De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kiezen voor de toekomst !

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kiezen voor de toekomst !"— Transcript van de presentatie:

1 Kiezen voor de toekomst !
Voorlichting Havo-5 Kiezen voor de toekomst !

2 Programma Studiedag – 23 / 9
Decanen info Profieltest / PZO Lob-dossier Examenreglement Oud-ll programma

3 Programma Keuzeproces Rol decaan Keuzemogelijkheden Aanmelding
Arbeidsmarkt Studiekosten Aanbevelingen

4 Er is zoveel om uit te kiezen!
Stel dat ik een verkeerde keuze maak!!

5 Kiezen onbewust bewust wikken en wegen gevolgen keuze Bewuste keuze aantal stappen : - bedenken wat je eigenlijk wilt - verzamelen en ordenen van materiaal - vergelijken, kijken naar haalbaarheid - nemen van keuzebesluit - uitvoeren van je keuze * Vaak invloed van anderen : gewild / ongewild

6 Kiezen in een onzekere situatie
Wat zijn mijn talenten? Wat houdt de studie precies in? Hoe ziet het beroep eruit? Hoe zal de arbeidsmarkt zijn? Wie moet ik geloven? Examenjaar: slagen? Studiekosten: prestatiebeurs

7 Actieplan maken Afvragen Wat is nog niet duidelijk
Hoe zou je meer duidelijkheid kunnen krijgen Wanneer je wat gaat doen

8 Kiezen is een vaardigheid
Het kunnen kiezen Kiezen is een instelling De durf om te kiezen

9 Loopbaanoriëntatie Wie ben ik? Wat vind ik leuk? Wat kan ik?
Wat wil ik? Wat vind ik belangrijk? Antwoorden gekoppeld aan je ervaring(en) en ontwikkeling! Keuzeproces: afstemmen op elkaar van externe en interne factoren

10 LOB in Havo-5 Studiedag / ouderavond Gesprek(ken) decaan
Documentatie: algemeen en specifiek Lob dossier Eventueel testen via de school Decaan: voor leerlingen , maar ook voor ouder(s)!!!

11 Lob dossier HAVO-5 Afronden keuzedossier ( digitale portfolio) voor : 1 maart examendossier! Formulier studiedag : 1 oktober 2009 Trainingsdagen : tot 1 oktober 2009 invullen keuzelijst en uiterlijk 10 januari 2010 digitaal portfolio

12 “De Decaan als Coach” Leerlingen: vragen waar ze niet uitkomen
Coach: betreffende levensgebied meer ervaring , meer weten. Doorgeven: oplossingsmethoden en denkwijzen Leerling: kan dus iets leren van de coach! Aanpak: Zelfsturing van de leerling bevorderen Proces begeleiden en stimuleren Informatie en alternatieve inzichten voorleggen Proces reflecteren met de leerling

13 Kennismaken met Vervolgonderwijs
Meeloopdagen / Trainingsdagen ( min.2 ) ADVIES: bezoek meerdere verschillende opleidingen en instituten! Belangrijke vragen * Studiekeuzes * Doorstroming * Stages * Studietijd * Massaliteit * % afstuderen na jaren * Begeleiding

14 Mogelijkheden na Havo HBO studie : minimaal 4 jaar
MBO studie ( na Havo-diploma ) : Sprintopleidingen VWO-5 Duale trajecten:politie,verpleging,banken, krijgsmacht,grootwinkelbedrijven,IT- sector Tussenjaar: EH, diaconaal jaar, buitenland

15 HBO Kwaliteitszorg: openbaar Grote verschillen onderling
Niet alleen letten op afstand/bereikbaarheid Studeren is duur! Decaan : info Identiteit Ook zelf ontdekken: kritisch opstellen als consument

16 Structuur HO Bachelor / Master, Europees model Gelijk HBO-Universiteit
HBO: na 4 jaar bachelor Universiteit : na 3 jaar bachelor Titel: internationaal geldig Masters: HBO en Universiteit Na HBO: vaak master studie zelf betalen!! Beter perspectief op werk!

17 HBO studie Opleiden voor beroep / beroepenveld
Hogescholen: alle sectoren van de maatschappij Door Bama: veel combinaties Aansluiting beroepspraktijk: stages! Beroepspraktijk: vooral leidinggevende functies Binnen een hogeschool: veel opleidingen! Studieduur: voltijd minimaal 4 jaar Veel werkvormen worden toegepast, zelfstandig en in groepsverband

18 Studeren:verleden en heden !
Schoolsere aanpak Meer les ( college) Meer begeleiding Meer structuur Grotere betrokkenheid ouder(s) Intakegesprekken : wederzijdse prestatieafspraken

19 Ontevredenheid Studenten: zwaardere programma’s Meer kennisoverdracht
Meer structuur en houvast Schoolser, ouderwetser ? Einde dramatische uitval ? Tweede fase leerlingen: aansluiting ?

20 Tips van docenten HBO Je kiest zelf voor een opleiding: maak er dan wat van, benut alle mogelijkheden die je opleiding je biedt. Doe overal aan mee Loop de kantjes er niet af “ ken jezelf ” : ontdek je zwakke en sterke kanten en bepaal wat je wel of niet binnen je vakgebied wil doen in de toekomst. ( P.O.P ) Leer je afsluiten, concentreren

21 Zet je mobiel uit als je studeert. Waar je ook bent
Zet je mobiel uit als je studeert. Waar je ook bent.Leer jezelf en anderen dat je niet bereikbaar bent: je bent nu met iets anders bezig. Studeer vanaf dag 1 : na 3 weken loop je hopeloos achter. Oefen met schrijven. Maak uittreksels in je eigen woorden,schrijf dingen uit Neem geen teksten blindelings over, maar omschrijf ze in je eigen woorden Neem voor lief dat je veel moet lezen voor je studie ( langer dan een half uurtje)

22 Duale Opleidingen Werken en leren
Tijdens studie op de werkvloer vaardigheden opdoen en leren. Competenties! Tijdens werk: salaris en geen studiefinanciering Studieduur: minimaal 5-6 jaar Organisatie: verschillend

23 Particuliere Opleidingen
“soms iets meer, soms iets anders” dan reguliere opleidingen Nadeel: kosten opleiding Voordeel vaak zeer efficiënt inrichting studie Vaak wel studiefinanciering en Ov-kaart Soms: verkorte HBO-opleidingen

24 Aanmelden HBO: liefst voor 1 december 2009 www.studielink.nl
Tegelijk: aanvragen studiefinanciering!!!! MBO: aanmelden direct bij de scholen – ook studietoelage/financiering ! ( IB-Groep)

25 Arbeidsmarkt Prognose erg moeilijk!
Aanmelding: per jaar enorme verschillen Bepaalde studies blijven moeilijk Sterke sturing vanuit economie Sollicitatie: niet waar, maar wat gestudeerd! Verder: sociale, communicatieve eigenschappen en teamgeest, doorzettingsvermogen en flexibiliteit Arbeidsmarkt HBO-ers: zeer gunstig ?

26 Studiekosten / Financiering
Betalen door: overheid, ouders en student Overheid: iedereen basisbeurs en OV-studentenkaart Ouders: ouderlijke bijdrage boven op basisbeurs ( inkomen en andere kinderen) Student: lenen - terugbetalen ( rente!) en bijbaantje ( maximum)

27 Prestatiebeurs Eerst lening, met mogelijke kwijtschelding mits voldoende prestaties! Ook voor OV-kaart! Meting: eerste studiejaar en tijdstip van afstuderen Maximaal: 4 jaar prestatiebeurs en max. 3 jaar lenen. Overheid: maandbudgetten verschil in uit – thuiswonend Aanvullende financiering: altijd gift!

28 Aanvragen studiefinanciering
IB-groep Onderscheid: voltijd / deeltijd / duaal Altijd aanvragen: max. aanvullende beurs! Controle : inkomen ouders via belastingdienst 17-jaar: laatste kwartaal kalenderjaar ingaan studiefinanciering Ouders: geen KB meer!!!! Opdracht : studiefinanciering keuzedossier !

29 Waarschuwingen / Aanbevelingen
Als jij je toekomst belangrijk vindt, kies dan een studie waarmee je een redelijke kans hebt op de arbeidsmarkt. Bij middelmatige begaafde en zwak gemotiveerde leerlingen is een studiekeuze overeenkomstig het niveau van de vooropleiding veelal een niveau te hoog De veel voorkomende drastische verandering in het onderwijsmodel, is de oorzaak van veel studieproblemen De overgang naar een zelfstandig bestaan als student komt voor velen te vroeg en is eveneens oorzaak van veel studievertraging Leerlingen die zonder voorkennis aan een studie beginnen, lopen bijna altijd vast. ( meeloopdagen)

30 Als je niet weet wat je wilt, bedenk dan dat het niet
altijd verstandig is om zomaar wat te gaan studeren. ( 40 – 50 % wisselt van studie ) Met studies waarmee “je alle kanten op kunt” kom je vaak in baantjes terecht die onder je opleidingsniveau liggen

31 Verkeerde keuze gemaakt?
Direct stoppen met je studie! (Studiefinanciering ! ) Jouw studie, jouw verantwoordelijkheid!

32 Veel succes bij het maken van een verantwoorde, passende keuze!
Op mijn (onze) steun kan / mag je rekenen!


Download ppt "Kiezen voor de toekomst !"

Verwante presentaties


Ads door Google