Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPatricia van den Berg Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Gemeenschappelijk klassement
Opmaken en onderhouden
2
Inhoud introductie en kennismaking case uit de Vlaamse overheid
in groepjes enkele vragen over de case beantwoorden algemene checklist optioneel: checklist toepassen algemene checklist: we zoomen uit naar een algemene checklist en passen de output van de groepjes daaraan af optioneel: we vragen iedereen (niet meer in groepjes) om de checklist kort op de eigen werksituatie toe te passen. Vertrekpunt daarvoor kunnen de problemen zijn die de deelnemers tijdens de kennismaking (zie slide 3, ‘rondvraag’) hebben aangereikt. Optioneel want afhankelijk van de resterende tijd en de interesse van de groep. Hoe meer interesse in gemeenschappelijke klassementen, hoe meer tijd dit lespakket mag innemen. 20 september 2018
3
Anders Werken Het Nieuwe Werken
basisprincipes open kantoorlandschap plaatsonafhankelijk werken gevolgen in de praktijk telewerken clean desk digitalisering openheid 20 september 2018
4
Informatie delen
5
Gemeenschappelijk klassement?
20 september 2018
6
Gemeenschappelijk klassement?
20 september 2018
7
Introductie & kennismaking
groepswerk! rondvraag: ‘geef één probleem of obstakel waarmee je worstelt bij opmaken of beheren van een gemeenschappelijk klassement’ kondig aan dat dit een werksessie is. Verdeel de deelnemers in groepjes van 3 à 4 personen door aan elke deelnemers een nummer van 1 tot 3 of 4 mee te geven (1, 2, 3, 1, 2, 3…). Wijs zelf aan waar elke groep gaat zitten om tijd te winnen. rondvraag: de groepjes zijn samengesteld maar laat iedereen individueel antwoorden noteer de antwoorden op een zichtbare plaats (flipchart, whiteboard, extra slide). Je zal ernaar verwijzen tijdens het overlopen van de algemene checklist en tijdens het optionele onderdeel 20 september 2018
8
Case uit de Vlaamse overheid
Agentschap Wegen en Verkeer taken: structuur: De case behandelt een echt bestaand agentschap met een fictieve afdeling. De resultaten en bewoordingen van de externe audit zijn realistisch en de vraag van het afdelingshoofd ook. Achtergrond: we kiezen het niveau van een afdeling en niet het hele agentschap omdat dit: voldoende concreet en behapbaar is in het korte tijdsbestek van dit lespakket aangrenzende problemen duidelijk maakt (vb. moeten afdelingsoverschrijdende processen niet meegenomen worden?) 20 september 2018
9
Case uit de Vlaamse overheid
het hoofd van de Afdeling Oost-Vlaanderen vraagt je om een gemeenschappelijk klassement uit te werken voor zijn afdeling het agentschap heeft een externe audit achter de rug: onvolledige dossiers; onvindbare documenten te snelle vernietiging verspreide bewaring binnen het agentschap Huidige situatie is: geen gemeenschappelijk beheer elk personeelslid slaat documenten lokaal op binnen de afdeling: 3 teamhoofden met elk 8-12 teamleden Jij bent vrijgesteld voor 30% hiervoor als projectleider 20 september 2018
10
Groepswerk 10 tot 15 min. elk groepje krijgt eigen focus mee:
hoe structureer je het klassement op herkenbare wijze voor iedereen? hoe zorg je voor draagvlak bij de teamhoofden? hoe overtuig je je collega’s? hoe hou je het klassement na 6 maand op orde? Welke stappen moeten gezet worden om het resultaat te bereiken? Afhankelijk van het aantal groepjes laat de lesgever meerdere focusvragen verschijnen en wijst er één toe aan elke groep. Wijs vraag 1 toe aan groep 1, enzovoort. Dat maakt het eenvoudiger om bij het uitzoomen naar de algemene checklist (slide 6) de feedback van de groepjes te capteren. Projecteer deze slide tijdens het groepswerk. Voorzie hiervoor min. Enkele minuten na de start loop je langs elk groepje en geef je feedback waar nodig of lanceer je nieuwe perspectieven. 20 september 2018
11
Vraag 1 hoe structureer je het klassement op herkenbare wijze voor iedereen? Na het groepswerk lees je de eerste vraag en peil je naar de antwoorden van de eerste groep. Stimuleer aanvullingen vanuit de andere groepjes. Herhaal dit voor de volgende vragen (zie volgende slides). Verberg indien nodig de slides van de laatste vragen die je niet hebt toegewezen. 20 september 2018
12
Vraag 2 hoe zorg je voor draagvlak bij de teamhoofden?
20 september 2018
13
Vraag 3 hoe overtuig je je collega’s? 20 september 2018
14
Vraag 4 hoe hou je het klassement na 6 maand op orde?
20 september 2018
15
Vraag 5 Welke stappen moeten gezet worden om het resultaat te bereiken? 20 september 2018
16
Het probleem? Informatiesilo’s
Informatie op persoonlijke schijven, mailboxen, het bureaublad, een persoonlijke kast enzovoort is niet toegankelijk, niet transparant en niet beheersbaar. Informatie binnen organisaties is vaak opgesloten in informatiesilo’s: niet toegankelijk voor de collega’s geen overzicht onbeheerd Gemeenschappelijke klassementen kunnen dit oplossen (voor documenten/ongestructureerde informatie). © Arne Groh, 20 september 2018
17
De oplossing Gemeenschappelijke klassementen zorgen voor:
efficiënte, correcte en snelle informatiedeling volledige en unieke dossiers betrouwbaar versiebeheer vermijden van meervoudige opslag volledige en unieke dossiers: alle informatie, dus ook presentaties, nota’ s, relevante mails, ...over een bepaalde zaak wordt samen bewaard. Dit dossier herbergt alle informatie die nodig is om het te behandelen meer info, zie 20 september 2018
18
© Michael Young, The Noun Project
Checklist Aan de slag! Verwijs bij het overlopen van de checklist zo veel mogelijk naar: de antwoorden van de groepjes op de focusvragen de antwoorden op de rondvraag tijdens de introductie (slide 3) verantw; proced; middelen na 6 maand op orde houden: beheer nodig; entiteit: min. 50% VTE; subentiteit: min. 20% VTE. Dit is minimum voor basisbeheer. Hoe hoger het percentage, hoe meer ruimte voor projectwerking. draagvlak: teamhoofden sensibiliseren van hun voorbeeldfunctie; zoek ‘champion’, ambassadeur onder de teamhoofden © Michael Young, The Noun Project 20 september 2018
19
Opbouwen van een klassement
Zo hoog mogelijk organisatieniveau 20 september 2018
20
Opbouwen van een klassement
Van algemeen naar bijzonder van hoofdmap naar document 20 september 2018
21
Opbouwen van een klassement
Kies een taakgebaseerde indeling Taakgebaseerde indeling is inerter dan organisatorische indeling. Alternatief: combineer beide: op het hoogste niveau een organisatorische indeling (entiteit – afdeling); op een lager niveau taakgebaseerde indeling 20 september 2018
22
Opbouwen van een klassement
Maak een onderscheid tussen ondersteunende taken en kerntaken Het is belangrijk dat de gebruiker van een klassement heel snel informatie kan terug vinden. Daarom moet de context waarin de documenten zijn opgemaakt onmiddellijk duidelijk zijn. De basiscontext en dus ook de basis van de indeling is de opdeling tussen: - Interne organisatie: hebben de documenten te maken met de gewone dagelijkse organisatie van de entiteit - Kerntaken: hebben de documenten betrekking op de taken die de entiteit moet uitvoeren? Deze indeling kan dan verder opgedeeld worden. 20 september 2018
23
Opbouwen van een klassement
Beperk het aantal niveaus digitaal klassement: ideaal is een diepte van 5 niveaus. Een aantal applicaties ondervinden moeilijkheden met het inlezen van lange padnamen. Ook is een diepe mappenstructuur vaak onoverzichtelijk. 20 september 2018
24
Opbouwen van een klassement
Gebruik duidelijke en betekenisvolle benamingen Gebruikers van het klassement moeten in een oogopslag begrijpen wat er in een deel van het klassement zit. Gebruik dus geen: namen van medewerkers onduidelijke afkortingen onbeduidende namen (algemeen, varia, divers,…) 20 september 2018
25
Opbouwen van een klassement
Orden de documenten zelf op een gestructureerde manier Chronologisch ordenen op datum bijv. op datum van verzending, ontvangst, opmaak, registratie,… Maak altijd duidelijk op welke datum u precies ordent! Hanteer dezelfde werkwijze bij elk dossier binnen een bepaalde taak Alfabetisch ordenen op: - eigennaam: bijv. naam van geadresseerde, afzender, naam personeelsleden (bijv. personeelsdossiers) - thema: trefwoord, onderwerp, een in de tekst voorkomend woord,…. Kies voor de vlotst werkende ordening, afhankelijk van de soort informatie. Er is geen zaligmakende ordening. Voorbeeld: xxxvernietiging mag niet belemmerd worden, vb. eeuwiglopende dossiers 20 september 2018
26
Opbouwen van een klassement
Behoud symmetrie tussen fysiek en digitaal klassement Gebruik dezelfde indeling. Dat verhoogt de terugvindbaarheid voor gebruikers. Dossiers zijn immers vaak hybride (deels digitaal, deel papier). 20 september 2018
27
Opbouwen van een klassement
Leg verantwoordelijkheden over het beheer vast Om het klassement op orde te houden en gebruikers te ondersteunen is een beheerder nodig: entiteit: min. 50% VTE subentiteit: min. 20% VTE Dit is het minimum voor basisbeheer. Hoe hoger het percentage, hoe meer ruimte voor projectwerking. Zoek draagvlak: sensibiliseer afdelings- en teamhoofden (voorbeeldfunctie); zoek een ambassadeur onder hen Een middel (klassement, DMS) kan maar slagen als het hand in hand gaat met duidelijk toegegewezen verantwoordelijkheden en procedures/afspraken 20 september 2018
28
Opbouwen van een klassement
Maak afspraken over toegangsrechten: maximale openheid afschermen wat echt vertrouwelijk is stel een rolgebasseerd toegangsrechtenbeleid op Maak duidelijke afspraken over en leg verantwoordelijkheden vast voor: toegangsrechten: streef naar maximale openheid met afscherming op laagste niveaus obv duidelijke criteria naamgeving van documenten en mappen: 0-9, aA-zZ, _ 20 september 2018
29
En nu? Waar wil je staan binnen 4-6 maand?
Iedereen moet nu met de checklist zelf aan de slag gaan in zijn eigen situatie. Stel hen de vraag wat ze willen realiseren binnenkort (ambitieus of kleinschalig). Zeg hen dat ze die doelstelling in hun agenda plaatsen en ernaar toe werken. © Stephen JB Thomas, The Noun Project 20 september 2018
30
Hulplijnen: algemeen eerstelijnsadvies? Meer nood aan vitamine i?
je informatiebeheerder en beleidsdomeinarchivaris Meer nood aan vitamine i? 20 september 2018
31
Hulplijnen: algemeen www.bestuurszaken.be/informatiemanagement
yammer.com/informatiebeheervlaamseoverheid 20 september 2018
32
Meer weten? Gemeenschappelijk klassement
20 september 2018
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.