Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaurits Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Dienst Comm is een ondersteunende dienst: 4 afdelingen: Externe communicatie Interne communicatie Creatie Team Marketing en Campagnes Team Marketing & Campanges: Ondersteuning van diensten in hun communicatiecampagnes. Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie
2
Samenwerking Midden november 2017: ondersteuning van LOP (= trekker) in communicatie rond inschrijvingen secundair onderwijs. Doel: Informeren van ouders van de gewijzigde procedure Ouders aanzetten om zich online aan te melden Aandachtspunten: Meer aandacht naar keuze van scholen Communicatie naar kinderen: stem van jongeren is belangrijk Beter communicatie bij verdeling tickets + nazorg Midden november kregen we de vraag om de communicatie rond aanmeldingssysteem mee te ondersteunen. Trekker van communicatie is en blijft LOP. Doel van de communicatie was het informeren van ouders rond het nieuwe aanmeldingssysteem en hen aanzetten om zich online aan te melden Uit de evaluatie bleek volgende aandachtspunten: Meer aandacht voor schoolkeuze (doordacht kiezen). Oproep was wel om diverse schoolkeuzes op te geven, maar niet alle keuzes waren even doordacht gekozen. Soms had men maar 1 voorkeur en gaf men er anderen op die voor hen niet echt een favoriete school was. Gezien de capaciteitsproblemen die alsmaar groeien is het belangrijk dat keuzes doordacht worden genomen. Ook de communicatie naar jongeren is belangrijk. Zij hebben een belangrijke stem in de schoolkeuze. Daar waar we vorige keer onze communicatie beperkte tot een postkaartje willen we nu kijken hoe we ook naar hen toe kunnen communiceren. Tot slot dient de communicatie bij de verdeling van tickets en de nazorg beter te verlopen. Dienst Communicatie: begeleidt voor schooljaar LOP en Departement Onderwijs, Opvoeding en Jeugd doorheen heel het traject
3
Communicatie CAR 2019-2020 Campagne in 3 fases – Dienst Communicatie
Hoe zien we de communicatie van het CAR voor het schooljaar ? We denken aan een campagne in 3 fases
4
FASE 1: schoolkeuze - najaar 2018
Accent ligt op schoolkeuze Doelgroep: ouders en kinderen die overstap maken Boodschap: er zijn verschillende scholen die passen bij wat een ouder of kind belangrijk vinden Fase 1 is de schoolkeuze. Die zou starten in het najaar 2018. Het accent ligt dus op de keuze die ouders en kinderen dienen te maken waarbij wordt aangegeven dat er misschien verschillende scholen kunnen zijn die passen bij de criteria die ouders of kind belangrijk vinden.
5
Mogelijke communicatiemiddelen
Stadsmagazine (spreiding Gent) Website Mailing naar ouders/kinderen in Gent E-nieuwsbrieven Sociale media Communicatietools voor toeleiders: CLB’ers, brugfiguren, OCMW’s,… … Mogelijke kanalen die we hiervoor inzetten, zijn een mailing naar ouders en kinderen in Gent. Maar ook de online en offline communicatiemiddelen van de stad en van de omringende gemeentes die we opnieuw zullen aanschrijven hiervoor. We zullen ook werken via toeleiders zoals CLB’ers en scholen
6
Fase 2 – voorjaar 2019 Accent: aanmelden en ingeven van meerdere volwaardige keuzes Doelgroep: ouders Boodschap: meld je online aan en geef al je favoriete scholen op In het voorjaar van 2019 zal de campagne zich richten op het aanmelden. Is vergelijkbaar met campagne vorige keer maar waarbij we nu wel ook aandacht zullen besteden aan het opgeven van volwaardige keuzes.
7
Mogelijke communicatiemiddelen
Stadsmagazine Website E-nieuwsbrieven Communicatiemiddelen gemeenten rondom Gent Brochure LOP Sociale media Mailing naar ouders/kinderen in Gent en rondom Gent Communicatietools voor toeleiders: CLB’ers, brugfiguren, OCMW’s,… … We zullen bijna dezelfde kanalen inzetten als vorige keer. Nieuw is wel dat de mailing zich niet enkel zal beperken tot kinderen in Gent maar ook in gemeentens in de rand rond Gent. Ook toeleiders willen we meer betrekken in onze communicatie
8
Fase 3 – Toekenning ticket + nazorg
Accent: communicatie van de resultaten en de stappen die volgen Doelgroep: ouders die zich hebben aangemeld Boodschap: Je kind kan zich inschrijven in één van je favoriete scholen en dit zijn de stappen die nog volgen Fase 3 is de toekenning van het ticket en de nazorg. Belangrijk is dat ouders die zich aanmelden in de mail waarin het resultaat van de toekenning wordt kenbaar gemaakt dat ze meteen ook de nodige vervolgstappen kennen. De bedoeling is om hen goed te informeren zodat ze weten wat hen te wachten staat en wat ze moeten doen met het ticket.
9
Mogelijke communicatiemiddelen
Antwoordmail Infovergadering - optioneel Website: stand van zaken wachtlijsten – te onderzoeken Inzet callcenter wordt onderzocht Dus de antworodmail zal goed worden voorbereid en er zal gekeken worden hoe we een stand van zaken van wachtlijst kunnen doorgeven zodat ouders zelf niet op zoek moeten gaan. De infovergadering van vorige keer wensen we te herhalen voor ouders zonder ticket. En intern wordt nog onderzocht of ons callcenter kan worden ingezet in de communicatie en nazorg bij het resultaat.
10
Bedankt voor uw aandacht!
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.