Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
EHBO - initiatie
2
Doelen Elementaire eerste hulp en levensreddende handelingen correct en adequaat kunnen uitvoeren Verschillende rollen m.b.t. de fysieke veiligheid van kinderen binnen het schoolteam, als partner van ouders en met externen kunnen opnemen (via casussen) Actuele inzichten m.b.t. eerste hulp, veiligheid, gezondheid en hygiëne kunnen integreren
3
Inhoud Inleiding Demonstratie Aan de slag Discussie/afronden
reanimatie stabiele zijligging en rautekgreep verbanden leggen casussen Discussie/afronden
4
Motivering Wie zag al eens een ongeval?
Wie kwam tussen als eerste helper? Aanspreken op durf!! Grootste fout die je kan maken = niets doen!! Herhaaldelijk laten terugkomen tijdens demo’s!
5
Motivering Individuele burger
Wettelijk verplicht schuldig verzuim (negatieve wilsbeschikking enkel door professionelen verplicht na te leven) Voorwaarden - eigen veiligheid komt eerst handelen met wat je weet én kan professionaliteit (er)kennen Leraar kleuteronderwijs => meervoudige taak T.o.v. kleuters OC 9 functionele en veilige organisatie realiseren Concreet hulp bieden Leerkansen benutten ODET en leerplannen Aanspreken van student in haar verschillende rollen staat juridisch boven zelfbeschikkingsrecht bij onduidelijkheden Zie ook en discussie (NL) op
6
Gezondheidsbeleid op school
Onderdeel van schoolwerkplan Vb. risicopreventie, voeding en drankbeleid aankoopbeleid,… Evacuatie Noodplan met Plattegrond van gebouw + noodsignalisatie en evacuatiewegen Draaiboek crisisgebeuren Communicatie in crisissituaties Korte samenvatting want zal reeds aanbod gekomen zijn tijdens ‘interactie’
8
Reanimatie Stabiele zijligging Volwassene Kind (2-12 jaar)
EHBO - initiatie Reanimatie Volwassene Kind (2-12 jaar) Baby (0-2 jaar) Stabiele zijligging Inleiding Demonstratie Aan de slag Terugblik Uitleg werkwijze: 15 min Inoefenen en demonstratie: 1u Boek en Dvd tonen + reanimatie en stabiele zijligging demonstreren. Hierbij de 4 stappen overlopen.
9
EHBO Basisprincipes: Blijf rustig in een noodsituatie: geen paniek of emoties Handel als (eerste) hulpverlener Verleen psychosociale eerste hulp (communiceer!)Vermijd besmetting Continue aandachtig voor besmettingskansen Zelf beschermingsmiddelen gebruiken Zorg voor het comfort van het slachtoffer Houd rekening met emotionele reacties nadien Kalm handelen, beheers emoties, voorkom paniek Toestand niet verergeren, rekening houden met gevaren, Voer handelingen uit die gevolgen beperken of verminderen Jezelf voorstellen, vriendelijk praten, vragen om mee te werken,… Geen contact met bloed, opletten met scherpe voorwerpen, handen wassen, handschoenen Bedekken als koud krijgt, geen eten of drinken geven Praten over de situatie, eventueel hulp inschakelen: Zorg voor jezelf na het gebeuren
10
EHBO - levensbedreigend
Basisregels handelen: VEILIGHEID Jezelf – omstaanders – slachtoffer Roep om hulp TOESTAND controleren Bewustzijn (schouders schudden, aanspreken) Ademhaling (10 s kijken, voelen, luisteren) HULP INROEPEN: bel 112: wie? wat? waar? EERSTE HULP verlenen
11
EHBO - levensbedreigend
5. EERSTE HULP verlenen Wel/niet bewusteloos met ademhaling: Stabiele zijligging en rautekgreep Bewusteloos zonder ademhaling: Reanimatie: hartmassage + beademen (+ AED) + Overige zorghandelingen
12
EHBO - levensbedreigend
5. EERSTE HULP verlenen stabiele zijligging, evt voorafgegaan door Rautekgreep (ondersteunend verplaatsen)
13
EHBO - levensbedreigend
5. EERSTE HULP verlenen stabiele zijligging, evt voorafgegaan door Rautekgreep (ondersteunend verplaatsen)
14
EHBO - levensbedreigend
5. EERSTE HULP verlenen reanimatie Volwassene: ruglig op harde ondergrond! kinlift + hyperstrekking (! Rugletsels) controleer ademhaling (10s - kijk, luister, voel) Bel 112: wie? wat? waar? 30 x hartmassage (ritme: staying alive), handpalm midden van borstkas, armen gestrekt en loodrecht boven slachtoffer 2 beademingen (langs mond: knijp neus dicht, uitgeademde lucht inblazen ged 1 s en kijk/luister) Blijf verder doen 30:2 tot ademhaling OF hulpdiensten overnemen OF zelf uitgeput Beademingen minder noodz dan hartmassage (cf braaksel en bloed: eigen veiligheid!) Er bestaat KISS (veilig beademen met masker) Reanimatie moet binnen 7 min, anders hersenschade onomkeerbaar Tempo: ritme van Stayin' Alive van the Bee Gees:
15
EHBO - levensbedreigend
5. EERSTE HULP verlenen reanimatie Kind: Harde ondergrond! + ruglig kinlift + hyperstrekking (! Rugletsels) controleer ademhaling (10s - kijk, luister, voel) Bel 112: wie? Wat? Waar? 5 beademingen (via mond - neus dichtknijpen) Controleer ademhaling (10s) 30 x hartmassage (ritme: staying alive), handpalm midden van borstkas, armen gestrekt en loodrecht boven slachtoffer 2 beademingen (knijp neus dicht, uitgeademde lucht inblazen ged 1 s en kijk/luister) Blijf verder doen 30:2 tot ademhaling OF hulpdiensten overnemen OF zelf uitgeput
16
EHBO - levensbedreigend
5. EERSTE HULP verlenen reanimatie Baby: Harde ondergrond! + ruglig kinlift + neutrale positie controleer ademhaling (10s - kijk, luister, voel) Bel 112: wie? wat? waar? 5 beademingen (neus én mond) Controleer ademhaling (10s) 30 hartmassage (ritme: staying alive), 2 vingers midden van borstkas, armen gestrekt en loodrecht boven slachtoffer 2 beademingen (neus en mond, uitgeademde lucht inblazen ged 1 s en kijk/luister) Blijf verder doen 30:2 tot ademhaling OF hulpdiensten overnemen OF zelf uitgeput Bel gsm luidspreker
17
Inoefenen stabiele zijligging en rautekgreep Inoefenen reanimatie
EHBO - initiatie Inoefenen stabiele zijligging en rautekgreep Inoefenen reanimatie Inoefenen verbandtechnieken Bespreken casussen Maak gebruik van Boek/map EHBO Demo-filmpjes Inleiding Demonstratie Aan de slag Terugblik 4 hoeken, elk ontdubbeld (lokaal groot genoeg voor 8 hoeken? Voldoende EHBO-koffers voor ontdubbeling alle hoeken? 15 min per hoek, doorschuifsysteem (zet alarm!!)
18
Stabiele zijligging en reanimatie
Rautekgreep: Reanimatie: volwassene: kind: baby: Elke student demonstreert de reanimatietechniek en stabiele zijligging Controle ahv checklist Checklisten kopiëren voor elke student: reanimatie en stabiele zijligging Roep docent indien je je zelf klaar acht (zelfinschatting+ inschatting ‘evaluator’)
19
Verbanden aanleggen (film RK)
Spiraalverband onderarm ( ) Scharnierverband elleboog ( ) Kruisverband hand ( ) voet ( ) (Driehoeksverband als draagdoek) Kan reeds eerder gedemonstreerd zijn Via beeld materiaal in PPT nogmaals herhalen TIJD Voor demo? Of zelfstandig filmpjes laten bekijken?
20
Casussen 2 groepen, elk neemt helft van de casussen:
Per 2: op post-it: welke verschillende stappen onderneem je? Wissel uit, per 2: wat zou jij anders doen? Aanvullingen? Bespreek samen Bekijk correcte aanpak Gelamineerde foto’s komen aan bord, een tweede exemplaar ligt op tafel. De DVD kan afgespeeld worden op de pc, het boek ligt ter inzage, met post-its bij reanimatie en stabiele zijlig. De gelamineerde prenten van de verbanden liggen bij de verbanden, om uit te testen. Studenten krijgen post-its van 2 verschillende kleuren cfr. slide. Die worden ingevuld aan het bord opgehangen.
21
Bespreking casussen EHBO - initiatie Inleiding Aan de slag
Inoefenen Casussen Demonstratie Terugblik en bespreken casussen Discussie: 15 min
22
1 Nek- en rugletsels, breuk,…
23
2 Vergiftiging wijs op verschillende manieren van vergiftiging (oraal, inademing, huid, …) !! Ook noten edm bij allergie
24
3 verstikking
25
4 epilepsie
26
5 Brandwonde -
27
6 snijwonde
28
Auto-immuunziekte (diabetes type 1; bij ouderen meestal type 2 = insuline insufficiëntie)
Pancreas maakt onvoldoende insuline aan. Jaarlijks 300 kinderen < 15 jaar Steeds meer, steeds jonger (reden ongekend): toename met 3% per jaar!!
29
Nog te checken Hypoglycemie: = te lage bloedsuikerspiegel Hyperglycemie = te hoge bloedsuikerspiegel
30
Diabetes Hypoglycemie Hyperglycemie Wat? Symptomen?
Toedienen medicatie? Strafbaar? Schuldverzuim? Overleg met ouders! Indien onverwachts? Snelwerkende suikers EHBO Toedienen medicatie Overleg met ouders De Clercq, C. & Desmeytere, F. (2010) Een kleuter met diabetes in de klas, aan de slag! De Katholieke Schoolgids (64) 4 p Toedienen medicatie: zie artikels juridisch medisch handelen (pdfs in deze map) Maar zie ‘leerkracht mag binnenkort insuline toedienen ( – 21/12/2017
31
Gebruik AED
32
Waar ervaren jullie nog leemten? Welke informatie mis je?
EHBO - initiatie Wie zou NU DURVEN tussenkomen als helper bij een voorval? Waarom wel/niet? Waar ervaren jullie nog leemten? Welke informatie mis je? Opmerkingen? Inleiding Demonstratie Aan de slag Terugblik
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.