Meer info vindt u op
30
Heffingen en btw Heffingen
U betaalt een bijdrage aan de federale en Vlaamse overheid voor uw elektriciteit en aardgas. De overheid legt het bedrag vast. U betaalt dat bedrag aan uw leverancier. Die stort het door aan de overheid. Btw In Vlaanderen betaalt u 21% btw op uw elektriciteit en aardgas. Uw leverancier stort de btw door aan de overheid.
31
Prijzen vergelijken via de V-test®
32
V-test® Als u geen recht op sociaal tarief kan u energiecontracten vergelijken en de goedkoopste contracten kiezen Wat is de V-test®? Met deze test kan u de prijzen van alle leveranciers in Vlaanderen vergelijken. Zo weet u wat u bij de leveranciers zou betalen voor uw elektriciteit of gas. De V-test is neutraal, en staat los van de leveranciers. U vindt de test op Wat is de V-test® niet? De V-test® berekent niet exact uw volgende jaarafrekening. U kan bijvoorbeeld meer of minder verbruiken. Bij variabele contracten kunnen de prijzen ook veranderen. Met de V-test® kan u uw meest recente jaarafrekening niet narekenen. Op deze jaarafrekening staan de prijzen van het voorbije jaar. In de V-test® vindt u de nieuwe prijzen die gelden als u nu een contract sluit. De V-test® toont geen kortingen, promoties of veranderingen in prijs.
33
Welke vragen krijgt u in de V-test®?
Zorg dat u de laatste jaarafrekening van uw leverancier hebt. Op de laatste bladzijden van die factuur vindt u meestal uw verbruik. Dat hebt u nodig om de test in te vullen. U krijgt deze vragen: Wat is de postcode van het adres waarvoor u prijzen wil vergelijken? Maakt u de vergelijking voor elektriciteit, voor aardgas of voor alle twee? Wilt u contracten vergelijken als gezin, alleenstaande of als bedrijf? Bent u gedomicilieerd op het adres? Hebt u zonnepanelen? Welke soort meter hebt u? enkelvoudige meter: u hebt een meter met één rij cijfers dag- en nachtmeter: u hebt een meter met twee rijen cijfers enkelvoudige meter + uitsluitend nachtmeter: als u verwarmt met accumulatoren dag- en nachtmeter + uitsluitend nachtmeter: als u verwarmt met accumulatoren Hoeveel elektriciteit verbruikte u in kilowattuur (kWh)? dag (=piek) dag (=piek) en nacht (=dal) uitsluitend nacht Hoeveel aardgas verbruikte u in kilowattuur (kWh) of in kubieke meter (m³)? Let op: Voor het verbruik geeft u een cijfer in kilowattuur (kWh), dus niet in euro. Gaat uw factuur over meer of minder dan 1 jaar? Dan moet u de verbruiksperiode invullen.
34
Hoe leest u de resultaten? (1/4)
Op het einde van de V-test® ziet u de resultaten voor elektriciteit en aardgas in een tabel. In de kolom ‘Kostprijs in euro per jaar (inclusief btw)’ staan de goedkoopste contracten eerst. Die kostprijs bevat alles: de energiekost, de distributienettarieven en ook belastingen.
35
Hoe leest u de resultaten? (2/4)
Contractnaam: hier vindt u de naam van het contract dat de leveranciers aanbieden. Sommige leveranciers bieden verschillende contracten aan. Leverancier: hier vindt u de naam van de leverancier die het contract aanbiedt. Voorwaarden: aan sommige contracten zijn voorwaarden verbonden. Bijvoorbeeld: Bij sommige contracten gebeurt de communicatie gedeeltelijk of volledig elektronisch. U hebt dus een adres nodig als u voor dat contract kiest. Bij sommige contracten moet u een aandeel kopen als u klant wordt. Energiecomponent: de energiecomponent is het deel van de prijs dat u betaalt voor de elektriciteit en het aardgas zelf. U kan kiezen voor een contract met een variabele of een vaste energiecomponent. variabel: de prijs die u betaalt, hangt af van de energiemarkt. Als de prijs op de energiemarkt daalt, betaalt u minder. Als de prijs op de energiemarkt stijgt, betaalt u meer. vast: de prijs die u betaalt, verandert niet. Wil uw leverancier de vaste energieprijs aanpassen? Dan moet hij u dat eerst laten weten.
36
Hoe leest u de resultaten? (3/4)
Looptijd: dit geeft de duur van de verschillende contracten aan. De leverancier levert u in deze periode elektriciteit of aardgas volgens de voorwaarden van het contract. U kan op elk moment gratis veranderen van leverancier. U heeft een opzeg van één maand: als u verandert van leverancier, blijft u nog één maand klant bij uw oude leverancier. Let wel op met de jaarlijkse vergoeding (zie pagina 10). Hoe groen is deze stroom? Groene stroom is elektriciteit die niet van een kerncentrale komt, maar bijvoorbeeld via zonnepanelen of windmolens. Groene stroom is dus vriendelijk voor het milieu. Het percentage in deze kolom geeft aan hoe groen de stroom in dit contract is. Groene stroom is niet altijd duurder. Het goedkoopste contract is soms ook een contract met groene stroom.
37
Hoe leest u de resultaten? (4/4)
Totale kostprijs op jaarbasis: hier vindt u een schatting van de totale kostprijs. Dit is de prijs die u binnen dit contract betaalt voor 1 jaar. Klik op Details om te zien wat inbegrepen is in de prijs.
38
Tips V-test® Wilt u de goedkoopste prijs? Kies dan voor twee aparte leveranciers: de goedkoopste voor elektriciteit en de goedkoopste voor aardgas. Als u recht hebt op het sociaal tarief, hebt u sowieso de goedkoopste prijs. Elke leverancier moet hetzelfde sociaal tarief aanrekenen. U hoeft dus niet te veranderen van leverancier voor de prijs. U kan wel veranderen, omdat u niet tevreden bent over de leverancier. Meld aan uw nieuwe leverancier dat u recht hebt op het sociaal tarief. Sommige leveranciers bieden contracten aan waarbij u vooral via internet en communiceert. Deze contracten duiden we in de V-test® aan met het Doe minstens een keer per jaar de V-test®, bijvoorbeeld als u uw jaarlijkse afrekening krijgt. Dan kan u de test doen met wat u meest recent verbruikte. Wilt u graag hulp bij de V-test® ? Bel naar het gratis nummer 1700. Kies keuze 3 “Andere vraag”. Vraag naar Fanny, Shirley of Yolanda van VREG. Zij doen de test voor u en geven u meer uitleg.
39
Diensten vergelijken via de Servicecheck
40
Wat is de Servicecheck? Via de Servicecheck kan u de diensten van leveranciers in Vlaanderen vergelijken. U kan drie leveranciers tegelijk vergelijken. U vindt de Servicecheck op Wat kan u vergelijken? Hoe kan u de leverancier contacteren? Hoe snel belooft de leverancier te antwoorden? Hoe kan u uw factuur betalen? Welke extra kosten zijn er als u niet (op tijd) betaalt? De Servicecheck geeft sterren aan elke leverancier met meer dan klanten. Het aantal sterren hangt af van het aantal klachten dat de ombudsdienst energie of de VREG krijgt over die leverancier in 1 jaar. Hoe meer klachten, hoe minder sterren. De ombudsdienst energie behandelt vragen en klachten over leveranciers van elektriciteit en aardgas in België De VREG behandelt ook vragen en klachten, vooral over Fluvius
41
Veranderen van leverancier of van energiecontract
42
Veranderen van leverancier of contract (1/2)
U kan gratis veranderen van leverancier of contract. U kan dat op elk moment doen, ook al loopt uw contract nog een paar jaar door. Hiermee bespaart u soms tot honderden euro per jaar. Hoe verandert u van leverancier of contract? Neem contact op met uw nieuwe leverancier. Hij zorgt dat uw vorige contract stopt. U hoeft verder niets te doen. Er komt niemand langs en uw meters blijven dezelfde. U blijft elektriciteit en aardgas krijgen. U wordt dus zeker niet afgesloten.
43
Veranderen van leverancier of contract (2/2)
Let op: U hebt enkel recht op sommige kortingen als u de volledige duur van het contract klant blijft. Lees altijd goed de algemene voorwaarden van uw leverancier. Sommige leveranciers rekenen de vaste vergoeding voor een volledig jaar aan, ook als u geen volledig jaar klant bent. Hebt u recht op het sociaal tarief? Dan hebt u nu al de goedkoopste prijs. U hoeft dus niet te veranderen van leverancier voor de prijs. Uw leverancier rekent normaal automatisch het sociaal tarief aan. Hebt u er recht op? Kijk op
44
Tips om energie te besparen
45
Tips om energie te besparen
U vindt heel wat tips op deze websites:
46
gratis telefoon 1700 – 3 ‘andere vraag’ info@vreg. be www. vreg. be
gratis telefoon 1700 – 3 ‘andere vraag’ @vreg.be – VREG Schrijf u in op onze nieuwsbrief op
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.