Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmma Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Toelichting bij Blok 2 (In het bijzonder deelopdracht 3: Passende bronnen en materialen)
2
Het zoeken en selecteren
Waar haal ik inspirerende materialen vandaan? Hoe het kaf van het koren te scheiden? Hoe kritisch te blijven op gewenste kwaliteit?
3
Inspirerende materialen
Sites waarop u materialen kunt vinden en/of met behulp waarvan u lesmaterialen kunt arrangeren/ontwikkelen: Voor wie meer wil weten: Van hieruit kunt u o.a. via de link: Digitaal leermateriaal, informatie, voorbeelden en publicaties vinden over het zoeken, maken en delen van digitaal leermateriaal. Samenwerken via één van de community's van Kennisnet is inspirerend en scheelt veel tijd. Bijna iedereen in de school heeft wel behoefte aan contact met collega’s, zoals vakgenoten, leerlingbegeleiders en mentoren. U kunt gratis lid worden van één of meerdere community's en meediscussiëren over uw vak, vragen stellen aan specialisten of lesmateriaal uitwisselen. Hieronder vindt u de community's voor het voortgezet onderwijs. Voor wie meer wil weten: Deze link verwijst naar de module: Leren arrangeren en ontwikkelen van digitaal leermateriaal. Deze module is bedoeld om opgenomen te worden in het programma van lerarenopleidingen. De module is onderdeel van het programma Stimuleren Gebruik Digitaal Leermateriaal, dat door Kennisnet wordt gefaciliteerd. De module voor de lerarenopleidingen is gericht op leermateriaal dat een leraar voor zichzelf - 'voor zijn eigen leereenheid' - moet kunnen maken, alleen of in samenwerking met collega's. De module bestaat uit een stappenplan, waarmee studenten van de lerarenopleidingen volgens zeven stappen te werk kunnen gaan. De module voor de lerarenopleidingen is geen kant en klaar product, maar een halfproduct dat opleiders zelf kunnen aanpassen, aanvullen en koppelen aan andere studieonderdelen, passend in de eigen lerarenopleiding. Nog enkele interessante voorbeeldsites voor docenten aardrijkskunde:
4
Gratis ontwikkel-/arrangeertools
Naam URL Arrangeertool Ontwikkel tool web-based samenwerken Lesbank Wikiwijs
5
Hoe het kaf van het koren te scheiden?
Wat is de kwaliteit van de materialen die u vindt? Wat is de kwaliteit van de materialen die u met arrangeertools maakt? Zijn de gevonden lesmaterialen systematisch ontwikkeld volgens de ADDIE methodiek? Veelal expliciteren arrangeertools niet waar kwaliteit aan moet voldoen. Veelal is er bij arrangeertools geen aandacht voor systematisch ontwikkelen volgens de ADDIE-aanpak. Dus kritisch zijn of wat u vindt! Is het relevant, consistent, bruikbaar en effectief?
6
Hoe kritisch blijven? Bij zoeken, selecteren en ontwikkelen zou moeten gelden: Relevantie Consistentie Verwachte bruikbaarheid Verwachte effectiviteit zijn de materialen relevant voor de leerdoelen die ik mijn lessenreeks wil bereiken? Vormen de materialen een logisch en samenhangend geheel? Verwacht ik dat deze materialen bruikbaar zijn voor mijn doelgroep en voor mezelf? (dus in de situatie waarvoor het bedoeld is) Verwacht ik dat ik m.b.v. deze materialen de gewenste leerrresultaten bereik?
7
Opdracht A Bekijk een les of arrangement naar keuze op een site naar keuze. Beschrijf de kwaliteit van een les of arrangement. Maak gebruik van de volgende termen: Relevantie Consistentie Verwachte bruikbaarheid Verwachte effectiviteit
8
Opdracht B Ontwikkel/arrangeer een les met of Beschrijf de kwaliteit van de ontwikkelde/gearrangeerde les. Maak gebruik van de volgende termen: Relevantie Consistentie Verwachte bruikbaarheid Verwachte effectiviteit
9
Leermateriaal zoeken vanuit een leerlijn vo docent
1.35 min.
10
Filmjes als extra toelichting (1)
leermiddelenlabels, min. 10
11
Filmjes als extra toelichting (2)
leermiddelenlabels, 1.45 min. 11
12
Filmjes als extra toelichting (3)
leermiddelenlabels, 1.38 min. 12
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.