Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
LOP Gent Basisonderwijs
Algemene vergadering 6 maart 2012 Verslag AV 6 maart 2012
2
Agenda CAR 2013: kernelementen CAR 2013: Aanvullende punten
Toelichting – bespreking - stemming CAR 2013: Aanvullende punten CAR 2013: Vragen van individuele scholen Toelichting – bespreking – stemming Varia De kernelementen werden vooraf bij alle directies en niet-onderwijspartners toegelicht. De vragen van individuele scholen moeten door de leden LOP worden goedgekeurd en later ook door de Commissie voor Leerlingenrechten. LOP Gent Basisonderwijs is het eerste LOP dat het decreet gestalte geeft in een nieuwe aanmeldingsprocedure. Verslag AV 6 maart 2012
3
CAR 2013 Capaciteit Kalender voor aanmelding en inschrijving
Vervroegd inschrijven van voorrangsgroepen Relatieve aanwezigheid & contingenten GOK/nGOK Aanmeldingsprocedure en verwerking gegevens Rangordecriteria Controle voorrangsstatus CAR – communicatie met ouders – gebruik van gegevens Disfunctiecommissie - Dossier CLR – Evaluatie Start & duurtijd De technische werkgroep heeft voorstellen uitgewerkt die zo min mogelijk de huidige werking veranderen. Verslag AV 6 maart 2012
4
1. Capaciteit Vastleggen van de capaciteit per vestigingsplaats
Per geboortejaar (KO) Per leerjaar (LO) Voor de categorie AN Capaciteitsverhoging tijdens inschrijvingen kan AV geeft mandaat voor goedkeuring aan de voorzitter School stelt de vraag aan de deskundige Voorbeelden: Rechtzetting kleine fouten Onverwacht groot capaciteitsprobleem in een deelgebied Het onderdeel omtrent de capaciteit is voor de scholen niet nieuw. Nu stelt het decreet de verplichting dat het vastleggen van de capaciteit dient te gebeuren voorafgaand aan de inschrijvingen, maar ook dit is voor de Gentse scholen geen nieuw gegeven. Het decreet spreekt over een capaciteit voor AN, die minimaal 8 moet zijn. Deze capaciteit zal niet opgeteld moeten worden bij de overige capaciteit, want de AN moeten ook in de reguliere klas terecht kunnen. Een capaciteitsverlaging kan niet meer. Onder kleine fouten dient men onder andere de fouten van het aanmeldings-systeem te verstaan. Verslag AV 6 maart 2012
5
2. Aanmeldingskalender (1)
Aanmelden en bevestigen 1 – 21 februari aanmelding 11 – 17 februari krokusvakantie 22 – 28 februari verwerking 1 – 21 maart bevestigingsperiode 22 – 22 maart afsluiten opvissen geweigerden 25 – 29 maart extra bevestiging 1 – 14 april paasvakantie Late inschrijvingen (chronologisch) Vanaf 15 april 2013 De aanmeldingskalender werd reeds op de vorige algemene vergadering voorgesteld. Er is slechts 1 aanmeldingsperiode meer. Er is niet langer een voorrangsperiode, dit heeft te maken met de decretale verplichting van de dubbele contingentering. Verslag AV 6 maart 2012
6
2. Aanmeldingskalender (2)
De leden van de algemene vergadering geven aan de coördinatievergadering het mandaat om voor de volgende schooljaren gelijklopende data vast te leggen Rekening houdend met de schoolvakanties Verslag AV 6 maart 2012
7
3. Vervroegd inschrijven van voorrangsgroepen
Wie? Instappers die broer / zus van reeds ingeschreven kinderen of kinderen van personeel zijn Wanneer? Vanaf 2de maandag van oktober tot de laatste vrijdag voor Allerheiligen in het voorgaand schooljaar Vervroegd inschrijven = niemand weigeren Noteren in inschrijvingsregister: chronologisch Het decreet legt op dat indien scholen vroeger inschrijven, de scholen geen kinderen mogen weigeren wegens capaciteit bereikt. Dit zou voor een aantal scholen een probleem kunnen geven, voornamelijk als het gaat over oudere broers en zussen. Voor instappers voorzien we vooralsnog geen probleem, vandaar dat we voor deze groep wel vervroegd kunnen inschrijven. Een belangrijke reden om voor instappers het vervroegd inschrijven toe te passen, is onder andere de acties in het kader van School in Zicht. Het is belangrijk om ouders een correct beeld te geven over het aantal vrije plaatsen indien ze samen met andere ouders wensen in te schrijven. Oudere broers en zussen en kinderen van personeel genieten steeds voorrang. Bij het ordenen na de aanmeldingsperiode komen zij vooraan in de lijst. Verslag AV 6 maart 2012
8
4. Relatieve aanwezigheid & contingenten (1)
25 Gentse wijken 16 deelgebieden School/woon-ratio < 1,5 % GOK-leerlingen dat in het deelgebied woont is de referentiewaarde voor het na te streven contingent GOK-leerlingen School/woon-ratio ≥ 1,5 % GOK-leerlingen dat in het deelgebied school loopt is de referentiewaarde voor het na te streven contingent GOK-leerlingen We mogen reeds lang deze opdeling maken, maar deden dit niet. In het kader van de dubbele contingentering leek dit wel van belang. De 16 deelgebieden (gedetailleerd overzicht is te vinden in de bijlage) tonen nogal wat verschillen: zelfbedruipend (evenveel kinderen die er wonen en schoollopen) uitgaande schoolpendel (kinderen gaan buiten het gebied naar school) inkomende schoolpendel (er zitten meer kinderen op de scholen dan dat er wonen). Verslag AV 6 maart 2012
9
Deelgebieden S/W Buitengebieden < 1 “Witte vlucht” < 1
Importzones ≥ 1,5 De kleuren geven de verschillende deelgebieden weer, de rode lijnen tonen de 25 Gentse wijken. Zelfbedruipend ≈ 1 Verslag AV 6 maart 2012
10
4. RA & Contingenten GOK – niet GOK (2)
In elk deelgebied worden de referentiewaarden afzonderlijk bepaald voor het niveau kleuteronderwijs enerzijds en voor het niveau lager onderwijs anderzijds De referentiewaarden (pct. GOK-leerlingen) worden op 0,1 nauwkeurig bepaald op basis van de meest recente telgegevens die AgODi ter beschikking stelt De scholen gaan met sprongen van minstens 10% per geboortejaar of leerjaar steeds dichter naar het streefcijfer. Scholen die grotere stappen wensen te nemen, melden dit aan het LOP vóór het begin van de inschrijvingen Verdere differentiatie dan het niveau kleuter- en lager onderwijs is decretaal mogelijk, maar biedt aan geen enkele Gentse school enig concreet voordeel. Verslag AV 6 maart 2012
11
Groeipad: een voorbeeld
Relatieve aanwezigheid KO 66 – 34 Actuele verhouding in school X 14 – 86 In stap 1 wordt gestreefd naar 24 – 76 Als dat bereikt is, streven we naar 34 – 66 Als dat bereikt is, streven we naar 44 – 56 Als dat bereikt is, streven we naar 54 – 46 Als dat bereikt is, streven we naar 64 – 36 Als dat bereikt is, streven we naar 66 – 34 Bij cap. = 20, komt 10% neer op 2 extra GOK-kleuters Het is uiteraard mogelijk dat de streefcijfers in de loop van de jaren veranderen. Door te streven naar een verhoging van telkens 10% creëren we een traag groeipad, waardoor het team zich aan de veranderende leerlingenpopulatie kan aanpassen. Scholen met veel GOK-leerlingen die meer niet-GOK-leerlingen willen aantrekken, doen er veelal goed aan grotere stappen dan 10% te nemen. Verslag AV 6 maart 2012
12
De actuele situatie (1) Zelfbedruipend S / W = 0,98 S / W = 1,20
Elk balkje stelt een vestigingsplaats van een school voor. Legende: Blauw = meer dan 10% onder het gemiddelde van het deelgebied. Rood = meer dan 10% boven het gemiddelde van het deelgebied. Groen = tussen de 10% onder en 10% boven het gemiddelde van het deelgebied De blauwe school in Drongen is een vestigingsplaats van 20 kleuters, dus 2 GOK-leerlingen erbij en ze zit op het gemiddelde. Gedetailleerd overzicht is te vinden in de bijlage. S / W = 1,20 Verslag AV 6 maart 2012
13
De actuele situatie (2) Importzones S / W = 1,64 S / W = 3,74
Verslag AV 6 maart 2012
14
De actuele situatie (3) Importzones S / W = 1,74 S / W = 2,22
De voorbije grafieken tonen aan dat de nieuwe manier van werken voor veel scholen (groene staafjes) nauwelijks impact zal hebben. Ze zal vooral de bestaande evenwichten helpen te behouden. S / W = 2,22 Verslag AV 6 maart 2012
15
De actuele situatie (4) “Witte vlucht” S / W = 0,64 S / W = 0,82
De Brugse Poort en de Bloemekenswijk zijn wijken waar veel kinderen buiten de wijk naar school gaan. Dus indien een school meer niet-gok kinderen wenst in te schrijven, moeten ze de ouders kunnen motiveren om wel in de wijk naar school te gaan. Pas dan kunnen de “rode” scholen evolueren naar het streefcijfer. S / W = 0,82 Verslag AV 6 maart 2012
16
De actuele situatie (5) “Witte vlucht” S / W = 0,73 “Zwarte vlucht”
Het deelgebied Rabot - Papegaai kent eerder een zwarte vlucht, we krijgen daar een atypisch beeld. S / W = 0,76 Verslag AV 6 maart 2012
17
De actuele situatie (6) “Witte vlucht” S / W = 0,82 S / W = 0,84
Verslag AV 6 maart 2012
18
De actuele situatie (7) “Buitengebieden” S / W = 0,75 S / W = 0,86
Verslag AV 6 maart 2012
19
De actuele situatie (8) “Buitengebieden” S / W = 0,67 S / W = 0,79
Er is nogal een verscheiden beeld tussen de verschillende deelgebieden, maar er zijn heel wat scholen waarvoor dit nieuwe decreet weinig verandering zal brengen. S / W = 0,79 Verslag AV 6 maart 2012
20
4. RA & Contingenten GOK – niet GOK (3)
Verrekening reeds aanwezige GOK- & niet-GOK-lln. Scholen geven vooraf verwachte aantal leerlingen door via CAR Op basis van AGODI-gegevens wordt automatisch een schatting gemaakt van het aandeel GOK-leerlingen Indien sterk afwijkend van reële situatie: aanpassing via aanspreekpunt LOP Agodi levert de cijfers omdat scholen niet precies kunnen weten hoeveel GOK-leerlingen ze hebben; ze hebben namelijk geen zicht op wie een schooltoelage krijgt. De Agodi-cijfers kunnen echter een beeld opleveren dat afwijkt van de actuele realiteit, want Agodi levert cijfers op van vorig jaar. Dus voor de inschrijvingen van levert Agodi cijfers van Scholen die – op basis van de gegevens waarover ze beschikken - kunnen aantonen dat hun aantallen GOK-leerlingen hoger liggen dan uit de Agodi-cijfers blijkt , kunnen dat in CAR laten aanpassen. Verslag AV 6 maart 2012
21
5. Aanmeldingsprocedure & verwerking
Rangordecriteria (onveranderd) 25% : afstand “werk (kortste afstand)– school” 75% : afstand “thuis – school” Controle voorrangsstatus Door scholen, tijdens aanmeldingsperiode + dag erna Lijsten met te controleren lln. via CAR te bekijken Rol van LOP (onveranderd expliciete machtiging) CAR, uitvoering rangordening lln. & toewijzing plaatsen communicatie met ouders uitreiking van weigeringsattesten vanuit CAR bewaking privacy Voorstel is de machtiging opnemen in de afspraken, dus goedgekeurd als het geheel goedgekeurd wordt. Een nieuwigheid is de status broers / zus en kind van personeelslid. Ouders zullen dit moeten aanvinken op de website. Ze zullen ook de naam van de broer / zus en geboortedatum moeten opgeven of van het personeelslid. Die lijsten van kinderen die een voorrangstatus krijgen zullen online te raadplegen zijn tijdens de aanmeldingsperiode en de dag erna. Scholen moeten deze status controleren en aanvinken of het wel of niet correct is. Dit om te voorkomen dat er problemen opduiken achteraf. Verslag AV 6 maart 2012
22
6. Disfunctiecommissie - dossier CLR - …
De leden van de algemene vergadering geven aan de leden van de coördinatievergadering een mandaat om: een regeling uit te werken voor de behandeling van disfuncties bij de rangordening van leerlingen en toewijzing van vrije plaatsen, het dossier voor de CLR op te stellen en in te dienen, de technische realisatie in samenwerking met Digipolis uit te werken de jaarlijkse evaluatie van CAR uit te voeren Dit zijn administratieve zaken die het decreet vraagt. Verslag AV 6 maart 2012
23
7. Start en duur van de nieuwe regeling
Vanaf 01/09/2012 (inschrijvingen voor ) Tenzij vanwege technische problemen uitstel gevraagd wordt aan en verkregen wordt van de Vlaamse overheid Tot zolang het LOP nieuwe afspraken maakt die de voorgaande wijzigen, de regelgeving verandert. Verslag AV 6 maart 2012
24
Plenaire bespreking Geen vraag tot nadere toelichting / geen suggesties. Opmerking: als een groeipad in vijf stappen kan, dan is dat vijf jaar, maar als de school er geen werk van maakt kan dit evengoed 20 jaar duren. Ontbreekt het dit voorstel dan niet aan slagkracht? Waarom niet jaar na jaar verhogen? Het blijft afhankelijk van wat de ouders doen en of de vraag groter is dan het aanbod en hoeveel vrije plaatsen er worden ingenomen door broers en zussen. Maar scholen mogen altijd grotere stappen zetten. Suggestie: waarom deze werkwijze niet evalueren na een jaar? En dan eventueel aanpassen? Vraag: mogen we erop rekenen dat initiatieven zoals SIZ aanwezig blijven? We zullen hiervoor ons best doen, als we met dezelfde organisatie scheep gaan, dan is er een financieel plaatje. De vraag is of we dit niet kunnen met de omkadering die we reeds hebben. De cijfers van de deelnemende scholen waren zowel wel als niet succesvol, maar wat ook opvalt is dat de resultaten in gelijke mate positief zijn in sommige scholen die niet meededen aan SIZ maar wel een voorrangsperiode niet-gok inrichtte. Algemeen gezien was de voorrang voor niet-gok voorlopig een succes te noemen. Maar definitieve conclusies zullen we pas kunnen trekken na afsluiting van de aanmeldings- en bevestigingsperiode in maart-april . Verslag AV 6 maart 2012
25
Stemming van de kernelementen
Dubbele meerderheid Niet-onderwijsverstrekkers Onderwijsverstrekkers Stemming Niet-onderwijs (totaal = 4) Voor 4 Tegen 0 Onthouding 0 Onderwijs (totaal = 77) Voor 67 Tegen 2 Onthouding 8 Verslag AV 6 maart 2012
26
Stemming van aanvullende punten CAR 2013
Aanmelding en aanrekening van AN-leerlingen AN die via CAR van school veranderen worden niet geweigerd op basis van AN-capaciteit CAR als permanent online, elektronisch inschrijvingsregister Vraag aan overheid: vrijstelling van papieren IR Algemeen gebruik van elektronisch IR binnen Gent BaO Vervroegd aanmelden van voorrangsleerlingen Vraag aan overheid, decreetswijziging Andere wensen ter wijziging regelgeving Gedetailleerd overzicht van de punten is te vinden in de bijlage. In realiteit zullen er slechts weinig AN-leerlingen gebruik maken van het aanmeldingssysteem. Dus in dat geval als CAR een toewijzing geeft, dan mag de school niet weigeren. De toestemming hieromtrent maakt het mogelijk om CAR op een generieke manier te laten werken. De school kan wel weigeren als de capaciteit van het leerjaar overschreden wordt. Dus het zal slechts zelden voorkomen dat men echt in overtal zal moeten gaan. Dit geldt enkel voor scholen die een capaciteit voor AN vastlegden. Men moet deze manier van werken goedkeuren om juridisch in orde te zijn. Opmerkingen / vragen: Het is moeilijk een capaciteit voor AN vast te leggen, want een kind van leeftijd L3, komt niet altijd terecht in L3. AN is een aparte administratieve groep. Men houdt ook geen rekening met de problematieken van de leerlingen. Het gaat enkel over, is plaatsen. Psychische draagkracht voor leerkrachten wordt niet in rekening gehouden. Is het mogelijk om de leerlingengroep AN uit CAR te halen? Juridisch is dit niet duidelijk. Kan een school toch weigeren op basis van capaciteit? Men kan nadien nog altijd de kinderen opvissen. Verslag AV 6 maart 2012
27
Is er een deelcapaciteit mogelijk per klasgroep?
Conclusie: hier wordt nog apart over doorgegaan. Graag het mandaat hieromtrent aan de leden van de cv geven, die hierover kan beslissen na advies door de werkgroep AN. Stemming Niet-onderwijs (totaal = 4) Voor 4 Tegen 0 Onthouding 0 Onderwijs (totaal = 77) Voor 67 Tegen 2 Onthouding 8 2. Het voorstel is dat CAR na de aanmeldingsperiode niet toegankelijk blijft voor ouders, maar wel toegankelijk wordt voor de scholen, die dan ook late inschrijvingen kunnen ingeven. Als ouders van school veranderen, dan weet de eerdere school dit, er zijn geen dubbele inschrijvingen meer, de documenten zijn beschikbaar en er wordt rekening gehouden met de contingenten. Dus steunt u ons in de vraag om zo’n elektronisch IR te mogen hanteren als alternatief voor wat de Vlaamse Regering zal opleggen (zal vermoedelijk een papieren register zijn)? En zijn we bereid dit met zijn allen hanteren? Opmerkingen: Hoe moeten de ouders dit ondertekenen? We hebben nu reeds attesten voorzien (inschrijvingsattest en weigeringsattest). Daarop zullen ouders moeten tekenen voor akkoord. De school dient een exemplaar van die attesten in een kaftje bij te houden. Wat telt is de volgorde in het elektronisch inschrijvings-register, niet de volgorde van de attesten in het mapje. Wat met broers en zussen? Deze worden ook in CAR ingevoerd. Kunnen alle officiële documenten eraan gekoppeld worden? Ja Het blijft buiten de periode de school die inschrijft? Ja Wat met de DC vanaf 15 april? Vanaf dan is er geen beperking meer voor de binnenkomende leerlingen. Dus als er “links of rechts” nog plaats is, moet u inschrijven, ook al heb je geen plaats meer in dat bewuste contingent. Maar u moet de leerling wel “in de juiste kolom” noteren. Als er plaatsen vrijkomen of bijkomen dan moet u de volgorde volgen in de 2 afzonderlijke contingenten. Dus een niet-gok leerling weg, betekent: eerst de lijst van de niet-gok leerlingen aflopen en dan pas naar de lijst van de gok-leerlingen overgaan. Hoelang moeten we de volgorde van de lijst volgen? Voor de instappers tot eind juni, voor de andere leerlingen tot eind oktober. Verslag AV 6 maart 2012
28
Stemming Niet-onderwijs (totaal 4) Voor 4 Tegen 0 Onthouding 0 Onderwijs (totaal 77) Voor 73 Tegen 1 Onthoudingen 3 We willen dat alle voorrangskinderen kunnen ingeschreven worden, maar met behoud om te weigeren. Opmerkingen: Kunnen dit dan ook instapper zijn die te laat waren? Kinderen die te laat waren, krijgen in februari ook nog hun voorrang. Die komen bovenaan de lijst. Dit is zo vanaf volgend schooljaar. Krijgen scholen inzage tijdens die aanmeldingsperiode? Ja, zoals we het nu ook voorzien bij de ouders die de voorrang claimen. Stemming: niemand tegen Er werd een document (zie bijlage) opgesteld met daarop vragen naar het beleid toe. Graag de toestemming om dit aan de relevante personen over te maken. Verslag AV 6 maart 2012
29
Vragen van individuele scholen: Steinerscholen
Toelichting Bespreking Stemming Drie scholen hebben een uitzondering gevraagd, te vinden in de bijlage. De heer Werner Decoodt licht de vraag tot uitzondering voor de 2 steinerscholen toe. Er zijn slechts twee steinerscholen in Gent. De andere gelegen in Oost-Vlaanderen zijn gesitueerd in Munte en Aalst. Ouders kiezen specifiek voor onze scholen, maar hebben nu minder kans omdat we zo goed als vol zitten. Als het aanmeldings-systeem er niet zou zijn, dan hadden beiden scholen te kampen met kampeer-toestanden, wat we willen vermijden. Steinerscholen zijn gestart vanuit een groep ouders die dit pedagogisch project wilden voor hun kinderen. Dus willen we dat de ouders die er specifiek voor kiezen ook een kans voor krijgen als ze aan de rand wonen of buiten gent. We hebben er niets tegen dat mensen uit de buurt komen, maar willen dat mensen buiten Gent meer kans krijgen dan ze nu hebben. De Steinerscholen vragen een derde kolom waarin de aangemelde kinderen gerangschikt worden volgens de plaats die de school inneemt in de voorkeurorde van de ouders. Zij vragen een bepaald contingent (van maximaal 50%) van de beschikbare plaatsen te mogen toekennen aan de leerlingen die in die derde kolom gunstig gerangschikt staan. Verslag AV 6 maart 2012
30
Opmerkingen op het voorstel:
Luc Heyerick: Deze aanpassingen vereisen een aantal programmeerdagen en die kosten veel. Zien jullie dat zitten om die kosten te dragen, want het is moeilijk te verantwoorden dat stad Gent dit zal dragen, aangezien dit ten nadele van de kinderen van de stad is. Als verantwoordelijke van de stad Gent, ben ik er mede verantwoordelijk voor dat alle kinderen van stad Gent een plek vinden en hiermee zouden kinderen van buiten Gent voorrang krijgen op kinderen uit Gent. Antwoord: we vragen het voor een max van 50% - het gaat vooral over de instappers (ongeveer 25 vrije plaatsen na inschrijving van broers en zussen). Worden ouders van kinderen in stad Gent dan ernstig benadeeld? Binnen de stad Gent zijn er heel wat mogelijkheden in de andere netten … bij scholen die ook onderling verschillen. Maar al die scholen hebben de gewone eindtermen. De Steinerscholen hebben eigen eindtermen, dus als de overheid dit toestaat, waarom dan niet binnen het LOP een uitzondering toestaan? Indien we uw vraag goedkeuren, dan moeten we dit doen voor elke school met een eigen pedagogisch project… Antwoord: inderdaad, maar als men kiest voor een katholieke school waar geen plaats blijkt te zijn, dan kan men nog steeds terecht in een andere katholieke school. Dit is een gevaarlijk precedent dat afbreuk doet aan de objectieve criteria die we bij het huidige systeem hanteren. Er zijn meerdere scholen die hiervan gebruik kunnen maken, straks zitten we hier met 15 scholen die een uitzondering vragen. Antwoord: ja, waarom niet? Voorzitter: Tot nu toe kunnen we ouders zeggen dat in ons systeem de kansen om binnen te geraken in een school per school afzonderlijk bepaald wordt. Je kans om binnen te raken in school A wordt niet mee bepaald door het gegeven dat je daarnaast ook school B en C aanduidt en in welke volgorde je die scholen zet. Ouders kunnen dus bij het aangeven van hun voorkeur hun hart volgen. Van zodra we “plaats van de school in de voorkeurorde van de ouders” meenemen in de rangordening, kunnen we dit niet meer zeggen, zeker als we dit voor alle of veel scholen zouden doen. Dan zetten we ouders ertoe aan om te gokken, om aan kansberekening te doen. Je hebt er dan immers voordeel bij om de school waar je het meest kans maakt, voorop te zetten – ook als dat niet echt de school van je eerste voorkeur is. Als we ouders hiertoe aanzetten, dan is dit ten nadele van de kansarme ouders. Die blijken immers minder goed in “strategisch inschatten”. Het voorgestelde principe veralgemenen naar alle scholen, is ingaan tegen gelijke kansen. Dat blijkt voldoende uit diverse buitenlandse studies hierover. Een uitzondering maken voor enkele scholen, schaadt de gelijke kansen niet, het principe veralgemenen naar alle scholen schaadt de gelijke kansen wel. Verslag AV 6 maart 2012
31
Dit voorstel gaat in tegen de filosofie waarbinnen het aanmeldingssysteem ontstaan is. Waarom zouden we dit dan aanvaarden? Ook al voorziet het decreet dit, waarom zouden we dit aanvaarden, dit zou jammer zijn. De impact zou miniem zijn, de kosten zijn er wel. Maar het is natuurlijk een principiële kwestie. Stemming: Niet-onderwijs: voor 0 - tegen 4 – onthoudingen 0 Onderwijs: voor 5 – tegen 48 – onthoudingen 5 Verslag AV 6 maart 2012
32
Vragen van individuele scholen: Gaspard de Coligny
Toelichting Bespreking Stemming Gaspard de Coligny is de enige protestantse school in Oost-Vlaanderen en vraagt hierbij dezelfde uitzondering als de Steinerscholen. Momenteel is er nog geen probleem. 13,5% van de schoolpopulatie bestaat uit protestantse kinderen, de anderen zijn buurtkinderen. Stemming: Niet-onderwijs: voor 0 - tegen 4 – onthoudingen 0 Onderwijs: voor 5 – tegen 48 – onthoudingen 5 Verslag AV 6 maart 2012
33
Varia Verslag AV 6 maart 2012
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.