De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LOP Basisonderwijs Temse

Verwante presentaties


Presentatie over: "LOP Basisonderwijs Temse"— Transcript van de presentatie:

1 LOP Basisonderwijs Temse
Algemene vergadering LOP Basisonderwijs Temse 8 juni 2017 Algemene vergadering, 8 juni 2017

2 Agenda Goedkeuring en opvolging van het verslag van 7 februari 2017
Inschrijvingsbeleid 2.1 Evaluatie inschrijvingsperiode 1 2.2 Evaluatie inschrijvingsperiode 2 2.3 Project “buurtscholen in Temse” Inschrijvingsbeleid 3.1 Bepaling RA 3.2 Voorstel inschrijvingsperiodes Werkgroep kleuterparticipatie 4.1 Voorschoolstraject 4.2 visie zindelijkheid Kindvriendelijk Temse 5.1 Nabespreking gesprek schepen Truyman 5.2 opstart kinderraad Werkplanning schooljaar Voorstelling spoor 2: gezonde brooddoos Varia Algemene vergadering, 8 juni 2017

3 Goedkeuring en opvolging verslag van 7 februari 2017
Algemene vergadering, 8 juni 2017

4 Inschrijvingsbeleid 2017-2018 2.1 Evaluatie inschrijvingsperiode 1
Voorrangsperiode broers/zussen en kinderen van personeel In 2015 waren er 331 geboortes in Temse, 153 kinderen werden ingeschreven met de voorrangsregel broer/zus of kind van personeel. Met andere woorden 46% van de kinderen geboren in 2015 zijn ingeschreven in de eerste periode. jan feb mrt apr mei jun jul aug Algemene vergadering, 8 juni 2017

5 Samenvatting onlinebevraging Startdag inschrijvingen
Startdag inschrijvingen Op de eerste inschrijvingsdag waren er in 4 scholen al vervroegde wachtrijen (Hollebeek LS, Vierklaver, Sint-Henricus en Wijsneus). Op 3 scholen kampeerden ouders (Velle, VBS Tielrode, Priester Poppe). In 7 van de 11 scholen waren er ten minste vervroegde wachtrijen. Uitgestelde inschrijvingen In drie scholen (Velle, Wijsneus en VBS Tielrode) waren er uitgestelde inschrijvingen. In totaal: 10 uitgestelde inschrijvingen NIND, in derde inschrijvingsperiode 7 omgezet naar een gerealiseerde inschrijving Inschrijvingsbeleid 2.2 Evaluatie inschrijvingsperiode 2 Algemene vergadering, 8 juni 2017

6 Aanvullingen vanuit de enquête
Verschillende scholen uiten hun bedenking over de minimale impact van de dubbele contingentering in Temse (kosten wegen meer dan de baten). Ouders blijven een probleem hebben met het woord "voorrang" in periode twee. Daar hebben namelijk alle kinderen voorrang: de indicatorleerlingen in de categorie indicatorleerlingen en de niet-indicatorleerlingen in de categorie niet-indicatorleerlingen. De ouders zijn voldoende geïnformeerd over het inschrijvingsbeleid. Eén school uit de bedenking dat het moeilijk blijft om kansarme ouders hierin te begeleiden. Algemene vergadering, 8 juni 2017

7 Mededeling aan LOP (2017-2018) Omschrijving Aantal mededelingen PK K1
Tot Volverklaring 2 1 4 8 3 5 7 40 Herroeping volverklaring Weigering 18 Capaciteitsverhoging Algemene vergadering, 8 juni 2017

8 Klimroos Wijsneus Steendorp VBS Tielrode Hollebeek LS Hollebeek KS Velle Elversele Amelberga Heilig Hart Vierklaver Kolibrie totaal Vol 1 5 2 3 6 4 40 Niet vol Weigering 7 18 Capaciteit Opmerkingen: Meer volverklaringen in het lager onderwijs ten opzichte van , aantal weigeringen liggen in de lijn Correct invullen MNGI! Algemene vergadering, 8 juni 2017

9 2.3. Project “Buurtscholen in Temse”
Evaluatie van de ouders In totaal bereikte het project 36 gezinnen (combinatie van scholenmarkt en/of schoolbezoeken) ouders vulden de vragenlijst in 5 van de 7 ouders geeft aan dat de scholenmarkt hun schoolkeuze positief beïnvloedde. 7 van de 9 ouders geeft aan dat de schoolbezoeken hun schoolkeuze positief beïnvloedde. Alle 11 de ouders kozen voor een buurtschool. Bereik project: 20 % van de nog in te schrijven ouders (36/178). Evaluatie van de scholen? Data editie ? Algemene vergadering, 8 juni 2017

10 Inschrijvingsbeleid 2018-2019 3.1 Bepaling RA 2018-2019
Relatieve aanwezigheid in de fusiegemeente (1/2/16): OM ST TOTIND LLN %IND Temse (fusiegemeente) 838 966 1278 3211 39.80% (1/2/15) 38,55% Algemene vergadering, 8 juni 2017

11 Voorstel voor de normen bij het bepalen van de contingenten 2018-2019:
Om de percentages voor de contingenten te bepalen werd voorheen gekozen voor een opsplitsing tussen: Kernscholen, gelegen op het grondgebied van de centrumgemeente Temse Buitenscholen, gelegen op het grondgebied van de deelgemeenten of in de periferie van de centrumgemeente Temse Het principe van de dubbele contingentering voor de campagne blijft beperkt tot de twee jongste geboortejaren in het kleuteronderwijs en het eerste leerjaar in het lager onderwijs. Met het mechanisme van de dubbele contingentering streven we naar een betere sociale mix. Doel is scholen stapsgewijs te laten evolueren in de richting van de bandbreedte. De bandbreedte is de gemiddelde RA van de betrokken scholen, minus 5% en plus 5%. Algemene vergadering, 8 juni 2017

12 Algemene vergadering, 8 juni 2017

13 Algemene vergadering, 8 juni 2017

14 Algemene vergadering, 8 juni 2017

15 Algemene vergadering, 8 juni 2017

16 Algemene vergadering, 8 juni 2017

17 Algemene vergadering, 8 juni 2017

18 De voorgestelde contingenten duwen scholen naar de bandbreedte, conform de doelstellingen van het decreet om met dubbele contingentering te komen tot een betere sociale mix. Inherent verbonden aan dubbele contingentering: uitgestelde inschrijvingen niet bij aanmelden Algemene vergadering, 8 juni 2017

19 Intermezzo: aanmelden Lokeren (sinds schooljaar 2011-2012)
Ruim inwoners tal kinderen per geboorte/leerjaar (toename voorbije jaren - schommelend) Gemiddeld 40,2% indicatorleerlingen 18 vestigingsplaatsen gewoon basisonderwijs Algemene vergadering, 8 juni 2017

20 Inhoudelijke beslissingen over Rangordecriteria:
Wat heb je nodig? Inhoudelijke beslissingen over Rangordecriteria: Werken aan sociale mix: streefnormen Primeert de schoolkeuze of de afstand tot de school? Welke adressen kunnen ouders opgeven (één of meerdere referentieadressen - domicilie kind/werkadres ouder) Afstand in vogelvlucht of via wandelwegen? Welk programma? Toeval een rangordeningscriterium (loterij)? Doelgroep: alle geboorte/leerjaren? enkel jongste geboortejaar? voorinschrijving brussen/kvp? ‘gekoppeld aanmelden’? Algemene vergadering, 8 juni 2017

21 o.a. deze afspraken opnemen in aanmeldingsdossier
Wat heb je nodig? Organisatorisch Coördinatieteam – disfunctiecommissie (wie behandelt klachten?) – besluitvorming (wat mag CT/DFC beslissen – hoe opgevolgd) – afsprakennota /draaiboek Communicatieplan ICT-ondersteuning (website met registratieformulier en performante rangordemotor) Coördinator o.a. deze afspraken opnemen in aanmeldingsdossier Algemene vergadering, 8 juni 2017

22 Algemene vergadering, 8 juni 2017

23 Fase 1: Vooraf inschrijven broers/zussen en kinderen van personeel
OKTOBER & NOVEMBER 2016 Verantwoordelijkheid hoofdzakelijk bij individuele scholen Ondersteuning: voorbeeldbrief naar ouders – affiches – infokrant – moeilijk bereikbare ouders (ondersteuning brugfiguur / LOP-deskundige)- website Meermaals herhaald + ouders persoonlijk aanspreken Waarom in twee fasen? Ouders die aanmelden (en nog geen kinderen op school hebben/ er niet werken) krijgen een reëel zicht op hoeveel plaatsen er nog zijn! Vb school voor ° vrije plaatsen; reeds 19 ingenomen door broers en zussen Algemene vergadering, 8 juni 2017

24 Vooraf: communicatie met scholen
Fase 2: aanmelden 15 MAART – 17 APRIL 2017 Vooraf: communicatie met scholen Vrije plaatsen: op de website – aanpasbaar tot voor start aanmeldingen (+ aan elke schoolpoort) Info ter herinnering over inschrijvingen tijdens aanmeldingen Affiches en folders ter beschikking LOP-deskundige = helpdesk voor scholen Algemene vergadering, 8 juni 2017

25 Voor de start van de aanmeldingen Communicatie met ouders:
Folder + brief naar alle kinderen 2015 door stad Website – Affiches – Infokrant - vertaling fiche naar meest courante talen - Intermediaire organisaties Algemene vergadering, 8 juni 2017

26 Resultaten: eerst naar de scholen Nethoofden geven fiat controlefasen
Lijsten naar de scholen met toegewezen en geweigerde leerlingen (al in de vorm van inschrijvingsregister) Alle leerlingen zijn gerangordend + rangorde NGI De school verstuurt zelf geen weigeringsdocumenten naar de ouders: gebeurt door het LOP  lagere planlast scholen Daarna na de ouders Mail/brief met school die werd toegewezen  wat meebrengen? afspraak inschrijven! uitleg (& MNGI) indien niet 1e keuze In Lokeren: zowel brief (i.s.m. onderwijsdienst) als mail Algemene vergadering, 8 juni 2017

27 Aanmeldingen jongste kleuters (Lokeren)
Algemene vergadering, 8 juni 2017

28 Antwoord ‘moeilijke vragen’– één systeem voor alle scholen
Voordelen Minder planlast (geen uitgestelde inschrijvingen – geen weigeringsdocumenten bij aanmeldingsperiode) Antwoord ‘moeilijke vragen’– één systeem voor alle scholen Geen kamperende ouders voor de deur Werken op afspraak voor inschrijven Nadelen In eerste instantie meer werk (afspraken maken), daarna minder Afgeven van een deel van de verantwoordelijkheid over inschrijvingsproces (vertrouwen) Algemene vergadering, 8 juni 2017

29 3.2 Voorstel inschrijvingsperiodes 2018-2019
3.2 Voorstel inschrijvingsperiodes Voorrangsgroep Gewoon BaO Melding capaciteit aan het LOP Van 08/01/2018 tot en met 12/01/2018 Broers en zussen Kinderen van personeel Van 15/01/2018 tot en met 9/02/2018 Meedelen vrije plaatsen (N)IND Voor 9/03/2018 IND en NIND Van 12/03/2018 tot en met 30/03/2018 Meedelen vrije plaatsen Van 16/04/2018 tot en met 20/04/2018 Reguliere inschrijvingen Vanaf 23/04/2018 Algemene vergadering, 8 juni 2017

30 Werkgroep kleuterparticipatie 4.1. Voorschoolstraject
Periode Doel Hoe? Juni 2017 Zicht krijgen op de reeds bestaande groepsactiviteiten die aangewend kunnen worden voor de verspreiding van de rugzakjes Oproep bij de partners van het Huis van het Kind (7/6/17) juli/ augustus 2017 Ontwikkelen draaiboek – leidraad huisbezoek Registratieformulier oudercontact ontwikkelen In overleg met intermediairs (Kind en Gezin, Huis van het kind, dienst onderwijsopbouwwerk OCMW Temse, dienst onderwijs gemeente Temse) September, oktober, november 2017 Ontwerp uitnodiging, postkaartjes December 2017 Bekendmaking bij alle partners en ouders Partners: via netwerklunch Huis van het kind, nieuwsbrief Huis van het kind, website, facebookpagina Ouders: uitnodiging naar alle ouders met een kind geboren in 2016, affiches, websites partners Januari tot en met de krokusvakantie 2018 Bereiken van jonge gezinnen via de aangeboden groepsactiviteiten Spelmomenten Kind en Gezin, scholenmarkt (naar analogie met de principes van School inzicht), verder aan te vullen Na de krokusvakantie tot eind maart 2018 Bereiken van overige gezinnen via huisbezoeken Focus op alle oudste kinderen van het gezin om haalbaarheid te vergroten April 2018 Evaluatie en bijsturing Later??? Opvolging van de gezinnen bv: aanbod groepsactiviteiten voor jonge gezinnen Meerdere huisbezoeken aanbieden ifv van de warme instap Vorming scholen rond warme instap, ouderbetrokkenheid Algemene vergadering, 8 juni 2017

31 met de tas naar de kleuterklas spring de kleuterschool in
Naam traject vliegende start met de tas naar de kleuterklas spring de kleuterschool in andere suggesties zijn steeds welkom centraal figuurtje: Fretalop? Bekendmaking ouders en partners Bekendmaking ouders  Samen met verspreiding LOP-folder: Op envelop sticker gratis gevuld rugzakje te verkrijgen Uitnodigingskaart (maand december) Omroeper Bekendmaking bij partners  Netwerklunch Huis van het kind: 12 december 2017 Mail gericht naar alle partners van het Huis van het Kind Vermelding op website van Huis van het Kind, website/ facebook van andere partners, scholen… Algemene vergadering, 8 juni 2017

32 Werkgroep kleuterparticipatie 4.2. Visie zindelijkheid
Sofie en Hans herwerkten de leidraad en toetsten dit af bij K&G. De leidraad zorgt voor een afstemming tussen de verschillende schoolvisies. K&G werkt aan een ouderbrief/-brochure, we wachten de publicatie af alvorens dit zelf op te staren. Algemene vergadering, 8 juni 2017

33 5. Kindvriendelijk Temse 5.1. Nabespreking gesprek schepen Truyman
Bedankt aan de deelnemende scholen! Algemene vergadering, 8 juni 2017

34 5. Kindvriendelijk Temse 5.2. Opstart kinderraad
Samenstelling van de kinderraad Engagement voor twee schooljaren (start bij 4de en 5de leerjaar) 2 kinderen per school (2 reserve) Verkiezingen gebeuren door de scholen zelf Te bewaken bij de groepssamenstelling Diversiteit: kinderen vanuit verschillende socio-economische achtergrond nemen deel. Op deze manier krijgt het bestuur zicht op wat leeft bij alle kinderen uit Temse. De samenstelling van het kinderparlement vertrouwen we toe aan de scholen. De gekozen leerlingen hebben voldoende voeling met Temse, zij wonen op grondgebied Temse Algemene vergadering, 8 juni 2017

35 Afsluiten met een raad, stemming van de thema’s Mogelijk actiepunten
Agenda Eerste vergadering: interactieve voorstelling van de structuur van een gemeente, voorstelling verschillende diensten zoektocht, link met de kinderrechten Afsluiten met een raad, stemming van de thema’s Mogelijk actiepunten ideeënbus/ caravan op de school rond behandeld thema Antipestplan Algemene vergadering, 8 juni 2017

36 Introduceren in de pretgazet van september Website
Bekendmaking Introduceren in de pretgazet van september Website Sociale media: facebook/instagram Terugkoppeling Naar de scholen: via de LOP AV Naar de leerlingen: via het bestaande leerlingparlement op school Naar het gemeentebestuur: op het college Algemene vergadering, 8 juni 2017

37 Voorstel vergadermomenten (12.30uur tot 15.00uur): oud gemeentehuis
24 of 26 oktober 2017 19 of 21 december 2017 27 februari of 1 maart 2018 24 of 26 april 2018 26 juni 2018 Algemene vergadering, 8 juni 2017

38 Wat is een kinderrechtenschool
Wat is een kinderrechtenschool? Kinderrechtenschool is een school waar kinderen zich bewust zijn van hun rechten en die van leeftijdsgenoten wereldwijd. De school geeft kinderrechten een plaats in de dagelijkse schoolcultuur: in de lessen, het schoolreglement, activiteiten... Meer info: Algemene vergadering, 8 juni 2017

39 6. Werkplanning schooljaar 2017-2018 Datum Tijdstip Onderwerp
Di 19/09/2017 Van 9u tot 12u Dagelijks bestuur Di 17/10/2017 Van 13u30 tot 16u Algemene vergadering Di 23/01/2018 Di 06/02/2018 Ma 14/05/2017 Ma 04/06/2018 Algemene vergadering, 8 juni 2017

40 7. Voorstelling Spoor 2: gezonde brooddoos
Spoor 2= sociale werkplaats Nieuwe activiteit: een gezonde brooddoos Brooddoos bevat: brood, gezond beleg , fruit en groenten. Kostprijs voor een kleuterbrooddoos ligt rond de €2,5, voor een lagereschoolkind rond €2,8. Algemene vergadering, 8 juni 2017

41 Affiches Huis van het Kind andere?
Varia Vraag tot toetreding van directeur Lyceum aan de Stroom aan de AV LOP Temse via coöptatie Affiches Huis van het Kind andere? Algemene vergadering, 8 juni 2017


Download ppt "LOP Basisonderwijs Temse"

Verwante presentaties


Ads door Google