De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Woord vooraf.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Woord vooraf."— Transcript van de presentatie:

1 Woord vooraf

2

3 Nauwelijks was het 6de jaar begonnen, of we werden meteen met onze neus op de feiten gedrukt. Het beloofde een druk jaar te worden en dat hebben we aan de lijve ondervonden. Het grootste deel van onze tijd, binnen en buiten de school, moest gestoken worden in een GIP, een eindwerk voor alle 6de jaars. Het betreft een theoretische studie over een technisch onderwerp waarin het verplicht is, om bepaalde vakken te betrekken bij het verduidelijken van het onderwerp. Om tot ons onderwerp te komen hebben wij een combinatie gemaakt van onze interesse voor technologische voortuitgang, de problemen in verband met de milieuvervuiling en het vooruitzicht dat over afzienbare tijd de oliebronnen zullen uitdrogen. Het werd een vergelijkende studie tussen diesel, biodiesel en onveresterde oliën. In dit eindwerk willen wij het toenemend belang aantonen van deze alternatieve brandstof.

4 Het voorbereidend werk bestaat, zoals bij iedereen, te zoeken naar informatie. We dachten dat over het onderwerp, veel te vinden zou zijn maar dit viel al snel tegen. Het onderwerp is wel veelbesproken, maar iedereen kraamt hetzelfde uit wat het moeilijk maakt om een neutrale kijk te hebben. Ook is de meeste informatie beperkt tot de voor- en nadelen, met meestal weinig toelichting en dieptegang. Ook spraken vele meningen elkaar tegen, zonder duidelijke bewijsvoeringen voor te leggen. Door deze moeilijkheden werd de zoektocht naar betrouwbare informatie een werk van lange duur.

5 Over dit actuele onderwerp is er nog geen boeken beschikbaar, wel zijn er bundels en naslagwerken van studies naar deze brandstoffen verschenen. Deze vonden we terug op het internet. Daarnaast zijn er ook nog forums en artikels die eveneens te vinden waren op internet. Hierdoor bestaat onze bibliografie voornamelijk uit elektronische bronnen.

6 Een grote hulp was de heer Pelkmans, ingenieur bij het VITO te Mol
Een grote hulp was de heer Pelkmans, ingenieur bij het VITO te Mol. Dit is het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek. Zij hebben tests gedaan met biodiesel en onveresterde oliën en de resultaten verwerkt in studiebundels. Deze bundels hebben wij ook ter beschikking gekregen.

7 Een andere hulp was de heer Moeres
Een andere hulp was de heer Moeres. Hij is onze leraar voor fysica en chemie en trad dit jaar op als onze mentor. Ook hij wist informatie aan te brengen en als we geen inspiratie meer hadden, gaf hij ons nieuwe ideeën waarover we nog konden schrijven.

8 Onze coördinator en taalmentor was de heer Ostyn, onze leraar nederlands en engels en is klastitularis. Hij gaf ons raad en soms ook informatie omtrent ons onderwerp. Ook hebben we aandacht voor de heer Delft, voormalig leraar aan het VTI Waregem. Nu de afloop van het werk nadert, was hij bereid onze teksten door te lezen en te corrigeren waar nodig.

9 Hierbij willen we al deze personen bedanken voor wat zij voor ons gedaan hebben, mede door hen is dit werk tot een goed einde gebracht.

10 Verder willen we ook onze ouders en vriendinnen bedanken voor de steun en moed die ze ons gaven, om dit grote werk tijdig af te ronden.

11

12 Inhoudsopgave

13

14 Inleiding

15 1 Beschrijving

16 1.1 Diesel Beschrijving

17 1.1.2 De dieselmotor

18

19 1.2 Biodiesel

20 1.2.1 Beschrijving

21 1.2.2 Toekomst van biodiesel 8

22

23 1.3 Onveresterde oliën

24

25 2 Productie methoden

26 2.1 Diesel

27 2.1.1 Ruwe olie

28 2.1.2 Destillatie van ruwe olie 11

29 2.1.3 Kraken van oliedestillaat 12

30 2.1.4 Mogelijke additieven

31 2.1.5 Winter- en zomerdiesel 13

32

33 2.2 Biodiesel

34 2.2.1 Wat zijn esters?

35 2.2.2 Omestering

36 2.2.3 Opbouw onveresterde olie 15

37 2.2.4 Onveresterde olie + Methanol 16

38

39 2.3 Onveresterde oliën

40 2.3.1 Soorten koolzaad

41 2.3.2 Winterkoolzaad

42 2.3.3 Oliewinning

43

44 2.4 Verklarende woordenlijst 21

45

46 3 Eigenschappen

47 3.1 Fysische analyse

48 3.1.1 Diesel

49 3.1.2 Biodiesel

50 3.1.3 Onveresterde oliën

51 3.2 Kostprijs

52 3.2.1 Basiskost

53 3.2.2 Accijnsreductie

54

55 3.3 Rendement

56 3.3.1 Definitie

57 3.3.2 Factoren van het rendement 31

58 3.3.3 Vergelijking van energiewaarde 33

59

60 3.4 Verklarende woordenlijst 35

61

62 4 Problemen met de motor en oplossingen 36

63 4.1 De dieselmotor

64 4.1.1 Vierslagproces bij dieselmotor 36

65 4. 1. 2 Inspuiting bij de conventionele dieselmotor. 38. 4. 1
4.1.2 Inspuiting bij de conventionele dieselmotor Inspuiting bij de “nieuwe” dieselmotor

66

67 4.2 Problemen met diesel

68 4.2.1 Probleem

69 4.2.2 Oplossing

70

71 4.3 Problemen met biodiesel 45

72 4.3.1 Probleem

73 4.3.2 Oplossing

74

75 4.4 Problemen met onveresterde olie 47

76 4.4.1 Probleem

77 4.4.2 Oplossing

78

79 4.5 Verklarende woordenlijst 51

80

81 5 Milieuaspecten

82 5.1 Emissies

83 5.1.1 Algemeen

84 5.1.2 Soorten en beschrijving 54

85

86 5.2 Emissie beperkende middelen 57

87 5.2.1 Katalysator

88 5.2.2 Roetfilter

89 5.2.3 EGR

90

91

92 5.3 Vergelijking van de emissies 65

93 5.3.1 Diesel

94 5.3.2 Biodiesel

95 5.3.3 Onveresterde oliën

96

97 5.4 Conclusie

98 5.5 Verklarende woordenlijst 67

99

100 6 Andere milieuvriendelijke mogelijkheden 69 6.1 LPG 69

101 6.1.1 Wat is LPG?

102 6.1.2 Hoe werkt het?

103 6.1.3 Uitstoot in vergelijking met benzine en diesel 71

104

105 6.2 Hybride

106 6.2.1 Wat is een hybride voertuig? 71

107 6.2.2 Verschillende types

108 6.2.3 Uitstoot in vergelijking met diesel 74

109

110 6.3 De waterstofbrandstofcel 74
6.3.1 Wat is een waterstofbrandstofcel?

111 6.3.2 Werking van een waterstofbrandstofcel 74

112 6.3.3 Uitstoot

113

114 6.4 Bio-ethanol

115 6.4.1 Wat is bio-ethanol?

116 6.4.2 Productie

117 6.4.3 Uitstoot in vergelijking met andere brandstoffen 80

118

119 6.5 Verklarende woordenlijst 81

120

121 7 Bijlage

122 7.1 Frans

123 7.1.1 Taken van Peter Lippens 82

124 Mon T.P.E

125 Sujet et approche

126 7.1.2 Taken van Matthias Dhondt 84

127 Mon T.P.E

128 Sujet et approche

129

130 7.2 Nederlands

131 7.2.1 Taken van Peter Lippens 86

132 Informatie aanvraag

133 7.2.1.2 Vertalen van 10 moeilijke Engelse zinnen 87

134

135 7.2.2 Taken van Matthias Dhondt 89

136 Informatie aanvraag

137 7.2.2.2 Vertalen van 10 moeilijke Engelse zinnen 90

138

139 7.3 Engels

140 7.3.1 Taken van Peter Lippens 91

141 Taak

142 Engels lexicon

143 7.3.2 Taken van Matthias Dhondt 92

144 Taak

145 Engels lexicon

146

147 8 Bibliografie Boeken

148 8.2 Tijdschriften

149 8.3 Brochures

150 8.4 Elektrische bronnen

151

152 9 Besluit Inleiding

153

154 Regelmatig duiken berichten op waarin het einde van de fossiele brandstoffen wordt voorspeld, een einde dat volgens een aantal van die bronnen zich situeert midden deze eeuw. Andere publicaties verwijzen dan weer naar het feit dat de grootste voorraden zich bevinden in politiek onstabiele landen, wat een grote invloed heeft op de prijsvorming en op de zekerheid van bevoorrading.

155 We horen ook steeds meer alarmerende berichten over milieuvervuiling en de schadelijke invloed van de huidige brandstoffen op het klimaat, op het leven en op de natuur.

156 Dieselbrandstof werd jarenlang beschouwd als een milieuvriendelijkere brandstof dan benzine, terwijl nu blijkt dat de uitstoot van het fijne stof veel schadelijker is. Met de toekomstige milieuwetgevingen zal ook de gewone diesel niet meer voldoen aan de normen. Diesel was ook lange tijd goedkoper dan benzine. Door de stijgende olieprijzen zijn diesel en benzine nu ongeveer even duur.

157 Hoe moet de maatschappij daarop inspelen
Hoe moet de maatschappij daarop inspelen? Het antwoord is: zoeken naar alternatieve, goedkope, milieuvriendelijke brandstoffen. Een eerste poging, een paar decennia geleden, bestond erin de motoren te laten lopen op gas, maar dit is bij de meeste consumenten nooit echt aangeslagen. De laatste jaren wordt er meer en meer geëxperimenteerd en worden de onderzoeken naar mogelijke oplossingen opgedreven. Omdat het gebruik van biodiesel en onverersterde oliën als één van de beste oplossingen naar voren wordt geschoven, hebben wij besloten een vergelijkende studie te maken tussen de huidige diesel, biodiesel en onveresterde oliën.

158 In deze studie hebben we dus een hoofdstuk over de dieselmotoren in het algemeen, het productieproces van de verschillende brandstoffen, de eigenschappen en de problemen die de nieuwe brandstoffen met de huidige dieselmotoren opleveren. Er zal ook naar oplossingen gezocht worden voor deze problemen. Op het einde worden nog andere milieuvriendelijke oplossingen kort beschreven.

159 Bij de keuze van ons onderwerp moesten we er ook op letten dat het een vakoverschrijdend onderwerp was. Bij onze vergelijkende studie kwam heel wat chemie en fysica kijken en moesten wij heel wat schrijven, dus dit vormde zeker geen probleem.

160

161

162

163

164

165

166

167

168 1 Beschrijving

169

170 1.1 Diesel BROWSEBROTHERS, Diesel, Rudolf ( ), , 7 november 2005

171

172 1.1.1 Beschrijving

173

174 Dieselmotoren hebben een zeer groot marktaandeel in Europa
Dieselmotoren hebben een zeer groot marktaandeel in Europa. Ze bieden een aantal voordelen ten opzichte van benzinemotoren, zoals een aanzienlijk hoger rendement, goedkopere en minder brandgevaarlijke brandstof, geringere storingskansen en een langere levensduur van de motor.

175 Jarenlang was men ook van mening dat de uitstoot van diesel milieuvriendelijker was dan deze van benzinemotoren, maar zoals verder zal blijken, is dat helemaal niet zo. Dieselbrandstof is nog steeds goedkoper dan benzine, maar wat noem je goedkoper? Wanneer ook de dieselprijs al meer dan één euro per liter bedraagt, dan is een prijsverschil van tien à twintig eurocent niet meer zo groot. Je moet er rekening mee houden, dat je voor een wagen met een dieselmotor flink wat meer moet betalen, terwijl ook de jaarlijkse autobelasting hoger is. Dieselmotoren hebben meestal een hogere cilinderinhoud en deze vormt, samen met het gewicht van de wagen, de basis voor de berekening. Je moet dus jaarlijks meer kilometer afleggen, om goedkoper te rijden.

176 Wanneer we op de huidige manier verder gaan, zullen de fossiele brandstoffen over enkele decennia opraken. Het is dus niet alleen nodig diesel milieuvriendelijker te maken, we moeten dringend echt werk maken van het zoeken naar een goede opvolger voor diesel en andere fossiele brandstoffen.

177

178 1.1.2 De dieselmotor

179

180 De basis van de dieselmotor werd ontwikkeld door Rudolf Diesel
De basis van de dieselmotor werd ontwikkeld door Rudolf Diesel. Hij construeerde het eerste werkende model in 1897 en toen Duitse machinefabrikanten later motoren ontwierpen op basis van dat model, kregen die de naam dieselmotor mee. Vanaf 1912 werden dieselmotoren toegepast in treinen en in 1936 kwamen ook de eerste vrachtauto’s met een dieselmotor op de markt.

181 De door Diesel ontworpen verbrandingsmotor had een bijzondere techniek
De door Diesel ontworpen verbrandingsmotor had een bijzondere techniek. Daar waar bij een benzinemotor een mengsel wordt samengeperst, wordt in de arbeidscilinder van een dieselmotor enkel lucht samengeperst, maar met een veel hogere compressieverhouding, wat een enorme temperatuursverhoging met zich meebrengt( gr. C). Die temperatuursverhoging zorgt ervoor, dat de aan het einde van de compressie ingebrachte brandstof, vanzelf ontbrandt, zodat de zuiger weer omlaag wordt gedrukt. Er is dus geen ontstekingsinrichting nodig.

182 De dieselmotor was krachtiger en liep op veel goedkopere dieselolie, maar op vandaag is een dieselmotor niet krachtiger meer, wel verbruikt hij minder. Een moderne dieselmotor verbruikt een goede 6 liter tegenover een goede 8 liter voor benzine, daarenboven is diesel nog steeds goedkoper dan benzine.

183 Moderne dieselmotoren zijn ook heel wat soepeler en minder luidruchtig geworden. Eenmaal de motor op temperatuur is gekomen, bestaat er nog weinig verschil met het rijden met een benzinemotor, zeker met rechtstreeks ingespoten turbo dieselmotoren.

184

185 1.2 Biodiesel

186 PELKMANS, L., Biodiesel: algemeen, VITO, 12 september 2005

187 PELKMANS, L., Results of demonstration and evaluation projects of biodiesel from rapeseed and used frying oil on light and heavy duty vehicles, VITO, Belgiы, 12 september 2005

188

189 1.2.1 beschrijving

190

191 Biodiesel is een brandstof die gemaakt wordt op basis van hernieuwbare producten. Deze brandstof kan bereid worden uit vetzuren die uit plantaardige oliën gewonnen worden, van dierlijke vetten en ook van gebruikte plantaardige oliën.

192 De grondstof wordt voornamelijk gewonnen uit koolzaadolie, zonnebloemolie, palmolie of sojaolie en daarom spreken we van hernieuwbare producten, die je evengoed hernieuwbare brandstofkan noemen.

193 Om een hoge brandstofkwaliteit te verkrijgen ondergaan deze plantaardige oliën nog een chemische reactie. Het resultaat is een methylester, zoals koolzaadmethylester (RME). . Raapzaadoliemethylester werd ontwikkeld als tussenstap tussen fossiele en plantaardige brandstoffen.

194 Doordat biodiesel afkomstig is van plantaardige producten, kan elk land deze brandstof produceren.

195 Biodiesel is een biologisch product dat afbreekbaar is, wat tal van milieu- vriendelijke voordelen met zich meebrengt en ze heeft ongeveer dezelfde eigenschappen van de traditionele diesel.

196 Een andere naamgeving voor biodiesel is veresterde oliën (wat esters juist zijn, wordt besproken in het tweede hoofdstuk). Deze naamgeving slaat op de soort chemische binding die ze hebben

197 Bij productie van biodiesel op grotere schaal wordt op langere termijn zeker een kostprijsverlaging verwacht.

198

199 1.2.2 Toekomst van biodiesel

200

201 De biobrandstoffen met de grootste potentiële markt in Europa, blijken momenteel biodiesel en bio-ethanol te zijn. Dit komt vooral, doordat dieselmotoren een groot deel van de Europese markt beheersen en biodiesel perfect mengbaar is met gewone diesel zonder al te veel technische aanpassingen.

202 In 2003 werd er een Europese standaard kwaliteitslabel voor biodiesel of FAME (fatty acid methyl ester) geaccepteerd. Hierin werd bepaald dat er maximum. 5 % biodiesel mag vermengd worden met de gewone diesel, zonder de constructeurgarantie te verliezen. De wil om het verbruik van biodiesel te promoten bestaat. De Europese Gemeenschap wil het gebruik van biobrandstoffen aanmoedigen en wil dat men van een verbruik van 2% biobrandstof in 2005, gaat naar een verbruik van 5,75% tegen Deze cijfers betreffen enkel het vervoer langs de openbare weg.

203 Er zijn al drie bedrijven in België die biodiesel kunnen produceren.

204

205 1.3 Onveresterde oliën

206 ECOPOWER, Waarom PPO? , , 12 september 2005
EMIS, Biobrandstoffen, , 12 september 2005

207

208 Biodiesel wordt bekomen op basis van vetzuren die gewonnen worden uit plantaardige oliën, maar ze ondergaan dan chemische reacties om een hogere brandstofkwaliteit te verkrijgen.

209 Bij onveresterde oliën wordt dat chemisch proces niet meer toegepast, het zijn pure oliën. Dit brengt een aantal nadelen met zich mee, vooral qua aanpassing aan de motor. Met de nieuwe soorten inspuitsystemen van dieselmotoren, vervalt onder andere de constructeurgarantie bij het gebruik van dergelijke oliën. Er moeten dus heel wat aanpassingen gebeuren aan de motor, wat dus heel wat kosten met zich mee brengt Toch wordt in vele rapporten en verslagen aangeraden om met onveresterde oliën te werken, in de plaats van met biodiesel, want er zijn echter ook voordelen. De onveresterde oliën zijn goedkoper om te produceren dan biodiesel en ze zijn heel wat milieuvriendelijker dan gewone diesel.

210 Onveresterde oliën worden ook PPO of Pure Plantaardige Oliën genoemd
Onveresterde oliën worden ook PPO of Pure Plantaardige Oliën genoemd. De idee, om plantaardige olie zoals zonnebloem- en koolzaadolie te gebruiken als brandstof voor de dieselmotor, is zo oud als de dieselmotor zelf. Al bij het uitvinden en ontwikkelen van de motor ( ) door Rudolf Diesel werd er plantaardige olie gebruikt. In die tijd speelde aardolie vrijwel geen rol op het gebied van brandstoffen. Pas na de ontdekking van grote hoeveelheden goedkope aardolie werd massale consumptie mogelijk. Hierdoor werd de betekenis van plantaardige olie als brandstof, als smeermiddel of als grondstof voor de chemie, teruggedrongen. Door de stijgende brandstofprijzen enerzijds en de milieuvoordelen van plantaardige olie anderzijds, is het gebruik van deze brandstof weer volledig van deze tijd. Het besef, dat de fossiele brandstoffen in de nabije toekomst dreigen op te geraken, speelt hierbij eveneens een rol. Ruwweg de helft van de gemakkelijk te winnen olie is verbruikt en het dagelijkse verbruik wordt al maar groter en groter. Hierdoor zal de olieprijs sterk gaan stijgen. Deze tendens is nu al merkbaar. Wat evenmin mag uit het oog verloren worden, is dat het grootste deel van de gekende voorraden, zich bevinden moslim staten. Extremisme en terrorisme kunnen er van vandaag of morgen voor zorgen dat om een of andere duistere reden, de kraan wordt dichtgedraaid, of dat de prijzen de pan gaan uitzwingen. Het Midden-Oosten is een kruitvat en men kan zich ook de vraag stellen of andere producenten, zoals bij voorbeeld Rusland, wel dergelijke betrouwbare leveranciers zijn. Het Westen begint meer en meer te beseffen, hoe afhankelijk het is. Zorgen voor alternatieven is dan ook de boodschap en dat liever vandaag dan morgen.

211

212

213 2 Productiemethoden

214

215 2.1 Diesel

216

217 2.1.1 Ruwe Olie

218 TTE, Wat is olie?, , 22 Oktober 2005

219

220 Ruwe olie bestaat uit meer dan 100 verschillende fracties
Ruwe olie bestaat uit meer dan 100 verschillende fracties. Ze zijn opgebouwd uit een verbinding van koolstof-en waterstofmoleculen, we noemen ze koolwaterstoffen (KWSen). Op de wereld komen meer dan 300 soorten ruwe olie voor, elk met z’n specifieke eigenschappen. Zo heeft olie uit onze Noordzee een lage viscositeit en is ze relatief makkelijk te winnen.

221 Er bestaat echter ook olie die moeilijker aan het oppervlak te krijgen is en die een hoge viscositeit heeft. Olie met een lage viscositeit heeft veel “lichte” koolwaterstofverbindingen, dus veel benzine, kerosine, gas, ... Olie met een hoge viscositeit heeft meer “zwaardere” koolwaterstofverbindingen, ze bevatten dus meer dieselolie, smeerolie,…

222 Er zijn echter ook zwavelverbindingen aanwezig in de ruwe olie
Er zijn echter ook zwavelverbindingen aanwezig in de ruwe olie. Bij verbranding van deze verbindingen ontstaat zwaveldioxide, dit is een gas dat in contact met water zure regen vormt.

223

224 2.1.2 Destillatie van ruwe olie

225 MARTIN, Olie destillatie, , 20 oktober 2005

226

227 Asfalt, benzine, kerosine, stookolie en ook diesel, zitten allemaal in ruwe olie. Het is een kunst om ze eruit te halen. Dit gebeurt in een raffinaderij m.b.v. een destillatiekolom. Het principe van de destillatiekolom: de ruwe olie wordt verdampt en iedere stof zal neerslaan bij een bepaalde temperatuur. Benzine bijvoorbeeld, zal neerslaan bij 70°, hoog in de toren en asfalt die zeer moeilijk verdampt zal dus beneden blijven. Diesel, die voor ons het belangrijkste is, slaat neer bij ongeveer 200°C.

228

229 De ruwe olie komt binnen en gaat door een warmtewisselaar
De ruwe olie komt binnen en gaat door een warmtewisselaar. Deze verwarmt de olie tot meer dan 600°C. De olie verdampt en gaat naar de destillatiekolom. Hier kan het gas stijgen via openingen tussen elk niveau en neerslaan op het niveau dat de goede temperatuur heeft. Het principe van zo’n kolom is simpel, maar in de praktijk is dit heel wat anders. Op elk niveau moet de juiste temperatuur heersen of de kwaliteit van onze brand-en smeerstoffen gaat naar omlaag.

230

231 2.1.3 Kraken van oliedestillaat

232 EMIS, Kraken van afgewerkte olie, www. emis. vito
EMIS, Kraken van afgewerkte olie, fiches/Uitvoeringen/Stevor-Olea.pdf, 17 april 2006

233

234 Bij de gewone destillatie van ruwe olie met een destillatiekolom, heeft men een overschot aan de zwaardere KWSen, zoals stookolie. Er is meer vraag naar lichte brandstoffen, zoals diesel en benzine.

235 Men heeft manieren bedacht om de zwaardere KWSen om te zetten in lichtere, zoals diesel. Dit proces noemen we kraken. Zoals de naam laat vermoeden worden de lange moleculen van de zware KWSen gebroken (gekraakt) in kleinere stukken. De manier om dit te doen noemt men thermisch kraken.

236

237 Bij het thermisch kraken is het ook mogelijk om gebruikte motorolie om te zetten naar diesel, benzine en LPG. Dit proces gebeurt in een paar stappen.

238

239 De ontwatering: de olie wordt in een behandelingstank gepompt en verwarmd tot 160°C. Hierdoor verdampt het water en wordt het watergehalte gereduceerd tot 0.5%. Ook komen er vluchtige bestanddelen vrij. Deze kunnen verder worden verwerkt in kunststoffen of ze kunnen verbrand worden.

240

241 Thermisch kraken: dit proces gebeurt in 2 “reactoren”
Thermisch kraken: dit proces gebeurt in 2 “reactoren”. In de eerst wordt de olie verwarmd tot 420°. In het 2de wordt de olie geëxpandeerd. Door het verwarmen en het expanderen worden de lange KWSen gebroken in kortere ketens. Ook worden de metaaldeeltjes, afkomstig van de gebruikte olie helemaal onderaan verzameld. De olie wordt dus ook gezuiverd. De inhoud boven de zware metalen fractie, is gasvormig doordat de olie geëxpandeerd werd.

242

243 Destillatie: het gas wordt nu gecondenseerd en opnieuw gedestilleerd in 3 fracties: een lichte fractie (LPG), benzine en diesel. Er blijft ook een laag slib achter.

244

245 Stabilisatie: de lichte fractie en de benzine zijn klaar, maar de dieselfractie is nog onstabiel. De fractie kan namelijk terug lange ketens gaan vormen en neerslaan als een soort teer. Er zitten ook nog zuren en zwavelverbindingen in. De stabilisatie wordt uitgevoerd d.m.v. een extractie. Spijtig genoeg is meer info over hoe dit proces verloopt, niet vrijgegeven.

246

247

248 Fig: principeschema van een installatie voor thermisch kraken

249

250 2.1.4 Mogelijke additieven

251

252 Vaak worden aan diesel vele additieven toegevoegd.
Deze staan in voor: -een schonere motor; -betere prestaties; -lagere emissies (uitstoot); -minder slijtage van de brandstofpomp; -bescherming tegen corrosie of roest.

253 Ze bestaan meestal uit een apart product, dat je in het pompstation kan kopen. Er bestaan veel verschillende merken en soorten toevoeging, ieder met z’n eigen eigenschappen en verbeteringen. De producten zijn vrij verkrijgbaar in de handel, maar de samenstelling ervan wordt niet vrijgegeven.

254

255 2.1.5 Winter en zomerdiesel

256 ECODIESEL, brandstof voorverwarming, , 26 oktober 2005

257

258 Diesel- en biobrandstoffen laten het afweten bij lage temperaturen
Diesel- en biobrandstoffen laten het afweten bij lage temperaturen. In de brandstof ontstaan (paraffine) kristallen die de brandstof geleiachtig en vlokkerig maakt. Deze vlokken worden door de brandstof mee naar de filter gevoerd en kleven aan het filteroppervlak. Na korte tijd vloeit dus er geen brandstof meer naar de injectiepomp. Met al gevolg: de motor verliest vermogen en loopt soms zelfs niet meer.

259 Bij koude temperaturen is het aan te raden winterdiesel te gebruiken
Bij koude temperaturen is het aan te raden winterdiesel te gebruiken. Dit is gewone diesel met een additief bij. Informatie over dit additief is niet vrijgegeven. Het wordt voorgemengd aan de pomp zodat je je eigenlijk niets moet aantrekken. Maar ook winterdiesel is maar bedrijfszeker tot -20°C. Bij nog lagere temperaturen is de bedrijfszekerheid van de motor onzeker. Er zal een aanzienlijk meerverbruik van de brandstof zijn en de motor zal onregelmatig lopen.

260 2.2 Biodiesel

261

262 2.2.1 Wat zijn esters?

263

264 De meest gebruikelijke manier om esters te vormen is de reactie van een carbonzuur met een alcohol. Een carbonzuur bevat de -COOH groep (carbonzuurgroep), en in een ester is het waterstofatoom in de carboxylgroep vervangen door een koolstofketen. Deze keten kan een groep zijn zoals methyl of ethyl (afkomstig van de alcohol). De reactie van een carboxylgroep met zo’n koolstofketen noemen we een verestering.

265

266 Voor de verestering was R2 een waterstofatoom en zo vormde R1—COOH een carbonzuur.

267

268 2.2.2 Omestering

269

270 Omestering is een bewerking in de organische chemie waarbij een ester wordt omgezet in een andere ester. De reactie gebeurt tussen een bestaande ester en een alcohol.

271

272 Vb:

273 O

274 \\

275 C - CH3 + ROH

276 /

277 CH3CH2O O

278 \\

279 C - CH3 + CH3CH2OH

280 /

281 RO

282 Hier wordt CH3CH2- van de ester verwisseld met R (een onbekende koolstofgroep) van het alcohol.

283 De omwisseling gebeurt volgens een omestering
De omwisseling gebeurt volgens een omestering. Deze reactie is een evenwichtsreactie. Er zal meer van alcohol 1 moeten toegevoegd worden om de reactie naar rechts te laten lopen en zo meer moleculen ester 2 en alcohol 2 te hebben.

284

285 Fig: werking van een gekatalyseerde omestering

286

287 Figuur . Het zwadmaaien

288 Figuur . Het koolzaad ligt te drogen in het zwad

289 Figuur . Het opraapdorsen


Download ppt "Woord vooraf."

Verwante presentaties


Ads door Google