Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRudolf van de Brink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
2
Hoofdstuk 0 Goed voorraadbeheer in de retail Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Hoofdstuk 2 Goederenopslag Hoofdstuk 3 Voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Online verkopen Hoofdstuk 6 Derving Hoofdstuk 7 Informatiesystemen
3
4.1 Voorraad bij – en afboeken 4.2 Kengetallen voorraad
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer 4.1 Voorraad bij – en afboeken 4.2 Kengetallen voorraad 4.3 Omzetsnelheid 4.4 Omzetduur 4.5 Bestellen 4.6 bestelpunt 4.7 Out of stock 4.8 Servicegraad
4
Bij afboeken noteer je:
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Bij afboeken noteer je: welk artikel(nummer) je afboekt hoeveel artikelen je afboekt wat de reden is voor afboeken En als het om financiële informatie gaat noteer je ook: wat het totaal afgeboekte bedrag is wat de oorspronkelijke en de nieuwe verkoopprijs is (bij afgeprijsde artikelen) en wat het verschil hiertussen is
5
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Kengetallen: een getal waardoor de prestaties van een bedrijf inzichtelijk worden Belangrijke kengetallen: Omzetduur Omzetsnelheid Om de omzetsnelheid te berekenen moet je beschikken over de volgende informatie: de gemiddelde voorraad de inkoopwaarde van de omzet de omzet
6
Omzetsnelheid bereken je:
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Omzetsnelheid: Het aantal keren dat de gemiddelde voorraad in een bepaalde periode wordt verkocht Omzetsnelheid bereken je: in aantallen (stuks) met de inkoopwaarde van de omzet met de omzet in verkoopprijzen (exclusief btw) met de omzet in consumentenprijzen (inclusief btw)
7
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
8
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
9
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
10
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
11
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Omzetduur: de tijd die nodig is om de gemiddelde voorraad één keer om te zetten in geld
12
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
13
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Bestellen
14
Bestelfrequentie hangt af van besteleenheid en bestelmoment;
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Bestelfrequentie hangt af van besteleenheid en bestelmoment; de omvang van de voorraad (hoeveel ruimte is er voor voorraad?) de levertijd (hoe snel kan de leverancier leveren als het product op is?) de bestelkosten (hoe hoog zijn de bestelkosten per bestelling?) de houdbaarheid (hoe lang kun je het product zonder kwaliteitsverlies opslaan?) de afzet (hoeveel producten worden per periode verkocht?) het afzetpatroon (zitten er pieken in de verkoop of is de verkoop redelijk constant?)
15
Bestelfrequentie: het aantal keren dat je een bestelling plaatst
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Bestelfrequentie: het aantal keren dat je een bestelling plaatst
16
Bestelkosten Verzend- of transportkosten Personeelskosten
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Bestelkosten Verzend- of transportkosten Personeelskosten Administratiekosten
17
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Bestelmethoden
18
Bestelpunt: de hoogte van de voorraad waarbij je moet gaan bestellen
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Bestelpunt: de hoogte van de voorraad waarbij je moet gaan bestellen
19
Vaste bestelgrootte, variabel tijdstip
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Vaste bestelgrootte, variabel tijdstip
20
Bestelpunt bij vaste bestelmomenten:
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Bestelpunt bij vaste bestelmomenten:
21
Vast tijdstip, variabele bestelgrootte
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Vast tijdstip, variabele bestelgrootte
22
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Bij out of stock, zijn er soms mogelijkheden om de klant toch tevreden te stellen: De goederen worden op korte termijn geleverd. Er is een andere locatie waar de goederen liggen. Het gevraagde ligt bij de retourgoederen. De goederen kunnen besteld worden.
23
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Servicegraad geeft de mate waarin aan de vraag naar een artikel kan worden voldaan.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.