Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCarla Annelies van der Wolf Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV
Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging
2
EU CO2-emissies: 18% door gebruik wegen
Bron: European Environment Agency via ACEA
3
Reductie: EU CO2-wetgeving 2009-2030
Bron: ICCT - Policy Update jan.2019 Personenauto’s Bestelwagen’s personenauto’s: 15% vanaf 2025 en 37,5% vanaf 2030 (tov. 2021) + EV target resp.15% en 35% bestel: 15% vanaf 2025 en 31% vanaf 2030 (tov. 2021) + EV target resp. 15% en 30% trucks en bussen: 15% vanaf 2025 en 30% vanaf 2030 (tov. 2019/2020) + EV target 2%
4
Hoe? Fabrikant kiest strategie CO2-reductie
Bron: Automotive survey, KPMG 2018. Bron: AD, 19 mei 2019 Bron: AD, 5 mei 2019
5
FC-EV Personenauto’s BMW vs Toyota Hoge R&D kosten FCEV’s bieden grote range: in 3-5 minuten elektrische kilometers tanken Weersinvloed op range FCEV’s is nihiel FCEV is veilig, betrouwbaar en voldoet aan wensen van veeleisende consument Tanken: gemiddeld 5 kg op 700 Bar
6
FC-EV Light Commercial Vehicles
MB Vito en Sprinter: km range. Hyundai H350 FCEV: 400 km range. VW Crafter FCEV: +500 km range. Vooralsnog prototypes LCV / bestelwagens: hoog gewicht en lading en klant wil range => FCEV Tanken: 5 kg op 350 Bar, aantal tanks uitbreidbaar Tot dusver EU, maar nu naar NL
7
FC-EV Heavy Duty Vehicles
VDL/DAF truck-trailer Toyota Caetano: 350 km range. Wegtransport: 1. stedelijk 2. regionaal 3. lange-afstand FCEV heeft laag gewicht: vervoerders willen vracht vervoeren Tanken; 30 – 50 kg op 350 Bar. Tot dusver EU, maar nu naar NL Hyundai H350 FCEV: 400 km range. Kan een fabrikant de consument verleiden tot het kopen van haar product?
8
Autofabrikanten hebben de techniek in huis
Nederland heeft veel drivers voor ZE: Ontwerp Klimaatakkoord Greendeal ZES Bussenconvenant: ZE in 2025 Nederland interessante proeftuin en afzetmarkt voor OEM’s Waterbedeffect NL is hele kleine markt Bron: European Environment Agency met RAI Belang voortbestaan OEM’s te groot om op één techniek te wedden OEM’s hebben de techniek in huis Meer tankstations, dan komen er meer voertuigen
9
Bedankt voor uw aandacht
Drs. Ing. Chris van Dijk Beleidsadviseur Duurzame Mobiliteit RAI Positionpaper Waterstof elektrisch:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.