De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bewonersplatform Oosteeklo

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bewonersplatform Oosteeklo"— Transcript van de presentatie:

1 Bewonersplatform Oosteeklo
Een brug tussen de burger en het bestuur

2 Wie zijn wij ? Oosteeklo :
Dorp met 2800 inwoners, één van de vier deelgemeentes in Assenede, met inwoners, in het Meetjesland (Oost-Vlaanderen) Bewonersplatform gestart in 2008, na een enquête ‘Dorp InZicht’ in 2007 Ondertussen aanvaard als Adviesraad, geofficialiseerd door middel van een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Assenede

3 Plan van aanpak : De leden
Start met een zo groot mogelijke groep, nodig zo wijd mogelijk uit, benadruk dat je laagdrempelig bent en dat je een ruime doorsnee van de bevolking wil aanspreken. Neem het lidmaatschap erg ruim. Probeer een mooie groep vrijwilligers samen te krijgen, met zowel mensen die regelmatig wensen samen te zitten, als met los-vaste medewerkers die je kan aanspreken voor zaken die ze goed kunnen en graag doen. Blijf laagdrempelig, elke mening heeft zijn waarde, niemand is te ‘dom’ om een mening te uiten waarmee rekening gehouden wordt. Bepaal vooraf wie beter geen lid wordt (bij ons geldt de regel dat wie een mandaat heeft, beter geen lid blijft gedurende de tijd van zijn of haar mandaat)

4 Plan van aanpak: De werking
Onderwerpen - doelen Hoe kiezen? Wees ambitieus - ken je beperkingen Realistische verwachtingen en doelen, denk aan het algemeen belang Ga liever ‘voor’ iets aan het werk, dan ‘tegen’ Laat bewoners ideeën aanbrengen, mail, enquête, wees aanspreekbaar Laat ook het gemeentebestuur onderwerpen aanbrengen Let op dat je geen oppositie wordt, maar ook niet de lokale antenne van het gemeentebestuur

5 Plan van aanpak: De werking
Organiseer je groep Zorg voor een ‘kern’ Praat over grote lijnen Formuleert adviezen Kiest projecten en doelstellingen Is het eerste aanspreekpunt van het Gemeentebestuur Weet wie aan te spreken bij specifieke vragen vanwege een inwoner

6 Plan van aanpak: De werking
Organiseer je groep (vervolg) Start wanneer nodig subgroepen Voorbeeld : milieu, sociaal leven, dorpskernvernieuwing, verkeer, trage wegen, … Beperkte scope (deelgebied of één project) Beperkte looptijd Ad-Hoc leden, geïnteresseerden, betrokkenen, specialisten Verslag doen op de kernvergadering

7 Plan van aanpak: De werking
Maak verslagen Rondsturen na de vergadering Geef ruimte voor correcties-aanvullingen tijdens de vergadering Publiceer of stuur rond in een ruime kring, doelpubliek is iedereen die interesse heeft. Openheid en communicatie zorgt voor betrokkenheid en bereidheid om (tijdelijk) mee te werken

8 Plan van aanpak: De werking
Maak verslagen (vervolg) Communiceer regelmatig ‘breed’ (folder, facebook, website,… ), zorg voor bekendheid, draagvlak, maak dat je gezien wordt als een representatief en betrouwbaar aanspreekpunt, zowel bij bevolking als bij het bestuur. Probeer een uniformiteit te hebben in je communicaties. Logo, stijl, kleur, … Maak resultaten bekend. Als je iets gerealiseerd hebt, wees er trots op, vertel erover.

9 Plan van aanpak: Praktisch
Officialiseer je werking Zorg voor een ‘bestuur’ (voorzitter, secretaris, schatbewaarder) Overweeg een vzw te worden, weeg de kosten en de administratie af tegen de officialisering van je werking, en het vermijden van hoofdelijke aansprakelijkheid in geval van een incident Open een bankrekening met vooraf afspraken wie welke verrichtingen kan doen Overweeg een verzekering te nemen, of vraag via het gemeentebestuur of er daar mogelijkheden zijn

10 Plan van aanpak: Praktisch
Officialiseer je werking Sluit een samenwerkingsovereenkomst af met het gemeentebestuur Word officieel aanvaard als adviesraad Zorg voor een budget vanwege het gemeentebestuur Voorzie gratis vergaderplaats, indien mogelijk in een gebouw van het gemeentebestuur Spreek vooraf af wie communiceert met gemeentebestuur, gemeentelijke diensten, pers, website of facebook, folder opmaakt Voorzie een (jaarlijkse) open bewonersvergadering waarop iedereen uitgenodigd wordt, kies een interessant thema, een leuke actie, een debat, …

11 Plan van aanpak: Praktisch
Kom regelmatig samen Beslis over de frequentie (maandelijks, tweemaandelijks , …) Leg voor een heel jaar de data vast, en communiceer naar iedereen Kies een vast start- en einduur. Vermeld in je verslag de datum van de volgende vergadering Stuur kort voor de vergadering een agenda uit

12 Plan van aanpak: Werk samen
Je staat niet alleen ! Er zijn veel gelijkaardige groepen in Vlaanderen, Velen werken samen met de vzw Dorpsbelangen Ervaringen delen Vormingsmomenten Website met nuttige info ( Wellicht zijn er in de nabijheid ook andere groepen, al of niet lid van een overkoepelende organisatie. De meesten helpen graag, wisselen graag info en ervaringen uit Spreek het gemeentebestuur aan ! Zij helpen ook graag, het is ook voor hen interessant dat er een duidelijke gesprekspartner is voor jouw dorp. Win-win situatie.


Download ppt "Bewonersplatform Oosteeklo"

Verwante presentaties


Ads door Google