Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElke de Smedt Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6
2
Reflecties over goed onderwijs
(weebly)
3
Aanpak en doelstelling
SES - H5 Aanpak en doelstelling Surf naar (sessie 6: opiniestukken) Elk interview of opiniestuk definieert wat er van onderwijs of leerkrachten kan verwacht worden. Maak groepen van 5 studenten. Lees één van de artikels. Haal uit elke tekst de boodschap voor onderwijs of leraren en leg uit vanuit welke analyse die boodschap komt.
4
SES - H5 Artikels 1. Er is geen gezag meer in ons onderwijs 2. Leerkrachten zijn geen machines 3. De school als democratische publieke ruimte 4. Geef de school en de leerkrachten hun vrijheid terug! 5. Voor wat, hoort wat: dat is niet sociaal rechtvaardig
5
Aanpak en doelstelling
SES - H5 Aanpak en doelstelling Wissel de informatie over de artikels uit in je groep. Leg relaties tussen de teksten door gelijkenissen en verschillen aan te tonen. Maak een synthese van wat er in jullie groep besproken werd.
6
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs
(boek ‘Een kwarteeuw onderwijs in eigen beheer’: hoofdstuk 5)
7
Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel
bijna 1 op 4 kinderen in Brussel ten minste 1 jaar vertraging vanaf 4de leerjaar OORZAAK COMPLEXITEIT BRUSSEL: - moeilijke sociale situatie - bevolkingsexplosie >> capaciteitsprobleem - ingewikkelde taalsituatie 2 doelstelstellingen: onderwijs als middel om Nederlandstalige aanwezigheid in Brussel te garanderen ook anderstaligen kwaliteitsvol onderwijs aanbieden voorrangsregel voor Nederlandstaligen
8
Het hoofddoekendebat https://youtu.be/wMjcuparAr4
geleid tot algemeen verbod op religieuze kentekenen binnen het Vlaams Gemeenschapsonderwijs Grondwet verplicht Gemeenschapsonderwijs tot neutraliteit >> neutraliteit = eerbied voor de filosofische , ideologische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerlingen >> Is het dragen van een hoofddoek al dan niet een religieuze verplichting? >> Tast het dragen ervan de gelijkheid tussen man en vrouw aan? toont aan dat federalisering van het Vlaamse onderwijs en decretale omkadering voor het GO! grote impact kunnen hebben op alledaagse praktijk Wat is het hoofddoekenverbod? Hoofddoeken archief voor onderwijs Hoofddoekenverbod gemeenschapsonderwijs
9
Vervrouwelijking van het onderwijs
Vlaanderen volgt internationale trend >> Het tekort aan mannen zou leiden tot meer moeilijkheden voor jongens in het onderwijs, omdat ze geen mannelijke rolmodellen meer hebben. >> De kwaliteit van het onderwijs zou dalen door het steeds groter wordende vrouwelijke overwicht. Feit of fictie?
10
Aanpak en doelstelling
SES - H5 Aanpak en doelstelling Surf naar (sessie 6: actuele thema’s) Maak een keuze uit één van onderstaande thema’s: Segregatie in het Vlaamse onderwijs. Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Het hoofddoekendebat binnen het Vlaamse onderwijs. Vervrouwelijking van het onderwijs. Zoek een (wetenschappelijk) artikel over dit thema op, lees het en post de link op de passende padlet.
11
OPDRACHTEN BIJ SESSIE 6
12
Examen SES 15 min. Voorbereiden 15 min. Examen
3 vragen (2 vd 3 correct om te kunnen slagen) Kennis-, toepassings- en inzichtsvragen
13
Voorbeeldexamenvragen
Een school verkoopt koekjes om de zeeklas van het 4de leerjaar te bekostigen. Mag dit? Beargumenteer je antwoord. Neemt de segregatie toe in de Vlaamse scholen? Bespreek. Wat is het PDCA-kader? Wat doet men ermee in onderwijs?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.