De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van digitale dienstverlening naar regels

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van digitale dienstverlening naar regels"— Transcript van de presentatie:

1 Van digitale dienstverlening naar regels
Ketenpilot Meppel ‘Andersom werken’ Van digitale dienstverlening naar regels Doelgericht Bruikbaar beleid

2 Inleiding Initiatief: Geodan, Rho, Roxit, PNA en FLO Legal
Meppel doet graag mee en heeft prachtige casus – CHW voorontwerp voor een gebiedsontwikkeling van industrieterrein Meppel wil doelgericht werken, gebiedsgericht en integraal. Consortium kan alle stappen van de keten invullen en heeft kennis en ervaring

3 Plan op hoofdlijnen We richten ons op de keten van voorontwerp naar digitale dienstverlening ÉN terug Doel: dienstverlening waarmee initiatiefnemers een plan kunnen beoordelen en doelstelling van gemeente participatief gehaald kan worden Dit doen we aan de hand van een concreet voorbeeld zoals McDonalds wil een vestiging openen in het gebied We verkennen of de gemeente vanuit digitale dienstverlening kan komen tot de regels analoog aan hoe Waterschappen dat nu doen, Stichtse Rijnlanden Hoe ga je in de keten om met ‘beleid’, hoe maak je (dat achterliggende doel) controleerbaarder, toetsbaar , vindbaar, bruikbaar

4 Doel pilot Meppel: Interne bewustwording, betere dienstverlening
ADSMO: zicht op nieuwe werkwijze, toetsing standaarden, services testen, door de hele keten VNG: voorbeeld voor nieuwe werkwijze, experimenteren toepasbare regels in complexe omgeving Participerende bedrijven: staan te popelen om deze manier van werken te operationaliseren vanuit hun primaire bedrijfsvoering en visie op “hoe het beter kan”

5 Voorstel van fasering en stappen
Verkenning - in nader te bekijken volgorde Afkijken bij de waterschappen - HDSR Huidige voorontwerp analyseren – verkennen waar we ‘digitaliseerbare’ regels kunnen inzetten voor de integrale afwegingen Creatief proces om te kijken wat initiatiefnemers echt geboden moet/kan worden – matchen de doelen van de gemeente Meppel op stap 1 Resultaat: Inzicht in: kunnen we de match maken tussen ontwerp en digitale dienstverlening Uitwerken UI Uitwerken op papier van UI (user interface voor digitaal werken) Toetsen UI ideeën - feedback ophalen bij gemeente & adsmo & VNG – sessie Resultaat: Getoetste UI ontwerp op papier Concretiseren Uitwerken van normenkader/ontwerp obv UI (terugwerken naar de regels) – functioneel ontwerper, stedenbouwkundige en informatie analist Matchen met regels: bestaande APV’s & regels waterschappen, provincies & rijk –> Vergunningchecker Toetsen op de doelen van de gemeente Meppel Resultaat: Getoetste UI mockup om met digitale regels te spelen (inclusief beleid in “schuifjes”) Toetsen en realiseren Omgevingsplan (van CHW plan naar OW plan) Digitale dienstverlening via gemeentesite Optioneel: toetsen van DSO standaarden Toetsen bij McDonalds / initiatiefnemer Presenteren aan ADSMO Resultaat: werkende POC/voorbeeld Bewustwording en betrokkenheid Spel ontwikkelen Spel spelen Resultaat: Spel/methode voor nieuwe manier van werken - bewustwording

6 Aandachtspunten Beleid opnemen als schuifjes
Je blijft dichter bij je doelen Controleerbaarder, toetsbaar , vindbaar, bruikbaar Werking geo/werkingsgebieden Gaat integraal mee in alle stappen Speldoelstellingen: Toetsen van effectiviteit van de manier van werken Rollenspel – verandering van rol ervaren – transitie omgevingswet Leren object gericht werken Leren van doel (digitale dienstverlening) terugwerken naar regels Niet vergeten Klantreizen complexe gevallen VNG


Download ppt "Van digitale dienstverlening naar regels"

Verwante presentaties


Ads door Google