Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBram Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
2
Decreet onderwijsdoelen eerste graad SO
Reductie van het aantal eindtermen Geen VOET meer > opgenomen in ET Niet meer geordend volgens vakken maar volgens sleutelcompetenties ET: competentiegericht en evalueerbaar ET: sober geformuleerd >< kennis geëxpliciteerd ET basisgeletterdheid te behalen op einde van de eerste graad op niveau van individuele leerling voor
3
Decreet onderwijsdoelen eerste graad SO
Sleutelcompetenties: eindtermen worden geordend in 16 sleutelcompetenties Bouwstenen (funderende doelen): rode draad voor de vorming in het leerplichtonderwijs Eindtermen = minimumdoelen te bereiken op populatieniveau Eindtermen basisgeletterdheid = doelen te bereiken op leerlingniveau op het einde van de eerste graad Uitbreidingsdoelen Nederlands = extra doelen bovenop de eindtermen m.b.t. competenties in het Nederlands te bereiken door een bepaalde leerlingenpopulatie
4
Concept nieuwe eindtermen
Sleutelcompetenties Transversaal Eindtermen hebben een (gedeeltelijke) link met andere sleutelcompetenties en/of kunnen gerealiseerd worden binnen de inhouden van andere sleutelcompetenties Inhoudelijk Resultaatsverbintenis van eindtermen Onderscheid vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen met bijhorend statuut verdwijnt Alle eindtermen te bereiken m.u.v. een beperkt aantal attitudinale eindtermen Eindtermen basisgeletterdheid te bereiken op individueel niveau Nieuwigheden ipv vak
5
Curriculumdossiers Alle onderwijsverstrekkers samen maken curriculumdossiers op niveau studierichting (voor eerste graad op niveau A- en B-stroom) ET worden hierin letterlijk overgenomen Toevoeging van differentiële doelen Toevoeging van doelen basisopties in eerste graad Toevoeging van studierichting specifieke doelen (op basis van beroepskwalificaties voor dubbele en arbeidsmarktgerichte finaliteit) Leerplannen zijn gebaseerd op curriculumdossier
6
Leerplannen openbaar onderwijs
Principes Eindtermen worden letterlijk overgenomen als leerplandoelen Leerplannen garanderen maximale autonomie voor scholen en leraren Sleutelcompetenties worden gekoppeld aan vakken Minimale materiële vereisten Beschikbaar vanaf medio januari
7
Digitalisering curriculumondersteuning
8
Een nieuw soort leerplan
Alle leerplandoelen + koppeling aan vakken(clusters) Leerplancommissie “Light” GO! & POV & OVSG LEERPLANNEN CURRICULUM DOSSIERS EINDTERMEN Ontwikkelcommissies Valideringscommissies Vlaamse Regering Vlaams Parlement Alle leerdoelen van een richting Ontwikkelcommissies Alle onderwijsverstrekkers CAHIERS Leerplannen “Plus” GO! ontwikkeling in Huis & Leerplancommissies PA/PB
9
Het digitaliseren van de leerplannen
We zullen de scholen en de leerkrachten rechtsreekse toegang tot ondersteuning bieden Die leesbaar & gebruiksvriendelijk is We maken hiervoor een digitaal ondersteuningstool of “cahier” Samenwerking met Smartschool Dit is volop in ontwikkeling!
10
Het digitaliseren van de leerplannen
Vakleerplannen 1 dynamisch cahier
11
Het digitaliseren van de leerplannen
1 dynamisch cahier Meerdere visualisaties
12
Structuur inhouden cahier
ALGEMEEN: Visie Geldt voor alle eindtermen, overschrijdt de eindtermen TUSSENNIVEAU: samenhang, groepering Geldt voor sommige eindtermen EINDTERMEN: specifieke info Geldt voor deze eindterm
13
In ontwikkeling: startscherm
14
In ontwikkeling: visie
15
In ontwikkeling: leerplannen
16
In ontwikkeling: meer info per leerplandoel
17
In ontwikkeling: koppelen doelen & leerkrachten
18
Implementatietraject
Vanaf november: beleidsmodule 1 in elke SGEM SO Vanaf december: beleidsmodule 2 = vervolgtraject > uittekenen eigen schoolcurriculum 14 december: DICO/CODI dag 22 februari 2019: dag SO Vanaf februari 2019: vormingsmodules voor leraren over de nieuwe eindtermen en hoe ze te realiseren Mei 2019: lancering digitale ondersteuningstool
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.