Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdArnhild Madsen Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Noordrijn Westfalen, Gelderland en de Eurodelta
Conny Bieze Gedeputeerde Mobiliteit en Logistiek VOETREGEL
2
Nederland als onderdeel van een metropoolregio
Deltametropool Euregio Eems Dollard Amsterdam Euregio Rijn-Waal Euregio Scheldemond Euregio Rijn-Maas Noord Brussel Köln Euregio Maas-Rijn Gelderland ziet in Noordwest Europa een stedelijk netwerk ontstaan met een enorme omvang. Met 40 miljoen inwoners is het een metropoolregio op wereldschaal. Het is een schaalniveau waar nog te weinig aandacht aan wordt geschonken. Gelukkig zijn wij niet de enige die daar zo over denken: in Zuid-Holland bijvoorbeeld hebben we een goede partner gevonden. Enkele voorbeelden van wat we dan zouden kunnen doen: Om de voordelen maximaal te benutten moet ten eerste de infrastructuur versterkt worden; ook over de grenzen heen. Door steden te verbinden vergroot je de concurrentiepositie van het hele netwerk. De afgelopen zomer heeft laten zien dat droogte een reëel gevolg is van klimaatverandering. Om de rivieren in de toekomst bevaarbaar te houden zullen we in het gehele stroomgebied moeten samenwerken. Cruciaal voor de logistieke sector Ten opzichte van andere metropoolregio’s in de wereld is het woon- en leefklimaat hier hoog. Doordat onze metropool bestaat uit vele kernen met groene ruimte ertussen zijn bijvoorbeeld veel van de grootstedelijke problemen hier in vergelijking beperkt. Dit is een van onze unieke selling points. Nederland-Vlaanderen-Noordrijn-Westfalen Agglomeratievoordelen: infrastructuur Opgave: klimaatverandering Kracht: hoogwaardig woon- en leefklimaat VOETREGEL
3
Positie Gelderland in Europa
Gelderland ligt aan de grens met Duitsland en ligt op de Rhine-Alpine corridor en de Northsea Baltic. Wij zijn daarom sterk internationaal georiënteerd. Ik ben zelf voorzitter van de interregionale samenwerking op de Rhine Alpine corridor, met leden vanuit Nederland, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Italië. En vanuit België het Havenbedrijf Antwerpen en Vlaams Brabant. Deze EGTC is een belangrijke spreekbuis geworden van de regio’s en de havens als het gaat om corridorontwikkeling. VOETREGEL
4
Samenwerking NL provincies met Noordrijn Westfalen
Bestuurlijk niveau Ambtelijk niveau Met Noordrijn Westfalen hebben we al meer dan 12 jaar een goede samenwerking. Op bestuurlijk maar ook ambtelijk niveau. Daar is sinds kort Zuid Holland ook aangesloten. Onlangs hadden we een gesprek met verkeersminister Wüst van NRW. Daar hebben we goede afspraken gemaakt over de verdere ontwikkeling van de samenwerking. Corridorontwikkeling is daarbij een belangrijk onderwerp. NRW heeft grote belangen bij goede samenwerking met Nederland en Vlaanderen. VOETREGEL
5
Onderwerpen Strategische onderwerpen: Corridorontwikkeling (TEN-T)
Rhine – Alpine Northsea - Baltic Innovatie Intelligente transportsystemen (ITS) Slimme en duurzame mobiliteit Grensoverschrijdende projecten: Weg en rail Openbaar vervoer; ook ticketing en tarifering Logistiek Samen met de andere oostelijke provincies hebben we een aantal strategische onderwerpen waarop we samenwerken met Noordrijn Westfalen: Om enkele te noemen: Corridorontwikkeling (TEN-T) Rhine – Alpine Northsea - Baltic Innovatie Intelligente transportsystemen (ITS) Slimme en duurzame mobiliteit Grensoverschrijdende projecten: Weg en rail Openbaar vervoer; ook ticketing en tarifering Logistiek VOETREGEL
6
Voorbeeld Interregproject Automated Transport
FoodValley en Airport Weeze: Autonome voertuigen Aken – Vaals: bus Truck platooning Voorbeeld van een innovatief project: Autonome voertuigen. Dat doen we samen met Duitse partners. Met drie hoofdonderwerpen: - Zelfrijdende voertuigen op vliegveld Weeze en in Wageningen Zelfrijdend busje tussen Vaals in Nederland en Aken in Duitsland Truck platooning, samen met Nederland en Duitsland VOETREGEL
7
Verbetering ICE-Amsterdam-Arnhem-Düsseldorf-Frankfurt
Ander voorbeeld: Samen werken aan verbetering van de ICE verbinding Amsterdam – Arnhem – Frankfurt. Rijdt nu maar 1 keer per 2 uur, willen we naar elk uur. VOETREGEL
8
Voorbeeld: RE19 Düsseldorf – Arnhem
Voorbeeld op regionale schaal; regionale trein Arnhem – Düsseldorf. Was en flink aantal jaren uit de dienstregeling gehaald. Gelderland heeft samen met NRW, het Verkehrsverbund Rhein Ruhr en het Nederlandse verkeersministerie vorig jaar een nieuwe treinverbinding geopend. VOETREGEL
9
Resultate: mobility.nl.nrw
We hebben een gezamenlijke website met NRW. Met veel informatie over de organisaties maar ook projecten. Het web-adres ziet u op de sheet. VOETREGEL
10
Gelderland en NRW Mobiliteit zonder grenzen Structurele samenwerking
Innovatief en Duurzaam Economie en mensen Samengevat onze visie op grensoverschrijdende samenwerking: - Probeer grensontkennend aan mobiliteit te werken - Bouw een structurele samenwerking op, en toon continuïteit, - Denk ook Innovatief en Duurzaam - Het draait uiteindelijk om Economie en mensen VOETREGEL
11
Conny Bieze Provincie Gelderland c.bieze@gelderland.nl
VOETREGEL
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.