Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHengki Kusumo Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
2
Lean Six Sigma: DMAIC Define Measure Analyse Improve Control
3
Lean Six Sigma: DMAIC Outputs
Define Measure Analyse Improve Control Outputs: Charter VOC-ctq Sipoc Outputs: Meetplan Dataset Outputs: Knelpunten/ invloedsfactoren overzicht Outputs: Lijst met oplossingen Implementatie-plan Doorgevoerde oplossingen Effectmeting Outputs: Control plan
4
Lean Six Sigma: DMAIC tools
Define Measure Analyse Improve Control Tools: SWOT VOC-CTQ QFD Kano-model VOB Gemba-walk Nominale groepstechniek SMART SIPOC Tuckman Belbin ROI GANTT chart Tools: Visgraatdiagram Steekproefplan MSA: Gauge R&R MSA: Kappa (attibute Gauge R&R) KPI’s Tools: Normality test Control chart Cp-Cpk Histogram Boxplot Multi-vari chart Pareto Spreidingsdiagram Visgraatdiagram VSM + 7 versp Spaghettidiagram 5xWhy FMEA TOC Hypothesetoetsen Tools: Creatieve technieken van de Bono DOE Hoeden van de Bono PICK-schema Pugh Conceptselectie 8 stappen John Kotter Kaizen 5s Poka Yoke SMED Kanban Tools: Visueel management Control charts OCAP RACI Audits Kata
5
Lean Six Sigma: DMAIC Outputs
Define Outputs: Charter VOC-ctq Sipoc
6
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Project Charter Business Case Scope Leg uit waarom het project van belang is. Bijvoorbeeld omdat het klanttevredenheid vergroot. Of dient het aantal foute producten te verminderen? Maak de koppeling met de VOB (Voice of the Business). Geef aan wat de te verwachten baten zijn met een betere proces sigma Wat wordt de focus van het project? Welke grenzen zijn er, aan het proces, of aan de doelstellingen? Probleem beschrijving Proces (start en einde) Beschrijf het probleem, of de kans in heldere, samenhangende termen (5xW 1xH): Hoe vaak treedt het probleem op? Waar vindt het probleem plaats? Wie heeft er last van het probleem? Begin van het proces: … Einde van het proces: … SIPOC toevoegen Doelstelling Team “SMART” Hoeveel verbetering wil je bereiken? (bijv. XX% minder fouten, YY% kortere doorlooptijden) Welke meetbare businessimpact zal de verbetering hebben? Hoe groot, welk type? Wanneer wil je de verbetering realiseren? Wie zijn betrokken? (Champion, Opdrachtgever, MBB, Black Belt, Team Members, …) fase Tollgate datum Status Define Measure Analyse Improve Control Start - 6
7
Project Charter (voorbeeld)
Project Charter (voorbeeld) Business Case Scope De performance van onze stansafdeling op het gebied van compleet gestanste platen voldoet niet aan het doel 99% goed gestanste platen te produceren. Uit metingen blijkt slechts 87%% goed gestanst. Niet-goed gestanste platen veroorzaken vervolgens problemen in het opzetten/ vouwen van de verpakkingen Dit kost € per jaar aan afval en verlies van productiviteit. Tevens zijn er afgelopen jaar 27 klachten van klanten geweest over slecht gestanste platen. De herstelkosten van deze klachten bedroegen € Binnen scope: het inkoopproces – interne logistiek – werkvoorbereiding - snijproces –stansproces Buiten scope: verkoopproces, afvalverwerkproces Probleem beschrijving Proces (start en einde) De gestanste platen voldoen niet aan de eisen van (interne) klanten. De afgelopen week hebben machine operators een meting gedaan. Van de gesneden platen waren er 810 niet goed. De machine operators (interne klanten) en de productieleiding vermoeden dat het aantal slecht gestanste platen de laatste 6 maanden is toegenomen. Het vermoeden is dat het type stansmachine, type stansmes en type karton invloed hierop hebben. Begin van het proces: orderbon van werkvoorbereiding en platen van magazijn Einde van het proces: gestanste platen die naar de inpakafdeling of de klant gaan. SIPOC toevoegen:volgt Doelstelling Team Binnen 2 maanden willen we het aantal goed gestanste platen verhogen van 87% tot 99% Orlando K.– Champion, Henk vd W. – Black Belt Mark O. – product specialist, Johan R. – procesowner fase Tollgate datum Status Define Measure Analyse Improve Control xx xx xx xx xx Start - 7
8
VOC – CTQ’s Leverbetrouw- baarheid Funtionerende vliegtuigen Juiste
Goed vliegtuigjes toegeleverd krijgen Leverbetrouw- baarheid Funtionerende vliegtuigen Juiste aantal Juiste moment Registratie nummer Zweeftijd Gebruiksduur Bewerkingstijd Wachttijd
9
Business case Op bedrijfsniveau voldoet de performance van onze ___________ op het gebied van _________ niet aan ___________. Over het geheel genomen veroorzaakt dit problemen met _____________, wat ons wel € ____________ per ____________ kost.
10
Business case Op bedrijfsniveau voldoet de performance van onze ___________ op het gebied van _________ niet aan ___________. Over het geheel genomen veroorzaakt dit problemen met _____________, wat ons wel € ____________ per ____________ kost. Op bedrijfsniveau voldoet de performance van onze deb. Adm. op het gebied van facturering niet aan het doel uitstaande schulden binnen 47 dagen te innen. Over het geheel genomen veroorzaakt dit problemen met de cashflow en het budget, wat ons wel € 4 miljoen per jaar kost.
11
Probleembeschrijving
Voorbeeld: De rekruteringstijd voor software-engineers voor de afdeling ICT in Zwolle mist in 73% van de gevallen het doel van 70 dagen. De gem. tijd om een vacature te vervullen over de afgelopen 15 maanden bedroeg 154 dagen. Dit kost € per maand aan overwerk, het inschakelen van derden en uitbesteding.
12
Sipoc Supplier Input Process Output Customer Papier handelaar
inkopen Papier handelaar Papier - Bestellen voor 9.30 uur - Lossen binnen 15 minuten - 100% van de pallets retour Vliegtuig - Nummer op vleugel - Moet minimaal 4,5 sec. zweven - Van FSC papier Eigen kids nummeren Buurt kids Romp vouwen Neus vouwen Vleugel vouwen Inspecteren & leveren
13
Voorbeeld SIPOC Inkoopproces Verpakkingenproducent in 4 stappen
Supplier Input Process Output Customer Inkoop Behoefte vaststellen Materiaal behoeftelijst Inkoop Bestellen Leverancier Materiaal behoeftelijst Bestelbon Magazijn Artikelen Leverancier Artikelen Ontvangen Inkoop Pakbon Leverancier Betalen Factuur Leverancier Geld
14
Lean Six Sigma: DMAIC Outputs
Measure Outputs: Meetplan Dataset
15
Lean Six Sigma: Meetplan
Wat meten we? Of welke data verzamelen we? Waarom meten we dit? Hoe verzamelen en noteren we de gegevens? Wanneer verzamelen we de gegevens? Waar in het proces? Wie verzamelt ze? Hoe weten we dat de data betrouwbaar is? Aantal fout genummerde vliegtuigen De klant wil minder fout genummerde vliegtuigen Checksheet, aantallen Tijdens kwaliteitscontrole Na vleugel vouwen Kwaliteitsinspecteur Goede checksheet en goede instructie Zweeftijd CTQ2 Stopwatch, in honder- ste van seconden Elke vrijdag MSA gedaan etc
16
Lean Six Sigma: DMAIC Outputs
Analyse Outputs: Knelpunten/ invloedsfactoren overzicht
17
Lean Six Sigma: Overzicht invloedsfactoren
Processtap Knelpunt Invloedsfactor Hoe vastgesteld of dit echt de invloedsfactor is? Registratie Verkeerd genummerd Mens (werkervaring) en methode (A, B of C) Op basis van interviews en geinspecteerde producten Vouwstappen Niet allemaal evensnel Mens Hypothese toets gedaan Inspectie Verspilling van tijd (Muda stap) Methode VSM gemaakt Zweven Niet lang genoegd Materiaal
18
Lean Six Sigma: DMAIC Outputs
Improve Outputs: Lijst met oplossingen Implementatie-plan Doorgevoerde oplossingen Effectmeting
19
Lean Six Sigma: Oplossingenmatrix
Processtap Knelpunt Invloeds-factor Oplossing Bewerk-ingstijd Wachttijd Kwaliteit Effect Verander-baarheid Registratie Verkeerd genummerd Mens en methode Op het eind nummeren (Laatste processtap i.p.v. eerste_ x Groot Makkelijk Vouwstappen Niet allemaal evensnel Mens en materieel Bottleneck ontlasten X Moeilijk Inspectie Verspilling van tijd (Muda stap) Methode Geen aparte inspecteur maar deze stap in de lijn laten uitvoeren Gemiddeld Zweven Niet lang genoegd Materiaal Lichter papier gebruiken
20
Lean Six Sigma: Implementatieplan
Wat? (activiteit) Wanneer? Door wie? Met wie? Waarmee? Hoofdproces defeinieren Februari GJK WT, Jale, Geti 15 uren Format bepalen Maart - 10 uren Etc.
21
Lean Six Sigma: DMAIC Outputs
Control Outputs: Control plan
22
Lean Six Sigma: Control plan
Processtap Materieel Procesparameter Productkenmerk Specificatie Meetmethode Steekproefomvang Frequentie Documentatie Handeling bij afwijking Registreren Pen Bewerkingstijd 2 sec. +- 0,5 Stopwacth 10 per 100 Per order Orderblad Bespreken Nummers op beide vleugels zonder vlekken Zie fotoboek Visueel Corrigeren Romp vouwen Liniaal Symetrisch dubbel gevouwen 0 mm. +- 0,05 Neus vouwen Neusvouwmachine Vouwaantal per min teller machine 1 keer bij aanvang Machineblad Bijstellen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.