Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeo Peters Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Audiovisuele Media en minderjarigen 5
Audiovisuele Media en minderjarigen 5.0, bezien vanuit de positie van de sector, Arjo Kramer, SBS Broadcasting B.V., 28 november 2014
2
Mediaconsumptie minderjarigen
Minderjarigen (leeftijdsgroep 13-19) kijken minder lineaire TV (2 uur per dag) en zijn vaker online op internet (3,5 uur per dag)* * Bron: NLO/NOM/SCP/SKO: Media: tijd TBO 2014
3
Online video consumptie neemt verder in omvang toe
Media consumption (hours/week) Internet Games Mobile TV (linear) Radio Cinema Print 1900 Today’s consumer lives in the golden age of media consumption. He has an incredible amount of media at his fingertips, which he is able to access with increasing ease through an ever-widening array of technologies and devices. Media consumption for the average European is forecast to continue rising to an astonishing 92 hours a week in While this does include overlap, the importance of media in the life of today’s consumer cannot be understated. Many futurists have been quick to write the epitaph of traditional media due to the rise of new media, but the graph above shows the impact on TV so far has been limited. No other media type is able to attract the vast numbers of people that television can. 1920 1940 1960 1980 2000 2020 Source: Carat Insight Media Survey, European Technographics Benchmark Surveys
4
Door voorschrijdende techniek neemt kwaliteit van online video toe
Distribution of content is changing New channels offer sufficient quality for online video Processor speed Connectivity Storage Time consumption, NL guesstimates
5
Audiovisuele Media en minderjarigen 5.0
Hoe waarborgen we dat minderjarigen worden beschermd in een convergerend medialandschap waarin grenzen tussen TV en internet (online video) vervagen? Bescherming van minderjarigen is boven elke discussie verheven: Iedereen is voor en niemand is tegen bescherming van minderjarigen Iedereen is tegen en niemand is voor beperken van bescherming van minderjarigen. Echter, commerciële omroepen zijn kritisch ten aanzien van bestaande en nieuwe private zelf- en coreguleringsarrangementen Mediawijsheid is belangrijk: opvoeden van minderjarigen tot weerbare mediaconsumenten: ontzeggen van toegang en informatie is niet de oplossing
6
Audiovisuele Media en minderjarigen 5.0
7
Audiovisuele Media en minderjarigen 5.0
Is Kijkwijzer / Nicam ook de oplossing voor online video? Is er Europees kader denkbaar? Wat zijn de voorwaarden voor participatie van sector: Draagvlak / representativiteit: borgen dat hele audiovisuele sector meedoet, waaronder ook de grote internationale partijen (voorbeeld vrijwillige deelname RTL aan Nicam); ongelijkheid tussen concurrerende diensten opheffen: discussie uitzendtijdstippen Werkbaarheid / handhaafbaarheid oplossingen binnen keten: behalve content ook technische tools het mag niet ingrijpen in commiërciele verhoudingen tussen partijen het mag niet ten koste gaan van commiërciele slagkracht het mag niet leiden tot marktverstoring Relevantie ingeval van goed werkende co- of zelfregulering dient verticale top down regulering achterwege te blijven (de sector moet worden beloond voor goed gedrag)
8
Audiovisuele Media en minderjarigen 5.0
Wat is nodig voor toekomstbestendig regulerings- en toezichtsarrangement met participatie van de sector voor bescherming van minderjarigen 5.0? Creëren van nieuwe basis voor regulering: Traditionele TV is overgereguleerd: dereguleren Online video via internet is niet gereguleerd Zoeken naar een nieuwe vorm(en) van (vrijwillige) binding: bijv. partijen die vrijwillig participeren krijgen een streepje voor en onderscheiden zich daarmee in positieve zin van marktpartijen die niet (willen) participeren (trusted partners) Toezicht op maat vanuit positieve benadering: belonen in plaats van beboeten Integrale audiovisuele keten benadering
9
Thank you
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.