Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMerel Michiels Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen
2
Hoofdstuk 0 Goed voorraadbeheer in de retail Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Hoofdstuk 2 Goederenopslag Hoofdstuk 3 Voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Hoofdstuk 6 Derving Hoofdstuk 7 Informatiesystemen
3
5.2 Goederen verzendklaar maken
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen 5.1 Goederen verzamelen 5.2 Goederen verzendklaar maken 5.3 Aandachtspunten bij onlinebestellingen
4
Order verzamelen voorbereiden
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Order verzamelen voorbereiden Om welke order gaat het? Moet je rekening houden met speciale wensen van de klant? Met welk systeem verzamel je? Waar staan de goederen? In welke volgorde verzamel je? Hoe snel moet je verzamelen? Waar moeten de goederen naartoe?
5
In de (online) order vraagt de klant om:
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen In de (online) order vraagt de klant om: Een bepaalde hoeveelheid goederen Een bepaalde kwaliteit Een bepaalde prijs Een bepaald afleveradres (bijvoorbeeld zijn huis, een pick-up-point of filiaal of het bedrijf waar hij werkt) Een bepaalde afleverdatum voor de bestelde goederen
6
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen
Afbeelding vervangen; die in boek is duidelijker en achter doos en 2 staat wel een punt
7
Route bepalen bij het verzamelen van orders
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Route bepalen bij het verzamelen van orders Je begint met de zwaarste goederen Daarna haal je de kleinere goederen op Als laatste verzamel je de goederen die gemakkelijk kapot kunnen gaan Hulpmiddelen bij het verzamelen van orders
8
Goederen verzendklaar maken in vijf stappen
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Goederen verzendklaar maken in vijf stappen
9
Verpakkingen Verpakkingsmateriaal: Etiketten:
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Verpakkingen Verpakkingsmateriaal: Papier en karton Kunststof Hout Glas Metaal Etiketten: Barcode Behandeling Gevaren Soms afvullen met vulmateriaal: plastic schuim, luchtkussens, houtwol
10
Verpakken Redenen om te verpakken:
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Verpakken Redenen om te verpakken: Bescherming tegen beschadigingen van buitenaf Bescherming tegen de omgeving bijvoorbeeld tegen weersomstandigheden Om het product schoon te houden Meerdere goederen in een verpakking Stapelen van goederen mogelijk maken Reclame op de verpakking Klant of de medewerker te informeren Wettelijke eisen en voorschriften Goederen onherkenbaar maken (diefstal voorkomen)
11
Aandachtspunten onlinebestellingen
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Aandachtspunten onlinebestellingen Personeel Voorraadbeheer Verzendwijze en verzendkosten Betaling Retouren
12
Verzendwijze en verzendkosten
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Personeel Moet flexibel inzetbaar zijn omdat de personeelsbehoefte wisselt Webwinkel is altijd open Voorraadbeheer Keuze voor een of twee voorraden (online en offline) Verzendwijze en verzendkosten Zelf doen of uitbesteden Uitbesteden: letten op prijs, bezorgtijden, afhaaltijden Franco / niet-franco
13
Betaling Retouren Goederen (vaak vooruit / internetbankieren)
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Betaling Goederen (vaak vooruit / internetbankieren) Verzendkosten Rembours: de klant betaalt de goederen en verzendkosten aan de bezorger Retouren Klant heeft recht op retour Nadenken over retourstromen (via winkel of niet) Voorraadbeheer: rekening houden met retouren
14
Leveringsvoorwaarden
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Leveringsvoorwaarden Bijvoorbeeld: Verzendwijze, verzendkosten, betaling, retouren De maximale levertijd De betaaltermijn en eventuele mogelijkheid om in termijnen te betalen De manier waarop een bestelling geannuleerd kan worden Wat gebeurt er als een product niet meer leverbaar is? Hoe en wanneer krijgt een klant zijn geld terug als hij het product retourneert? Betaalt de klant wel of niet voor de verzendkosten bij retouren? Hoelang is de periode dat de klant artikelen kan retourneren?
15
Online verkopen vanuit andermans magazijn
Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Online verkopen vanuit andermans magazijn Fulfilment Voordelen van fulfilment Je hebt minder personeel nodig Je hoeft minder ruimte te huren voor opslag Als de winkelier uitvalt, bijvoorbeeld door ziekte, gaat de verkoop gewoon door Fulfilmentbedrijven zijn experts op het gebied van logistiek Snelle levering Nadelen van fulfilment Als het fulfilmentbedrijf een fout maakt, dan wordt de eigenaar van de webwinkel daarop aangekeken De eigenaar van de webwinkel is afhankelijk van een andere onderneming
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.