Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
[Verwelkoming en introductie altijd op maat van het publiek.]
2
In de top 10 van Europese havens
Goederenverkeer Hamburg - Le Havre range Europa Toegevoegde waarde 7 10 3 De haven is in de Hamburg – Le Havre range nummer 7. Als we kijken naar alle Europese zeehavens, staan we eveneens in de top 10. Op het vlak van toegevoegde waarde zijn we met 14 miljard EUR zelfs nummer 3.
3
De haven creëert waarde
525 bedrijven 98.000 jobs 14 miljard euro toegevoegde waarde North Sea Port mikt op duurzame economische bedrijvigheid met hoge toegevoegde waarde. Zo draagt de haven actief bij aan de welvaart in zijn regio, en creëert hij waarde voor zijn aandeelhouders. North Sea Port denkt actief mee met zijn klanten, partners en stakeholders, en creëert op die manier kansen voor groei en ontwikkeling voor iedereen die bij de haven betrokken is. Binnen North Sea Port zijn in totaal 525 bedrijven actief. Dat gaat van eenmanszaken tot grote multinationals met duizenden werknemers op de loonlijst. De bedrijvigheid is bovendien gespreid over zeer uiteenlopende sectoren. Zware jongens uit de chemie, de automobielindustrie of de staalnijverheid zorgen daarbij voor werk voor vele havenbedrijven, toeleveranciers en dienstverleners. Maar het actieterrein van die ondernemingen reikt in de regel verder dan de grenzen van het havengebied en heel wat spelers binnen North Sea Port zijn wereldwijd actief. Die 525 bedrijven zijn goed voor een tewerkstelling van mensen. Hiervan betreft iets minder dan de helft directe werkgelegenheid. De indirecte werkgelegenheid zit bij de toeleveranciers en dienstverleners in transport, beveiliging, IT, schoonmaak, horeca enz. North Sea Port kwam als fusiehaven ook tot stand om die jobmotor nog wat harder aan de praat te krijgen. Bij de start was banen als streefdoel voor 2020 vooropgesteld. Met de vele projecten die bedrijven in 2018 opstartten, en de dossiers die nu nog op tafel liggen, lijkt het meer dan waarschijnlijk dat North Sea Port dat doel zal halen. Die vele investeringen bewijzen alvast het vertrouwen van de bedrijfswereld in de haven. North Sea Port genereert 14 miljard euro toegevoegde waarde. Dat cijfer ligt zeer hoog in vergelijking met wat andere havens presteren. North Sea Port staat zelfs op de derde plaats in Europa. Het moet alleen Rotterdam en Antwerpen laten voorgaan, maar dat zijn de twee grootste havens in Europa en die halen een veelvoud van de maritieme trafiek van North Sea Port. Dat North Sea Port zo goed scoort, komt omdat het niet enkel een doorvoerhaven is die als doorgeefluik dienst doet voor lading. De vele grondstoffen worden in de haven zelf behandeld of verwerkt.
4
Specialist in bulk en stukgoed
5% Ro/Ro 2% container 17% breakbulk 47% droge bulk Op de kaaien/kades en terminals van North Sea Port is in ,3 miljoen ton lading in of uit zeeschepen geladen. Voor die maritieme trafiek was dat opnieuw een record. In 2017 stond de teller aan die kant nog op 66,6 miljoen ton. Met dat volume nestelt North Sea Port zich in de top 10 in Europa. Het levert de grensoverschrijdende haven internationaal meer zichtbaarheid op. North Sea Port is een polyvalente haven, die alle soorten lading behandelt en zo van alle markten thuis is. Maar het is in de eerste plaats een bulkhaven: Specialist in bulk én belangrijkste stukgoedhaven in Europa Bijna de helft van de maritieme overslag – 32,8 miljoen ton in bestaat uit droge bulk (steenkool, ijzererts, cokes, granen, zand en grint, droge meststoffen, suiker, schroot…). De natte of vloeibare bulk (olieproducten, LPG, vloeibare meststoffen, biobrandstoffen, chemicaliën) was goed voor bijna een derde van het behandelde volume (20,5 miljoen ton). Containers zitten stevig in de lift maar wegen met 2% (1,7 miljoen ton) nog steeds een pak minder door in het totaal dan wat ‘(conventioneel) stukgoed’ heet. Die arbeidsintensieve goederenstromen (denk aan staal, papier en papierpulp, hout, aluminium, groente en fruit en projectlading zoals onderdelen voor windmolens op zee) vertegenwoordigden vorig jaar 11,8 miljoen ton. North Sea Port is daarmee de belangrijkste stukgoedhaven in Europa. Ro/ro (roll on/roll off) of ‘lading op wielen’ tekende voor 3,6 miljoen ton. Daar maken naast opleggers vol met lading ook nieuwe en gebruikte wagens en overig rollend materieel deel van uit. 29% natte bulk Cijfers 2018
5
Goederenoverslag via zeevaart: recordjaar
Totale overslag zeevaart Import Export North Sea Port registreerde voor het tweede jaar op rij een recordjaar. De bedrijven boekten er een goederenoverslag via zeevaart van 70,3 miljoen ton, een stijging met 5,5% tegenover 66,6 miljoen ton in De groei doet zich in bijna alle segmenten voor: Bijna de helft van de goederenoverslag die North Sea Port boekt via zeevaart is droge bulk. Die steeg in 2018 naar 32,8 miljoen ton (+4,6%). Een sterke bouwmarkt zorgde voor meer overslag van zand, grint en bouwmaterialen. De kolenoverslag - vooral voor de procesindustrie – steeg licht. Verder gingen landbouwproducten erop vooruit. De overslag van natte bulk steeg naar 20,5 miljoen ton (+6,3%) wat vooral te danken was aan een sterke groei van de (petro)chemische sector en biodiesel. De overslag van conventioneel stukgoed kwam op 11,8 miljoen ton (+4,5%) door de stijging bij heel wat uiteenlopende soorten goederen. Met een zeer sterke groei van +61% kwam de containeroverslag via zeevaart op een totaal van 1,7 miljoen ton. Dit was het gevolg van het aantrekken van nieuwe diensten en een toename van koelcontainers. Enkel ro/ro daalde licht tot 3,5 miljoen ton (-3,4%). [Ter info: De cijfers van voorgaande jaren zijn een optelsom van de afzonderlijke havens.] Cijfers 2018
6
Goederenoverslag via binnenvaart: recordjaar
Totale overslag binnenvaart Ook bij binnenvaart zitten de cijfers in stijgende lijn en werd opnieuw een recordjaar geboekt. North Sea Port mocht een toename van 2,5% registreren. Dat brengt het totaal op 58 miljoen ton. Om het belang van binnenvaart binnen de modal shift te illustreren: stel dat u het volume van 58 miljoen ton volledig per truck moet aan- en afvoeren en 25 ton per vrachtwagen kan laden, dan hebt u zo maar eventjes 2,3 miljoen trucks nodig. Met een overslag via zeevaart van 70,3 miljoen ton en via binnenvaart van 58 miljoen ton boekt North Sea Port in 2018 een totale overslag van 128,3 miljoen ton. Bovendien mag er nog 10 tot 12 miljoen ton overslag via pijpleidingen worden bijgeteld. [Ter info: De cijfers van voorgaande jaren zijn een optelsom van de afzonderlijke havens.] Cijfers 2018
7
Windenergie in Europa : scenarios tot 2030
Template tekst
8
Groei offshore wind markt
Template tekst
9
Daan Schalck CEO [Slot en bedankje altijd op maat van het publiek.]
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.