Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThomas van de Berg Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Parkinson Lotgenoten Training
Een training om de cognitieve functies zoals geheugen en communicatie bij de ziekte van Parkinson te trainen.
2
Bijeenkomst 2 Iets over het geheugen en oefenen met associëren
3
Wat gaan we vandaag doen?
We verklappen de uitkomst van de thuisopdracht. Tussendoor oefenen we met de namen van de collega-deelnemers. Tot aan de pauze (ca u) delen we lief en leed. Na de pauze (ca u) bewegen we met Jan. We sluiten af met informatie over het geheugen en een oefening met associëren.
4
De thuisopdracht, woorden koppelen.
Boeren Soep Kruis Zoeker Tover Zaal Vee Gek Koel Deur Kerk Klok School Water Basis Plein Zee Zalig Meer Aar Boks Vinger Ochtend Muis Kap Oud Voor Huis Achter Plaats Kelder Gevel Televisie Winkel Grammofoon IJzer Slaap Stel Koffer Vis
5
De thuisopdracht, woorden koppelen.
Boeren kool Soep Kruis woord Zoeker Tover bal Zaal Vee stapel Gek Koel kast Deur Kerk toren Klok School leiding Water Basis school Plein Zee arm Zalig Meer min Aar Boks ring Vinger Ochtend spits Muis Kap stok Oud Voor stad Huis Achter stand Plaats Kelder trap Gevel Televisie meubel Winkel Grammofoon plaat IJzer Slaap bank Stel Koffer bak Vis
6
Terugkijken op de thuisopdracht
Vond je de oefening gemakkelijk of toch wel pittig? Heb je hulp gezocht bij het vinden van de oplossing? Zo ja, hoe reageerden je hulptroepen?
7
Uitwisselen van lief, leed, tips, adviezen.
8
Uitwisselen van informatie
Zijn er ontwikkelingen in het verloop van je ziekte? Wat ging er goed de afgelopen periode en wat ging er minder. Wat is het leukste dat je de afgelopen periode hebt gedaan/beleefd. En hoe ben je omgegaan met mogelijke minder positieve ervaringen.
9
Tips en adviezen Wat heb je meegemaakt waar de andere deelnemers wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Adviezen ten aanzien van de ziekte. Tips om met de ziekte om te gaan. Iets wat je hebt gelezen of op tv hebt gezien. Tips voor uitjes die geschikt zijn. Mooie films, muziek, (luister-)boek, tentoonstellingen, enz.
10
Pauze!
11
We doen de beproefde oefeningen om het brein weer fris te maken
Bewegen met Jan We doen de beproefde oefeningen om het brein weer fris te maken
12
Een korte uitleg over het geheugen
Zintuiglijk geheugen Kortetermijn-geheugen Langetermijn- geheugen Zeer korte verblijftijd Beperkte capaciteit (7 +/- 2 items) Korte verblijftijd (< 1 minuut) Onbeperkt in capaciteit Bewust geheugen Onbewust geheugen
13
Er zijn twee soorten strategieën:
Geheugen strategieën. Er zijn twee soorten strategieën: Interne strategieën, in het brein Externe strategieën, met gebruik van hulpmiddelen
14
Interne strategieën. Herhaling, bijvoorbeeld ‘stampen’ van woordjes om een vreemde taal te leren. Zinsvorming, bijvoorbeeld “Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord” Ordening, boodschappen onthouden door te sorteren (groente, vlees, vis, kaas, brood, enz) Visualisatie, vooraf een innerlijk beeld maken van bijvoorbeeld een fietstocht die je gaat maken om zo de route te onthouden. Associatie, gebruik van ezelsbruggetjes door het koppelen van nieuwe info met al aanwezige info. In de loop van deze cursus zullen we met al deze vormen van geheugenstrategieën gaan oefenen.
15
Externe strategieën. We gaan later ook oefenen met voorbeelden van drie categorieën van externe geheugen strategieën: Het maken van aantekeningen, Bijvoorbeeld: boodschappenlijstjes, enz. Ordening van de omgeving, bijvoorbeeld: spullen een vaste plek geven. Het gebruik van tastbare geheugensteuntjes, bijvoorbeeld: knoop in je zakdoek.
16
Associëren Associëren wil zeggen dat je een verband legt tussen iets wat je wil onthouden en iets wat je al weet. Misschien wel het bekendste voorbeeld is een ‘ezelsbruggetje’. Voorbeeld van een ezelsbruggetje is hoe je kunt onthouden of de klok vóór- of achteruit moet als het zomertijd wordt. (in het voorjaar gaat de klok een uur vooruit)
17
Oefening met associëren
Je krijgt in de volgende dia twee kolommen van ieder zes woorden te zien. De vraag is goed naar deze woorden te kijken. Je krijgt hier 1 minuut voor. Strakjes laten we de linker kolom zien en vragen we welk woord er in de rechter kolom bij hoort.
18
Oefening associëren Schoen Boerderij Stoel Vogel Pijp Hond
Vuur Kikker Bloem School Vrijheid Fiets
19
Oefening associëren Schoen Boerderij Stoel Vogel Pijp Hond
Vuur Kikker Bloem School Vrijheid Fiets
20
Oefening associëren Schoen Boerderij Stoel Vogel Pijp Hond
Bedenk nu zelf voor iedere combinatie een verband. (bv wat is het verband tussen schoen en vuur enz.) Schoen Boerderij Stoel Vogel Pijp Hond Vuur Kikker Bloem School Vrijheid Fiets
21
Nu proberen we het weer:
Oefening associëren Nu proberen we het weer: Schoen Boerderij Stoel Vogel Pijp Hond Vuur Kikker Bloem School Vrijheid Fiets
22
Ze vragen thuis vast hoe het was vanmorgen.
Terugblik Ze vragen thuis vast hoe het was vanmorgen. Wat vertel je ze dan?
23
Thuisopdracht De nieuwe thuisopdracht is weer een beetje moeilijk, maar je weet waarom. We willen ook dat je oefent in het vragen van hulp bij het oplossen van de thuisopdracht. Dit keer vind je op het uitgereikte papier allemaal afkortingen. Het zijn afkortingen van spreekwoorden en gezegden. Kun je de bijbehorende spreekwoorden of gezegden vinden? Bijvoorbeeld no. 1.: O.W.T.B. = Oost West, Thuis Best. Succes!
24
Tot de volgende bijeenkomst!
Dinsdag 27 november (Heemskerk), of vrijdag 14 december (Purmerend) Onderwerp: visualisatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.