Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTania Vermeiren Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Invloed verkoop van corporatiewoningen op leefbaarheid
Marn van Rhee Onderzoeker Invloed verkoop van corporatiewoningen op leefbaarheid
2
Opbouw presentatie Methode 1 Methode 2 Conclusies
Selectie “experiment’ gebieden Selectie controle gebieden Resultaten Methode 2 Conclusies Onderzoek en Business Intelligence
3
Methode 1 (subbuurtdelen)
Selectie “experiment’ gebieden (18 gebieden) Minimaal 10% van corparatiewoningen verkocht binnen 1 jaar Minimaal 5% van totale woningvoorraad verkocht Minimaal 100 corporatiewoningen Selectie controle gebieden Zelfde buurt (nagenoeg) geen corporatiewoningen verkocht Ongeveer evengroot deel corporatiewoningen Resultaten Verhuizigen: geen eenduidige ontwikkelingen Burengerucht: moeilijker te vergelijken + geen eenduidigheid Onderzoek en Business Intelligence
4
Aantal verhuizingen Onderzoek en Business Intelligence
5
Methode 2 (5 positiepostcode)
Selectie “experiment’ gebieden (19 stuks) Minimaal 10% van corparatiewoningen verkocht Minimaal 5% van totale woningvoorraad verkocht Minimaal 100 corporatiewoningen in 2006 Selectie controle gebieden Propensity score matching i.v.m. clusteren o.b.v. wijktypologiën Onderzoek en Business Intelligence
6
Propensity score matching
Statistische methode voor zoeken vergelijkbare eenheden Welke zaken hebben (ook) invloed op leefbaarheid? Woningvoorraad Percentage eengezinswoningen Percentage corporatiewoningen WOZ waarde per m2 Bevolkingssamenstelling Aandeel niet-westerse allochtonen Via logistische regressie Propensity score berekent Ieder experimentgebied gekoppeld aan één controlegebied Experiment- en controlegebied altijd zelfde wijktypologie Onderzoek en Business Intelligence
7
Wijktypolgie obv clusteranalyse tbv wijkprofiel
Onderzoek en Business Intelligence
8
Gevonden gebieden 31-12-2018 Onderzoek en Business Intelligence
9
Resultaten Gemiddelde scores over 2005/2006 (voor experiment)
Gemiddelde scores over 2010/2012 (na experiment) Overbewoning Leegstand Burengerucht Tevredenheid met de woonbuurt (uitsluitend geclusterd) Per afzonderlijk gebied resultaten uiteenlopend Onderzoek en Business Intelligence
10
Resultaten per cluster (benedenmodale stadswijken)
Onderzoek en Business Intelligence
11
Resultaten per cluster (modale stadswijken)
Onderzoek en Business Intelligence
12
Resultaten per cluster (modale buitenwijken)
Onderzoek en Business Intelligence
13
Resultaten per cluster (Schiemond, te woon)
Onderzoek en Business Intelligence
14
Conclusies Geen eenduidig beeld
Bij benedenmodale wijken lijkt sprake van enig positief effect Bij modale stadswijken negatief effect op burengerucht Bij modale buitenwijken negatief effect op tevredenheid Bij Schiemond (Te Woon) positief effect op registraties, niet op tevredenheid (geen controlegebied) Kortom verkoop van corparatiewoningen leidt zeker niet zonder meer tot verbetering van de leefbaarheid Onderzoek en Business Intelligence
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.