Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Buitenschoolse groepsopvang
Stadsbestuur Sint-Niklaas
2
Het begin Gestart in 1992 als tewerkstellingsproject/ opvangproject
=> op 24 locaties => weerwerkproject (accent op tewerkstelling) => doelgroep schoolgaande kinderen van 2.5 tot 12 jaar ° : overgenomen door Kind en Gezin en evolutie naar dienst met accent op opvang
3
Buitenschoolse groepsopvang anno 2016
10 locaties verbonden aan scholen waar voor- , na – en woensdag namiddag opvang georganiseerd wordt (O.L.V. Presentatie, H. Familie, Broeders Nieuwstraat, Broeders Driegaaien, Tovertuin, Berkenboom Ank, Berkenboom Heistraat, Ten Bos, Hertjen, De Watertoren) 5 locaties verbonden aan scholen waar voor- en naopvang georganiseerd wordt. Op woensdag worden kinderen opgevangen op andere locaties (Fontein, College, Oude Molenstraat, Ritsheuvel, Leebrug) 3 stedelijke locaties waar voor- ,na- en woensdag namiddag opvang, opvang op schoolvrije dagen en vakantieopvang georganiseerd wordt (Buurthuis, Gavertje 4 en Droomballon) 1 stedelijke locatie waar woensdag namiddag opvang, opvang op schoolvrije dagen en vakantieopvang georganiseerd wordt (Mispeltje)
4
Personeelsploeg van 60-tal mensen (begeleiding, coördinatie en logistiek team)
Erkenning voor 582 kindplaatsen (erkenning per locatie ligt tussen de 10 en 65 plaatsen) tijdens het schooljaar en 223 tijdens schoolvakanties Aantal kinderen die minstens 1x per jaar gebruik maken van opvang: ongeveer 3500 MAAR: vraag blijft groter dan het aanbod. Reeds op alle locaties hulp moeten inroepen van de scholen (onder vorm van begeleidende studie, multi-move projecten) en voorrangsbeleid voor vakanties Enkel nog inschrijven via VAKANTIE OP MAAT
5
Vakantie op maat => Digitale toepassing om het stedelijk vakantieaanbod (aanbod sportdienst, vrije ateliers en buitenschoolse groepsopvang) geïntegreerd aan te bieden. Start: inschrijving herfst- kerst 2015 => Beheer van voor- en naschoolse opvang en opvang op schoolvrije dagen voor dienst buitenschoolse groepsopvang; met de mogelijkheid om on-line aanwezigheden te registreren en de mogelijkheid om kindinformatie fiches te raadplegen. Op de opvanglocaties is de toepassing te gebruiken via Ipad. Start: oktober 2015
6
Voordelen: => ouders kunnen gericht zoeken => de inschrijvingsperiode, annulatie voorwaarden en boetes : afgestemd tussen de diensten onderling => gegevens worden overkoepelend ter beschikking gesteld van betrokken diensten => vooraf voorschot betalen, dus betaling is gespreid (ouders kiezen ook consciëntieuzer, minder wanbetalers) Nadelen: => heel veel ouders zijn (nog) niet vertrouwd met vakantie op maat en/of digitale toepassingen => ondanks de digitale input van ouders, vraagt K&G ook de getekende papieren versie = omslachtig
7
Hoe bekendgemaakt? Augustus 2015: alle ouders reeds door ons gekend, kregen brief met stappenplan Nieuwe ouders = ouders wiens kinderen voor de 1ste keer naar de opvang zijn gekomen na oktober 2015 => krijgen op opvang stappenplan Account kan back office aangemaakt maar dan ontbreekt getekende versie + ontbreekt inlichtingenfiche kinderen (noodnummers, aandachtspunten, allergieën,…) = tijdsrovend voor coördinatoren + dossier blijft onvolledig!!! Resultaten: => ongeveer 35% kinddossiers zijn niet in orde (of geen account, of wel een account –meestal back office aangemaakt door ons- maar geen getekende papieren versie) => welke ouders maken vaak geen account aan? - ouders waarvan de kinderen slechts sporadisch in opvang komen - ouders die de Nederlandse taal niet beheersen - ouders die niet vertrouwd zijn met internet, computer en aanmaken account
8
Problemen voor dienst Kinderen komen naar opvang, maar zijn niet gekend, hebben geen dossier => geen adresgegevens => geen noodnummers => geen zicht op allergieën, aandachtspunten => problemen met facturatie => veel werk om uit te pluizen over welk kind het gaat => Niet in orde voor subsidiërende overheid
9
Wat zou –op termijn- oplossing kunnen zijn (naar analogie andere diensten)?
Ook voor opvang schooljaar met voorinschrijvingen werken Vermoedelijke voordelen: => ouders kiezen bewust voor opvang. Dus zien opvang ≠ school (geen ouders meer die hun kinderen niet vinden) => alle kinderen hebben een dossier voor ze een eerste keer naar de opvang komen. => ouders zijn vooraf op de hoogte van het huishoudelijk reglement (geen discussies over prijzen, boetes, …) => dienst weet op voorhand welke kinderen er wel komen => geen problemen met facturatie => geen overbezetting, duidelijk naar inzet personeel
10
Bedenkingen => tijdsrovend om dagelijks puzzel te maken => vraag is veel groter dan het aanbod, wie voorrang geven? => Op welke wijze opvang zo efficiënt mogelijk bezetten (opvang open tot 18u00) => Vangt school kinderen op die geen plaats hebben in opvang (zowel voorschools als naschools, als op woensdagnamiddag)? Of is dit probleem voor ouders? => Hoe weet school welke kinderen er wel en niet ingeschreven zijn? Resultaat: => Op dit moment nog veel bedenkingen. Vraag naar school hier mee over na te denken, vragenlijst in te vullen
11
Zover zijn we nog niet, wat nu?
Samenwerking met school vergroten. Het gaat over dezelfde kinderen, laat het meer een wij-verhaal worden Wij zien het zo: => huidig werkwijze behouden (= om 16u00 opvang/studie/multi-move) => directie benadrukt bij inschrijving nieuwe kinderen het belang aanmaak account (+stuurt door naar het welzijnshuis) om gebruik te kunnen maken van opvang => directie stuurt de opvanglocatie na iedere inschrijvingsperiode de meest recente namenlijsten (+ adres, + telefoonnummer ouders) van leerlingen per klas => Niet gekende kinderen in opvang worden opgelijst. Begeleiding geeft ouders van deze kinderen stappenplan inschrijving mee. Begeleiding houdt op I-pad –per schooljaar- lijst bij van nieuwe kinderen. Op deze lijst wordt actief aangevuld en geschrapt. Deze lijst wordt wekelijks doorg d naar directie. Directie (leerkrachten) gebruikt deze lijst om ouders actief aan te sporen bij oudercontacten, infoavonden, informele gesprekken. * Geef ook zeker uw ideeën via het vragenlijstje
12
Vragenlijst Noteer uw positieve en negatieve bemerkingen met hoe de opvang op dit moment, op uw school, wordt georganiseerd =>positief:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… =>negatief:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Op welk vlak kan de dienst buitenschoolse groepsopvang verbetering aanbrengen? Stel dat de buitenschoolse groepsopvang de keuze zou maken om met voorinschrijvingen te werken. Welke knelpunten ziet u?
13
Hoe denkt u dat de samenwerking tussen de school en de dienst buitenschoolse groepsopvang kan verbeterd worden? Kunt u zich vinden in de door ons voorgestelde ideeën? =>wat is haalbaar? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… =>wat is niet haalbaar? * Hebt u zelf nog andere suggesties?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.