Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPetra Kuipersё Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Algemene LOP-vergadering basis & secundair
24/01/2013 Algemene LOP-vergadering basis & secundair 24 januari 2013 AV LOP Turnhout 24/01/2013
2
Programma 20:00u – 20:50u Segregatie op school tegengaan
Toelichting door Paul Mahieu, hoogleraar universiteit Antwerpen en coauteur van ‘International perspectives on countering school segregation’ 20:50u – 21:05u Pauze 21:05u – 21:15u Voorstelling aanmeldingsprocedure De Mast 21:15u – 21:20u De schoolondersteuning in het basisonderwijs 21:20u – 21:25u Het verslag van de vorige AV 21:25u – 21:35u De vouwfolder ‘Wanneer kunt u uw kind inschrijven in de school van uw keuze?’ 21:35u – 21:45u Het huishoudelijk reglement (basis & secundair) 21:45u – 22:00u Een nieuwe mandaat voor de LOP-voorzitters
3
Segregatie in het basisonderwijs (SINBa)
24/01/2013 Segregatie in het basisonderwijs (SINBa) Toelichting van de onderzoeksresultaten LOP’s Turnhout Paul Mahieu – 24/1/2013 AV LOP Turnhout 24/01/2013
4
Segregatie in het basisonderwijs (SINBa)
24/01/2013 Segregatie in het basisonderwijs (SINBa) Prof. dr. Paul Mahieu Prof. dr. Mieke van Houtte & Prof. dr. Piet Van Avermaet Dr. Loes Vandenbroucke Dr. Orhan Agirdag & Ma. Ward Nouwen 4 AV LOP Turnhout 24/01/2013 4
6
Overzicht onderzoeksresultaten
Omvang van segregatie: ongelijke spreiding van doelgroeplln. samenhang met buurtsamenstelling ‘te witte’ en ‘te zwarte’ scholen Oorzaken van (relatieve) segregatie: Schoolkeuzeprocessen Profilerings- en aannamebeleid Quasi-marktsituatie en implicaties Effecten van segregatie: Cognitieve effecten Non-cognitieve effecten Implicaties voor school- en lokaal onderwijsbeleid
7
Vooraf Turnhout is Antwerpen niet Mohammed is Kofi niet
LOP Turnhout is LOP Antwerpen niet Maar toch: Multiculturaliteit spreidt zich Grootsteden zijn labo’s Samenwerking geboden
8
Methodologische toelichting
Onderzoeksmethoden & Data: Omvang: Analyses o.b.v. administratieve data Oorzaken (mixed methods): Survey bij ouders Diepte-interviews schooldirecties Focusgroepen ouders Effecten (mixed methods): Survey bij lln. Diepte-interviews leerkrachten Diepte-interviews Iln.
9
Omvang van segregatie CeMIS, Universiteit Antwerpen
10
Absolute omvang van segregatie
Spreiding van indicator TNN (~etnische segregatie) aantal scholen H* S** stad Antwerpen 217 0,2110 -0,2022 Bezali 5 0,0905 0,1333 Ekeren - Rozemaai 14 0,1060 0,1431 Merksem - Luchtbal 21 0,1492 -0,7850 Deurne Noord 22 0,1518 -0,7619 Deurne Zuid - Nieuw Borgerhout - Berchem Noord extra muros 19 0,0511 -0,8227 Berchem Zuid - Wilrijk Oost 8 0,0155 -1,0979 Wilrijk west - Hoboken - Kiel 40 0,1810 -0,6182 Linkeroever 6 0,0503 -1,1777 Binnenstad intra muros 82 0,2278 -0,5251 Tabel 1.1 Hutchens Square Root Index en segregatiescheefheid per deelgebied Bron: Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs – GOK-telling 2008 Bewerking: Studiedienst Stadsobservatie Spreiding indicatorleerlingen (~sociale segregatie) H* S** Stad Antwerpen 0,200 -0,352 Bezali 0,023 -0,014 Ekeren - Rozemaai 0,086 0,088 Merksem - Luchtbal 0,131 -0,447 Deurne Noord 0,152 0,000 Deurne Zuid - Nieuw Borgerhout - Berchem Noord extra muros 0,065 -0,063 Berchem Zuid - Wilrijk Oost 0,014 -0,042 Wilrijk west - Hoboken - Kiel 0,165 -0,124 Linkeroever 0,092 -0,018 Binnenstad intra muros 0,274 -0,326 Tabel 2.1 Hutchens Square Root Index en segregatiescheefheid per deelgebied Bron: Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs – GOK-telling 2008 Bewerking: Studiedienst Stadsobservatie
11
Absolute omvang van segregatie
24/01/2013 Antwerpen BaO (217 scholen) Genk BaO (29 scholen) Gent BaO (109 scholen) (o.b.v. aandeel TNN GOK-telling 2008) Etnisch segregatie Grafiek 1.1 Segregatie in Antwerpse scholen op basis van TNN Grafiek 1.2 Segregatie in Genkse scholen op basis van TNN Grafiek 1.3 Segregatie in Gentse scholen op basis van TNN (o.b.v. aandeel GOK GOK-telling 2008) Sociale segregatie Grafiek 2.1 Segregatie in Antwerpse scholen op basis van indicatorleerlingen Grafiek 2.2 Segregatie in Genkse scholen op basis van indicatorleerlingen Grafiek 2.3 Segregatie in Gentse scholen op basis van indicatorleerlingen Bron: Vlaamse Gemeenschap, departement Onderwijs – GOK-telling 2008 Bewerking: Studiedienst Stadsobservatie AV LOP Turnhout 24/01/2013
12
Relatieve segregatie Relatieve segregatie = weerspiegeling van sociaal- etnische buurtcompositie in basisscholen Spreiding versus weerspiegeling buurt… Antwerpen versus Genk… School in de buurt, buurt in de school?
13
‘Te witte’ en ‘te zwarte’ scholen?
= Scholen die sterk afwijken van gemiddelde weerspiegeling buurt in de school (=statistische uitschieters) in totaal 9% ‘te witte’ en 13% ‘te zwarte’ scholen Verklaringspatronen (o.b.v. case-studie): Segregatie tussen de netten Methodescholen Etnisch-religieuze scholen Sociaal-geografische en schoolspecifieke verklaringen
15
Verklaringspatronen voor outliers
32% omgevingskenmerken (nabije buurt, tewerkstelling) 30% netgebonden (enkel bij ondervertegenwoordiging officiële scholen) Methodescholen Etnisch-cultureel geprofileerde scholen
16
Oorzaken van segregatie HIVA, K.U. Leuven
17
Schoolkeuzeprocessen van ouders
24/01/2013 Overzicht gepresenteerde bevindingen: Populatiegegevens oudersurvey Toegang tot en gebruik van infobronnen bij schoolkeuze Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie Andere schoolkeuzemotieven Inschrijvingskansen AV LOP Turnhout 24/01/2013
18
Populatiegegevens in oudersurvey (1)
19
Populatiegegevens in oudersurvey (2)
20
Toegang tot en gebruik van infobronnen bij schoolkeuze (1)
24/01/2013 Toegang tot en gebruik van infobronnen bij schoolkeuze (1) AV LOP Turnhout 24/01/2013
21
Toegang tot en gebruik van infobronnen bij schoolkeuze (2)
24/01/2013 Toegang tot en gebruik van infobronnen bij schoolkeuze (2) AV LOP Turnhout 24/01/2013
22
Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie (1)
24/01/2013 Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie (1) AV LOP Turnhout 24/01/2013
23
Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie (2)
24
Andere schoolkeuzemotieven (1)
24/01/2013 Andere schoolkeuzemotieven (1) AV LOP Turnhout 24/01/2013
25
Andere schoolkeuzemotieven (2)
26
Andere negatieve en positieve schoolkeuzemotieven
(*) Minstens een deel van de verschillen tussen de geloofsgemeenschappen kan niet worden verklaard vanuit opleiding of etnische afkomst
27
Inschrijvingskansen (1)
28
Inschrijvingskansen (2)
29
Profilerings- en aannamebeleid van scholen
24/01/2013 Profilerings- en aannamebeleid van scholen ‘noodzaak’ tot profilering bepaald door de buurtcompositie “We hebben onze website, we proberen dat mensen daar toch wel eens gaan kijken hier en daar, maar ja, dat is nu pas met die desegregatie-inspanningen naar [deelgebied] toe. Bijvoorbeeld – en dat staat nog in de kinderschoenen è – een ouderavond voor iedereen van alle scholen van [naam stad] om te zeggen: kijk mensen, in uw buurt is ook een goeie school, ga daar naar school en ga het toch niet ergens anders zoeken” (Directie ‘zwarte’ basisschool) Uitgesproken pedagogische profilering trekt aan maar stoot ook af “Ik heb de indruk, maar ik moet voorzichtig zijn van niet te veralgemenen, dat een aantal ouders van allochtone afkomst nog een beetje meer wantrouwen hebben ten opzichte van de school. Zij hebben toch wel liever discipline, rijtjes, de lessenaars die op zo’n instructiemodel staan, allemaal frontaal, euhm... Dus dat hebben wij gezien: elk jaar dat de …-methode groeide en de traditionele afdeling kromp, verloren wij toch een aantal ouders die als ze voelden dat het te dichtbij kwam …” (Directie methodeschool) AV LOP Turnhout 24/01/2013
30
Profilerings- en aannamebeleid van scholen
24/01/2013 Profilerings- en aannamebeleid van scholen kansarmere leerlingenpopulatie: meer nadruk op zorg => ongewenste push- en pulleffecten “Da’s eigenlijk het probleem: hoe meer zorg dat ge aanbiedt... daarmee stoot ge een andere groep af. En kinderen die hier vooruit zijn, die krijgen ook extra werk... Hetgene dat iedereen hier wel heel goed gedaan heeft, dat was dat zeer goed inspectieverslag. Daar stond ook duidelijk in: diegenen die beter meekunnen krijgen ook meer. Dus die differentiatie is echt wel in twee richtingen. Maar ja, ge hebt jarenlang negatieve... elk jaar gaat de school sluiten.” (Directie ‘zwarte’ basisschool) kansrijkere leerlingenpopulatie: differentiatieaanbod naar boven en minder nadruk op zorgnoden van kansarmer publiek “Ik denk de kwaliteit die we hier bieden, we differentiëren hier ook wel heel sterk… Niet alleen naar beneden toe maar ook vooral naar boven toe… Met onze kangoeroewerking hebben we ons echt geprofileerd, dat is echt heel uitgebouwd. Ze hebben een dag per week echt een kangoeroeklas, we gaan met die kinderen ook op kangoeroeweekend. Wat ouders ook enorm aanspreekt is dat we een heel strenge school zijn, we hebben veel regels. Als ze kiezen voor de [naam school] weten ze dat, men kent… dat is het voordeel dat we hebben… men kent deze school en ze weten van hier is kwaliteit, hier is men streng, hier ligt het tempo hoger, hier ligt het niveau hoger…” (Directie ‘witte’ basisschool) AV LOP Turnhout 24/01/2013
31
Profilerings- en aannamebeleid van scholen
24/01/2013 Profilerings- en aannamebeleid van scholen Mate waarin een school uitpakt met open en multicultureel karakter bepaald door huidige (etnische) populatie “Nu het schoolfeest hier op school houden wij redelijk traditioneel, waar ik ook merk dat ze op andere scholen in onze schoolgemeenschap echt toenadering zoeken naar die groepen door een theestand of een koekjesstand… dat hebben wij eerlijk gezegd ook nog nooit gedaan. Nu, daar valt natuurlijk ook vanalles over te zeggen he… Dat dat de betrokkenheid zou verhogen als we zorgen voor een theestand, als we zorgen voor halal geslachte hamburgers, ik weet niet wat allemaal. Maar dat doen wij hier niet… Misschien ook uit een luxepositie he, omdat zij hier nog altijd niet de meerderheidsgroep vormen …” (Directie ‘witte’ basisschool) Getuigenissen geven sterke indicaties van ongegronde weigeringen en ontrading “Want ik hoor die directeur gewoon zeggen da hij da zo doe hé... (gemompel) ge kunt 'm niet van achterbaksheid beschuldigen want hij zegt dat gewoon he: "Ge moet da zo doen". Dat zegt hij gewoon aan tafel met allemaal collega's...” (Directie ‘gemengde’ basisschool) AV LOP Turnhout 24/01/2013
32
Quasi-marktsituatie en implicaties voor het lokaal onderwijsbeleid
Quasi-marktwerking bij vrijheid van onderwijs Groepsspecifieke tolerantiedrempels => ongewenst proces van polarisatie en segregatie Vrijheid van onderwijs heeft nood aan extra ondersteuning van ouders én scholen met zwakkere marktpositie
33
Effecten van segregatie CUDOS & SDL, Universiteit Gent
34
Cognitieve effecten (1)
35
Cognitieve effecten (2)
36
Cognitieve effecten (3)
37
Cognitieve effecten (4)
38
Cognitieve effecten (5)
39
Cognitieve effecten (6)
40
Non-cognitieve effecten (1)
41
Non-cognitieve effecten (2)
42
Non-cognitieve effecten (3)
43
Implicaties voor school- en lokaal onderwijsbeleid
Desegregatie ≠ prestaties Desegregatie ≠ welbevinden Desegregatie ≈ integratie (rol van interetnische vriendschappen) Inzetten op vrijwillige desegregatie Desegregatie koppelen aan schoolbeleid (bvb. leerkrachtenverwachtingen) Aanwezige diversiteit valoriseren
44
Legitimiteitsmanagement van inclusieve scholen in de Vlaamse onderwijsmarkt
Jelle Mampaey
45
strategieën Conformisme en ‘decoupling’ betekenen dat managers de nadruk gaan leggen op de conformiteit van de organisatie aan dominante normen (‘institutioneel conformisme’) en/of proberen de illegitieme acties te ontkoppelen van de formele organisatiestructuren (‘decoupling’).
46
strategieën Impressiemanagement houdt in dat organisaties de illegitieme acties gaan minimaliseren en/of de negatieve aspecten ervan gaan ontkennen via het ‘verdedigen van de onschuld’ en/of via ‘justificatie van de illegitieme acties’. Het verdedigen van de onschuld gebeurt door niet de illegitieme acties zelf maar wel de verantwoordelijkheid ervoor te ontkennen. De verantwoordelijkheid wordt dan bijvoorbeeld afgeschoven op individuen (of situaties) binnen (of buiten) de organisatie, waar het management niet achter staat of geen controle over heeft. De justificatie van de illegitieme acties betekent dat niet de illegitieme acties zelf maar wel de negatieve aspecten ervan worden ontkend.
47
Tot slot Turnhout is Antwerpen niet Mohammed is Kofi niet
LOP Turnhout is LOP Antwerpen niet Iets geleerd? Iets te vragen of te zeggen?
48
Infomoment aanmeldingsprocedure 24-01- ’13
SBSO De Mast Merksplas Kleiryt 5, Merksplas tel
49
Structuur van De Mast Kasterlee Merksplas OV1 OV2 OV3 OV1 OV4
SBSO De Mast Merksplas Kleiryt 5, Merksplas tel
50
Inschrijvingsprocedure
Capaciteitsprobleem Nieuw inschrijvingsdecreet Aanmeldingsprocedure Voor schooljaar Goedkeuring Commissie Leerlingenrechten SBSO De Mast Merksplas Kleiryt 5, Merksplas tel
51
Aanmeldingsprocedure
Online aanmelden via Start 25 januari 2013 Geen wachtlijsten voordien Voorrang voor Broers en zussen Kinderen van personeel SBSO De Mast Merksplas Kleiryt 5, Merksplas tel
52
Inschrijvingsperioden
Aanmeldingsprocedure tem Aanmeldingsperiode broers en zussen en kinderen van personeel (niet elektronisch) tem Inschrijven na 1ste aanmeldingsperiode tem Elektronische aanmeldingsperiode overige leerlingen Ouders krijgen een brief of hun kind al dan niet ingeschreven wordt tem Inschrijven na de 2de aanmeldingsperiode (elektronisch) Vanaf Reguliere inschrijvingen SBSO De Mast Merksplas Kleiryt 5, Merksplas tel
53
24/01/2013 AV LOP Turnhout 24/01/2013
54
24/01/2013 AV LOP Turnhout 24/01/2013
55
Inschrijvingsregister
Ordening volgens chronologie van aanmelden Aanmelden kan slechts voor 1 opleiding SBSO De Mast Merksplas Kleiryt 5, Merksplas tel
56
Goed informeren Attestering en advies van het CLB over de opleidingsvorm Diagnose ASS? Busvervoer: voor Kasterlee: Joke Van Leeuw 014/850052 voor Merksplas: Catho Van Coillie 014/631065 Internaat: Katrien Smets 014/611370 Aanmelding oefenen via proefscherm SBSO De Mast Merksplas Kleiryt 5, Merksplas tel
57
Schoolondersteuning in het basisonderwijs
Babs Goethals ARKTOS
58
Vouwfolder
59
Stadskrant
65
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
LOP Turnhout basis HOOFDSTUK I – INLEIDENDE BEPALINGEN Dit huishoudelijk reglement is een uitvoering van artikel IV.5 van het decreet betreffende Gelijke Onderwijskansen. Dat decreet werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 28 juni 2002. De bepalingen in dit huishoudelijk reglement zijn van toepassing op het Lokaal Overlegplatform Turnhout basis voor het werkingsgebied dat overeenstemt met het grondgebied van de Stad Turnhout.
66
Nieuw mandaat LOP-voorzitters
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.