Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarleen de Croon Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Goederenstroom Online en offline
2
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Hoofdstuk 2 Goederenopslag Hoofdstuk 3 Voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Online en offline Hoofdstuk 6 Derving Hoofdstuk 7 Risico’s en verzorgde winkel
3
5.2 Geautomatiseerde voorraadadministratie 5.3 Bestelsystemen
Online en offline 5.1 Informatiesystemen 5.2 Geautomatiseerde voorraadadministratie 5.3 Bestelsystemen 5.4 Goederen verzamelen 5.5. Goederen verzendklaar maken 5.6 Aandachtspunten bij online bestellingen 5.7 Online verkopen vanuit andermans magazijn
4
Voor- en nadelen van ICT
Online en offline Voor- en nadelen van ICT Afbeelding vervangen
5
Bedrijfsbrede ICT-programmatuur
Online en offline ERP of anders … Bedrijfsbrede ICT-programmatuur Specialistische apps / programma’s voor verschillende functies Managementinformatie Online informatie
6
Indicatoren Voorbeelden van indicatoren informatiesysteem
Online en offline Indicatoren Voorbeelden van indicatoren informatiesysteem Omzet per artikelgroep Omzetsnelheid Gemiddelde levertijd van de artikelen Aantal nieuwe en terugkerende klanten (in een webshop of met een klantenkaart) Aantal retour gezonden artikelen Verkoop per m2 vloeroppervlak
7
Online informatie uit systemen
Online en offline Online informatie uit systemen Verkoopgegevens, klantgegevens, social media. Op basis van de populariteit van een artikel kan de ondernemer dan beslissingen nemen zoals: Een artikel lijkt erg populair te zijn of te worden. Er kan meer vraag naar het artikel komen. Grotere voorraad aanhouden. Een artikel kan gekozen worden voor een promotieactie: ‘kassakoopje’ of ‘anderen kochten ook’.
8
Vendor managed inventory
Online en offline Geautomatiseerd Optimaliseren, maar wel nakijken of het nog goed gaat Rekening houden met schommelingen Digitale pakbonnen en vrachtbrieven Een of twee voorraden Retouren Vendor managed inventory
9
Vendor managed inventory
Online en offline Vendor managed inventory Bij een breed en diep assortiment Als bestelkosten en verzendkosten hoog zijn Bij artikelgroepen waarvan de detaillist niet over alle benodigde kennis beschikt Bij veel en grote bestellingen Afbeelding vervangen
10
Bestelsystemen Meest voorkomend Order entry-systeem
Online en offline Bestelsystemen Meest voorkomend Order entry-systeem Automatisch bestelsysteem Afbeelding vervangen
11
Online en offline Afbeelding vervangen
12
Orders vanuit een magazijn of DC
Online en offline Orders vanuit een magazijn of DC
13
De optimale verzamelroute
Online en offline De optimale verzamelroute Kortste of efficiëntste route door magazijn of DC De orderpicker begint met de zwaarste goederen. Daarna haalt hij de kleinere goederen op. Ten slotte verzamelt de orderpicker de goederen die gemakkelijk kapot kunnen gaan.
14
Scanning Je leest de orderregels van de scanner.
Online en offline Scanning Je leest de orderregels van de scanner. Je gaat naar de locatie. Je pakt het juiste aantal goederen. Je scant de locatiecode op de stelling. Je scant de streepjescode van de goederen. Je scant elk artikel of vult het aantal in op de scanner.
15
Pick-to-light Voice-picking
Online en offline Pick-to-light Er gaat een lampje branden op de locatie waar je naartoe moet. Op de locatie hangt een pickdirector (display met informatie). Goederen pakken en akkoord geven Volgende lampje Voice-picking Een stem vertelt via een headset wat je moet ophalen. Je ontvangt informatie over de locatie via een headset. Je zegt de locatiecode en via de headset krijg je dan te horen hoeveel goederen je moet pakken.
16
Goederen verzendklaar maken
Online en offline Goederen verzendklaar maken
17
Redenen om goederen te verpakken
Online en offline Redenen om goederen te verpakken Beschermen tegen beschadigingen van buitenaf Beschermen tegen de omgeving (weersomstandigheden) Het product schoonhouden Er moeten meerdere goederen in één verpakking Goederen op elkaar stapelen voor vervoer Reclame op de verpakking De klant of de medewerker informeren Wettelijke eisen en voorschriften Onherkenbaar verpakken (om diefstal te voorkomen)
18
Verpakkingsmaterialen
Online en offline Verpakkingsmaterialen Papier en karton Kunststof Hout Glas Metaal
19
Etiketten Barcode Behandelingsetiket Gevarenetiket Palletetiketten
Online en offline Etiketten Barcode Behandelingsetiket Gevarenetiket Palletetiketten Adressticker Collomerk
20
Aandachtspunten bij online bestellingen
Online en offline Aandachtspunten bij online bestellingen Personeel Voorraadbeheer Verzendwijze en verzendkosten Betaling Leveringsvoorwaarden
21
Kiezen van een bezorgdienst
Online en offline Kiezen van een bezorgdienst Prijs: brievenbuspost of pakketjes Bezorgtijden: dezelfde dag binnen Nederland kunnen bezorgen of binnen twee werkdagen Ophaaltijden
22
Betaling Vooraf (IDeal, creditcard, overschrijving)
Online en offline Betaling Vooraf (IDeal, creditcard, overschrijving) Achteraf (op rekening, via bezorger) Bij de betaling van de bestelling in de online winkel kun je een onderscheid maken in twee onderdelen: De goederen De verzendkosten
23
Online en offline Franco of niet-franco? Franco: het pakket is gefrankeerd, er zitten postzegels op. Niet-franco: het pakket is niet gefrankeerd. Dat betekent dat de ontvanger moet betalen. Rembours: de ontvanger moet afrekenen bij de bezorger voor de verzendkosten (+ de kosten voor de goederen).
24
Leveringsvoorwaarden bij online verkopen
Online en offline Leveringsvoorwaarden bij online verkopen De maximale levertijd De betaaltermijn en eventuele mogelijkheid om in termijnen te betalen De manier waarop een bestelling geannuleerd kan worden Wat er gebeurt als een product niet meer leverbaar is Hoe en wanneer een klant zijn geld terugkrijgt als hij het product retourneert Of de klant wel of niet betaalt voor de verzendkosten bij retouren Hoelang de klant artikelen kan retourneren
25
Fulfilment (het afhandelen van bestellingen voor een ander bedrijf)
Online en offline Fulfilment (het afhandelen van bestellingen voor een ander bedrijf) Voordelen Minder personeel Minder ruimte die je moet huren voor opslag De verkoop gaat gewoon door Bedrijven zijn experts op het gebied van logistiek Service meten met prestatie-indicatoren Nadelen Het kost meer geld dan wanneer je het zelf zou doen Mocht het fulfilmentbedrijf vaak fouten maken, dan word jij er als winkel op aangekeken Je bent afhankelijk van een andere partij
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.