Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohannes van den Velde Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
2
3. Taalgericht vakonderwijs
Programma: 1. Introductie 2. Historisch redeneren 3. Taalgericht vakonderwijs 4. Taalsteun? 5. Begripsvorming 6. Combineren! 7.evaluatie
3
Leerdoelen: De student kent de 3 doelen van historisch redeneren
De student kan minstens 3 componenten van historisch redeneren benoemen. De student kent de 4 voorwaarden voor het implementeren van taalgericht vakonderwijs. De student kan in zijn eigen woorden uitleggen waarom taalgericht vakonderwijs belangrijk is in het geschiedenis onderwijs. De student kennen een aantal praktisch toepassingen van taalsteun. De student kan in zijn eigen woorden uitleggen wat een schrijfkader is m.b.t. taalgericht vakonderwijs. De student kent de werkvormen welk woord weg en verboden te zeggen als combinatie van historische redeneren en De student weet waar die meer informatie ten aanzien van werkvormen in taalgericht vak onderwijs en historisch redeneren kan vinden. De student kan de checklist ‘werkvorm’ gebruiken.
4
1. Introductie Instructie: Het begrip? Eén persoon op de gang
Werkvorm: Verboden te zeggen Instructie: Het begrip? Eén persoon op de gang Bepalen verboden woorden In groepjes van 3 uitleg bepalen. Leg een begrip uit zonder de verboden woorden. In de lespraktijk: Doorgaan met werkvorm in groepjes van 3.
5
1. Introductie Verboden woorden
6
Waarom was deze werkvorm een trigger voor Historisch redeneren?
Welke van de doelen van historisch redeneren komen terug in deze werkvorm? Doelen historisch redeneren: Beschrijven van processen als verandering en continuïteit. Verklaren van historische fenomenen en gebeurtenissen. Vergelijken van historische fenomenen en periodes.
7
Welke componenten moet een leerling gebruiken voor deze werkvorm?
8
Taalgericht vakonderwijs
9
Waarom? Begrippen Lezen Schrijven Schooltaal
Taalgericht vakonderwijs Vakonderwijs waarin naast vakdoelen de benodigde taalvaardigheid expliciet is benoemd. Die vak- en taaldoelen worden simultaan ontwikkeld via onderwijs dat 1.Contextrijk is 2. Interactie mogelijkheden heeft 3.Taalsteun bied. Waarom? Begrippen Lezen Schrijven Schooltaal
10
Contextrijk: Geef opfris- en denkvragen
Taalgericht vakonderwijs Contextrijk: Geef opfris- en denkvragen Kader een lessenreeks in de actualiteit Gebruik schema’s Maak het onderwerp zichtbaar en tastbaar Inventariseer wat leerlingen al weten
11
Wat weet ik al? Wat wil ik weten? Wat heb ik geleerd?
12
Onderwijsleergesprek
Taalgericht vakonderwijs Interactie mogelijkheden Samenwerkend leren Onderwijsleergesprek
13
Werkvorm: denken, delen, uitwisselen
Vraag: Denk je dat het voordoen van een oefening door een docent hardop, beter is dan de leerlingen zelf over de opdracht na te laten denken?
14
Hoe wordt de aangeboden (vak)taal toegankelijk?
Taalsteun? Taalsteun Hoe wordt de aangeboden (vak)taal toegankelijk? Voordoen, voorbeelden geven Schrijfkaders Een leerzaam gesprek voeren
15
Onbekende tekststructuren, zoals een betoog/mening
Taalsteun Schrijfkaders Onbekende tekststructuren, zoals een betoog/mening
16
Taalgericht vakonderwijs
Waarom voldeed deze werkvorm aan taalgericht vakonderwijs? Contextrijk? Interactiemogelijkheden? Taalsteun?
17
Deconfessionalisering
Begripsvorming Deconfessionalisering Aanpak:
18
Vluchtelingen, (een) nieuw (Probleem)?
Wat denk jij?
20
Historische begrippen
Begripsvorming Soorten begrippen: Historische begrippen unieke generieke
21
Methodologische begrippen = structuurbegrippen
Nodig voor de beoefening van de geschiedenis: Standplaatsgebondenheid Oorzaak en gevolg Continuïteit en verandering
22
Veel, 91 sleutelbegrippen
stappenplan: Introductie Uitleg van de betekenis Actief gebruiken Controleren van begripsvorming Moeilijk!!! Veel, 91 sleutelbegrippen Abstract ‘Fuzzy concepts’
23
Noteer als duo 3 begrippen Wissel de kaartjes met een ander duo
Werkvorm: Begrippen tekenen Maak duo’s Noteer als duo 3 begrippen Wissel de kaartjes met een ander duo Eén pakt het kaartje en tekent een begrip, de ander raadt.
24
Betalen voor de slechte dingen die je hebt gedaan
Werkvorm: Welk woord weg aflaten Calvijn Betalen voor de slechte dingen die je hebt gedaan
25
Kortom: 2 vliegen in één klap
Combineren! Raakvlakken Historisch redeneren en taalgericht vakonderwijs: Taalvaardigheden nodig om historisch te redeneren Opdrachten in spreken en schrijven Contextrijk sluit aan op vergelijken Samenwerkend leren Vak- en schooltaal = begrippen Kortom: 2 vliegen in één klap
26
Betalen voor de slechte dingen die je hebt gedaan
Werkvorm: Welk woord weg Waarom voldeed deze werkvorm aan taalgericht vakonderwijs? Contextrijk? Interactiemogelijkheden? Taalsteun? aflaten Calvijn Betalen voor de slechte dingen die je hebt gedaan Welke componenten van historisch redeneren moet een leerling gebruiken voor deze werkvorm?
27
Combineren! Werkvorm checklist
Sluit de werkvorm aan bij het vak/taaldoel? Moet de leerling beschrijven, verklaren, vergelijken? (evaluatieve vragen..) Welke van de 6 componenten zijn er gebruikt: 1.Contextualiseren/2.historische begrippen gebruiken/3.structuurbegrippen gebruiken/4. gebruik bronnen/ 5.argumenten gebruiken/ 6.Historische vragen stellen Is de werkvorm contextrijk? Zijn er interactie mogelijkheden? Bied ik taalsteun? Hoe…….
28
Meer informatie:
29
Vraag van oud-studenten van de opleiding:
Hoe zit het met beheersingsniveaus??
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.