Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFranciscus van Doorn Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Dag van het MBO 19 november
2
Dag van het MBO 19 november
Programma Welkom en voorstellen Toelichting op CoP en personaliseren van leren Good Practice Summa College Aan de slag: drie vragen beantwoorden over personaliseren van leren Exit Ticket invullen Dag van het MBO 19 november
3
Dag van het MBO 19 november
Community Leren en ict Dag van het MBO 19 november
4
3 themagroepen – tussenring - buitenring
Dag van het MBO 19 november
5
Themagroep gepersonaliseerd leren en ict
leren waarin de individuele leer- en ontwikkelingsbehoeften van de student centraal staan en waarbij de student zelf regie heeft over het eigen leren Dag van het MBO 19 november
6
Dag van het MBO 19 november
Twee dimensies Onderwijs dient een collectief belang: Biesta = kwalificeren, socialiseren, persoonlijke ontwikkeling. Maar onderwijs dient ook een individueel belang: talenten van leerlingen tot ontwikkeling brengen, aansluiten op behoeften en wensen van leerlingen. Focus op collectief belang = standaardisatie = one size fits all, focus op individueel belang = individualiseren, differentiatie, persoonlijke leerroutes = one size fits one. De themagroep gepersonaliseerd leren richt zich op twee kwadranten: rechtsonder en rechtsboven. Kwadrant rechtsonder: hoe kun je leerling meer zelfregie geven – flexibel examineren, variatie in leermiddelen en werkvormen, inzet ict, monitoren voortgang – rol/competenties student en docent. Kwadrant rechtsboven: grote keuzevrijheid studenten en meer zelfregie: shoppen uit verschillende KD’s, modularisering, flexibel toetsen en examineren, flexibele uitstroom, studenten kiezen zelf beoordelingsmoment. Dag van het MBO 19 november
7
Dag van het MBO 19 november
Actanten netwerk Dag van het MBO 19 november
8
Dag van het MBO 19 november
Actanten netwerk Personaliseren van leren gaat gepaard met veel flexibilisering: Variatie in leermiddelen en werkvormen, Variatie in groeperingsvormen, Variatie in inrichting gebouw, Variatie in toetsmomenten, Variatie in tijd en plaats van leren, etc. veel pijlen vanuit de leerling (leerdoel, ict inzet, groeperingsvorm) en vanuit de leraar leerling en leraar staan centraal ism educatieve uitgevers, ed. infrastructuur, ouders Dag van het MBO 19 november
9
Good practice van het Summa College
Personaliseren van leren gaat gepaard met veel flexibilisering: Variatie in leermiddelen en werkvormen, Variatie in groeperingsvormen, Variatie in inrichting gebouw, Variatie in toetsmomenten, Variatie in tijd en plaats van leren, etc. veel pijlen vanuit de leerling (leerdoel, ict inzet, groeperingsvorm) en vanuit de leraar leerling en leraar staan centraal ism educatieve uitgevers, ed. infrastructuur, ouders Dag van het MBO 19 november
10
Dag van het MBO 19 november
3 vragen beantwoorden Waarom zouden wij gepersonaliseerd leren moeten toepassen? Wat moeten wij in ons onderwijs verbeteren om dit voor elkaar te krijgen? Wat moeten wij uit ons onderwijs verwijderen om dit voor elkaar te krijgen? Dag van het MBO 19 november
11
Dag van het MBO 19 november
Werkvorm per vraag In groepjes Individueel: antwoord op de vraag opschrijven (2’) Antwoorden uitwisselen (6’) 5 belangrijkste punten benoemen (2’) Na drie vragen: round up (wat hebben de verschillende groepjes opgeschreven en waarom?) Dag van het MBO 19 november
12
Jouw vraag aan de CoP Tip voor een good practice aan de CoP
Exit ticket invullen Jouw vraag aan de CoP Tip voor een good practice aan de CoP Dag van het MBO 19 november
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.