Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarcella Peeters Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Samenwerking tussen actoren werk en zorg
10 jaar activerende voortrajecten
2
Activeringstraject Een activeringstraject:
Definitie Een activeringstraject: is een tijdelijk traject van 3 tot maximaal 18 maanden waarin een combinatie van werkacties én hulpverlening wordt aangeboden met als doel de werkzoekende, met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, voor te bereiden op betaalde tewerkstelling Het actieplan voor een activeringstraject wordt uitgetekend door de werkzoekende, samen met een casemanager Werk en een casemanager Zorg. De begeleiding wordt uitgevoerd door een netwerk van dienstverleners (met werkactoren en zorgactoren).
3
Activeringstrajecten
Wie zijn de Casemanagers Casemanager werk Casemanager zorg Casemanager Werk GTB Casemanager Zorg centrum voor algemeen welzijnswerk, dienst maatschappelijk werk van het ziekenfonds, centrum voor geestelijke gezondheidszorg, initiatief voor beschut wonen, psychiatrisch ziekenhuis, psychiatrische afdeling van een algemeen ziekenhuis, welzijns- en zorgvoorziening erkend door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap om ondersteuning te bieden OCMW (inclusief de OCMW-verenigingen)
4
Activeringstrajecten
Opdracht van Casemanagers Opdrachten van casemanager werk en zorg: Informatie geven aan deelnemer over het activeringstraject (doel, duurtijd), over de arbeidsmarkt (beroepene, sectoren, competentieversterking, ondersteunende maatregelen) en over de samenwerking tss CM werk en CM zorg Aandacht voor de rechten van de deelnemer (tegemoetkomingen, tewerkstellings- ondersteunende maatregelen, enz) Zicht krijgen op competenties, beperkingen en groeipotentieel deelnemer ifv een realistische joboriëntatie) Opstellen van een trajectplan met de deelnemer (binnen de 4 weken na aanstellen CM werk en CM zorg) Overleg met penhouder ifv aanbod werkgerelateerde acties die passen in het trajectplan Coördinatie van de acties en opvolging van de doelstellingen uit trajectplan, mogelijke bijsturing van het trajectplan in overleg met collega CM en deelnemer Tussentijdse evaluaties (min. 6-maandelijks) en opmaak van een eindadvies wb mogelijkheden op de arbeidsmarkt Registreren in elektronisch dossier van deelnemer Deelname aan netwerkoverleg
5
Activeringstrajecten
Rol casemanagers: opmaak eindverslag Opdrachten van casemanager werk en zorg: opmaak eindverslag: Beschrijving van acties tijdens traject Resultaten van de acties Informatie van CM werk en CM zorg Neerslag van gesprekken en afspraken tss deelnemer, CM werk en CM zorg Geactualiseerde inschatting van huidige en bereikbare participatiegraad van de deelnemer Eindadvies over het toekomstperspectief van de deelnemer op vlak van betaald werk met of zonder ondersteuning, arbeidsmatige activiteiten of zorg Het registreren van het eindadvies in het elektronisch dossier van de deelnemer Een afsluitend oriënterend gesprek met de deelnemer waarin het eindverslag en het eindadvies worden besproken CM zorg: toeleiden naar passende hulpverlening of arbeidsmatige activiteiten indien betaald werk niet mogelijk is voor de deelnemer
6
Activeringstrajecten
Uitvoering acties trajectplan door Netwerk van dienstverleners Casemanager werk (VDAB/GTB) Casemanager zorg Werkactor(en) Zorgactor(en) Netwerk van dienstverleners Netwerk van dienstverleners bestaat uit werkactoren en zorgactoren, o.a. uit volgende organisaties: OCMW of samenwerkingsverband van OCMW’s CAW Eén of meer werkactoren Één of meer maatwerkbedrijven PZ, PAAZ, CGG, IBW, reva 772, reva 773, CAR Organisatie VAPH of JWZ
7
Activeringstrajecten
Uitvoering acties trajectplan door Netwerk van dienstverleners Opdracht werkactor: Begeleiding naar en op een werkvloer waaronder Begeleiden deelnemer om attitudes te verwerven die nodig zijn om in een werkomgeving te functioneren Zoeken en aanreiken van diverse werkvloeren Begeleiden deelnemer en werkgever tijdens stage op een werkvloer Detecteren, versterken, opvolgen en evalueren van competenties die zichtbaar worden op een werkvloer Overleggen en afstemmen met betrokken partners in het activeringstraject, o.a. met beide casemanagers Opdracht zorgactor: aanbieden van zorg die ondersteunend is aan het arbeidsmarktgerichte traject, waaronder: Inzicht geven in zorgnoden deelnemer Verlenen van zorg ifv draaglijk maken van medische, mentale, psychische, sociale problemen op een werkvloer Toeleiden naar en samenwerken met andere dienstverleners
8
Activeringstrajecten
Gegevensdeling
9
Activeringstrajecten
Gegevensdeling De casemanager Werk, de casemanager Zorg, de penhouder en dienstverleners kunnen registreren in het elektronisch dossier van de kandidaat-deelnemer en deelnemer; ze houden daarbij rekening met de richtlijnen die daaromtrent opgesteld worden door de VDAB. Dit impliceert rekening houden met de privacy van de deelnemer en enkel de informatie registreren die relevant is in functie van een activeringstraject en een traject naar werk. dat de competenties en het functioneren van de deelnemer in het elektronisch dossier worden geregistreerd aan de hand van het ICF-instrument van VDAB. om correct te kunnen registreren en om het ICF instrument van VDAB te leren kennen, dienen de casemanager Werk, de casemanager Zorg, de penhouder en dienstverleners een opleiding te volgen bij VDAB.
10
Activeringstrajecten
Rol VDAB Regelt de manier waarop een verzoek tot deelname activeringstraject kan gedaan worden Zorgen ervoor dat de betrokken actoren kunnen registreren in (het vertrouwelijk luik) van het elektronisch dossier van de deelnemer VDAB bepaalt of een kandidaat deelnemer voldoet aan de voorwaarden voor deelname aan een activeringstraject en beslist of deelname mogelijk is Screenen van huidige en toekomstige participatieniveau VDAB wijst casemanager zorg aan VDAB beslist of er sprake is van overmacht waardoor een verlenging van de maximale duurtijd mogelijk is VDAB beslist of het activeringstraject vroegtijdig mag beëindigd worden Op het einde van het activeringstraject beslist VDAB of de deelnemer kan toegeleid worden naar betaald werk en bepaalt de nodige stappen/acties om dit te realiseren VDAB organiseert 6-maandelijks een overleg met het netwerk van dienstverleners, casemanagers werk en casemanagers zorg
11
Lut Gailly 02/ Expert werkzoekenden met grote afstand tot de arbeidsmarkt wegens medische, mentale, psychiatrische en psychosociale problemen Website:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.