De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fiscale overwegingen in de financiering en vlagkeuze van schepen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fiscale overwegingen in de financiering en vlagkeuze van schepen"— Transcript van de presentatie:

1 Fiscale overwegingen in de financiering en vlagkeuze van schepen
Connie Roozen C&B More

2 Onderwerpen Internationale speelveld Tonnageregeling
Tax lease structuur Fiscale gevolgen vlagkeuze

3 Internationale speelveld scheepvaart
EU: tonnage tax Offshore Dubai: 0% Singapore: incentives for shipping Tonnageregeling houdt in belasting heffing op basis van netto tonnage van de schepen. En dus niet op basis van daadwerkelijke winst. Dit kan leiden tot een lage effectieve belastingdruk. Echter in verliesjaren, wordt er wel belasting betaald.

4 Vergelijking EU Tonnage tax regimes

5 Tax lease structuren

6 Structuur Willekeurige Afschrijving
Investeerders Reder Bank lening CV schip Reder heeft niets aan versnelde afschrijving. Vandaar structuren om investeerders die de afschrijving kunnen benutten. Op het moment van deelname, is afschrijving mogelijk. Dus door leverage meer afschrijving mogelijk dan eigen inleg. Dit geeft een fiscaal voordeel voor de investeerder. Dit voordeel is uiteraard tijdelijk omdat het een afschrijving betreft. Bij eventuele verkoop van het schip is het verschil tussen de werkelijke waarde en de lage fiscale boekwaarde belast. Scheepswerf

7 Spanish Tax Lease Vessel (EIG) Shipping Company Investors Bank Loan
Leasing Co. Vessel (EIG) Financial lease contract - vessel Bareboat contract + put and call option EIG De vraag is of deze structuur staatssteun is. In 2015 oordeelde het Europese Gerecht dat geen sprake was van staatssteun omdat iedere partij investeerder in de EIG kan zijn, en dus niet een specifieke groep profiteert. Op 25 juli 2018 heeft het Europese Hof van Justitie de zaak terugverwezen naar het Gerecht omdat de eerdere uitspraak op onjuiste gronden was genomen. Het Hof van Justitie oordeelt echter dat het feit dat de ESV’s fiscaal transparant zijn niet relevant is om als specifieke groep binnen de staatssteunmaatregelen te worden aangeduid. Volgens het Hof moeten de ESV’s als onderneming in de zin van de staatssteunmaatregelen worden gezien en beoordeeld worden of zij een selectief voordeel genieten. Het Hof oordeelt voorts dat de Europese Commissie voldoende aannemelijk maakt dat de belastingvoordelen een selectieve doelgroep bevoordelen en daarmee een negatieve impact op de vrije markt hebben. Vanwege procedurele redenen, moet het Hof de zaak echter terugverwijzen naar het Gerecht, zodat dit oordeel nog niet definitief vaststaat. Deze uitspraak ziet op de oude regeling van de Spaanse tax lease. In 2012 is deze regeling vernieuwd en akkoord bevonden door de Europese Commissie. Toch blijkt in de praktijk dat ook van deze nieuwe regeling slechts gebruik kan worden gemaakt wanneer gebouwd wordt in Spanje. French tax lease. Net eentje afgesloten voor vliegtuigen. Vessel Lease payments financed with bank loan Shipyard

8 Fiscale overwegingen vlagkeuze
Fiscale incentives soms afhankelijk van vlag. Vlag van belang voor positie sociale zekerheid van zeevarenden Offshore structuren Bepaalde fiscale regelingen kennen als vereiste een vlagkeuze. Vereiste Nederlandse vlag in strijd met Europees recht? Op dit moment is er veel onduidelijkheid hoe om te gaan met EU zeevarenden in dienst van een Nederlandse werkgever op een schip met niet-EU vlag.

9 Toekomst offshore structuren?
Internationale ontwikkelingen op het gebied van belastingontwijking Beperkte activiteit en risico zal leiden tot beperkte winstallocatie in het betreffende land BEPS is base erosion and profit shifting (winstuitholling door aftrekposten en winstverschuiving). Verschillende initiatieven om internationale belastingontwijking te voorkomen, zoals transfer pricing, beperking rente-aftrek, exit heffingen, transparantie. Marshall Islands tweede grootste scheepsregister ter wereld.

10 Fiscale voordelen Nederlandse vlag
Tonnageregeling: EU/EER vlag vereist, uitzonderingen zijn mogelijk Afdrachtvermindering zeevarenden: Nederlandse vlag vereist Energie Investeringsaftrek (EIA). Met ingang van 2018 ook voor zeeschepen met Nederlandse vlag. Aftrek is 54,5% van aanschaf. Bepaalde fiscale regelingen kennen als vereiste een vlagkeuze. Vereiste Nederlandse vlag in strijd met Europees recht? Op dit moment is er veel onduidelijkheid hoe om te gaan met EU zeevarenden in dienst van een Nederlandse werkgever op een schip met niet-EU vlag. Vanaf 2018 kunnen ook investeringen die leiden tot energiebesparing bij de zeevaart generiek voor de EIA worden aangemeld wanneer een schip onder Nederlandse vlag vaart en geen gebruik maakt van de zogenoemde tonnageregeling. Daardoor wordt energiebesparing bij deze schepen bevorderd, bijvoorbeeld door toepassing van een energiebesparende rompconstructie of door de toepassing van energiezuinige scheepsschroeven of scheepsmotoren. .

11 Conclusie Fiscale aspecten zeer belangrijk bij financiering en vlagkeuze Nederland gunstig land als vestigingsland voor scheepvaart Nederland gunstig door tonnageregeling, afdrachtvermindering loonheffingen en in lijn met internationale ontwikkelingen op het gebied van belastingontwijking

12 Vragen?

13 Connie Roozen connie.roozen@cb-more.com
Rotterdam office Groningen office Van Vollenhovenstraat Peizerweg 87 3016 BG Rotterdam AH Groningen The Netherlands The Netherlands


Download ppt "Fiscale overwegingen in de financiering en vlagkeuze van schepen"

Verwante presentaties


Ads door Google