Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJelle van de Brink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
In gesprek met SBB Consortium Zorg en Welzijn
Marcel Touw en Vincent Alkemade 12 februari 2019
2
Doelen SBB Beroepsonderwijs en bedrijfsleven werken in SBB op sectoraal, regionaal en landelijk niveau samen met als doel: Studenten krijgen de beste praktijkopleiding met uitzicht op een baan. Bedrijven beschikken nu en in de toekomst over de vakmensen die ze nodig hebben.
3
Klanten goed bediend leerbedrijven scholen (beroepsonderwijs)
mbo-studenten samenwerkingspartners Dit zijn de vier primaire klantgroepen van SBB: leerbedrijven: erkende en unieke leerbedrijven met ruim praktijkopleiders scholen: ruim 70 scholen, zowel bekostigd (roc’s en vakinstellingen) als niet bekostigd en AOC’s mbo-studenten: bijna samenwerkingspartners: VNO-NCW, MKB-Nederland, MBO Raad, Platforms vmbo, FNV(-Jong), CNV, LTO, NRTO, Ministeries (OCW, SZW en EZ), UWV, AOC Raad, Unie/MHP, JOB en gemeenten
4
Hoe doet SBB dat? Onze expertise:
erkennen, begeleiden en adviseren van leerbedrijven onderhoud en ontwikkeling van kwalificaties en keuzedelen arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie (beleids)advies over de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Onze expertise zetten we graag in voor goed beroepsonderwijs en de aansluiting op de praktijk. Kerntaken van SBB: - erkennen, begeleiden en adviseren van leerbedrijven bij het opleiden van studenten in de praktijk. - onderhoud en ontwikkeling van kwalificaties en keuzedelen op basis van ontwikkelingen in beroep en arbeidsmarkt. - arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie voor een doelmatig opleidingsaanbod. - (beleids)advies over de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en advies over de aansluiting vmbo-mbo-hbo. We adviseren de minister OCW.
5
Wat is SBB voor het mbo De overlegtafel voor onderwijs en bedrijfsleven: Bekostigd en niet-bekostigd onderwijs Werkgevers en werknemers Ontwikkeling en onderhoud kwalificatiedossiers en keuzedelen Arbeidsmarktonderzoek Erkenning leerbedrijven en bevorderen kwaliteit van BPV
6
Sectorale inkleuring acht sectorkamers
advies bestuur SBB over wettelijke taken arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie De sectorale herkenbaarheid van branches geborgd in acht sectorkamers Vertegenwoordigers bedrijfsleven (werkgevers en werknemers) en beroepsonderwijs Sectorale uitvoeringseenheden Gevoed door marktsegmenten Sectorkamers zijn verantwoordelijk voor de inhoudelijke programmering van de wettelijke taken. Sectorale arbeidsmarkt-, stage- en doelmatigheidsinformatie Meer informatie op sectorkamers.s-bb.nl
7
Acht sectorkamers Sectorale herkenbaarheid van branches:
Techniek en gebouwde omgeving Mobiliteit, transport, logistiek en maritiem Zorg, welzijn en sport Handel ICT en creatieve industrie Voedsel, groen en gastvrijheid Zakelijke dienstverlening en veiligheid Specialistisch vakmanschap Sectorale herkenbaarheid van branches geborgd in acht sectorkamers Alle vertegenwoordigers van de sectorkamers zijn benoemd. Minimaal 8 en maximaal 12 vertegenwoordigers per sectorkamer: 50% onderwijs (publiek en privaat) en 50% bedrijfsleven (werkgevers + werknemers). marktsegmenten De inrichting van de marktsegmenten heeft onder verantwoording van de sectorkamers plaatsgevonden. De sectorkamer stelt de lijst met vertegenwoordigers vanuit onderwijs en bedrijfsleven, zitting hebbend in de marktsegmenten, vast. Het belangrijkste onderscheid t.o.v. de sectorkamers is dat een lid van een marktsegment niet benoemd wordt; de lijst met leden van de marktsegmenten wordt vastgesteld door de sectorkamer. Het bestuur van SBB benoemt de vertegenwoordigers in een sectorkamer. Zo is de arbeidsmarkt opgedeeld in 36 marktsegmenten. Via vertegenwoordigers van deze marktsegmenten komen signalen uit de markt op de agenda van de sectorkamer. En worden sectorkamers op sectoraal niveau geadviseerd t.a.v. de wettelijke taken. positie sectorkamer De sectorkamers vormen het hart van SBB; hierin zitten vertegenwoordigers van het beroepsonderwijs (voordragen door de MBO Raad) en vertegenwoordigers van het georganiseerd bedrijfsleven (voorgedragen door landelijke sociale partners), met mandaat van hun achterban. De sectorkamers krijgen advies van / geven advies aan: De achterbannen, de zgn. marktsegmenten of brancheorganisaties om zo advies te krijgen op sectoraal niveau. De interne SBB organisatie bv welke signalen krijgen de adviseurs praktijkleren in de regio, welke arbeidsmarktcijfers kan team ABD aanleveren, welk nieuw BCP of keuzedeel moet team K&E ontwikkelen? De Thema Advies Commissies (TAC) over bovensectorale thema’s bv op het thema Entree, arbeidsmarktontwikkelingen, BPV (bv uniforme erkenningsregeling versus sectorale aanvullingen) Ook in een TAC zitten vertegenwoordigers uit het onderwijs en namens het bedrijfsleven. Meer informatie op s-bb.nl/samenwerking/sectorkamers.html
8
Boven-sectoraal beleid SBB
TAC DO TAC BPV TAC K&E TAC ENTREE Legenda ABD = arbeidsmarkt-, bpv- en doelmatigheidsinformatie BPV = beroepspraktijkvorming DO = doelmatigheid K&E = kwalificeren & examineren TAC = thema adviescommissie Bestuur SBB Boven-sectoraal beleid SBB Sectorkamer Team ABD Uitvoerings-organisatie SBB Achterbannen Markt-segmenten Sectorunit BPV Geledingen Team K&E De omgeving van de sectorkamer: De sectorkamers vormen het hart van SBB, hierin zitten vertegenwoordigers van het beroepsonderwijs (voordragen door de MBO Raad) en het georganiseerd bedrijfsleven (voorgedragen door landelijk sectorale partners), met mandaat van hun achterban. De sectorkamers krijgen advies van / geven opdracht aan: De achterbannen, de zgn. marktsegmenten of brancheorganisaties om zo advies te krijgen op sectoraal niveau. De interne SBB organisatie bv welke signalen krijgen de adviseurs praktijkleren in de regio, welke arbeidsmarktcijfers kan team ABD aanleveren, welk nieuw BCP of keuzedeel moet team K&E ontwikkelen? De Thema Advies Commissies (TAC) over bovensectorale thema’s bv op het thema Entree, arbeidsmarktontwikkelingen, BPV (bv uniforme erkenningsregeling versus sectorale aanvullingen) Ook in een TAC zitten vertegenwoordigers uit het onderwijs en namens het bedrijfsleven. Vragen? Neem contact op met SBB
9
Organisatie buitendienst
Aantal feiten: Ca. 450 adviseurs in buitendienst leerbedrijven in Nederland leerbedrijven in het buitenland studenten ( ) BOL: studenten BBL: studenten BPV overeenkomsten bedrijfsbezoeken in 2017 erkenningsbesluiten in 2017 Voor: Zws 100 adviseurs leerbedrijven studenten bedrijfsbezoeken
10
SBB-website Wat is nieuw: Specifieke informatie per doelgroep
Goed zichtbaar op mobiele apparaten (schaalbaar) Goed vindbaar via de zoekmachines (Google) Feiten en cijfers prominenter Uitstraling in de nieuwe SBB huisstijl Actuele informatie en het laatste nieuws handig gerubriceerd
11
Vernieuwingstrajecten kwalificatiestructuur
13
2016: Keuzedelen Bron: Herziening mbo Responsiviteit ingebouwd voor arbeidsmarktontwikkelingen en voor regionale behoeften Inzetbaarheid op de arbeidsmarkt vergroten via bij- of opscholing van werkenden en werkzoekenden Keuzedelen (nu al 1044, waarvan 125 met een certificaat) zie
14
Certificaat Vincent Alkemade
15
2017: Innovatie met cross-overs
Experiment: AMvB nodig (looptijd tot 2025) Grenzen vervagen, kwalificaties op snijvlak van sectoren Al 18 cross-overs beschikbaar, zoals Zorgtechnicus en Vitaliteitsbegeleider Bron: Zorgtechniek Limburg Bron: ROC Mondriaan
16
Cross-over
17
2018: Mbo-certificaten voor LLO
Inzetbaarheid op de arbeidsmarkt vergroten via bij- of opscholing van werkenden en werkzoekenden s-bb.nl/pilots-mbo-certificaten
18
Certificaat Beroepsgerichte onderdelen
19
Binnen zorg en welzijn Basis voor deskundige zorg
Verzorgende IG Regievoering en vakontwikkeling in de zorg Ondersteuning thuis Helpende Zorg en Welzijn
20
2019: Geregionaliseerde kwalificaties
Meer ruimte voor maatwerk wat betreft regionale context en regionale partners Experiment: AMvB nodig: looptijd tot 2025 Bron: Herziening mbo
21
15% 15% max. 25% Ruimte voor de regio 85% min. 60%
22
Geregionaliseerde kwalificaties
20 landelijke delen mbo-verpleegkundige verzorgende IG persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg Per landelijk deel meer regionale delen
23
Resumé 2015 2016 2017 2018 2019 Keuzedelen Cross-overs
Keuzedelen Cross-overs Herstructurering Geregionaliseerde kwalificaties Pilots mbo-certificaten
24
Onderhoudsagenda
25
Een flexibele kwalificatiestructuur is niet meer te examineren.
In beweging Een flexibele kwalificatiestructuur is niet meer te examineren.
26
In beweging De essentie van het beroep moet worden geëxamineerd in plaats van de afzonderlijke kerntaken
27
In beweging Post-initieel onderwijs moet anders worden geëxamineerd dan initieel onderwijs
28
In beweging Een opleiding afsluiten met een diploma bestaat over 10 jaar niet meer.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.