Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Software Development fundamentals
introductie
2
inhoudsopgave De docent (even voorstellen) Huisregels Het vak
Benodigdheden Aantekeningen Toetsing en cijferberekening Huiswerkopdrachten Lesmateriaal Samenvatting Vragen
3
De docent [vertel hier iets over jezelf]
4
huisregels Die zijn ondertussen wel bekend na 12-16 jaar school.
Belangrijkste tip: Als je iets niet begrijpt, of je denkt dat iets wat er wordt gezegd niet klopt: Zeg het! Respecteer ook elkaars vragen. Praat niet door elkaar heen. Welke manier heeft jouw voorkeur en waarom?
5
Uitgangspunten Er wordt optimaal en ongestoord gewerkt.
We gaan veilig, vriendelijk en verantwoordelijk om met elkaar en materiaal (stoelen, laptops). Dus: Je laat elkaar uitspreken. Iedereen mag fouten maken, we zijn hier om te leren. Tijdens zelfstandig werken praat je zo zacht mogelijk. Als je in het lokaal bent, ben je bezig met het vak. Welke manier heeft jouw voorkeur en waarom?
6
Het vak Software Development Fundamentals draait om het ontwikkelen van allerlei soorten software met de programmeertaal C#. Het doel is om je een stevige basis te bieden voor een carrière in de wereld van software development. Aan het eind kan je, als je resultaten goed genoeg zijn, deelnemen aan het Microsoft MTA examen en hiermee een erkend certificaat behalen. Het vak is verdeeld over 4 modules: Basis programmeren in C# Objectgeoriënteerd programmeren Windows & database applicaties Professionele webapplicaties Welke manier heeft jouw voorkeur en waarom?
7
MTA Meer over het MTA examen is te vinden op:
aspx Je kunt deelnemen aan het examen als je hoger scoort dan 70% op de eindtoets in juni. Vorig jaar behaalde +/- 30% van de deelnemers het certificaat. Mag het dit jaar iets meer zijn? MTA = Microsoft Technology Associate Examenonderdelen: Understanding core programming (15-20%) Understanding object-oriented programming (20- 25%) Understanding general software development (15-20%) Understanding web applications (15-20%) Understanding desktop applications (15-20%) Understanding databases (15-20%)
8
benodigdheden Wat heb je nodig tijdens de lessen:
Laptop met windows 7, 8, 8.1 of 10 Microsoft Visual Studio 2015 of 2017 (te downloaden via dreamspark, maar de gratis community edition op visualstudio.com is ook goed!) Microsoft OneNote en/of een notitieblok Papier heeft de voorkeur Een pen Een netwerkkabel Als we in B021, B021b of B004 zitten Je gebruikt tijdens het maken van de programmeeropdrachten een eigen laptop. Mocht dat niet mogelijk zijn, laat het zsm. weten.
9
aantekeningen Aantekeningen maak je met OneNote of een schrijfblok.
Alles opschrijven wat een docent zegt werkt niet, je hoeft alleen aantekeningen te maken van termen die je niet al begrijpt. Zelfs als je ze na uitleg wel begrijpt schrijf je ze op (met korte uitleg) want anders vergeet je het. Ook korte codevoorbeelden zijn nuttig. Voorbeeld van een goede aantekening: ToString() iets wat geen string is omzetten naar een string. string tekst = getal1.ToString();
10
Toets en practicum Over 4 lesweken hebben we een toets en een practicum. Let op: hierbij niet aanwezig zijn betekent automatisch een 1 als cijfer. Herkansen kan pas weer 4 weken later. De toets bestaat uit een aantal Engelstalige multiple choice vragen en een aantal Nederlandstalige open vragen. Het practicum bestaat uit het maken van een aantal opdrachten in C# die samen een werkende applicatie vormen. Punten worden toegekend per onderdeel. Voorbeeld van een multiple choice vraag: You need to store values ranging from 0 to 255. You need to make sure that you minimize memory use. Which data type should you use to store these values? a. byte b. char c. short d. int Voorbeeld van een open vraag: Zorg ervoor dat de volgende string omgezet wordt in een integer met de naam getal: string tekst=”12”; ____________________________________________
11
cijferberekening Deze slide is er vooral om later terug te kijken
Er staan 2 cijfers in voor deze periode: Theorie (cijfer theorietoets module 1 + cijfer theorietoets module 2) / 2 Praktijk ((cijfer practicum module 1 + cijfer practicum module 2) / 2) – aantal niet gemaakte huiswerkopdrachten Daarnaast wordt er een advies gegeven (besproken met team) over wel of niet doorgaan met de opleiding. Factoren die meewegen: Cijfer theorie, Cijfer praktijk, Ingeleverd huiswerk Gemaakte aantekeningen, Houding/Gedrag, Aanwezigheid
12
huiswerkopdrachten Elke week wordt er gewerkt met een aantal onderwerpen. Na het behandelen van deze onderwerpen zijn er huiswerkopdrachten. Deze kunnen soms ook in de les gemaakt worden. Een aantal van deze opdrachten is verplicht. Verplichte opdrachten worden ingeleverd aan het begin van de volgende les. Niet op tijd inleveren van een huiswerkopdracht kost je één punt op je praktijkcijfer. Je kunt de komende vier weken één keer een opdracht een week te laat inleveren zonder consequenties. Bij interesse ook de windows forms applicatie maken
13
lesmateriaal Hoe gaan we ons lesmateriaal delen? Dropbox Onedrive
Google Drive Starwave MQ Iets anders? Bij interesse ook de windows forms applicatie maken
14
samenvatting We beginnen met programmeren in C#
De module duurt 4 weken, daarna volgen een toets en een practicum Huiswerkopdrachten niet inleveren kost punten, inleveren doe je begin volgende les. Tijdens lessen maak je aantekeningen, in te zien voor de docent Lesmateriaal is te vinden op de plek die we afspreken Let op: geen aantekeningen + geen opdrachten + onvoldoendes = exit opleiding. Maar laat het daar niet op aankomen, bespreek het gewoon als je het niet leuk vindt. MTA certificaat halen = interessante stageplek (je hebt gewoon meer keuze). Bij interesse ook de windows forms applicatie maken
15
Voor we aan de slag gaan…
Bij interesse ook de windows forms applicatie maken Zijn er vragen?
16
Voorbereiding voor vrijdag
Voor de les van vrijdag: Doen we de opdrachten die we vandaag gaan doen Installeert iedereen Visual Studio 2015 of 2017 (de gratis community edition is prima!)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.