De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TEGENSPEL UITKOMEN SIGNALEREN Bridgeclub Sportief Kees Kraaijeveld.

Verwante presentaties


Presentatie over: "TEGENSPEL UITKOMEN SIGNALEREN Bridgeclub Sportief Kees Kraaijeveld."— Transcript van de presentatie:

1 TEGENSPEL UITKOMEN SIGNALEREN Bridgeclub Sportief Kees Kraaijeveld

2 TEGENSPEL Heel belangrijk, veel punten scoren 50% van de gevallen tegenspelen 25% zelf spelen 25% partner spelen Maak goede afspraken (maakt niet uit welk systeem, maar maak afspraken)

3 Waarom is tegenspelen zo moeilijk?
Zelfs met alle 52 kaarten (double dummy) is het moeilijk beste tegenspel te vinden

4 Waarom is tegenspelen zo moeilijk?
Zelfs met alle 52 kaarten (double dummy) is het moeilijk beste tegenspel te vinden We zien in begin maar 13 van de 52 kaart (voor de uitkomst)

5 Waarom is tegenspelen zo moeilijk?
Zelfs met alle 52 kaarten (double dummy) is het moeilijk beste tegenspel te vinden We zien in begin maar 13 van de 52 kaart (voor de uitkomst) Nadat dummy open is, nog maar de helft

6 Waarom is tegenspelen zo moeilijk?
Zelfs met alle 52 kaarten (double dummy) is het moeilijk beste tegenspel te vinden We zien in begin maar 13 van de 52 kaart (voor de uitkomst) Nadat dummy open is, nog maar de helft Leider probeert ons te misleiden (rookgordijn)

7 Waarom is tegenspelen zo moeilijk?
Zelfs met alle 52 kaarten (double dummy) is het moeilijk beste tegenspel te vinden We zien in begin maar 13 van de 52 kaart (voor de uitkomst) Nadat dummy open is, nog maar de helft Leider probeert ons te misleiden (rookgordijn)

8 Wat willen we nu te weten komen?
De puntenverdeling van alle 4 de handen

9 Wat willen we nu te weten komen?
De puntenverdeling van alle 4 de handen De kaartverdeling van alle handen

10 Wat willen we nu te weten komen?
De puntenverdeling van alle 4 de handen De kaartverdeling van alle handen

11 Analyse in tegenspel Wat weten uit de bieding:
globaal indruk van de punten misschien iets meer over de verdeling heeft partner geboden?

12 Analyse in tegenspel Wat weten uit de bieding:
globaal indruk van de punten misschien iets meer over de verdeling heeft partner geboden? We weten onze punten en verdeling

13 Analyse in tegenspel Wat weten uit de bieding:
globaal indruk van de punten misschien iets meer over de verdeling heeft partner geboden? We weten onze punten en verdeling Na uitkomst: zien we de punten en verdeling dummy: nu weten we al de helft hoeveel punten heeft partner ongeveer? Wat is verdeling partner ongeveer?

14 Analyse in tegenspel Nu willen we meer weten van partner en, net zo belangrijk, hij van ons! WAAROM?

15 Analyse in tegenspel Nu willen we meer weten van partner en, net zo belangrijk, hij van ons! WAAROM? Zo kunnen we de hand van de leider uittellen: zowel punten als verdeling!! HOE?

16 SIGNALEREN Eerst even wat theorie, daarna snel voorbeelden.

17 Wat is dus het doel van signaleren?
Partner vertellen wat hij moet doen?

18 Wat is dus het doel van signaleren?
Partner vertellen wat hij moet doen? Nee, niet helemaal. Dat is niet mogelijk. Hoe kan hij nu weten hoe hij moet verdedigen als hij maar de helft van de kaarten kan zien die de verdediging in handen heeft?

19 DOEL Het doel van signaleren is partner iets vertellen over je eigen 13 kaarten Partner kan dan, rekening houdend met zijn eigen kaarten, beslissen hoe moet worden verdedigd. Het signaal is een boodschap, geen “opdracht”!! Echter: dit moet een boodschap zijn, maar geen verplichte actie te weeg brengen. Partner moet wel zelf blijven nadenken.

20 SOORTEN SIGNALEN

21 SOORTEN SIGNALEN ATTITUDE SIGNAAL: je wilt partner vertellen of zijn kaart jou bevalt (of niet) (ATTITUDE: aanmoedigend of afwijzend; ook wel aan/af) B.v. Je hebt een honneur in die kleur of een doubleton voor een introever 1. Je wilt ook wel eens een andere kleur die jou beter bevalt aangeven, maar dat kan niet. Je kunt niet van 2 walletjes eten. 2. Of: laag/hoog, wat u wilt. Maakt in principe niet uit, maar licht voordeel gaat naar hoog/laag statistisch gezien.

22 SOORTEN SIGNALEN ATTITUDE SIGNAAL
COUNT SIGNAAL: je wilt partner vertellen hoeveel kaarten, even of oneven aantal, je van de gespeelde kleur hebt (COUNT: distributie, hoeveel in die kleur) B.v. een hoge kaart in de gespeelde kleur bijspelen geeft een even aantal aan en een lage kaart een oneven aantal (komen we op terug) Of: laag/hoog, wat u wilt. Maakt in principe niet uit, maar licht voordeel gaat naar hoog/laag statistisch gezien.

23 SOORTEN SIGNALEN ATTITUDE SIGNAAL COUNT SIGNAAL
KLEUR VOORKEUR SIGNAAL: je wilt partner vertellen welke kleur je wil hebben B.v. bij niet bekennen hoog is aanmoedigend in die kleur en laag afwijzend, Romeins, Lavinthal of Revolving Discards (komen we op terug) Revolving discards, hoog of laag. Maakt niet uit welk u speelt.

24 SOORTEN SIGNALEN ATTITUDE SIGNAAL COUNT SIGNAAL
KLEUR VOORKEUR SIGNAAL: Falsecards: Je wilt de leider op verkeerde spoor zetten. Behandel ik niet. Bridge is al zo moeilijk.

25 ATTITUDE SIGNAAL

26 ATTITUDE SIGNAAL Drie meest gebruikte soorten:

27 ATTITUDE SIGNAAL Drie meest gebruikte soorten: Hoog - Laag

28 ATTITUDE SIGNAAL Drie meest gebruikte soorten: Hoog - Laag Laag - Hoog

29 ATTITUDE SIGNAAL Drie meest gebruikte soorten: Hoog - Laag Laag - Hoog
Italiaans/Romeins Hierbij wel afspreken wanneer alleen even of oneven kaarten.

30 ATTITUDE SIGNAAL Drie meest gebruikte soorten: Hoog - Laag Laag - Hoog
Italiaans/Romeins

31 ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Je wilt ook wel eens een andere kleur die jou beter bevalt aangeven, maar dat kan niet. Je kunt niet van 2 walletjes eten.

32 ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet). Je kan maar 1 ding: alleen aanmoedigend of afwijzend. Niet: ook count!!!!

33 ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet) MEER KAN NIET!! NIET 2 DINGEN TE GELIJK NIET OOK COUNT!! Je kan maar 1 ding: alleen aanmoedigend of afwijzend. Niet: ook count!!!! Voorbeeld: Start H-> B83 of 853 of 83 Leider heeft ABx

34 ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet). Dit is niet bindend!! Het signaal van partner is alleen maar een beschrijving.

35 ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet). Dit is niet bindend!! Het signaal van partner is alleen maar een beschrijving. Maak het signaal zo duidelijk mogelijk (KIS).

36 ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet). Dit is niet bindend!! Het signaal van partner is alleen maar een beschrijving. Maak het signaal zo duidelijk mogelijk (KIS). Na signaal partner: kijk in eigen hand en dummy om te zien welke kaarten partner kan hebben om te signaleren

37 ATTITUDE SIGNAAL Dit doen we als partner die kleur speelt! Dit begint met de uitkomst. Aanmoedigend wil zeggen, dat wat jou betreft, het een goed idee is om door te gaan met die kleur (of niet). Dit is niet bindend!! Het signaal van partner is alleen maar een beschrijving. Maak het signaal zo duidelijk mogelijk (KIS). Na signaal partner: kijk in eigen hand en dummy om te zien welke kaarten partner kan hebben om te signaleren

38 SPEL 1: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 4S     Z U I D xx V84
xxxx Axxx

39 UITKOMST:  A O S T     AVxx Bxx Hxxx Hx Z U I D     xx V84
xxxx Axxx Wat gaat u doen: handen zitten en tellen

40 UITKOMST:  A O S T     AVxx Bxx Hxxx Hx Z U I D     xx V84
xxxx Axxx Wat gaat u doen: handen zitten en tellen. Signaleer aan met H8: speel H door. HA, HH en HV + KA

41 N O R D     xx AHxx xxxxx W E S T     HBTxx xxx AVB VB O S T 
AVxx Bxx Hxxx Hx Z U I D xx V84 xxxx Axxx Wat gaat u doen: handen zitten en tellen. Signaleer aan met H8: speel H door. HA, HH en HV + KA

42 SPEL 2: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 4S     Z U I D xx 984
xxx ABxxx Afwijzen, je hebt niets in H.

43 UITKOMST:  A O S T     AVxx xxx Hxxx Hx Z U I D     xx 984
ABxxx Signaleer af met H4. Partner heeft ook H, maar leider mogelijk V. Kom met KA aan slag en speel H door.

44 N O R D     xx AHBx xxxxx W E S T     HBTxx Vxx AVBx V O S T 
AVxx xxx Hxxx Hx Z U I D xx 984 xxx ABxxx 3 H slagen en KA.

45 SPEL 3: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 4S     Z U I D B74 84
AT84 A732 Blz 17

46 UITKOMST:  H O S T     AT3 962 HV92 H95 Z U I D     B74 84
Blz 17 Signaleer af met H4. Partner heeft ook V, maar leider mogelijk AB. Kom met KA aan slag en speel H door.

47 N O R D     62 HVT3 763 B864 W E S T     HV985 AB75 B5 VT O S
AT3 962 HV92 H95 Z U I D B74 84 AT84 A732 Blz 17 Signaleer af met H4. Partner heeft ook V, maar leider mogelijk AB. Kom met KA aan slag en speel H door.

48 UITKOMST:  A O S T     AT3 962 HV92 H95 Z U I D     B74 84
Nu met uitkomst HA Signaleer aan met H8. Partner heeft ook H. Aftroever.

49 COUNT SIGNAAL Partner laten zien hoe de verdeling is, belangrijk in eindspel wanneer je moet kiezen uit welke kaart bewaren.

50 COUNT SIGNAAL Dit doen we als de leider die kleur speelt!
Partner laten zien hoe de verdeling is, belangrijk in eindspel wanneer je moet kiezen uit welke kaart bewaren.

51 COUNT SIGNAAL Dit doen we als de leider die kleur speelt!
Niet blindelings doen, wel blijven nadenken. Geen belangrijke kaart weg gooien (b.v. Een T of 9).

52 COUNT SIGNAAL Dit doen we als de leider die kleur speelt!
Niet blindelings doen, wel blijven nadenken. Zo kunnen we b.v. bepalen hoelang we moeten ophouden. B.v. Lange kleur in dummie.

53 COUNT SIGNAAL Dit doen we als de leider die kleur speelt!
Niet blindelings doen, wel blijven nadenken. Zo kunnen we b.v. bepalen hoelang we moeten ophouden. Niet onnodig doen als de leider b.v. een snit moet gaan nemen. B.v. Leider moet een snit gaan nemen. Leider niet wijzer maken.

54 COUNT SIGNAAL Dit doen we als de leider die kleur speelt!
Niet blindelings doen, wel blijven nadenken. Zo kunnen we b.v. bepalen hoelang we moeten ophouden. Niet onnodig doen als de leider b.v. een snit moet gaan nemen. 1. Je wilt ook wel eens een andere kleur die jou beter bevalt aangeven, maar dat kan niet. Je kunt niet van 2 walletjes eten. 2. Of: laag/hoog, wat u wilt. Maakt in principe niet uit, maar licht voordeel gaat naar hoog/laag statistisch gezien.

55 SPEL 4: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 1SA 4S     Z U I D
HT62 AT6 763 Blz 62.

56 UITKOMST:  V O S T     83 V84 HVB92 985 Z U I D     A54 HT62
AT6 763

57 N O R D V W E S T H O S T 83 V84 HVB92 985 Z U I D A54 HT62 AT6 763

58 N O R D     8 W E S T     4 O S T     83 V84 HVB92 985 Z U
I D A54 HT62 AT6 763 Pd heeft even aantal: 4 of 2. Als hij er 4 heeft, leider 1. Gelijk pakken. Hij komt niet meer op tafel voor die vrije ruitens. Als leider er 3 heeft, maakt het niet uit.

59 N O R D 72 973 8753 VBT2 W E S T HVBT96 AB5 4 AH4 O S T 83 V84 HVB92 985 Z U I D A54 HT62 AT6 763

60 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

61 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

62 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Als in dummy een singleton komt met troef contract Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

63 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Als in dummy een singleton komt met troef contract Als we partner een introever gaan geven Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

64 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Als in dummy een singleton komt met troef contract Als we partner een introever gaan geven We spelen een nieuwe kleur aan (principes van starten) Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

65 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Als in dummy een singleton komt met troef contract Als we partner een introever gaan geven We spelen een nieuwe kleur aan (principes van starten) Als het dringend is (zie spel voorbeeld) Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

66 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Dit doen we wanneer we niet meer kunnen bekennen Als in dummy een singleton komt met troef contract Als we partner een introever gaan geven We spelen een nieuwe kleur aan (principes van starten) Als het dringend is (zie spel voorbeeld) Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

67 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

68 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Verschillende systemen: Hoge kaart is een aansignaal (hoog/laag) Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

69 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Verschillende systemen: Hoge kaart is een aansignaal (hoog/laag) Lage kaart is een aansignaal (laag/hoog) Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

70 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Verschillende systemen: Hoge kaart is een aansignaal (hoog/laag) Lage kaart is een aansignaal (laag/hoog) Een oneven kaart is een aansignaal (Romeins/Italiaans) Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

71 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Verschillende systemen: Hoge kaart is een aansignaal (hoog/laag) Lage kaart is een aansignaal (laag/hoog) Een oneven kaart is een aansignaal (Romeins/Italiaans) Lavinthal en revolving discards. Nadeel hiervan is dat je altijd iets moet signaleren en is erg ingewikkeld: de keuze uit kaarten is te groot Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

72 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
We kunnen niet meer bekennen. Hoe doen we dat dan? Verschillende systemen: Hoge kaart is een aansignaal (hoog/laag) Lage kaart is een aansignaal (laag/hoog) Een oneven kaart is een aansignaal (Romeins/Italiaans) Lavinthal en revolving discards. Nadeel hiervan is dat je altijd iets moet signaleren en is erg ingewikkeld: de keuze uit kaarten is te groot Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

73 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Advies: gebruik het zelfde systeem als na de uitkomst van partner (attitude-signaal): Of Hoog of Laag of Oneven = aan Simpel (KIS) en geeft weinig kans op vergissingen Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

74 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Hoe doen we dat? Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

75 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Hoe doen we dat? Wat valt meer op: Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

76 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Hoe doen we dat? Wat valt meer op:  7 Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

77 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Hoe doen we dat? Wat valt meer op:  7 Of  3 Er zijn meerder systemen, maar advies hoog/laag in die kleur.

78 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Voorbeeld Hoog/laag: wat gooien we als we niet meer kunnen bekennen?  H T  7 6 3 Ruiten aan signaleren is zonde. (T en 9 zijn belangrijke kaarten). Dus niet aankomen. Gooi maar een kleine klaver: ik niets in klaveren.

79 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Voorbeeld Lavinthal: In de kleur die wordt gespeeld Als we partner een aftroever hebben gegeven

80 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Lavinthal: In de kleur die wordt gespeeld Voorbeeld Lavinthal kleur naspel

81 SPEL 5: BIEDING (Lavinthal kleur)
West Noord Oost Zuid 1 SA P 2K PAS 2R 3SA Z U I D BT9832 A84 84 43 NBB signaleren blz 23: Lavinthal kleur

82 N O R D     AV W E S T     H7 HT53 BT2 Z U I D     BT9832
84 43 Wat gooien we? ST voor H. Hoogste van overgebleven kleuren. Overgebleven kleuren zijn H-R-K. Dus H.

83 N O R D AV B972 9762 H65 W E S T H7 HT53 BT2 O S T 654 V6 AVB AV986 Z U I D BT9832 A84 84 43

84 KLEUR VOORKEUR SIGNAAL
Lavinthal: Als we partner introever hebben gegeven Voorbeeld Lavinthal na introever

85 Voorbeeld Lavinthal na introever Contract 4H
SPEL 6: Voorbeeld Lavinthal na introever Contract 4H Partner sinaleert Hoog/laag W E S T B65 V742 H65 HT6 Z U I D AHT3 T5 A65 7532 Lavinthal na introever: SA, partner signaleert hoog/laag, SH, ST-> hoogste van overgebleven kleuren R en K, dus R na, nadat je die introever hebt gegeven.

86 SPEL 7: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S 2H 3S 4H 4S PAS     Z U I
86 B83 HV54 AV75 Blz 13 kleur preferentie

87 UITKOMST:  A O S T     V975 9 B963 HB93 Z U I D     86 B83
HV54 AV75 H door heeft geen zin. Welke kleur wil je na? K. Gooi kleinste H: laagste van overgebleven kleuren (R en K, troef telt niet mee). K-switch, RH na dan. Je maakt dan nog RV en een K.

88 N O R D 4 AHV642 872 864 W E S T AHBT32 T75 AT T2 O S T V975 9 B963 HB93 Z U I D 86 B83 HV54 AV75

89 SPEL 8: BIEDING West Noord Oost Zuid 3R 3S PAS 4S     Z U I D 4
983 HBT8742 A8 Blz 62 kleur preferentie

90 UITKOMST:  A O S T     A96 HVB2 V6 VT63 Z U I D     4 983
HBT8742 A8 R2. K-Switch. Laagste van overgebleven kleuren. Partner weet dat je RH hebt. Dan RH, RB (leider heeft 3 ruitens).

91 N O R D     VT8 T765 A B9754 W E S T     HB7532 A4 953 K2 O S
HVB2 V6 VT63 Z U I D 4 983 HBT8742 A8 N wel K9: ik heb niets in K. Nu krijg je na RB een troef promotie: N troeft met ST en maakt altijd SV nog.

92 SPEL 9 laatste : BIEDING West Noord Oost Zuid PAS 1SA 3SA     Z U
873 7 V98543

93 UITKOMST:  5 W E S T     BT8 B6 VBT842 K7 Z U I D     A95 873
Blz 122 Wat gaat u doen: handen zitten en tellen

94  K  A, B terug W E S T     BT8 B6 VBT842 K7 Z U I D     A95
873 7 V98543 Wat gaat u doen: handen zitten en tellen. O mogelijk KT. Je kunt dus niet overnemen. Probeer SA aan te signaleren met K9: hoogste van overgebleven kleuren.

95 WELKE KAART SPELEN WE?

96 WELKE KAART SPELEN WE?

97 N O R D     H42 H9542 653 AB W E S T     BT8 B6 VBT842 H7 O S
AVT AH9 T62 Z U I D A95 873 7 V98543 Wat gaat u doen: handen zitten en tellen. O mogelijk KT. Je kunt dus niet overnemen. Probeer SA aan te signaleren met K9: hoogste van overgebleven kleuren.

98 SAMENVATTING 1 Attitude signalen als partner er mee komt.
Count signalen als de leider een kleur aanspeelt. Kleurvoorkeur signalen als we geen attitude of count signaal kunnen geven. Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

99 SAMENVATTING 2 Iedere kaart bij tegenspelen heeft een boodschap.
Beetje bij beetje alle handen bekend: Eigen : 13 Dummy: : 26 Partner : 39, dus we weten wat leider heeft Leider : 52 Ook bij “krijg de hele avond geen punten” goede kaarten bijspelen voor partner. Dan spelen we met Glazen Kaarten. Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

100 ADVIES Bouw een totaal signaleringssysteem. Bespreek met partner een systeem wat jullie beide aanspreekt. Het is hopeloos en frustrerend om zonder een signaleringssysteem te verdedigen. Doe dit in eerste instantie voor die 3 behandelde situaties. Het is heel slecht voor het huwelijk als partner steeds de verkeerde kaarten neerlegt…(omdat hij niet weet hoe het spel in elkaar zit, wat hij moet doen) Speel Hoog/laag en de genoemde Lavinthal voorbeelden Er zijn meerdere systemen, b.v. Lavinthal. De kleur die we willen hebben. Signaleren welke kleur we terug willen hebben. 4. B.v. Kleintje belooft plaatje. 5. Blz 122.

101

102 Volgende keer?

103 Volgende keer? Vormen van doublet

104 Spel 2: 4S door Noord HA uit N O R D     HBT43 864 AVB VB W E S T
92 VT9 T984 AT93 O S T 75 AH52 53 87642 Z U I D AV86 B73 H762 H5 Wat gaat u doen: handen zitten en tellen. Signaleer aan met H8: speel H door. HA, HH en HV + KA

105 N O R D     HV985 AB75 B5 VT Spel 9: 4S door Noord HH uit W E S T
84 AT84 A732 O S T 62 HVT3 763 B864 Z U I D AT3 962 HV92 H95 Blz 17 Signaleer af met H4. Partner heeft ook V, maar leider mogelijk AB. Kom met KA aan slag en speel H door.

106 N O R D 72 973 8753 VBT2 Spel 13: 4S door West KV uit W E S T HVBT96 AB5 4 AH4 O S T 83 V84 HVB92 985 Z U I D A54 HT62 AT6 763

107 Voorbeeld van start: wat leggen van HVB. Uittellen hand: leider 5S, 4R
Voorbeeld van start: wat leggen van HVB * Uittellen hand: leider 5S, 4R. Dummy: 3 en 3, etc * Leg uit wat hoog is en wat laag.

108 SPEL 7: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 1SA 4S     Z U I D
HT62 AT6 763 Blz 65 kleur preferentie

109 SPEL 8: BIEDING West Noord Oost Zuid 1 S PAS 1SA 4S     Z U I D
HT62 AT6 763 Blz 66 kleur preferentie

110 TEKST West Noord Oost Zuid z West Noord Oost Zuid z

111 TEKST West Noord Oost Zuid z West Noord Oost Zuid z

112 TEKST West Noord Oost Zuid z West Noord Oost Zuid z

113 TEKST West Noord Oost Zuid z West Noord Oost Zuid z

114 TEKST West Noord Oost Zuid z West Noord Oost Zuid z


Download ppt "TEGENSPEL UITKOMEN SIGNALEREN Bridgeclub Sportief Kees Kraaijeveld."

Verwante presentaties


Ads door Google