Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdValentijn van der Zee Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
2
Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk?
Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe? Naam, functie, werkgever, ik werk in IT, wat gaan we vandaag doen Ga ook in op jouw weg naar de ICT; hoe ben je er gekomen?
3
… Wat kun je bij ons worden?
Wat voor verschillende werkzaamheden biedt het bedrijf waar jij werkzaam bent?
4
Wat ik jullie wil vertellen over mijn beroep…
Bijvoorbeeld: hoe ziet jouw werkdag eruit? Je kunt meegenomen voorwerpen laten zien, of bijvoorbeeld filmpjes of websites tonen die met jouw werk te maken hebben. Maak het persoonlijk en concreet!
5
Onze locaties / partnerbedrijven
Hier kun je als IT professional bijvoorbeeld een kaart bij plaatsen met de locaties van je bedrijf erop aangegeven, nationaal / internationaal Logo’s / afbeeldingen van partnerbedrijven e.d.
6
I C T Waar denk je aan? Een korte brainstorm met de leerlingen, wat is hun beeld van ICT?
7
A C B D Een korte quiz! [Vraag] Een luxe horlogemerk
Ruimte voor een prikkelende vraag over werkgebied IT’er. B D
8
A C B D Een korte quiz! [Vraag] Een luxe horlogemerk
Ruimte voor een prikkelende vraag over werkgebied IT’er. B D
9
I C T… … Staat voor Informatie- & Communicatie Technologie
Waar vind je die? Overal! De wereld van ict gaat tegenwoordig ook over game-design, digitale veiligheid, twitteren en augmented reality. Zelfs het oplossen van milieu en maatschappelijke problemen leunt deels op de schouders van ict’ers. (bron: ictmindsets.nl) Hoe komen de leerlingen dagelijks in contact met ICT? Waarschijnlijk hebben ze een smartphone, whatsapp, checken ze roosterwijzigingen online, gebruiken ze internet om dingen op te zoeken voor hun huiswerk, gebruiken ze hun pinpas om in de kantine een broodje te kopen, houden ze contact met vrienden en klasgenoten via facebook, maken ze foto’s voor op instagram, misschien kijken ze na school digitale televisie, als ze naar de dokter moeten dan staan hun gegevens al in de computer en die worden zo doorgestuurd naar de apotheek, ze kopen vast wel eens iets in een webshop, enzovoort! Weten ze zelf nog meer te noemen?
10
I C T Informatietechnologie: IT-Hardware en –Software
Professional noemt voorbeelden voor het gebied van IT-hardware en –software: Schijven, programma‘s… - zowel als het programma voor de pacemaker
11
I C T Informatietechnologie: IT-Services
Professional noemt voorbeelden voor het gebied van IT-services: Klantenservice, opleiding van werknemers… - zowel als de service voor dokterspraktijken voor de pacemaker
12
I C T Communicatie technologie: Telecommunicatiediensten en hardware
Professional noemt voorbeelden voor het gebied van telecommunicatiediensten: Callcenter, online portals…
13
I C T Communicatie technologie: Telecommunicatie-infrastructuur
Professional noemt voorbeelden voor het gebied Telecommunicatie-hardware en –infrastructuur: Telefoonsystemen, systemen voor gegevensoverdracht…
14
I C T Consumentenelektronica: Digitale apparatuur
Professional noemt voorbeelden voor het gebied van Consumer Electronics: MP3-Player, Notebooks… - zowel als de patiënteneenheid voor de pacemaker. Maar ook smart watch, google glass.. Misschien weten de leerlingen nog meer nieuwe technologieën die in dit rijtje passen?
15
Mogelijkheden in de ICT
Programmeur Game designer App ontwikkelaar Overzicht van meer voor de hand liggende mogelijke beroepen/werkgebieden.. Netwerkspecialist
16
Mogelijkheden in de ICT
Business analist Webdesigner Social Media expert Art Director Onderzoeker .. en wellicht wat minder voor de hand liggende! Het is belangrijk dat de leerlingen begrijpen dat je zowel technische als minder technische beroepen kunt uitoefenen. Je kunt bijvoorbeeld degene zijn die een ICT toepassing realiseert, maar ook iemand die hem bedenkt! Ondernemer Big Data analist Webredacteur Adviseur/consultant Projectmanager
17
ICT in het beroep Maar ook in veel andere beroepen krijg je met ICT te maken! Noem eens een beroep dat je in eerste instantie niet aan ICT relateert, maar waar wel bepaalde ICT skills voor nodig zijn. Bijvoorbeeld dokter of docent! Hoe komen zij in hun werk in aanraking met ICT?
18
Waar zijn ICT’ers nodig? Gezondheidszorg
Verschillende sectoren
19
Waar zijn ICT’ers nodig? Onderwijs
Verschillende sectoren
20
Waar zijn ICT’ers nodig? Overheid
Verschillende sectoren
21
Waar zijn ICT’ers nodig? ....... Waar nog meer?
Waar denken de de leerlingen dat nog meer ICT'ers nodig zijn?
22
Voor wie is ICT? Alleen voor degene die van moeilijke
vraagstukken houdt? Dit vooroordeel ontkrachten
23
Dit vooroordeel ontkrachten
24
Dit vooroordeel ontkrachten
25
Voor wie is ICT? Alleen voor nerds? Dit vooroordeel ontkrachten
26
Voor wie is ICT? Niet voor meiden? Dit vooroordeel ontkrachten
27
Voorbeelden van initiatieven die specifiek meisjes aanspreken om te gaan leren programmeren
28
Verschillende types ICT’ers
Welke ben jij? De functionele ICT’er De creatieve ICT’er De sociale ICT’er De carrière ICT’er Ictmindsets.nl verdeelt ICT‘ers in verschillende categorieën. Het kan interessant zijn om de leerlingen te vragen met welk type zij zich het meeste identificeren!
29
De functionele ICT’er Je eigen website programmeren
Zorgen dat dingen werken zoals het hoort! Problemen oplossen en nieuwe technologieën toepassen zodat het bedrijf blijft draaien Bijvoorbeeld: veiligheid op het internet verbeteren Ictmindsets.nl verdeelt ICT‘ers in verschillende categorieën. Het kan interessant zijn om de leerlingen te vragen met welk type zij zich het meeste identificeren!
30
De creatieve ICT’er Game- of webdesign Vernieuwende dingen maken
Uitdaging en afwisseling! Bijvoorbeeld: uitzoeken hoe je het beste een online campagne kunt maken voor een winkel Ictmindsets.nl verdeelt ICT‘ers in verschillende categorieën. Het kan interessant zijn om de leerlingen te vragen met welk type zij zich het meeste identificeren!
31
De sociale ICT’er Met ICT de wereld / maatschappij verbeteren
Met een team mensen problemen aanpakken en oplossingen bedenken Bijvoorbeeld: een project als One Laptop Per Child, waarbij arme kinderen door middel van ICT kans op een beter leven krijgen Ictmindsets.nl verdeelt ICT‘ers in verschillende categorieën. Het kan interessant zijn om de leerlingen te vragen met welk type zij zich het meeste identificeren!
32
De carrière ICT’er Een baan met status, een goede beloning en doorgroeimogelijkheden Snelle en spannende werkzaamheden Bijvoorbeeld: een nieuwe smartphone bedenken waar miljoenen mensen wereldwijd gebruik van gaan maken Ictmindsets.nl verdeelt ICT‘ers in verschillende categorieën. Het kan interessant zijn om de leerlingen te vragen met welk type zij zich het meeste identificeren!
33
Kortom: in de ICT kun je je talenten combineren!
Of je nou goed bent in wiskunde, of creatief bent, of graag maatschappelijke problemen aan wilt pakken, een ander talent hebt of het allemaal wilt doen… in de ICT heb je veel mogelijkheden omdat het zo‘n veelzijdig veld is.
34
Soft skills: Wat zijn dat en waar heb je ze voor nodig?
Eerst vragen wat de leerlingen denken? Softskills zijn: vaardigheden voor samen leven, denken, leren, samenwerken, probleemoplossend vermogen, ict-geletterdheid, creativiteit, kritisch denken, plannen, communiceren en sociale en culturele vaardigheden. Waarom belangrijk: ICT verbind mensen aan elkaar en in projecten onafhankelijk van tijd en plaats
35
Soft skills: Probleemoplossend denken
36
Soft skills: Kennis van de Engelse taal
37
Soft skills: Communiceren
38
Soft skills: Samenwerken
39
Soft skills: Organiseren
40
Soft skills: Intercultureel begrip
41
Soft skills: Creativiteit
42
ICT is leuk! Maar wat zijn je mogelijkheden?
43
In 2016 waren er in Nederland 337.000 ICT’ers
(werkzaam in de ICT-sector) Nieuw talent is nodig om Nederland aan de top te houden! bron:
44
Dat is ook wel nodig met ruim 90.000 open vacatures!
Gelukkig kiezen steeds meer jonge mensen voor een toekomst als ICT professional. Dat is ook wel nodig met ruim open vacatures! vacatures: over heel 2014, bron: onderzoek Yacht
45
Maar let op: dé ICT'er bestaat niet
Maar let op: dé ICT'er bestaat niet! De ICT beslaat een groot werkveld, met ook grote verschillen tussen functies, opleidingniveaus en regio's. bron:
46
Op dit moment is er vooral veel behoefte aan
ontwikkelaars, mensen met bedrijfskundige kennis en accountmanagers met ICT kennis. Ook Digital Media specialisten zijn gewild! bron:
47
ICT is leuk! Maar hoe kom je er?
Beroepsopleiding in het bedrijf Beroepsonderwijs Mastertraject hogeschool Bachelortraject hogeschool Zoals je ziet zijn er vele paden naar de ICT… Diploma VMBO/HAVO Mastertraject universiteit Diploma middelbaar onderwijs Bachelortraject universiteit
48
ICT is leuk! Maar hoe kom je er?
Gericht op praktijk Een beroepsopleiding is gespecialiseerder en meer gericht op de praktijk. Breder gekwalificeerd Gespecialiseerd Theoretisch
49
ICT is leuk! Maar hoe kom je er?
Gericht op praktijk Een duale opleiding of een studie aan de hogeschool of universiteit is juist breder en meer theoretisch. Het is maar net wat je leuk vindt! Breder gekwalificeerd Gespecialiseerd Theoretisch
50
Beroepsopleiding op mbo
Gericht op praktijk BBL opleiding: werken en leren tegelijk BOL opleiding: school en stages Leer bijvoorbeeld voor Medewerker Beheer ICT, Smart Media Advisor, Netwerkbeheerder of App ontwikkelaar. Breder gekwalificeerd Gespecialiseerd Theoretisch
51
Studie op de hogeschool
Gericht op praktijk - HBO-ICT: breed beginnen en dan specialiseren. Je kunt vakken volgen zoals organisatiekunde, softwarebeveiliging, mediamanagement en open data maar bijvoorbeeld ook psychologie! - Bachelor Informatica: de software programmeren die achter o.a. smartphones, beveiligingscamera's of medische apparatuur zit Breder gekwalificeerd Gespecialiseerd Theoretisch
52
Studie op de universiteit
Gericht op praktijk Je kunt ook Informatica aan de universiteit studeren. Ook hier leer je programmeren, maar de opleiding is meer theoretisch en wetenschappelijk. Breder gekwalificeerd Gespecialiseerd Voorbeelden van wat je leert / welke vakken je krijgt / waar je terechtkomt Theoretisch
53
Ons opleidingsaanbod voor jullie
Gericht op praktijk Breder gekwalificeerd Gespecialiseerd Mogelijkheden vanuit het bedrijf ICT professional Theoretisch
54
I C T Terugkoppelen: hoe denken de leerlingen na al deze informatie over ICT? Is het ze al iets duidelijker geworden wat ze ermee zouden kunnen? Wat vinden ze leuke dingen, en wat spreekt ze minder aan? Hebben ze verder nog vragen?
55
En nu? Leer jezelf programmeren! Op vind je een ‘codedatabase’ vol met sites die je daarbij helpen. Bezoek eens een open dag van een opleiding die je aanspreekt! Voorbeelden van wat leerlingen (en docenten!) na deze presentatie zelf kunnen doen om verder in aaraking te komen met ICT en haar mogelijkheden. Misschien ook aanbieden om geïnteresseerden deze presentatie via toe te sturen zodat ze het thuis ook nog eens na kunnen lezen. Op staan veel mogelijkheden om te leren programmeren.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.