Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdΛαφιδὼθ Κουρμούλης Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Melk Laat een melkpak zien. Bekijk en bespreek deze met de leerlingen.
Hulpvragen: Drink jij melk? Wanneer? Hoeveel? Vind je melk lekker? Waarom wel of niet? Wat is er allemaal nodig om de melk in een melkpak te produceren?
2
Waar komt melk vandaan ? Filmpjes Zuivelonline
Welk filmpje wil je zien? Zo wordt een koe gemolken (1:05) Wat heeft een koe nodig om melk te kunnen geven (1:12) Wat doet een koe op een dag (1:17) Een ochtendje bij de boer (1:13) Moderne snufjes in de stal (1:10) Bekijk samen met de kinderen een paar filmpjes over de koe, de melkproductie en het leven op de boerderij.
3
Wat is nodig om een pak koeienmelk te produceren?
Voer – Gras – Koe – Kalf – Gezondheid – Mest – Koeien melken – Hooi - Water Als een koe een eerste kalf heeft gekregen, gaat ze melk geven. Twee keer per dag wordt de koe gemolken en zo blijft de melkproductie op gang. Om jarenlang melk te blijven geven, moet een koe ieder jaar een kalfje krijgen. Koeien zijn echte productiedieren en moeten veel melk geven. Daarom krijgen ze elke dag veel ruwvoer (zoals gras en hooi), krachtvoer (brokken) en ze drinken veel water. Ook wordt er goed voor ze gezorgd zodat ze zich prettig voelen en gezond blijven. Gras is het belangrijkste voer voor een koe. De boer heeft zelf weilanden waar de koeien grazen. Met de koeienpoep wordt het weiland bemest.
4
Hoe wordt melk verwerkt?
Melkwagen Melkfabriek Pasteuriseren Inpakken Supermarkt Wat wordt er van melk gemaakt? De melk wordt opgehaald door de melkwagen en naar de fabriek gebracht In de fabriek wordt de melk verhit zodat de bacteriën dood gaan (pasteuriseren) De melk wordt ingepakt, naar de supermarkt gebracht en verkocht. Sommige boeren verwerken en verkopen de melk zelf op hun boerderij.
5
Welke vragen hebben we voor de boer(in)?
Een feit kun je bewijzen, controleren, opzoeken of onderzoeken. 1. ‘Op onze boerderijen is veel natuur te zien’ (Dit is een mening: wat de één veel vindt, is voor de ander weinig) 2. ‘Onze boeren krijgen een goede en eerlijke prijs voor hun melk’ (Dit is een mening: wat de één een goede prijs vindt, vindt de ander misschien een slechte prijs) 3. ‘De kalfjes blijven eerst een tijdje bij hun moeder’ (Dit is een feit, je kunt het onderzoeken. Het roept wel vragen op: wat is een tijdje?) 4. ‘Onze koeien lopen minsten 120 dagen per jaar in de wei’ (Dit is een feit, je kunt het onderzoeken en controleren). 5. ‘Vijf uur: zo vroeg gaan onze boeren de koeien melken’ (Dit is een feit, het is te controleren. Tegenwoordig melken veel boeren echter wat late. De leerlingen kunnen dit controleren door het aan de boer te vragen) 6. ‘Melk drinken is gezond. Want melk bevat belangrijke voedingsstoffen. Toch is deze melk niet zomaar melk. Het is van Nederlandse bodem, natuurlijker én gezonder’ (Dit is een mening: niet iedereen is het erover eens dat melk gezond is. De boeren en de melkfabrieken zeggen dat melk gezond is. Sommige onderzoekers zeggen dat melk voor niemand gezond is. Voor de ene mens kan het anders zijn voor de andere. Sommige mensen zijn allergisch voor melk)
6
Maak een poster
7
Aan de slag met onderzoeken!
Onderwerpen Veevoer Mest De stal Melk Bij de kalfjes De koe Duurzaam op de boerderij Natuur in het weiland
8
Check je melkpak
9
Wat staat er op een pak melk?
Op een pak melk staat veel informatie (data, logo’s, plaatjes, foto’s, teksten). Die informatie kun je verdelen in feiten en meningen.
10
Feit of mening? ‘Op onze boerderijen is veel natuur te zien’
‘Onze boeren krijgen een goede en eerlijke prijs voor hun melk’ ‘De kalfjes blijven eerst een tijdje bij hun moeder’ ‘Onze koeien lopen minsten 120 dagen per jaar in de wei’ ‘Vijf uur: zo vroeg gaan onze boeren de koeien melken’ ‘Melk drinken is gezond’ Een feit kun je bewijzen, controleren, opzoeken of onderzoeken. 1. ‘Op onze boerderijen is veel natuur te zien’ (Dit is een mening: wat de één veel vindt, is voor de ander weinig) 2. ‘Onze boeren krijgen een goede en eerlijke prijs voor hun melk’ (Dit is een mening: wat de één een goede prijs vindt, vindt de ander misschien een slechte prijs) 3. ‘De kalfjes blijven eerst een tijdje bij hun moeder’ (Dit is een feit, je kunt het onderzoeken. Het roept wel vragen op: wat is een tijdje?) 4. ‘Onze koeien lopen minsten 120 dagen per jaar in de wei’ (Dit is een feit, je kunt het onderzoeken en controleren). 5. ‘Vijf uur: zo vroeg gaan onze boeren de koeien melken’ (Dit is een feit, het is te controleren. Tegenwoordig melken veel boeren echter wat late. De leerlingen kunnen dit controleren door het aan de boer te vragen) 6. ‘Melk drinken is gezond. Want melk bevat belangrijke voedingsstoffen. Toch is deze melk niet zomaar melk. Het is van Nederlandse bodem, natuurlijker én gezonder’ (Dit is een mening: niet iedereen is het erover eens dat melk gezond is. De boeren en de melkfabrieken zeggen dat melk gezond is. Sommige onderzoekers zeggen dat melk voor niemand gezond is. Voor de ene mens kan het anders zijn voor de andere. Sommige mensen zijn allergisch voor melk)
11
Aan de slag! Wat staat er allemaal op een pak zuivel?
Ga met je groepje aan de slag en bekijk de pakken goed. Maak de opdrachten op het werkblad.
12
Na afloop van het boerderijbezoek:
Ontwerp een melkpak voor de boerderij waar we zijn geweest.
13
Ontwerp met je groepje je eigen melkpak met daarop:
Houdbaarheidsdatum Ingrediënten Keurmerk Feiten over; de boerderij, de koeien Meningen over; de boerderij, de koeien Plaatjes en foto’s Verdeel de taken, ga aan de slag en win een melkpak award!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.