De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GAME MAKER ONLINE Les 6 / Super Mario 27-12-2018 Michel Fiege.

Verwante presentaties


Presentatie over: "GAME MAKER ONLINE Les 6 / Super Mario 27-12-2018 Michel Fiege."— Transcript van de presentatie:

1 GAME MAKER ONLINE Les 6 / Super Mario Michel Fiege

2 Vandaag Super Mario Eerst een uitleg van wat er allemaal al werkt
Daarna zelf aan de slag! Michel Fiege

3 Dus… Wat werkt er al? Heel wat, behalve Mario. Michel Fiege

4 Groeperen in mapjes Er zijn al 22 objecten. De leerlingen passen alleen obj_mario_land en obj_mario_air aan! Mapjes (groups) zorgen voor overzicht. Michel Fiege

5 Room en een view Een View is een soort kijkgat. Je ziet slechts een gedeelte van de kamer. (breedte en hoogte van de kamer zijn in te stellen bij het tabblad Settings). Mario blijft altijd in het midden van het scherm. Michel Fiege

6 Surprise surprise Hier wordt een variabele gebruikt om ervoor te zorgen dat we maar 1x een “powerup” kunnen krijgen. Klassikale vraag: hoe zou dit ook zonder variabele kunnen? (antwoord: door een tweede object te maken – zie toestandsdiagrammen) Michel Fiege

7 Toestandsdiagram Koopa
Doel: kennismaking met een toestandsdiagram. Michel Fiege

8 Aan de slag: Zwaartekracht!
Het is wel leuk om de leerlingen even de eerste versie te laten spelen. Mario “vliegt” namelijk het level door. Michel Fiege

9 Zelf aan de slag Succes! http://gm.michelfiege.nl Goed lezen
Gebruik de plaatjes! Oefenbestanden downloaden In dit geval “supermario.zip” Help elkaar! Succes! Michel Fiege

10 Wat heb je vandaag geleerd?
Michel Fiege

11 Toestandsdiagram Mario
Toestandsdiagram mondeling toelichten. Let op: ook hier weer overerving. Welk object van Mario ook botst met Finish, het werkt altijd. Michel Fiege

12 Botsen met platform Dit hebben de leerlingen zelf moeten toevoegen. Dit object is in de lucht en kan dus botsen met een muur onder, boven, links en rechts. Vandaar dat er aardig wat acties zijn. Het botsen met obj_platform moet je eigenlijk lezen als “zolang we botsen met obj_platform”. Er gebeurt dan het volgende (totdat we niet meer botsen): X wordt vorige x Y wordt vorige x Er wordt bewegen richting het contactpunt Controle en instellen van verticale richting (y) Controle en instellen van horizontale richting (x) Tot slot: als er een object onder ons is: verander in obj_mario_land Michel Fiege

13 Beginnen aan eigen spel
Volgende keer… Beginnen aan eigen spel Michel Fiege


Download ppt "GAME MAKER ONLINE Les 6 / Super Mario 27-12-2018 Michel Fiege."

Verwante presentaties


Ads door Google