De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Basisregistraties en de Omgevingswet: wát een stel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Basisregistraties en de Omgevingswet: wát een stel"— Transcript van de presentatie:

1 Basisregistraties en de Omgevingswet: wát een stel
Wim van Oekel & Marjolein Kavelaars

2 Basisregistraties en de Omgevingswet: wát een stel

3 Basisregistraties en de Omgevingswet: wát een stel
Wim van Oekel

4 VIVO Impact op Digitale Stelsel
Eisen, randvoorwaarden, aandachtspunten Verschil huidige / gewenste situatie 2018 Beschrijving en analyse Processen, standaarden, applicatiefuncties, gegevens, koppelvlakken, etc. Vervolgprojecten Globale kosten Niveaus: DSO, collectief, individueel gemeentelijk Veranderaanpak Verandertypen Ontwikkelplateaus Uitvoeringsvarianten Dienstverlening, klantreizen Processen Identificatie en afbakening Impact OW, analyse Informatiearchitectuur Applicatiearchitectuur Gegevensobjectmodel ZGW, SWR, Archivering Wet- en regelgeving Impact op IV Regelbeheer

5 De uitvoering van de Omgevingswet met basisinformatie
Basisregistraties en de Omgevingswet: wát een stel De uitvoering van de Omgevingswet met basisinformatie Marjolein Kavelaars

6 Betekenis Omgevingswet
Alle informatie over bepaald gebied gebundeld vastleggen en toegankelijk maken voor gebruiker.

7 Voorbeeld geografisch vastleggen van omgevingsregels
Resultaat geografisch vastleggen (handmatig intekenen op de kaart). Tankstation bij Haarlem: komt voor in: BRT (de blauwe T) HR (groene winkelmandje) BAG WOZ Register Risicosituaties Gevaarlijke Stoffen (RRGS; het rode driehoekje). Gaat het om één tankstation? Een visuele beoordeling in gebieden met een dichtere bebouwing wordt steeds moeilijker, en al helemaal onmogelijk bij de den regels die we verwachten in het kader van het omgevingsrecht.

8 Omgevingsregels relateren aan ID basisinformatie
Bron Nummer BAG-verwijzing TypeAanduiding Naam AdresAanduiding RRGS 10591 LPG Total Servicestation De Liede  Amsterdamsevaart 288, 2033AA Haarlem  BRT   - tankstation  HR   4730 benzinestations Servauto inzake De Liede WOZ+ 3638 benzinestation Amsterdamsevaart 288, 2033AA Haarlem Koppel omgevingsregel aan landelijke unieke identificatie (ID) van object uit een geo-basis- of -kernregistratie. De geografische positie is dan die van het object. Verwijzing naar de ID BAG in WOZ, RRGS en HR laat zien dat het om één tankstation gaat. BRT is door ontbreken externe sleutel niet te relateren.

9 Voordelen gebruik basisinformatie :
1. Bevordert samenhangende benadering van de fysieke leefomgeving -> zien welke andere omgevingsregels er op die plek van toepassing zijn. Basisinformatie= gegevens uit basis- en kernregistraties. ‘Kernregistratie’= verzameling gegevens waarvan college heeft bepaald dat die bij uitoefenen bevoegdheid of gemeentelijke taak, alle kenmerken heeft van een basisregistratie. 1. Verbeterdoel van de regering met de Omgevingswet. Bij botsende plannen zijn beide partijen dan tijdig op de hoogte. Sowieso worden omgevingsplannen gepresenteerd op ondergrond BAG en BGT.

10 Voordelen gebruik basisinformatie
2. Gegeven zoals omgevingsregel kan gevonden worden op basis van bepaalde kenmerken. bijvoorbeeld door te zoeken op gebruiksdoel ‘winkelfunctie’

11 Voordelen gebruik basisinformatie:
Geografische positie wijzigt bij mutaties, maar object-ID verandert niet, bijvoorbeeld als pand wordt uitgebouwd. Zo wordt de uitbouw van dit pand ook beschermd, als het pand een beschermd monument is.

12 Voordelen gebruik basisinformatie:
4. Gegevens kunnen worden meegeleverd in de uitwisseling in de keten (tussen verschillende overheden en registraties). Zo: kunnen indien nodig, gemeentelijke belastingen meteen worden aangepast op basis van informatie uit een vergunningaanvraag, of kan de dienstverlening zich baseren op deze actuele informatie.

13 Voordelen gebruik basisinformatie:
5. Integratie van omgevingswetprocessen in zaaksystemen -> snelheid en kwaliteit snelheid en kwaliteit van bijvoorbeeld: toekennen/ afwijzen vergunningen: je kunt sneller de benodigde informatie bijeen halen; effectiviteit handhaving: je kunt bijvoorbeeld zien of een bedrijf al geïnspecteerd is en wat het resultaat daarvan was; en als pand wordt gesloopt, wat betekent dit voor vergunning en voor beperkingen die daarop rusten, waar zijn bedrijven gebleven die erin zaten? fraudebestrijding: bijv. ‘deze vergunning heeft betrekking op BAG-adres Y, waaraan bedrijf P gevestigd is, liggend op kadastraal perceel Z waarvan Q de eigenaar is’ of ‘hoeveel vergunningen hebben betrekking op een pand van meer dan X m2 waarin bedrijven van type R zijn gevestigd?’ of ‘welke bedrijven heeft eigenaar Q nog meer?’

14 Voordelen gebruik basisinformatie:
6. Draagt bij aan een uniform informatiemodel -> verbetert dienstverlening. Zonder een uniform informatiemodel ontstaat de situatie dat er binnen de overheid wordt gewerkt met Lego en Formo: het lijkt op elkaar maar past niet. Tast niet beleidsvrijheid inzake fysieke leefomgeving aan, maar maakt het mogelijk om lokaal beleid (verbeterdoel ‘vergroten bestuurlijke afwegingsruimte doelen fysieke leefomgeving’) landelijk inzichtelijk maken. Basisinformatie vermindert de administratieve last voor burgers en bedrijven: ze hoeven hun gegevens maar één keer af te geven en hebben landelijk op uniforme wijze toegang tot gegevens. Burgers en overheid spreken dan dezelfde taal. Hiermee wordt dus de dienstverlening verbeterd, ook een verbeterdoel van de Omgevingswet.

15 Voordelen gebruik basisinformatie:
7. Uitvoering Omgevingswet voedt basisinformatie -> alle processen die gebruik maken van basisinformatie. Wederkerige relatie: bijv. hoe eerder de basisinformatie, zoals bijvoorbeeld de BAG, rechtstreeks wordt bijgewerkt met de actuele gegevens als gevolg van een verleende vergunning, des te sneller: nummerbeschikking verlenen andere omgevingswetprocessen erop baseren burgers inschrijven in BRP en bedrijven in HR.

16 Hoe verder? uitwerking VIVO-rapport VNG/KING
DSO-project Informatie- en uitwisselingsmodel besluiten andere DSO-projecten aansluiting projecten eigen gemeente 1. spreekt geen voorkeur uit voor gebruik basisinformatie boven handmatig intekenen op de kaart; notitie GGB wel opgenomen als Bijlage 6.5, maar niet gepubliceerd. Zie presentatie Wim. 2. DSO-project Informatie- en uitwisselingsmodel besluiten bepaalt de voorschriften voor het werkingsgebied waarmee bronleveranciers hun omgevingsdocumenten, zoals omgevingsplannen, moeten gaan aanleveren aan het register omgevingsdocumenten 4. bijv. presentatie gemeente Rijssen-Holten.

17 Discussie

18 Basisregistraties en de Omgevingswet: wát een stel
Wim van Oekel

19 Landelijk: Drie sporen En nu: twee sporen
Spoor 1: UIVO Verdieping processen en IV in de keten: uitwerken hoofdketenprocessen en gezamenlijk PDC uitvoeren ketenpilots verdieping ZGW in de keten onderzoeken inrichting archivering Organiseren van gebruik in de keten: opstellen roadmap BG’s onderzoeken inrichting Facilitaire Organisatie Regelbeheer inrichten van een innovatiespoor, waarbij ook de markt wordt betrokken Inrichting van de dienstverlening in de keten door opstarten van aanvullende klantreizen

20 En nu: twee sporen Spoor 2: Interbestuurlijk Invoeringsprogramma
Enkele voorbeelden van trajecten: Verkenning Routeplanner Veranderaanpak / aanpakanalyse Informatiepunt Onze aanbevelingen over Invoering (uit VIVO’s) Invoeringsondersteuning algemeen (accountmanagers, opleidingen,…)

21 En nu: twee sporen Spoor 3: Collectief gemeentelijk
1. Projecten uit Bijlage 1.2 van het eindrapport die niet (volledig) door UIVO worden afgedekt en na de zomer moeten starten 2. Projecten die nu al lopen en mogelijk na de zomer worden voortgezet: Klantreizen Informatie- en bedrijfsarchitectuur Analyse wet- en regelgeving, etc. Kwartiermaken onderzoek uitvoeringsvarianten Timing nieuwe projecten: nog onzeker.

22

23 Bepaal de prioriteiten

24 1e indicatie gewenst niveau 2019
Alle Omgevingswet gerelateerde processen zijn beschreven en toepasbaar (bijv begeleiden initiatiefnemer relatie met toezicht en handhaving en Informatie-uitwisseling met de verschillende (basis)registraties Er is in alle processen zaakgericht registratie ten behoeve van de keten De processen zijn volledig gedigitaliseerd, inclusief gebruik digitale informatie-uitwisseling, handtekening en substitutie van analoog naar digitaal. Gegevensmanagement is uitgewerkt: per gegevensset zijn de afnemer, distributeur en bron benoemd, er zijn afspraken over de levering en de definities van de gewenste kwaliteit. Focus op gebruiken, registreren en toegankelijk maken van data, met name het gebruik van geografische informatiecomponenten (GIS). Ontschotting. De organisatie is, daar waar nodig, aangepast op de brede inhoud van de Omgevingswet, vakspecialisten worden integraal gestuurd. De mindset is veranderd naar "ja mits“; integraal en dynamisch werken; digitaal werken en faciliteren van participatie en co-creatie Met ketenpartners zijn procesafspraken gemaakt en getest. Denk aan contactmomenten, informatie-uitwisseling en data-opslag. Ook de rollen van regiehouderschap, dossiervorming en bronhouderschap zijn bepaald De visie op participatie en de eigen rol is gedefinieerd en uitgedragen binnen de organisatie Standaardisatie van begrippen is met partners doorgevoerd Regelbeheer is op orde (beheer levenscyclus en afstemming van regels)

25 VIVO, vervolgprojecten (selectie)
# Naam / activiteiten 1.1 Vervolg VIVO VNG 2.1 Innovatiespoor; nieuwe technologie, experimenten 3.1 Customer journies (12-16 stuks) t.b.v. interface DSO 3.3 Ontwerpen serviceformules i.r.t. informatievoorziening 4.1 Processen uitwerken, modelleren, verdiepen, toetsen en optimaliseren 4.4 Pilots begeleiden zaakgericht werken in de keten 4.6 Ontwikkeling standaard PDC 4.9 Onderzoek naar inzet widgets en beslisbomen, en realisatie 5.2 Integreren Informatiearchitectuur met GEMMA 5.4 Opstellen informatiemodellen en berichtenstandaarden 5.5 Requirements, globale architectuur SWR/gemeenschappelijk zakenmagazijn maken 5.6 Opstellen gemeenschappelijke standaard zaaktypecatalogus 5.13 Onderzoek privacy en informatiebeveiliging

26 Vind het wiel niet uit Kijk bij de collega’s in het land
Gebruik: romnetwerk, kennisbank GGB, kennisknooppunt omgevingswet Zoek je ketenpartners op Tips: lees en plaats ze bij de hartjesballonnen

27 Basisregistraties en de Omgevingswet: wát een stel


Download ppt "Basisregistraties en de Omgevingswet: wát een stel"

Verwante presentaties


Ads door Google