De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Scheikunde 2007 en Nieuwe Scheikunde

Verwante presentaties


Presentatie over: "Scheikunde 2007 en Nieuwe Scheikunde"— Transcript van de presentatie:

1 Scheikunde 2007 en Nieuwe Scheikunde
Heleen Driessen,

2 Scheikunde in Nieuwe Tweede Fase 2007
Kader herziening 2007 Centraal Examen – Schoolexamen Ruimte voor scholen Handreiking schoolexamen scheikunde ANW op havo Natuur, Leven & Techniek Beslispunten voor 2007

3 Nieuwe Scheikunde www.nieuwescheikunde.nl Tijdlijn tot 2010 Netwerken
Modulen Nieuwe Scheikunde Examenprogramma Nieuwe Scheikunde Voorbereiden op Nieuwe Scheikunde Bèta4Nieuw

4 Kader herziening 2007 Meer ruimte voor scholen: inhoud en examinering
Deelvakken opheffen 40% programma alleen schoolexamen Programma dicht bij programma vwo 1998/ havo 2002 Alleen grote knelpunten wegwerken Met huidige schoolboeken te doen Nieuwe Scheikunde in 2010

5 Positie scheikunde vanaf 2007
2007 start nieuwe Tweede Fase in klas 4 Havo Verplicht profielvak in N&G en N&T 320 slu Vwo 440 slu

6 Veranderingen in programma 2007
Globale formulering subdomeinen 40% programma alleen voor SE Specificatie subdomeinen CE Niet-bindende handreiking SE Vwo 40 slu ruimte voor o.a. practicum Havo 40 slu voor ANW-domein Vwo S12 programma ineengeschoven Door commissie CEVO, Cito, SLO, docenten

7 Centraal Examen Domein A Vaardigheden in CE en SE (voor zover van toepassing) 60% subdomeinen voor CE, zie tabellen Communale kennis voor het centraal examen Geleidelijke verandering opgaven centraal examen

8 Schoolexamen Verplicht
Minimaal voor SE aangewezen subdomeinen (zie tabellen) Aanvulling mag met Een of meer subdomeinen voor het CE Eigen vakonderdelen b.v Nieuwe Scheikunde Mag per leerling verschillend Naar keuze van de school Vorm schoolexamens

9 Ruimte voor scholen Meer integratie schoolvisie in vakonderwijs
Bètaschool (b.v. BeterBèta, Omniversumscholen) Onderwijsconcept (gymnasium, Technasium, Dalton, Monetssori, tweetalige onderwijs) Cultuurschool (ontwikkelen bètacultuur)

10 Ruimte voor scholen Bètavernieuwing in eigen school
Profilering havo en vwo Eigen schoolprojecten Modules Nieuwe Scheikunde Technisch ontwerpen Aansluitingsprojecten VO-HO (EXO) Vakverbindende projecten

11 Ruimte voor scholen Doe het eens anders!
Zie suggesties handreiking schoolexamen Niet alles hoeft in een proefwerk getoetst Leren vanuit aktuele toepassingen (ChemieAktueel, Stepnet) Nadruk op practicum / onderzoek / ontwerp Havo: ook economische en maatschappelijke aspecten (ANW-domein) Van cyclische opbouw naar scheikunde in blokken/modules

12 Handreiking Schoolexamen Scheikunde
Niet-bindende toelichting op subdomeinen voor het schoolexamen Suggesties voor alternatieve invulling Suggesties voor examinering Voorbeelden PTA’s Afstemmingsmogelijkheden met andere vakken Onderdelen naar keuze van de school Voorbereiding op 2007 en Nieuwe Scheikunde Vernieuwing examinering of bestellen bij SLO

13 ANW op havo 40 slu in scheikunde, natuurkunde én biologie-programma
Advies profielcommissie: aanpak ANW handhaven Naar keuze school Integreren (afstemmen!) Afbakenen en samenvoegen (80 slu) In vrij deel (160 slu of 80 slu), al of niet alle profielen

14 Natuur, Leven & Techniek
Geïntegreerd bètatechniekvak voor havo en vwo Globaal examenprogramma Schoolexamen Vanaf 2007 mogen scholen NLT invoeren Interdisciplinaire aanpak (life science, natotechnologie, high tech, duurzame ontwikkeling) Dicht bij vervolgonderwijs/bedrijven Ruimte voor Stuurgroep in oprichting Landelijk ontwikkelpunt

15 Beslispunten 2005-2006 Structuur Nieuwe Tweede Fase Lessentabel vakken
Aan te bieden profielkeuzevakken ANW op havo Invulling vrije deel

16 Structuur N-profielen havo 2007
N&G N&T Profielvakken Wiskunde A (of B) 320 Wiskunde B Biologie 400 Natuurkunde Scheikunde Profielkeuzevakken NLT nieuwe bètavak Aardrijkskunde Informatica Wiskunde D Tweede keuzevak Naar keuze Profielwerkstuk Deel combinatiecijfer 80 Vrij deel

17 Structuur N-profielen vwo 2007
N&G N&T Profielvakken Wiskunde A (of B) 520 Wiskunde B Biologie 480 Natuurkunde Scheikunde 440 Profielkeuzevakken NLT nieuwe bètavak Aardrijkskunde Informatica Wiskunde D Tweede keuzevak Naar keuze Profielwerkstuk Deel combinatiecijfer 80 Vrij deel

18 Beslispunten 2006-2007 Vorm/inhoud SE, PTA
Inhoudelijke uitwerking vakprogramma’s Leermiddelen Afstemming natuurkunde, biologie, NLT enz. Voorlichting ouders/leerlingen profiel-, profielkeuzevak en tweede keuzevak

19 Vragen?

20 Nieuwe Scheikunde Adviezen Commissie van Koten (2003)
Nieuwe scheikundeprogramma’s op hoofdlijnen Basis: twee centrale vakconcepten Context-en-conceptbenadering als doorlopende leerlijn Nieuwe programma start in klas 3 Programma moet zich kunnen blijven vernieuwen Ontwerpende docenten

21 Tijdlijn Nieuwe Scheikunde
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 ‘Klassieke’ programma Verkenningscommissie Aangepaste ‘klassieke programma’ Commissie van Koten Ontwikkeling Nieuwe Scheikunde

22 Ontwikkelnetwerken 2004-2005 Netwerk Noord 14 10 4 - Oost 16 3 9
Totaal Ontwikkel-scholen Volg- scholen Instap-scholen Noord 14 10 4 - Oost 16 3 9 Zuid-Oost 13 5 Noord-Holland 6 Zuid-Holland 11 2 Midden Zuid-West 12 Interregionaal 93 36 41

23 Monique de Goede-Aarts Holland Accent College
Stedelijk College Zoetermeer Frank den Otter Scholennetwerk Regio Zuid-Holland ontwikkel- scholen Coach: Jan van Rossum, Onderwijsbureau Frantzen, Reehorst en van Rossum Coornhertgymnasium Gouda Juleke van Rhijn Insulacollege, Locatie Thuredrecht Dordrecht Monique de Goede-Aarts Montessori Lyceum Rotterdam J.G.P.Zuidwijk Melanchton College Rotterdam Y. Van der Zee J.A. Molendijk Groene Hart Lyceum Alphen aan de Rijn J. Koole RSG Hoeksche Waard Oud-Beijerland J. Van Zelm R.H. van Hartskamp Gomarus Scholengemeenschap Gorinchem A.C. Droogendijk Holland Accent College Maassluis Katrin Tazelaar volg- scholen OSG De Ring van Putten Spijkenisse M. Van Kooten Niekerk H. Den Haan Altenacollege Sleeuwijk R. Stienstra H.E. de Vries ISW Opleiding Havo/Vwo Naaldwijk Frans Killian Ashramcollege Alphen a/d Rijn Jan van Rossum instap- scholen Hofstadlyceum Den Haag Kees Grolleman Pieter Bekooij Sorghvliet Gymnasium Den Haag Han Buwalda Penta College CSG Angelus Merula Jos van Hofwegen A. Van de Water

24 Ontwerpende docenten Scholen/docenten verantwoordelijk voor keuzes inhoud onderwijs Onderwijsprogramma met leermiddelenmix Schoolboek waar nodig Modulen (evt aanpassen) Kranten, tv, internet Materiaal van HBO-WO en bedrijven Zelf ontwikkeld materiaal (practica, projecten, modulen, aansluitingslessen)

25 Uitgangspunten modules
Doelstellingen nieuwe scheikundeonderwijs (bijlage 6 rapport Commissie van Koten) Eigentijdse of toekomstgerichte vakinhoud Van contexten naar concepten Continue vernieuwing contexten Ruimte voor eigen invulling (school, docent, leerling)

26 Modules Zuid-West Forensische Chemie Looking good De leerfabriek
Zuid-Oost Chemie of magie? Midden Wie zoet is krijgt lekkers Zuid-Holland Duurzame scooter Noord-Holland Eigentijdse materialen Zoetstoffen (5e klas)

27 Modules Oost (Twente) Verf Lekker Noord Verbrandingen Cola Suiker
Schoonmaken Voeding Chemische wapens ( 5 vwo) Landelijk Groente in een flesje (Chemie in producten)

28 Terugblik op 2004 Zie jaarverslag Nieuwe Scheikunde 2004
Docenten en scholen zijn sterk in beweging Diversiteit in ontwikkelnetwerken – vakinhoudelijk, didactisch, planning 2004 = aanloop en diepte-investering Afstemming tussen coaches loopt goed Landelijke bijeenkomsten voldoen aan doel: scholing en uitwisseling

29 Modules 2005-2006 6 modules tweede fase (deel centraal examenvragen)
VNCI & Nieuwe Scheikunde Twee modules leerjaar 3 Aansluiting tussen 2-3 modules leerjaar 3

30 VNCI & Nieuwe Scheikunde
Vanaf 2005 twee modulen per jaar over chemie en industrie Totaal 8 modulen Binnenkort start twee modulen voor derde klas Samen met bedrijven C3 belangrijke partner

31 Ontwikkelnetwerken 2005-2006 (juli)
Totaal Ontwikkel-scholen Volg- scholen Instap-scholen Noord 18 10 5 3 Oost 1 11 6 Zuid-Oost 25 2 13 Noord-Holland 19 4 Zuid-Holland 22 9 Midden 17 Zuid-West VNCI 1/2 ? TUe p.m. 136 30 47 59

32

33 Examenprogramma Nieuwe Scheikunde
Chemie achter producten/processen begrijpen Beeld van betekenis chemie voor samenleving Breed carriëreperspectief na bètaopleiding Chemie over vragen van nu en de toekomst Ruimte voor toekomstige ontwikkelingen Samenhang bètavakken versterken Rapport Commissie van Koten

34 De uitdaging Scheikunde voor de kennismaatschappij van 21e eeuw
Ruimte voor toekomstige vernieuwing Kennis uit 19e en 20e eeuw durven achterlaten Innovatieve aanpak van leren en lesgeven

35 Wat heeft leerling (voor later) aan scheikunde nodig?
In plaats van gestapelde kennis uit het verleden een toekomstgericht programma Basis: grote vragen en uitdagingen van natuurwetenschappen en techniek in 21e eeuw

36 Tijdlijn ontwikkeling examenprogramma
April/mei Werkversie één Respons docenten Juni Werkversie twee Respons expertgroep April-mei Werkversie drie Respons docenten, Cito/CEVO, didactici Sept-nov Werkversie vier Brainstorm ontwikkelscholen Start ontwikkeling modulen tweede fase

37 Vervolg ontwikkeling examenprogramma
Lesmodulen waarin o.a. subdomein CE Aanscherping ontwikkelnetwerken Jan Respons vervolgonderwijs, KNCV/VNCI Respons commissies biologie, natuurkunde, wiskunde, nieuwe bètavak Werkgroep Vernieuwing Examinering - voorbeeldexamens CE/SE - verdeling CE/SE Juni 2006 Werkversie vijf havo en vwo Examenregeling proefscholen

38 Domeinstructuur A Vaardigheden Havo
Chemie in producten en toepassingen Vwo Toepassingen en innovatie A Vaardigheden Algemene vaardigheden Natuurwetenschapelijke vaardigheden Chemische vakvaardigheden

39 Domeinstructuur Havo Vwo B Onderzoeksmethoden C Structuren D Synthesen
E Chemie van het leven F Materialen G Duurzame ontwikkeling H Innovatie

40 Eerste voorstel Centraal examenstof Nieuwe Scheikunde CE havo
Chemische vakvaardigheden Chemische vaktaal (formuletaal) Chemische berekeningen Structuren Reacties Bindingen Synthesen Rendement Chemie van het leven Reacties in het lichaam Duurzame ontwikkeling Energie

41 Voorbereiden op Nieuwe Scheikunde
Starten in klas 3 Eén module / meer modules Modules of jaarprogramma klas 3 Testen module tweede fase 2007 en daarna Gebruik ruimte in programma 2007 Modulen tweede fase

42 Nieuwe Scheikunde in leerjaar 3
Opdoen ervaring met context-en-conceptbenadering Eigentijdse of toekomstgerichte contexten Deel communale kennis Kennismaken met centrale concepten Resultaat Andere basis bij instap in N-profiel Ander beeld van scheikunde bij instap in M-profiel

43 Instappen Nieuwe Scheikunde - klas 3
Instapschool Module kiezen (uit drie) Midden of einde leerjaar Begin leerjaar Instapbijeenkomst en Terugkoppeling Instapcoach Landelijke scholingsconferentie

44 Autonomie scholen! Meerdimensionale ontwikkeling Samenwerken met
Nieuwe Onderbouw VO Bèta4Nieuw Partners (scholen, VNCI, Jet-Net, universiteiten) Anticiperen op 2007 èn 2010 21st century science(UK) en Chemie im Kontext (Dld)

45 Bèta4Nieuw cTWO Formeel en informeel overleg
vernieuwingscomissies biologie, scheikunde, natuurkunde, wiskunde, NLT Gezamenlijke visie op Vernieuwing examinering Context-en-concept benadering Rol educatieve uitgevers Samenhang en afstemming binnen profielen

46 Informatie www.nieuwescheikunde.nl
Praktisch (aanmelden/ toegang modules) Inhoudelijk


Download ppt "Scheikunde 2007 en Nieuwe Scheikunde"

Verwante presentaties


Ads door Google