Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDirk Visser Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
2
Hoe leren mijn kinderbegeleiders
… en wat betekent dat voor mij als verantwoordelijke?
3
Opwarmer Als ik leer, wil ik… Kijken en luisteren Ervaren en toepassen
Nadenken Dingen doen Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst
4
Opwarmer Als ik leer, wil ik… Kijken en luisteren = dromer
Ervaren en toepassen = beslisser Nadenken = denker Dingen doen = doener Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst
5
Leercirkel van Kolb
6
Leerstijlen
7
Leerstijlen
8
Voorwaarden voor het leren van volwassenen
INSPIREREND volwassenen leren vaak spontaan, zonder specifiek doel of resultaat input krijgen om de job nog beter uit te voeren, er nog meer plezier aan te beleven, geïnspireerd geraken … aansluiten bij eigen talenten en kwaliteiten
9
Voorwaarden voor het leren van volwassenen
MET WAARDERENDE AANDACHT wat geleerd wordt, moet boeiend zijn en boeiend gebracht worden volwassen leerder is geen leeg vat, leren bouwt dus verder op wat er al is streven naar succeservaringen
10
Voorwaarden voor het leren van volwassenen
RELEVANT het geleerde moet aansluiten bij persoonlijke doelen en behoeftes het geleerde moet direct kunnen toegepast worden in de praktijk gebruik maken van herkenbare begrippen en kaders
11
Voorwaarden voor het leren van volwassenen
VERTROUWD leerklimaat moet veilig en stimulerend zijn: “fouten maken mag – van fouten kan je leren” volwassen leerder moet in staat zijn om de leeractiviteit succesvol kunnen afronden de logistieke context afstemmen op de volwassen leerder
12
Voorwaarden voor het leren van volwassenen
EIGENAARSCHAP interactief en oplossingsgericht zoeken naar antwoorden aanzetten tot verder willen groeien en leren volwassen leerder neemt eigen leerproces in handen
13
Wat betekent dit voor mij als VA / Ondersteuner?
Leer je kinderbegeleiders kennen! Detecteer de noden van de KB’s Werk op maat van je team Individueel Groepsleren Gebruik verschillende bronnen Eigen observaties Inzichten van je team Zelfevaluatie Tevredenheidsmeting Klachten Maak een vormingsplan op Stel prioriteiten! Op basis van criteria Kwaliteitsagenda Criteria bv: Visie Nieuwe pedagogische tendensen Klachten of incidenten Individuele nood of algemene nood? Actieplan is daarvan afhankelijk
14
De uitwerking van een vormingsplan?
Draagvlak creëren Selfie! Doelstelling bepalen Actie bepalen Kleine successen vieren Randvoorwaarde: Tips vanuit kwaliteit vormingsplan Deze foto van Onbekende auteur is gelicentieerd onder CC BY-SA
15
Individueel leren versus groepsleren
Sensitieve responsiviteit Doener Dromer Beslisser Groepsleren Welbevinden en betrokkenheid Denker OPDRACHT: Welk traject zou je opstarten met de kinderbegeleider/ het team? Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.