Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdἸωσήφ Βουγιουκλάκης Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Sociale mix in basisonderwijs Gent
Mei 2016
2
Evolutie in sociale mix versnelt
Vergelijking Teldatum feb jan. 2016 Bron Ministerie CAR (cap.blad) Geboortejaren 2006 – 2009 2011 – 2012 Kleutergroep K3 – instap K2 – K1 Aantal Aard van Verschuiving Geboortejaar 2011 Geboortejaren Scholen Kleuters Norm 18 19% 18% 29 31% 28% SQ rond norm 21 22% 19 20% 23% Andere SQ 26 25% 23 Norm 29% 21%
3
Meer scholen bereiken streefnorm sociale mix
Teldatum Bron Ministerie CAR (cap.blad) CAR (brussen, KvP & aanmeldingen) Geboortejaren 2006 – 2009 2011– 2012 2014 (90%) Kleutergroep K3 - instap K2 – K1 Instap Aantal 9737 5961 2710 Scholen rond norm +/- 10% 40 / 94 46 / 95 54 / 95 Aandeel kleuters in scholen rond norm +/- 10% 46% 51% 64%
4
Zit de DC daar voor iets tussen?
Onderzoek naar directe effecten van DC Hoeveel & welke (IND / niet-IND) kleuters kregen door DC een plaats die ze zonder DC niet gekregen zouden hebben? Hoe? Vertrekken van resultaten CAR 2016 voor 2014 Ordenen naar voorrang (BZ) & afstand Wie kreeg Weigering maar lag boven cesuur? Toekenning maar lag onder cesuur? ‘swap’
5
evoluties in sociale mix?
Directe DC-effecten 97 swaps in 40 scholen Bij 57 kreeg niet-IND kind voorrang Bij 40 kreeg IND-kind voorrang = 6,9% van de toekenningen door CAR bij instappers = 11,7% van de weigeringen door CAR bij instappers Zeer weinig. Hoe kan DC daarmee leiden tot evoluties in sociale mix?
6
En toch… Verschillen tussen:
Voor geboortejaar 2014 40 scholen met direct DC-effect 55 scholen zonder direct DC-effect Bereiken beoogde verdeling vrije plaatsen 25 (62,5%) 5 ( 9,1%) Bereiken beoogde sociale mix +/- 10% 30 (75,0%) (43,6%) Dat zijn sterk significante verschillen. De kans dat ze op puur toeval berusten < 0,5%. Dus toch een DC-effect? Hoe dan?
7
Direct en indirecte DC-effecten
Dubbele contingen-tering swaps 6 Toekenning door CAR Sociale mix school Aanbeve-lingen LOP Informatie vrije plaatsen in CAR School-keuzes ouders Toeleidings-acties Andere factoren complementaire factoren
8
Maar eigenlijk… Nog veel te vroeg dag voor definitieve besluiten
Nog maar twee cohortes +/- stabiel Effect van voorrang brussen Spelen in de praktijk ook een rol: Gebruikte indicatoren Afbakening deelgebieden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.