De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wijziging Activiteitenbesluit en Activiteitenregeling milieubeheer

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wijziging Activiteitenbesluit en Activiteitenregeling milieubeheer"— Transcript van de presentatie:

1 Wijziging Activiteitenbesluit en Activiteitenregeling milieubeheer
Introductie informatieplicht energiebesparende maatregelen Actualisatie EML

2 Wijziging Activiteitenbesluit Wet milieubeheer
Bedrijven en instellingen moeten aan de slag met energiebesparing. Daarom: Wijziging Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) Opstellen Ministeriële Regeling (MR) met nadere voorschriften Actualisatie Erkende Maatregelenlijsten (EML) Opzetten landelijk registratiesysteem informatieplicht energiebesparende maatregelen Communicatie Resultaatsafspraken met VNG Resultaatsafspraken met VNO-NCW

3 Waarom? Nu Onvoldoende inzicht in energiebesparing bij bedrijven en instellingen Weinig prioriteit energiebesparing bij bedrijven en instellingen Discussie over te nemen maatregelen 2019 Informatie-gestuurde toezicht en handhaving door bevoegd gezag Passieve verplichting wordt actieve verplichting. Ga nu aan de slag! Nadere duiding berekening terugverdientijd en duidelijkheid over te gebruiken randvoorwaarden / parameters en indicatoren energie- efficiëntie Passieve verplichting wordt actieve verplichting: Bedrijven / instellingen worden aangezet om energie te besparen en de wettelijke plicht daarvoor wordt duidelijker

4 Energiebesparingsplicht en informatieplicht (1)
Naast de bestaande energiebesparingsplicht nu ook een informatieplicht Wettelijk moet een bedrijf of instelling aan beiden voldoen vóór 1 juli 2019 De Erkende Maatregelenlijsten (EML) zijn leidend. Het blijft mogelijk om alternatieve maatregelen te nemen, maar deze moeten omschreven worden. Het bevoegd gezag gebruikt de informatie voor informatie- gestuurde toezicht en handhaving. Een inrichting (=bedrijf/instelling) wordt verplicht om zowel aan de informatieplicht als aan de energiebesparingsplicht (alle maatregelen met een vijf jaar terugverdientijd) te voldoen. Definitie inrichting: Er zijn voor 19 bedrijfstakken Erkende Maatregelenlijsten (EML). Wanneer een bedrijf of instelling alle toepasselijke EML genomen heeft kan het ervan uitgaan dat hij voldoet aan de energiebesparingsplicht. Wanneer een bedrijf of instelling op onderdelen afwijkt van de EML worden de afwijkende maatregelen omschreven. Het bevoegd gezag moet uit deze omschrijving kunnen afleiden of een maatregel vergelijkbaar, beter of minderwaardig is aan de niet genomen toepasselijke erkende maatregel. Als uit de overlegde informatie blijkt dat het bedrijf of de instelling aanmerkelijk verder gaat dan wat branche-breed gangbaar is, bijvoorbeeld door vernieuwende technieken toe te passen, ligt toezicht en handhaving minder voor de hand. Uit de omschrijving kan ook blijken dat een maatregel minderwaardig is aan de toepasselijke erkende maatregel. De verschillende opties voor de informatieplicht komen in de volgende slides aan bod. Het bedrijf of instelling voldoet aan de informatieplicht door de rapportage te verstrekken. Het bevoegd gezag kán vervolgens concluderen of een bedrijf of instelling wel of niet voldoet aan zijn energiebesparingsplicht. Het bevoegd gezag gebruikt de informatie om zijn handhaving en toezicht te prioriteren. Het bevoegd gezag hoeft de ingekomen informatie per bedrijf of instelling echter niet te beoordelen. (Er komt dus geen reactie van het bevoegd gezag per bedrijf of instelling binnen een bepaalde termijn met de mededeling of het bedrijf of instelling wel of niet voldoet).

5 Energiebesparingsplicht en informatieplicht (2)
Een inrichting (=bedrijf/instelling) voldoet aan informatieplicht door rapportage en verstrekken van de omschrijving in het registratiesysteem Rapportage betekent niet automatisch dat voldaan wordt aan de energiebesparingsplicht: comply (EML) or explain Een rapportage hoeft niet beoordeeld te worden door het bevoegd gezag, maar de informatie wordt gebruikt om prioriteiten te stellen en kan gebruikt worden om over te gaan tot toezicht of handhaving RVO.nl ondersteunt door de informatie te rubriceren Een overzicht van verschillende soorten rapportages volgt

6 Wie moeten zich melden? Alle bedrijven en instellingen (op inrichtingenniveau) die meer verbruiken dan kWh of m³ gasequivalent. Uitgezonderd zijn: Glastuinbouw (artikel WM) ETS bedrijven (artikel 16.5 WM) Type C-bedrijven MJA3-deelnemers zijn uitgezonderd van de informatieplicht. RVO.nl voegt deze bedrijven toe aan het overzicht. Deze groep wordt al gemonitord op energiebesparing. Inrichtingen die audit-plichtig zijn onder de EED moeten zich melden, maar kunnen hun audit gebruiken als onderbouwing voor eventuele alternatieve maatregelen. Zij krijgen uitstel tot december 2019. Bedrijven en instellingen moeten zich de eerste keer in de periode januari-juni 2019 melden. Na 1 juli 2019 is een bedrijf of instelling anders in overtreding van de informatieplicht. Omdat bedrijven die deelnemen aan het MJA3-convenant een door het Rijk goedgekeurd energie-efficiëntieplan hebben en daarop gemonitord worden door RVO.nl, is de benodigde informatie reeds beschikbaar en wordt hierop door RVO.nl op toegezien. Deze groep bedrijven en instellingen zouden dan ook geen prioriteit van het bevoegd gezag moeten zijn. Bedrijven en instellingen die aangesloten zijn bij het MJA3-convenant hoeven dan ook niet te voldoen aan de informatieplicht. RVO.nl zal de gegevens van deze bedrijven aan het rapportagesysteem toevoegen zodat er per bevoegd gezag gebied een volledig bedrijvenbestand ontstaat. Voor deze bedrijven en instellingen volstaat een verwijzing naar het e-MJV systeem waar het bevoegd gezag inzicht in de monitoring kan krijgen. De EED audit biedt inzicht in de maatregelen die een concern kán nemen, dit hoeft niet te betekenen dat het bedrijf deze maatregelen ook genomen heeft. De informatieplicht verplicht bedrijven juist de maatregelen te laten zien die ze genomen hebben. De audit kan een onderbouwing zijn van deze maatregelen als er afgeweken wordt van de EML. Omdat audit-plichtige bedrijven voor december hun energiebesparingsmogelijkheden in kaart moeten brengen, is het logisch met de informatieplicht voor deze bedrijven bij dit tijdstip aan te sluiten.

7 Melding door bedrijf/instelling dat alle toepasselijke erkende maatregelen heeft genomen
Bedrijf/instelling volgt EML methodiek Bedrijf/instelling vinkt alle voor hem toepasselijke erkende maatregelen af Mogelijk steekproef door bevoegd gezag Bedrijf/instelling voldoet aan de informatieplicht Aan de hand van enkele vragen zal het registratiesysteem een lijst van voor het bedrijf/instelling toepasselijke maatregelen laten zien. Er komt ruimte in het systeem om eventuele extra genomen maatregelen aan te geven. Aannemelijk is dat het bedrijf/instelling voldoet aan de energiebesparingsplicht. Bedrijf/instelling voldoet aan de informatieplicht.

8 Melding door bedrijf/instelling dat alternatieve maatregelen (vergelijkbaar of beter) heeft genomen
Bedrijf/ instelling volgt EML methodiek Bedrijf/ instelling vinkt een deel van de voor hem toepasselijke erkende maatregelen af Het bedrijf/ instelling geeft voor elke niet genomen toepasselijke erkende maatregel een vergelijk-baar of beter alternatief Selecteren of omschrijven van alternatief vergelijkbaar of beter is dan de afzonderlijke niet-genomen maatregel. Eventueel ook toelichten waarom hij afwijkt van de EML Bevoegd gezag kan beoor-delen of het bedrijf/ instelling wel/niet voldoet Bedrijf/instelling voldoet aan de informatieplicht Het gaat hier om een vergelijkbaar of beter alternatief voor de afzonderlijke niet genomen erkende maatregel. Wanneer een bedrijf of instelling op onderdelen afwijkt van de EML wordt in de rapportage omschreven welke alternatieve maatregel is getroffen. In het rapportagesysteem worden bekende gelijkwaardige of betere alternatieven opgenomen. Het bedrijf kan eenvoudig voldoen aan de informatieplicht door de bekende alternatieven te selecteren. Indien de door het bedrijf of instelling genomen alternatief niet bij bekende alternatieven is opgenomen, wordt er bij de rapportage een omschrijving van de getroffen alternatieve maatregel gegeven. Het bevoegd gezag moet uit deze omschrijving kunnen afleiden of een maatregel vergelijkbaar, beter of minderwaardig is aan de niet genomen toepasselijke erkende maatregel. In de ministeriële regeling kunnen randvoorwaarden aan deze omschrijving gesteld worden. Te denken valt aan het beschrijven van het energiegebruik van de maatregel door in te gaan op een relevante eenheid, zoals lumen per watt. Het bevoegd gezag kán de omschrijving beoordelen. Als uit de overlegde informatie blijkt dat het bedrijf of de instelling aanmerkelijk verder gaat dan wat sector-breed gangbaar is, bijvoorbeeld door vernieuwende technieken toe te passen, liggen toezicht en handhaving minder voor de hand. Het bedrijf/instelling kan voor de omschrijving en toelichting teruggrijpen op de audit, EEP of maatwerkvoorschrift. Het bedrijf kan aangeven waarom het afwijkt van de EML. Dit hoeft niet. De aanvullende toelichting over waarom het (vergelijkbare of betere energiebesparende) alternatieven neemt is vrijwillig. Het is namelijk moeilijk om vast te stellen wanneer je voldoende toelicht en waaraan een toelichting moet voldoen. In de evaluatie zal gekeken worden of dit vormvrije toelichtingsonderdeel aangescherpt moet worden. Er komt ruimte in het registratiesysteem om eventuele genomen extra genomen maatregelen aan te geven. Aannemelijk is dat bedrijf/instelling voldoet aan de energiebesparingsplicht. Bedrijf/instelling voldoet aan de informatieplicht.

9 Bedrijf volgt EML methodiek
Melding door bedrijf/instelling dat (minderwaardige) alternatieve maatregelen heeft genomen Bedrijf volgt EML methodiek Bedrijf vinkt een deel van de voor hem toepasse-lijke erkende maatregelen af Het bedrijf geeft voor elke of een aantal van de niet genomen toepasse-lijke erkende maatregel een minder-waardig alternatief Omschrijven van alternatief dat minder-waardig is dan afzonderlijke niet-genomen maatregelen Eventueel toelichten waarom minder-waardige maatregelen zijn genomen en waarom hij afwijkt van de EML Bevoegd gezag kan beoordelen of het bedrijf/ instelling wel/niet voldoet aan de energie-besparings-plicht Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht Uit de omschrijving kan ook blijken dat een maatregel minderwaardig is aan de toepasselijke erkende maatregel. Het gaat hier om alternatieven die niet beter of vergelijkbaar zijn als de afzonderlijke toepasselijke erkende maatregelen. Het is dus niet uitgesloten dat een bedrijf wel voldoet aan artikel Hoewel er goede redenen kunnen zijn voor een bedrijf of instelling om minderwaardige maatregelen te treffen, bijvoorbeeld vanwege bedrijfsspecifieke omstandigheden, vormt deze informatie een goede indicator voor toezicht en handhaving. Een aanvullende toelichting kan dan ook op zijn plaats zijn. Daarvoor is ruimte in het registratiesysteem. Het bedrijf/instelling kan voor de omschrijving en toelichting teruggrijpen op de audit, EEP of maatwerkvoorschrift. Bedrijfsspecifieke maatregelen kunnen de toepassing van EML of gelijkwaardige maatregelen verhinderen. De vrijwillige toelichting kan een grote rol spelen. De aanvullende toelichting over waarom het (minderwaardige) alternatieven neemt is vrijwillig. Het is namelijk moeilijk om vast te stellen wanneer je voldoende toelicht en waaraan een toelichting moet voldoen. In de evaluatie zal gekeken worden of dit vormvrije toelichtingsonderdeel aangescherpt moet worden. Als een bevoegd gezag concludeert dat het aannemelijk is dat een inrichting niet voldoet aan de energiebesparingsverplichting zijn er twee opties: 1. Aanvullend onderzoek: Bij een bedrijf/instelling waar het energieverbruik in enig kalenderjaar groter is dan kilowatt uur aan elektriciteit of groter is dan kubieke meter aardgasequivalenten aan brandstoffen kan een onderzoek worden gevorderd waaruit blijkt dat aan het eerste lid wordt voldaan (2.15, zesde lid (nieuw)). Als uit dit onderzoek blijkt dat niet wordt voldaan kan het bevoegd gezag het bedrijf/instelling verplichten om de maatregelen te nemen die nodig zijn om aan het eerste lid te voldoen (2.15, zevende lid (nieuw)). 2. Last onder dwangsom: Het bevoegd gezag heeft tot taak de normen die bij of krachtens de Wet milieubeheer aan inrichtingen zijn gesteld bestuursrechtelijk te handhaven (artikel 18.2 van de Wet milieubeheer). Dat betekent dat het bevoegd gezag een last onder dwangsom kan opleggen als bedrijven of instellingen niet voldoen aan het eerste lid. Deze bevoegdheid staat naast de bevoegdheid om een aanvullend onderzoek te eisen voor de bedrijven die aan de voorwaarden van dat artikel vallen (dit onderzoek zal normaal gesproken wel de voorkeur hebben). Logisch is om in het dwangsombesluit te verwijzen naar de EML. Er komt ruimte in het registratiesysteem om eventuele extra genomen maatregelen aan te geven. Vrijwillige toelichting van de afwijking speelt bij de beoordeling een rol. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan 2.15 lid 1 te voldoen kunnen opgelegd worden. Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht.

10 Melding door bedrijf/instelling dat geen alternatieve maatregelen heeft genomen
Bedrijf/ instelling volgt EML methodiek Bedrijf/ instelling vinkt een deel van de voor hem toepasselijke erkende maatregelen af Hij geeft geen alternatief voor elke niet genomen toepasselijke erkende maatregel Het bedrijf/ instelling kan vrijwillig aanvullend toelichten waarom. Bevoegd gezag kan beoordelen of het bedrijf/ instelling wel/niet voldoet aan de energie-besparings-plicht Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht. Het geeft geen alternatieven en hoeft deze dus ook niet te omschrijven. De aanvullende toelichting over waarom het bedrijf/instelling geen alternatieven neemt is vrijwillig. Het is namelijk moeilijk om vast te stellen wanneer je voldoende toelicht en waaraan een toelichting moet voldoen. Deze toelichting is echter wel belangrijk voor de overweging van het bevoegd gezag, omdat het bedrijf/instelling hier aan kan geven waarom het geen maatregelen getroffen heeft en afwijkt van wat branche-breed gebruikelijk is. In de evaluatie zal gekeken worden of dit vormvrije toelichtingsonderdeel aangescherpt moet worden. Aannemelijk is dat het bedrijf niet voldoet aan de energiebesparingsplicht. Als een bevoegd gezag concludeert dat het aannemelijk is dat een inrichting niet voldoet aan de energiebesparingsverplichting zijn er twee opties: 1. Aanvullend onderzoek: Bij een bedrijf/instelling waar het energieverbruik in enig kalenderjaar groter is dan kilowatt uur aan elektriciteit of groter is dan kubieke meter aardgasequivalenten aan brandstoffen kan een onderzoek worden gevorderd waaruit blijkt dat aan het eerste lid wordt voldaan (2.15, zesde lid (nieuw)). Als uit dit onderzoek blijkt dat niet wordt voldaan kan het bevoegd gezag het bedrijf/instelling verplichten om de maatregelen te nemen die nodig zijn om aan het eerste lid te voldoen (2.15, zevende lid (nieuw)). 2. Last onder dwangsom: Het bevoegd gezag heeft tot taak de normen die bij of krachtens de Wet milieubeheer aan inrichtingen zijn gesteld bestuursrechtelijk te handhaven (artikel 18.2 van de Wet milieubeheer). Dat betekent dat het bevoegd gezag een last onder dwangsom kan opleggen als bedrijven of instellingen niet voldoen aan het eerste lid. Deze bevoegdheid staat naast de bevoegdheid om een aanvullend onderzoek te eisen voor de bedrijven die aan de voorwaarden van dat artikel vallen (dit onderzoek zal normaal gesproken wel de voorkeur hebben). Logisch is om in het dwangsombesluit te verwijzen naar de EML. Er komt ruimte in het registratiesysteem om eventuele extra genomen maatregelen aan te geven. Vrijwillige toelichting speelt bij de beoordeling een rol. Aannemelijk is dat het bedrijf/instelling niet voldoet aan de energiebesparingsplicht. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan 2.15 lid 1 te voldoen kunnen opgelegd worden. Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht.

11 Melding door bedrijf/instelling waar geen EML voor is (1)
Er is geen EML voor het bedrijf/ instelling Bedrijf/instelling neemt energie-besparende maatregelen en geeft deze aan Bedrijf/ instelling kan vrijwillig toelichten waarom het met de genomen maatregelen voldoet aan de energie-besparings-plicht Bevoegd gezag kan beoordelen of bedrijf/ instelling wel/niet voldoet aan de energie-besparings-plicht Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht door aan te geven wat hij gedaan heeft. De aanvullende toelichting over waarom het bedrijf/instelling voldoet aan de energiebesparingsplicht is vrijwillig. Het is namelijk moeilijk om vast te stellen wanneer je voldoende toelicht en waaraan een toelichting moet voldoen. De vrijwillige toelichting kan wel een grote rol spelen. Deze toelichting helpt het bevoegd gezag bepalen of een bedrijf/instelling voldoet of niet. Hoe minder maatregelen er zijn genomen, hoe belangrijker de toelichting wordt. In de evaluatie zal gekeken worden of deze vormvrije toelichting aangepast moet worden. Energiebesparingsonderzoek, maatwerkvoorschrift, EEP of energie-audit kunnen de motivering zijn. Als een bevoegd gezag concludeert dat het aannemelijk is dat een inrichting niet voldoet aan de energiebesparingsverplichting zijn er twee opties: 1. Aanvullend onderzoek: Bij een bedrijf/instelling waar het energieverbruik in enig kalenderjaar groter is dan kilowatt uur aan elektriciteit of groter is dan kubieke meter aardgasequivalenten aan brandstoffen kan een onderzoek worden gevorderd waaruit blijkt dat aan het eerste lid wordt voldaan (2.15, zesde lid (nieuw)). Als uit dit onderzoek blijkt dat niet wordt voldaan kan het bevoegd gezag het bedrijf/instelling verplichten om de maatregelen te nemen die nodig zijn om aan het eerste lid te voldoen (2.15, zevende lid (nieuw)). 2. Last onder dwangsom: Het bevoegd gezag heeft tot taak de normen die bij of krachtens de Wet milieubeheer aan inrichtingen zijn gesteld bestuursrechtelijk te handhaven (artikel 18.2 van de Wet milieubeheer). Dat betekent dat het bevoegd gezag een last onder dwangsom kan opleggen als bedrijven of instellingen niet voldoen aan het eerste lid. Deze bevoegdheid staat naast de bevoegdheid om een aanvullend onderzoek te eisen voor de bedrijven die aan de voorwaarden van dat artikel vallen (dit onderzoek zal normaal gesproken wel de voorkeur hebben). Logisch is om in het dwangsombesluit te verwijzen naar de EML. De vrijwillige toelichting speelt bij de beoordeling een rol. Hoe minder maatregelen het bedrijf/instelling neemt, hoe belangrijker de toelichting. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan 2.15 lid 1 te voldoen kunnen opgelegd worden. Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht.

12 Melding door bedrijf/instelling waar geen EML voor is (2)
Er is geen EML voor het bedrijf/ instelling Bedrijf/ instelling neemt geen andere energie-besparende maatregelen Bedrijf/ instelling kan vrijwillig aanvullend toelichten waarom. Bevoegd gezag kan constateren dat bedrijf/ instelling niet voldoet aan de energie-besparings-plicht Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht Het is aan het bevoegd gezag om te bepalen of het bedrijf/instelling wel/niet voldoet aan energiebesparingsplicht. Als een bevoegd gezag concludeert dat het aannemelijk is dat een inrichting niet voldoet aan de energiebesparingsverplichting zijn er twee opties: 1. Aanvullend onderzoek: Bij een bedrijf/instelling waar het energieverbruik in enig kalenderjaar groter is dan kilowatt uur aan elektriciteit of groter is dan kubieke meter aardgasequivalenten aan brandstoffen kan een onderzoek worden gevorderd waaruit blijkt dat aan het eerste lid wordt voldaan (2.15, zesde lid (nieuw)). Als uit dit onderzoek blijkt dat niet wordt voldaan kan het bevoegd gezag het bedrijf/instelling verplichten om de maatregelen te nemen die nodig zijn om aan het eerste lid te voldoen (2.15, zevende lid (nieuw)). 2. Last onder dwangsom: Het bevoegd gezag heeft tot taak de normen die bij of krachtens de Wet milieubeheer aan inrichtingen zijn gesteld bestuursrechtelijk te handhaven (artikel 18.2 van de Wet milieubeheer). Dat betekent dat het bevoegd gezag een last onder dwangsom kan opleggen als bedrijven of instellingen niet voldoen aan het eerste lid. Deze bevoegdheid staat naast de bevoegdheid om een aanvullend onderzoek te eisen voor de bedrijven die aan de voorwaarden van dat artikel vallen (dit onderzoek zal normaal gesproken wel de voorkeur hebben). Logisch is om in het dwangsombesluit te verwijzen naar de EML. Aannemelijk is dat het bedrijf/instelling niet voldoet aan de energiebesparingsplicht. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan 2.15 lid 1 te voldoen kunnen opgelegd worden. Bedrijf/instelling voldoet wel aan de informatieplicht.

13 Bedrijf/instelling geeft geen informatie of omschrijving
Bedrijf/instelling geeft geen informatie of motivering Bevoegd gezag constateert dat bedrijf/instelling niet voldoet aan de informatieplicht Dwangsom Het is aan het bevoegd gezag om te bepalen of het bedrijf/instelling wel/niet voldoet aan de energiebesparingsplicht. Aannemelijk is dat het bedrijf/instelling niet voldoet aan zowel de informatieplicht als de energiebesparingsplicht. Energiebesparingsonderzoek of dwangsom om aan 2.15 lid 1 te voldoen kunnen opgelegd worden. Bedrijf/instelling voldoet niet aan de informatieplicht Wanneer het bedrijf/instelling onvoldoende omschrijving geeft (bij de verplichte omschrijving van alternatieve maatregelen bij de eerdere scenario’s), dan voldoet hij overigens ook niet aan de informatieplicht. Bedrijf/instelling kan dan een dwangsom (op grond van artikel 18.2 van de Wet milieubeheer kan het bevoegd gezag handhavend optreden op alle overtredingen van bepalingen in het Activiteitenbesluit) krijgen als prikkel van bevoegd gezag om informatieplicht in te vullen. Na de wijziging van artikel 2.15 is de drijver van de inrichting ook verplicht om te melden welke maatregelen zijn getroffen en, indien de maatregelen afwijken van de EML, die alternatieve maatregelen te omschrijven. Indien de drijver van de inrichting niet aan deze verplichting voldoet kan het bevoegd gezag eveneens een dwangsom opleggen ter handhaving van deze, krachtens de Wm gestelde, regel. Wanneer uit de melding evident blijkt dat een inrichting niet voldoet aan de besparingsplicht (bijvoorbeeld omdat een blanco formulier is ingeleverd) kan dit bij grote bedrijven input zijn voor het eisen van een onderzoek (zesde lid (nieuw)) of voor een last onder dwangsom om te voldoen aan het eerste lid. Logisch is om in het dwangsombesluit te verwijzen naar EML.

14 Kans op handhaving na registratie informatieplicht
Hoog EML niet genomen, geen alternatief en geen vrijwillige toelichting EML n.v.t., geen andere maatregelen en geen vrijwillige toelichting EML niet genomen, geen alternatief, wel vrijwillige toelichting EML niet genomen, minderwaardig alternatief, geen vrijwillige toelichting EML n.v.t., andere maatregelen en geen vrijwillige toelichting EML niet genomen, minderwaardig alternatief, vrijwillige toelichting EML niet genomen, gelijkwaardig/beter alternatief met omschrijving EML n.v.t., andere maatregelen en vrijwillige toelichting EML genomen Laag

15 Ministeriële Regeling
Vastleggen terugverdientijdmethodiek Vastleggen randvoorwaarden / parameters Financieringskosten Investeringskosten Energiebesparing Vastleggen randvoorwaarden voor de informatieplicht Voor de hand liggende betere/gelijkwaardige alternatieve maatregelen In de MR kan worden vastgelegd wat er meegenomen mag worden in de berekening van de terugverdientijd. Het doel is de discussieruimte over de te nemen maatregelen in te perken. De MR biedt verder ruimte voor het opnemen van voorbeelden van vergelijkbare en betere maatregelen. Hiermee kan onderbouwd worden of een alternatieve maatregel vergelijkbaar of beter is dan een erkende maatregel.

16 Actualisatie Erkende Maatregelenlijsten
Bestaande lijst met tekstuele aanpassingen Indexatie Extrapolatie Nieuwe technieken

17 Actualisatie Erkende Maatregelenlijsten
Bestaande lijst met tekstuele aanpassingen -stand der techniek -focus op meerderheid en niet uitzonderingen Economische randvoorwaarden blijven staan, technische randvoorwaarden veel in gewijzigd.

18 Actualisatie Erkende Maatregelenlijsten
Indexatie -Energieprijzen aangepast naar 2019 (ECN) -Investeringen geïndexeerd naar 2019 (CBS) -Inclusief maatregelen die eerder zijn afgevallen  27 maatregelen erbij, ca. 100 totaal over 19 branches Dit zijn dus geen nieuwe maatregelen

19 Actualisatie Erkende Maatregelenlijsten
Extrapolatie -EML’s van kantoren en bedrijfshallen die van toepassing zijn op andere bedrijfstakken  65 maatregelen erbij, ca. 345 over 19 bedrijfstakken Alle maatregelen zijn met de energieprijzen van de desbetreffende branche doorgerekend RVO heeft beoordeeld.

20 Actualisatie Erkende Maatregelenlijsten
Nieuwe technieken -Brainstorm Blue Terra, RVO, Infomil en Omgevingsdiensten  114 ideeën, 23 technieken en 182 nieuwe erkende maatregelen Met energieprijzen branche doorgerekend.

21 Actualisatie Erkende Maatregelenlijsten
Informele consultatie september Branches Regiegroep bevoegd gezag Verwerking RVO, Infomil en Blue Terra Formele consultatie oktober - internetconsultatie Actualiseren van de Infomil ondersteunende producten. Informele consultatie zo veel mogelijk meegenomen. Rol infomil: Nieuwe indeling van een pakket Alle activiteiten in 1 pakket netjes bij elkaar met als hoofdcluster gebouw, faciliteiten of processen geclusterd. Huidige activiteiten “faciliteiten” en “processen” gaan zo veel als mogelijk vermijden, want dat zijn containerbegrippen en nietszeggend. Actualiseren van de InfoMil ondersteunende producten Kennisbank Energiebesparing & Winst (achtergrondinformatie met straks afbeeldingen) Filterinstrumenten erkende maatregelen (FEM’s) voor het toezien op de energiebesparingsplicht Koppelingen worden verkend met de registratietool rond de informatieplicht -rol regiegroep

22 Informatieplichtsysteem
E-loket Energieverbruik Gegevens inrichting Genomen maatregelen Rubricering door RVO voor bevoegde gezagen  Opent medio januari 2019

23 Planning Zomer 2018 Consultatie AMvB afgerond Voorhang Tweede Kamer
Actualisatie EML afgerond + bijeenkomst branches MR geschreven Eerste communicatie begonnen Januari 2019 Geactualiseerde EML gepubliceerd Registratiesysteem operationeel Communicatiecampagne Tekst AMvB en MR gepubliceerd 1 juli 2019 Verplichting (AMvB) voor bedrijven en instellingen om gerapporteerd te hebben in het registratiesysteem

24 Communicatie Voorlichting door de Rijksoverheid
Communiceert via basiskanalen/-middelen RVO website, nieuwsbericht, nieuwsbrief, social media (Twitter, LinkedIn en Facebook (agro)) Maakt hiervoor een toolkit die beschikbaar is voor het bedrijfsleven Inzet extra helpdeskcapaciteit (~ 10 fte)

25 Communicatie - Toolkit
Nieuwsbericht RVO Website RVO (incl. FAQ): pagina energie besparen [ Wetchecker energiebesparing + beeld wetchecker Kernboodschap RVO: met een paar voorbeelden laten zien hoe je de kernboodschap kunt verwerken Presentatie voor bedrijven Voorbeeldverhalen: ervaringen delen Social media: voorbeeld-tweets/facebook/linkedIn Beeldmateriaal: bestaand en nieuw De toolkit wordt op een centrale plaats online beschikbaar gesteld Voorbereiding: okt. t/m 31 december 2018 [Datum x oktober 2018] AMvB door voorhang Tweede Kamer Aftrap communicatie door EZK & RVO Intermediaire organisaties volgen en informeren hun achterban via eigen kanalen inzet van de middelen en communicatieboodschap uit de toolkit 2. [December 2018] Uitbreiding toolkit Uitbreiding toolkit met voorlichtingsmateriaal over de geactualiseerde erkende maatregellijsten en het registratiesysteem

26 Verdere informatie: besparen/wetchecker-energiebesparing

27 Meer weten? Wet milieubeheer informatieplicht: besparen/wet-milieubeheer Erkende Maatregelenlijst: energie/energiebesparing/erkende-maatregelen/ Energie besparen bedrijven: besparen Voor vragen: contactmogelijkheden-op-een-rij


Download ppt "Wijziging Activiteitenbesluit en Activiteitenregeling milieubeheer"

Verwante presentaties


Ads door Google